Along Ingat Dulu Mama Gembira Je Dengan Along Mama Jumpa Surat Anak Buat Ramai Sebak


Bila bergelar isteri dan ibu memang kita tak terlepas merasai semua rasa. Gembira, teruja, sedih, marah, penat dan perlukan perhatian. Normal jika anda merasai semua ini lebih-lebih lagi bila anak anda bertambah dari satu menjadi dua, dari dua menjadi tiga dan makin bertambah.
Anak adalah satu anugerah yang terindah buat setiap pasangan. Kadang kala kita bukanlah ibu yang ‘perfect’ yang mampu mengawal emosi dan langsung tak marah pada anak-anak. Marahkan anak itu perkara yang normal. Kadang-kadang lepas marahkan si anak, hati ibu sedih sebab dia akhirnya melukakan hati anak yang dia sendiri kandung. Di akhirnya, si ibu akan usap dan belai kembali anaknya.
Satu perkongsian yang menarik dari seorang ibu, Yeyja Yojie‎ menerusi grup Anak Sepahkan Apa Hari Ini? membuatkan ramai sebak dan memuji betapa bijak dan soleh solehahnya si kecil apabila meninggalkan sepujuk surat meminta maaf pada si ibu dan memujuk supaya si ibu tidak lagi bersedih. Hebat sungguh didikan dari keluarganya. 

Antara isi kandungan surat yang ditulis. Begitulah anak-anak kecil, dia lebih selesa menulis sesuatu untuk meluahkan dan biasanya apa yang lahir dari hati anak kecil semuanya ikhlas dan jujur.

Malam ni mama tak boleh nak lelapkan mata….Mama rasa down sangat. Mama dapat surat dan nota ni dari dalam beg sekolah anak sulung.
Kisahnya macam ni.
Mama termarah si Along ni sebab tak tolong kemas balik mainan yang adik-adik buat sepah dan dia pun sama-sama naik buat sepah.
Si Along ni umur 7 tahun, adik-adiknya umur 5 tahun dan 2 tahun…dan memang hobi si adik yang kecik ni laa suka buat sepah kat rumah. Boleh buat mama migrain uii. Mama tak sengaja sygg…
Ada ke mak-mak yang macam saya…bila anak-anak yang kecik buat hal….yang jadi mangsa mesti anak sulung.

Maaf ayat terabur….tengah berdukalara ni.
Ramai risau untuk memarahi anak kerana merasakan bahawa nanti anak akan tidak menyayangi mereka atau anak jadi melawan. Disini ada beberapa tip keibubapaan yang dikongsi oleh Ibu Rose yang boleh dijadikan panduan untuk kita semua.

Ini beberapa mutiara ilmu yang boleh membantu bagaimana untuk memarahi anak dan anak menjadi semakin hormat dan kasih akan kita.
1- Marahlah perbuatan yang salah itu bukan diri anak itu. Jangan kata perkataan macam ni ‘ Kamu ni memang jahat!’ kerana ini menuduh dan mengidentitikan diri anak itu. Katalah perkataan seperti ini,’ Janganlah berperangai tidak baik macam tu…sayang anak yang baik’.

2- Guna senjata marah ini pada tempat-tempat yang tertentu saja. Jangan asyik marah. Senjata tu dah jadi tidak kuat kesannya.
3- Sebelum marah akan sesuatu perbuatan, pastikan anak sudah jelas bahawa perbuatan itu salah. Sudah diterangkan berkali-kali. Anak-anak dibawah 4 tahun akan mengambil masa yang lebih lama untuk faham, sebab perkembangan otak belum maksimum.
4-Bila marah gunalah “sandwich” method. Iaitu, mulai dengan menghargai sesuatu yang baik yang telah dilakukan. Kemudian baru bawa ke tengah perkara yang hendak ditegur. Akhirkan dengan kata-kata harapan dan positif.
Contoh:
“Mama happy sangat tengok Abang dan semakin rajin solat. Bagus tu. Mama tengok Abang susah sikit bangun subuh. Ini kurang bagus. Rugi kalau kita miss mana-mana waktu solat. Apakata Abang tidur awal supaya tak ngantuk bagun solat subuh. Mama yakin Abang boleh disiplinkan diri, kerana hari tu bila Abang set nak disiplin basuh pinggan lepas makan, Abang dah tak miss dah. Anak Mama ni memang kuat semangat.”
5- Beri ruang untuk anak memproses apa yang ditegur itu. Setelah anak agar tenang, nyatakanlah kasih anda kepadanya dan keyakinan anda bahawa dia boleh membetulkan kesilapannya. Serta nyatakan kasih anda.
6- Elaklah mengatakan kata-kata begini..”mak marah ni sebab mak sayang..’ semasa tengah memarahi anak. Ini langsung tidak berkesan untuk anak-anak zaman sekarang.
Harap ini membantu bagi yang minda dan hati yang senantiasa terbuka untuk kebaikan.
Salam Kasih,
Ibu Rose
The post “Along Ingat Dulu Mama Gembira Je Dengan Along” Mama Jumpa Surat Anak Buat Ramai Sebak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/along-ingat-dulu-mama-gembira-je-dengan-along-mama-jumpa-surat-anak-buat-ramai-sebak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dulu Kata Tak Tahu Duit Dari Mana Sekarang Untuk Anak Yatim

