Amalan Budi Bahasa Melalui Pertuturan



Bangsa Melayu mementingkan kehalusan budi yang diungkapkan melalui pertuturan. Salah satu bahasa pertuturan yang melambangkan budi bahasa dalam bangsa Melayu ialah kata ganti diri kedua bagi menggantikan nama orang yang dilawan bercakap.

Kata ganti diri kedua digunakan berbeza mengikut taraf dan penghormatan yang ingin diberikan kepada orang yang dilawan bercakap.

Perkataan tuanku, awak, anda, kamu, tuan, puan, engkau, hang, ‘mengikut pangkat’ dan sebagainya melambangkan bahasa Melayu mementingkan penggunaan bahasa yang ‘tepat’ kepada orang yang berbeza taraf dan suasana ketika ucapan itu digunakan.

Untuk bercakap dengan seorang berpangkat menteri besar, menteri, dan individu yang ingin dihormati tentulah tidak sesuai digunakan perkataan diri awak. Panggilan paling sesuai ialah mengikut pangkat atau gelarannya seperti Yang Amat Berhormat Datuk. 

Bagaimanapun dalam situasi atau dialek tertentu maksud sesuatu perkataan mungkin berlainan. Ia bergantung kepada maksud sebenar penuturnya. 

Sebenarnya penggunaan bahasa berbudi ini lebih dipengaruhi perasaan atau tanggapan penuturnya terhadap individu yang ingin diucapkan.

Biarpun kedudukan individu itu tinggi dan berharta, tetapi sekiranya sikapnya tidak menunjukkan tarafnya, maka orang lain juga tidak akan menghormatinya dengan panggilan yang baik.

Perkara paling asas ialah apakah jenis bahasa yang digunakan sendiri oleh orang itu. Sekiranya orang itu sendiri lebih suka menggunakan bahasa kasar dan biadap, maka orang lain juga akan menggunakan perkataan itu kepadanya.

Sepertimana ibu bapa mendidik anak berbudi bahasa, maka ibu bapa terlebih dahulu perlu menunjukkan sikap tersebut. Ibu bapa yang suka mencarut ketika bercakap dengan anak-anak atau mengatakan mencarut itu dibolehkan, sudah pasti akan menpengaruhi anak-anak menggunakan perkataan mencarut.

Sesungguhnya perkataan mencarut pada bila-bila masa sekalipun tidak boleh digunakan. Sesiapa menggunakan perkataan mencarut melambangkan kerendahan budi bahasanya.

Manakala sesiapa yang suka kepada perkataan mencarut atau mengatakan mencarut itu harus diucapkan akan mencerminkan kecetekan akal seseorang.

Mencarut dan mencaci merupakan perbuatan keji yang tidak melambangkan sikap seorang muslim. Jika seseorang yang mengaku beriman dan merasakan darjat keimanannya lebih tinggi daripada orang lain, tetapi selalu mencarut dan mencaci, maka sebenarlah itulah hanya sangkaan kosong semata-mata. 

Sebuah hadis diriwayatkan oleh Ahmad bermaksud: “Sesungguhnya kekejian dan berbuat kekejian, tidak sedikitpun daripada Islam. Dan sesungguhnya manusia yang terbaik Islamnya ialah mereka yang baik akhlaknya.”



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/06/fqo.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Surat Yasin Arab Terjemah Bahasa Indonesia Keutamaan Dan Khasiat

Surat Yasin Arab Terjemah Bahasa Indonesia Keutamaan Dan Khasiat

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 724 hits
Surat Yasin adalah salah satu surat dalam Al Quran yang sangat populer setelah Al Fatihah Berikut ini bacaan Surat Yasin Arab dan terjemah bahasa Indonesia disertai keutamaan dan khasiat yang luar biasa Keutamaan Surat Yasin Sejumlah ulama ...
Pemimpin Politik Turki Mahu Tukar Azan Ke Bahasa Turki

Pemimpin Politik Turki Mahu Tukar Azan Ke Bahasa Turki

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 252 hits
CHP s lawmaker challenges party leader after debate on call to prayerproposal to change language of Muslim call to prayerY lmaz argued adhan should be changed from Arabic to TurkishY lmaz stressed our beautiful language should be spoken eve...
Penanda Buku Bahasa Melayu

Penanda Buku Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 1229 hits
PENANDA BUKU BM VERSI CIKGUJAZLAN DAH KUAR Macam mana nak save Clik pada gambar nanti paparan besar akan keluar Kemudian right klik pada gambar kemudian tekan save image as save Right klik pada gambar kemudian tekan save image as save siap ...
Belajar Bahasa Thailand Dengan Gadis Cantik Yang Fasih Berbahasa Melayu

Belajar Bahasa Thailand Dengan Gadis Cantik Yang Fasih Berbahasa Melayu

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 2041 hits
Belajar bahasa thailand dengan gadis cantik yang fasih berbahasa melayu Nutty Nathamon atau lebih dikenali dengan Nutty adalah seorang youtuber yang berasal dari Thailand dan dia sangat fasih bertutur dalam bahasa melayu Gadis cantik ini se...
Niat Mandi Idul Fitri Dalam Bahasa Arab Latin Dan Terjemahannya

Niat Mandi Idul Fitri Dalam Bahasa Arab Latin Dan Terjemahannya

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 304 hits
Hari Raya Idul Fitri 2019 datang lusa nanti Banyak amalan yang sunah dikerjakan salah satunya mandi Hari Raya Idul Fitri Berikut niatnya Mandi sebelum Idul Fitri merupakan jenis mandi yang disunahkan oleh Rasulullah SAW Selain mandi sebelum...
Rakyat Harus Faham Bahasa Counter Terrorisme Mohamad Sabu

Rakyat Harus Faham Bahasa Counter Terrorisme Mohamad Sabu

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 442 hits
Setiausaha Akhbar Menteri Pertahanan Mohamad Sabu Amin Shah Iskandar ketika mempertahankan ucapan yang dibuat bosnya berkata istilah father and mother merupakan terma yang biasa digunakan dalam aktiviti counter terrorisme Istilah yang digun...
Khutbah Jumat Singkat Bahasa Jawa Ramadhan Akan Meninggalkan Kita

Khutbah Jumat Singkat Bahasa Jawa Ramadhan Akan Meninggalkan Kita

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 2760 hits
KHUTBAH JUM AT SINGKAT BAHASA JAWAAKHIR BULAN ROMADHONKemuliaan Ramadhan semakin jelas bila ilihat dari khutbah Nabi SAW Wahai manusia Sesungguhnya kamu dianugerahi bulan yang besar lagi penuh berkah yaitu bulan yang di dalamnya ada satu ma...
Kenapa Sjkc Di Sarawak Bertegas Guna Bahasa Mandarin Ajar Sains Matematik

Kenapa Sjkc Di Sarawak Bertegas Guna Bahasa Mandarin Ajar Sains Matematik

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 377 hits
Gambar hiasanCikgu sekali lagi melontarkan pandangan beliau berkenaan SJKC yang menolak ntuk menggunakan Bahasa Inggeris di sekolah mereka untuk pembelajaran Sains dan Matematik Sekolah berkenaan untuk rekod akan mengekalkan dengan mengguna...
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Tahukah Anda Fasal Bas Dari London Ke Calcutta

Cheah Liek Hou

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Allah Membuka Aib Kepada Pembuka Aib

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol

Tawas Hilangkan Masalah Air Telaga Berbau