Amanah Mukhriz Bincang Isu Kerajaan Kedah


MALAYSIAKINI
Amanah Kedah berpendapat jika ada Adun Pakatan Harapan atau Bersatu negeri itu mahu berpaling tadah memberikan sokongan kepada kumpulan Muafakat Nasional, mereka perku membuat kenyataan rasmi mengenainya.
Pengerusi Amanah Kedah, Phahrolrazi Mohd Zawawi, berkata disebabkan tiada mana-mana Adun membuat kenyataan berhubung isu itu maka kerajaan negeri berpendapat tiada apa-apa yang berlaku.
Ditemui media selepas mengadakan pertemuan tertutup lebih sejam dengan Menteri Besar, Mukhriz Mahathir, hari ini Phahrolrazi berkata pihaknya juga mendapati kerajaan negeri masih berfungsi seperti biasa.
"Kami bincang keadaan semasa, ada juga kita sentuh (cubaan menukar kerajaan negeri), tetapi kita lihat kerajaan masih berfungsi.
"Tidak ada apa-apa kenyataan dari pihak sana (pembangkang) bahawa mereka sudah cukup majoriti setakat ini," katanya seperti dipetik BH Online.
Spekulasi mengenai pertukaran kerajaan menjadi kencang sejak semalam ekoran berlaku pertemuan tertutup pemimpin PAS dan Umno Kedah di Alor Setar semalam.
Turut hadir Setiausaha Agung PAS yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Takiyuddin Hassan, dan Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar.  
Cuba jatuhkan sejak dulu
Perkembangan itu berlaku kesan tindakan PKR memecat dan menggantung sejumlah anggota mereka baru-baru ini dan dipercayai memberi kesan terhadap pendirian wakil rakyat parti itu di Kedah.
Turut disebut-sebut akan beralih arah dalam perjalanan politik mereka ialah Adun Bersatu.
Untuk rekod berdasarkan pecahan parti PAS menguasai kerusi terbesar dalam DUN dan lazimnya pemimpin parti itu akan menjadi pilihan menjadi menteri besar jika berlaku pertukaran kerajaan.
Menurut Phahrolrazi, jika ada mana-mana wakil rakyat Bersatu atau PH mahu melompat, mereka wajar menyatakannya secara rasmi.
Tanpa kenyataan begitu, katanya, Amanah beranggapan isu perubahan kerajaan negeri masih bersifat spekulasi.
Timbalan Pengerusi Amanah Kedah, Dr Ismail Salleh, pula berkata ada kemungkinan Adun Bersatu, PH atau exco negeri tu yang sudah diumpan untuk membelakangkan mandat rakyat.
Beliau yang juga exco Kedah berkata memang sejak dulu lagi PAS cuba menjatuhkan kerajaan negeri dengan memujuk Adun PH serta Bersatu bertindak seperti rakan mereka di Perak, Johor dan Selangor.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/05/amanah-mukhriz-bincang-isu-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kedah Kerajaan Mukhriz Tumbang

Kedah Kerajaan Mukhriz Tumbang

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 415 hits
SUNGAI PETANI Umpama retak menanti belah Kerajaan Pakatan Harapan Kedah sudah sampai ke garisan penamat apabila dua adun PKR Azman Nasaruddin dan Dr Robert Ling Kui Ei secara rasminya mengishtihar keluar parti dan menyokong sepenuhnya kepim...
Change In Mukhriz Led State Gov T Is Inevitable Kedah Pas

Change In Mukhriz Led State Gov T Is Inevitable Kedah Pas

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 318 hits
A change in the Kedah government is inevitable says Kedah PAS commissioner Ahmad Yahaya Ahmad claimed that among the reasons was that Kedah Menteri Besar Mukhriz Mahathir now has less than half of the support amongst Bersatu assemblypersons...
Mukhriz S Second Exit From Kedah Imminent As Pas Umno Wait On Sidelines

Mukhriz S Second Exit From Kedah Imminent As Pas Umno Wait On Sidelines

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 260 hits
Mukhriz Mahathir may be on his way out as the Kedah menteri besar the second time he would lose the top post since 2016 at the height of his father s fallout with then prime minister Najib Razak There has been speculation of him losing supp...
Pkpb Ditolak Khaled Nordin Salahkan Azmin Gagal Bincang Dengan Kerajaan Negeri

Pkpb Ditolak Khaled Nordin Salahkan Azmin Gagal Bincang Dengan Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 346 hits
ARIF ATAN Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menganggap Menteri Kanan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali gagal berbincang dengan kerajaan negeri sebelum membenarkan sebahagian besar sektor ekonomi beroperasi pada kapasiti penuh t...
Kkm Bincang Isu Kebenaran Operasi Taska Esok

Kkm Bincang Isu Kebenaran Operasi Taska Esok

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 761 hits
PUTRAJAYA 29 APRIL Kementerian Kesihatan Malaysia akan membincangkan keperluan pembukaan semula taska pada mesyuarat bersama Majlis Keselamatan Negara esok kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah Beliau berkata ini susul...
Kerajaan Bincang Sop Solat Tarawih Dan Jumaat Esok

Kerajaan Bincang Sop Solat Tarawih Dan Jumaat Esok

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 380 hits
SHAH ALAM 29 APRIL Kerajaan akan bermesyuarat esok berhubung tatacara operasi piawai solat tarawih dan Jumaat di masjid sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata mesyuarat khas menteri menteri akan ...
Mukhriz S Rule In Kedah To End Today

Mukhriz S Rule In Kedah To End Today

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 289 hits
Mukhriz Mahathir s fall from power in Kedah is imminent KUALA LUMPUR The fall of Mukhriz Mahathir in Kedah is imminent with at least two Pakatan Harapan assemblymen set to announce that they no longer support the menteri besar Two PKR assem...
2 Adun Kedah Keluar Pkr Dan Isytihar Sokong Muhyiddin Tamparan Besar Pada Mukhriz

2 Adun Kedah Keluar Pkr Dan Isytihar Sokong Muhyiddin Tamparan Besar Pada Mukhriz

papar berkaitan - pada 12/5/2020 - jumlah : 573 hits
SUNGAI PETANI Dua Adun PKR di Kedah hari ini mengumumkan keluar parti hari ini suatu tamparan pada Menteri Besar Mukhriz Mahathir yang selama ini bertahan dengan sokongan 17 daripada 36 wakil rakyat di Dewan Undangan Negeri Adun Sidam Rober...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024