Dulu Kata Tak Tahu Duit Dari Mana Sekarang Untuk Anak Yatim

papar berkaitan - pada 5/8/2020 - jumlah : 255 hits
FB Suararakyat Bila pendakwaraya berjaya buktikan elemen jenayah salahguna kuasa dalam pertuduhan dan Najib dipanggil membela diri Najib cuma defend dirinya dengan mengatakan SAYA TAK TAHU JHO LOW TIPU SAYA Bila bicara dah selesai sementara...
Bapa Nekad Curi Telefon Demi Kelas Online Anak 3 Cara Buat Ibu Bapa Gembira

Bapa Nekad Curi Telefon Demi Kelas Online Anak 3 Cara Buat Ibu Bapa Gembira

papar berkaitan - pada 6/8/2020 - jumlah : 461 hits
Kasih ibu sampai ke syurga kasih ayah sepanjang masa Itulah ibaratnya kisah anak dan bapa ini yang mana bapanya nekad mencuri telefon yang dijumpainya bagi membolehkan anaknya mengikuti kelas online ketika musim pandemik Covid 19 ini Perbua...
Hiburan Aman Graseka Kecil Hati Dengan Anak Isteri Muda Nafi Halang Anak Tiri Jumpa Bapa

Hiburan Aman Graseka Kecil Hati Dengan Anak Isteri Muda Nafi Halang Anak Tiri Jumpa Bapa

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 2783 hits
Tempoh hari kecoh di media sosial apabila anak kepada penyanyi dangdut popular tanah air Mas Idayu iaitu Nur Dayini mendakwa ibu tirinya Reena Arina menghalang untuk berjumpa bapa kandungnya pelakon Aman Graseka Tidak mahu dirinya dipersala...
Heboh Result Sebenar Anak Lelaki Ozlynn Jadi Buah Mulut Ramai Dia Tampil Luah Sesuatu Bikin Ramai Sebak

Heboh Result Sebenar Anak Lelaki Ozlynn Jadi Buah Mulut Ramai Dia Tampil Luah Sesuatu Bikin Ramai Sebak

papar berkaitan - pada 16/8/2020 - jumlah : 669 hits
Pelakon Ozlynn Wati bersyukur apabila anaknya Ariq lulus semua subjek dalam IGCSE Ozlyn mengucapkan tahniah kepada anaknya dan mendoakan agar anaknya terus berjaya dunia dan akhirat
Hiburan Mas Idayu Naik Hantu Kesal Anak Dihalang Jumpa Bapa Kandung Aman Graseka

Hiburan Mas Idayu Naik Hantu Kesal Anak Dihalang Jumpa Bapa Kandung Aman Graseka

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 583 hits
Jika sebelum ini panas di media sosial apabila anak kepada penyanyi dangdut Mas Idayu bersama bekas suami dan juga pelakon Aman Graseka berbalah di media sosial dengan bapa kandungnya itu sejak Februari lalu Yang menjadi isunya kini apabila...
Surat Sokongan Untuk Jawatan Anak Ph Lapor Polis Terhadap Tim Menteri

Surat Sokongan Untuk Jawatan Anak Ph Lapor Polis Terhadap Tim Menteri

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 259 hits
Pemuda AMANAH Nasional dan Pemuda Pakatan Harapan hari ini membuat laporan polis terhadap Timbalan Menteri Pertahanan Datuk Seri Ikmal Hisham Abdul Aziz berhubung isu surat sokongan bagi melantik anaknya sebagai Ahli Lembaga Pengarah Pharma...
Ikatan Dokter Anak Pemerintah Tak Dengar Masukan Kami Sekolah Tak Dibuka Dulu

Ikatan Dokter Anak Pemerintah Tak Dengar Masukan Kami Sekolah Tak Dibuka Dulu

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 333 hits
Ikatan Dokter Anak Indonesia menyesalkan keputusan pemerintah membuka sekolah melalui surat keputusan bersama 4 menteri terkait pelaksanaan pembelajaran di di zona kuning dan hijau Ketua IDAI Aman Pulungan mengatakan pihaknya sempat diundan...
Balik Rumah Layan Anak Dulu Jovian Akui Harta Boleh Cari Anak Membesar Hanya Sekali

Balik Rumah Layan Anak Dulu Jovian Akui Harta Boleh Cari Anak Membesar Hanya Sekali

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 398 hits
Lebih selesa mengambil pendekatan low profile melayari kehidupan berumahtangga Dato Jovian Mandagie dan isteri Datin Nina Ismail Sabri kini nampaknya lebih bahagia Kehidupan pasangan ini juga telah lengkap apabila dikurniakan dengan seorang...
Berpisah Sejak Bayi Pemuda Kongsi Momen Sebak Jumpa Family Kandung

Berpisah Sejak Bayi Pemuda Kongsi Momen Sebak Jumpa Family Kandung

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 287 hits
Mengetahui diri sebagai seorang anak angkat pastinya bukan satu perkara yang mudah untuk diterima Namun sudah tentu rasa bersyukur tetap ada kerana keluarga yang menjaga sejak bayi menjaga dengan penuh sempurna Walau bagaimanapun keinginan ...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Fashion Forward Styling Tips For Incorporating Shapewear Into Your Outfits

Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang