Altantuya Peguam Negara Pertimbang Buka Semula Kes



Peguam Negara Tommy Thomas akan mempertimbangkan untuk membuka semula kes pembunuhan wanita Mongolia yang dikaitkan dengan bekas perdana menteri Najib Razak, susulan harapan yang disuarakan bapa mangsa supaya kerajaan baru dapat mencari keadilan untuk anaknya.

Dua bekas anggota dan pegawai polis daripada Unit Tindakan Khas (UTK) disabitkan dengan pembunuhan Altantuya Shaariibuu pada tahun 2006.

“Semua orang tahu bahawa tidak masuk akal mereka berdua sahaja melakukan perkara itu,” kata Thomas dalam temu bual pada Jumaat lalu. “Jadi kita tahu cerita itu tidak lengkap.”

Mahkamah yang menjatuhkan hukuman mati ke atas kedua-dua lelaki itu bergelut dengan kekurangan motif pembunuhan, sedangkan kenyataan yang dibuat salah seorang tertuduh, Azilah Hadri dalam akuan berkanun (SD) baru-baru ini menunjukkan kemungkinan terdapat motif di sebalik pembunuhan tersebut, kata Thomas.

“Lebih banyak lagi pihak polis perlu siasat dan kami akan melihatnya,” katanya ketika ditanya sama ada beliau akan membuka semula kes itu.

Azilah sedang mendapatkan perbicaraan semula melalui SD yang dibuatnya dengan menuduh bekas Najib mengarahkannya untuk menangkap dan menghapuskan Altantuya tanpa kesan atas alasan wanita itu seorang pengintip asing yang memberi ancaman kepada keselamatan negara.

Najib menafikan sebarang penglibatannya dalam kes itu. Pada Jumaat lalu, beliau mengangkat sumpah laknat bahawa beliau tidak pernah memberi arahan seperti yang didakwa dan tidak pernah berjumpa dengan wanita tersebut.

Hukuman mati

Pendirian pihak pendakwaan itu akan memberikan kelegaan kepada Shaariibuu Setev, yang menghabiskan lebih 1 dekad mencari noktah atas kematian anaknya.

Dia berkempen supaya Malaysia meringankan hukuman terhadap kedua-dua tertuduh melalui rundingan supaya Australia, yang menjadi tempat seorang lagi tertuduh iaitu Sirul Azhar Umar mendapatkan suaka daripada hukuman mati, bersetuju menghantar pulang lelaki berkenaan untuk memberitahu kisah sebenar di sebalik pembunuhan tersebut.

Shaariibuu berkata beliau tidak mahu hukuman mati dikenakan ke atas mereka. “Melenyapkan pegawai-pegawai ini adalah cara yang janggal untuk menghilangkan bukti,” katanya dalam temu ramah di Ulaanbaatar pada 3 Okt.

Altantuya adalah jurubahasa yang boleh berbahasa Rusia dan Cina, kerana dia membesar dan belajar di Rusia serta Mongolia, sebelum ke China untuk mempelajari bidang ekonomi, kata Shaariibuu.

Saksi-saksi dalam perbicaraan kes itu pada 2007 berkata Altantuya bekerja sebagai penterjemah dan terlibat dalam pembelian kapal selam kelas Scorpene kerajaan, yang kini menjadi subjek siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia dan pihak berkuasa Perancis.

Saman sivil

Altantuya mati di Malaysia selepas dibawa ke lokasi terpencil di dalam hutan oleh kedua-dua lelaki yang disabitkan dengan kesalahan tersebut.

Laporan polis menunjukkan bahawa wanita itu ditembak dan kemudian diletupkan menggunakan bahan letupan C4, yang mana Shaariibuu percaya ia digunakan untuk menghapuskan bukti.

Bekas penasihat Najib, Abdul Razak Baginda, yang mengakui mempunyai hubungannya sulit dengan Altantuya, dibebaskan daripada tuduhan bersubahat dengan pembunuhan itu kerana kekurangan bukti.

Laporan penuh silalah baca di SINI



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/12/altantuya-peguam-negara-pertimbang-buka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azilah Mahu Kes Bunuh Altantuya Dibicara Semula Peguam

Azilah Mahu Kes Bunuh Altantuya Dibicara Semula Peguam

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 1015 hits
BEKAS anggota unit tindakan khas Azilah Hadri yang sebelum ini disabitkan bersalah kerana membunuh Altantuya seorang penterjemah warga Monggolia pada tahun 2006 mahu kes itu dibicarakan semula Peguamnya J Kuldeep Kumar hari ini dilapor memf...
Kes Tidak Didakwa Jejas Kepercayaan Kepada Polis Dan Peguam Negara

Kes Tidak Didakwa Jejas Kepercayaan Kepada Polis Dan Peguam Negara

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 429 hits
Tidak salah jika seseorang ingin tahu perkembangan sesudah laporan polis dibuat Samantha Chong yang juga bekas peguam ingin tahu kenapa tidak ada perkembangan mengenai laporan polis yang difailkan enam bulan lalu mendakwa dirinya telah dise...
Azilah Mahu Perbicaraan Semula Kes Bunuh Altantuya

Azilah Mahu Perbicaraan Semula Kes Bunuh Altantuya

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 540 hits
Mahkamah Persekutuan Putrajaya menetapkan April depan untuk mendengar permohonan bekas anggota Unit Tindak has Azilah Hadri untuk menyemak semula keputusan sabitkannya atas kesalahan membunuh Altantuya Shaariibuu Peguamnya J Kuldeep Kumar m...
Selepas Najib Bersumpah Laknat Keperluan Kini Jadi Lebih Tinggi Untuk Kes Altantuya Dibuka Semula

Selepas Najib Bersumpah Laknat Keperluan Kini Jadi Lebih Tinggi Untuk Kes Altantuya Dibuka Semula

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 442 hits
Semalam Najib Razak melakukan sumpah laknat Masjid Jamek Kampung Baru Kuala Lumpur bagi menafikan tuduhan yang terkandung dalam Akaun Bersumpah atau SD Azilah Hadri yang mengaitkannya dengan pembunuhan Altantuya Sharibuu Lafaz sumpah beliau...
Ramkarpal Gesa Siasatan Semula Kes Bunuh Altantuya

Ramkarpal Gesa Siasatan Semula Kes Bunuh Altantuya

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 975 hits
Pada 17 Disember 2019 oleh portal berita Malaysiakini hari ini Menurut Ramkarpal pihak berkuasa boleh menggunakan SD berkenaan bagi membuka semula siasatan berhubung pembunuhan Altantuya Tidak perlu tunggu untuk laporan polis dibuat berhubu...
Tak Masuk Akal Hanya 2 Anggota Polis Disabitkan Bersalah Bunuh Altantuya Kata Peguam Negara

Tak Masuk Akal Hanya 2 Anggota Polis Disabitkan Bersalah Bunuh Altantuya Kata Peguam Negara

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 480 hits
PEGUAM Negara mempertimbangkan untuk membuka semula kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu yang didakwa ada kaitan dengan bekas perdana menteri Najib Razak push Dua orang bekas anggota polis pengawal peribadi Najib telah disabitkan bersalah da...
Sd Azilah Kes Altantuya Peguam Anwar Mengaku Najib Razak Tidak Terlibat

Sd Azilah Kes Altantuya Peguam Anwar Mengaku Najib Razak Tidak Terlibat

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 549 hits
Rupa rupanya Akuan Bersumpah Azilah Hadri belum diketahui kesahihannya Pihak polis beritahu mereka perlu mengesahkan SD itu dahulu sebelum perlu tindakan selanjutnya Azilah dan Sirul didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi pada tahun 2009 da...
Sprm Akan Buka Semula Kes Kes Lama Latheefa

Sprm Akan Buka Semula Kes Kes Lama Latheefa

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 214 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pencegahan Awam Malaysia akan membuka semula beberapa kes lama yang melibatkan kepentingan awam pada awal tahun depan Ketua Pesuruhjaya SPRM Latheefa Koya berkata beliau telah mengeluarkan satu a...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan

Misteri Surat Addendum Pengampunan Najib

Aksi Tfc Tempang Tanpa Akhyar

Prk Kuala Kubu Bharu Sock Tao Garis Lima Teras Dalam Manifesto