Allahumma Yassir Wala Tu Assir Maksud Doa Kelebihannya


Allahumma Yassir Wala Tu’assir – Maksud Doa & Kelebihannya
Doa adalah merupakan senjata umat Islam. Apabila memiliki sebarang hajat, kita dianjurkan untuk banyakkan berdoa dan memohon kepada Allah agar ditunaikan apa yang kita hajatkan. 
“Allahumma Yassir Wala Tu’assir” adalah merupakan salah satu doa yang baik untuk diamalkan dalam kehidupan seharian. Dengan potongan ayat yang ringkas, ia amat mudah dihafal dan dibaca setiap hari. 
Berikut dikongsikan info lebih lanjut mengenainya. 
BACA JUGA: 30+ Doa Bulan Ramadan & Zikir Untuk Diamalkan (Rumi & Arab)
Maksud Doa Allahumma Yassir Wala Tu’assir اَللّهُمَّ يَسِّرْ وَلاَ تُعَسِِّرْ وَتَمِِّمْ بِالْخَیْر
Bacaan Rumi: Allahumma Yassir Wala Tu’assir Wa Tammim Bil Khoir
Maksud: Ya Allah permudahkanlah jangan dipersulitkan dan Engkau akhirkanlah dengan kebaikan. 
Doa ini merupakan permohonan kepada Allah agar memudahkan urusan dan menghindarkan daripada segala kesulitan serta memohon kebaikan ke atas setiap urusan yang dilakukan. 
Doa Dipermudah Urusan – Berdasarkan Hadis  Selain doa di atas, terdapat satu doa yang mempunyai maksud lebih kurang sama juga dianjurkan untuk dibaca agar dipermudahkan segala urusan kita. Ia adalah merupakan doa Rasulullah SAW yang ma’thur. 
Daripada Anas R.A, Rasulullah SAW bersabda:
اللَّهُمَّ لا سَهْلَ إِلاَّ ما جَعَلْتَهُ سَهْلاً، وأنْتَ تَجْعَلُ الحَزْنَ إذَا شِئْتَ سَهْلاً
Bacaan Rumi: Allahumma Laa Sahla Illa Maa Ja’altahu Sahla, Wa Anta Taj’alul Hazna Sahlan Idza Syi`Ta Sahla
Maksud: Ya Allah. Tiada kemudahan kecuali apa yang Engkau jadikannya sebagai kemudahan. Dan Engkaulah yang menjadikan perkara yang sukar itu jika Kamu kehendaki dengan kemudahan.
– Riwayat Ibn Hibban (974), Ibnu al-Sunni dalam, ‘Amal al-Yaum wa al-Lailah (351) dan al-Baihaqi dalam al-Da’awat al-Kabir (265)
Kelebihan Doa Allahumma Yassir Wala Tu’assir 1. Memperoleh Ketenangan Hati Dengan berdoa seseorang akan mendapat ketenangan dalam hati. Hal ini kerana, segala kegusaran dan pengharapan diadukan kepada Allah SWT. Apabila berada dalam keadaan tenang, ia membantu seseorang untuk menghadapi apa jua cabaran hidup dengan baik. 
2. Mengukuhkan Iman Doa membawa seseorang menjadi lebih dekat kepada Allah SWT. Ia mewujudkan sikap kebergantungan  kepada-Nya sepenuhnya dalam setiap aspek kehidupan. Secara tidak langsung, ia membantu mengukuhkan keimanan seseorang.
3. Diberikan Kemudahan   Salah satu kelebihan utama berdoa dengan doa diatas adalah memohon kemudahan daripada Allah dalam urusan seharian. Ini termasuk urusan peribadi, keluarga, pekerjaan, dan lain-lain. 
4. Dijauhkan Daripada Kesulitan Doa ini juga berfungsi sebagai perlindungan agar dijauhkan daripada segala kesulitan dan ujian yang berat. Secara tidak langsung ia juga merupakan permohonan perlindungan daripada perkara yang buruk. 
5. Mengukuhkan Ketabahan dan Kekuatan Diri Dengan meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada Allah, seseorang akan menjadi lebih kuat dan tabah dalam menghadapi dugaan. Mereka menyedari bahawa walaupun dalam situasi yang sukar, Allah sentiasa bersama dengan mereka.
Ujian Allah Mengikut Kemampuan HambaNya Apabila berada dalam situasi yang sukar, ingatlah bahawa Allah menguji mengikut kemampuan hambaNya. Allah tidak akan memberikan ujian yang melebihi batas kemampuan seseorang hamba. 
Dalam Surah Al Baqarah ayat 286, Allah berfirman:
لَا يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا ٱكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إِن نَّسِينَآ أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُۥ عَلَى ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِۦ ۖ وَٱعْفُ عَنَّا وَٱغْفِرْ لَنَا وَٱرْحَمْنَآ ۚ أَنتَ مَوْلَىٰنَا فَٱنصُرْنَا عَلَى ٱلْقَوْمِ ٱلْكَٰفِرِينَ
Maksudnya:
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.”
Kesimpulan Akhir kata, banyakkanlah berdoa dan memohon kepada Allah agar diberikan kemudahan dalam setiap urusan dan dijauhkan daripada perkara yang buruk. Letakkan kebergantungan kepada Allah semata-mata dan ingatlah bahawa Allah sentiasa berada hambaNya dalam apa jua situasi. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/allahumma-yassir-wala-tuassir/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=allahumma-yassir-wala-tuassir

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
9 Kelebihan Malam Lailatul Qadar Maksud Doa Tanda Dan Amalan Disertakan

9 Kelebihan Malam Lailatul Qadar Maksud Doa Tanda Dan Amalan Disertakan

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 137 hits
Bila masuknya bulan mulia Ramadan Lailatul Qadar adalah malam yang ditunggu tunggu Apakah kelebihan malam lailatur qadar ini sehingga ramai mencarinya Para ulama berpendapat sebaik baik amalan soleh adalah pada malam lailatul Qadar yang man...
Allahumma Innaka Afuwwun Doa Malam Lailatul Qadar Doa Memohon Keampunan

Allahumma Innaka Afuwwun Doa Malam Lailatul Qadar Doa Memohon Keampunan

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 141 hits
Allahumma Innaka Afuwwun Doa Malam Lailatul Qadar Doa Memohon Keampunan Terdapat satu malam pada bulan Ramadan yang Allah SWT jadikan istimewa berbanding malam malam lain iaitu malam Lailatul Qadar Pada malam tersebut setiap amalan akan dil...
La Hawla Wala Quwwata Illa Billah Maksud Penggunaan

La Hawla Wala Quwwata Illa Billah Maksud Penggunaan

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 130 hits
La Hawla Wala Quwwata Illa Billah Maksud Penggunaan Kelebihan La Hawla Wala Quwwata Illa Billah adalah merupakan ucapan dalam bahasa Arab yang mempunyai maksud yang mendalam Ucapan ini menggambarkan keyakinan bahawa semua kekuatan dan kekua...
Lelaki Ditahan Langgar Undang Undang Trafik Doa Polis Ditimpa Azab

Lelaki Ditahan Langgar Undang Undang Trafik Doa Polis Ditimpa Azab

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 96 hits
KOSMOLelaki berpakaian jubah berdoa selepas ditahan pegawai trafik POS KUPANGJAKARTA nbsp nbsp Sebuah insiden melibatkan anggota nbsp polis trafik dan seorang lelaki memakai jubah di atas lebuh raya menjadi nbsp tular di internet lapor lama...
Doa Dalam Irama Orkes El Suraya

Doa Dalam Irama Orkes El Suraya

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 116 hits
Oh tuhan berilah kami hidayahDalam mengharungi lautanOh tuhan berilah kami hidayahDalam mengharungi lautanJauhi kami dari tipu dan dayaHindari kami setiap hasutanJauhi kami dari tipu dan dayaHindari kami setiap hasutanOh tuhan beri kami per...
Doa Nabi Yunus Kelebihan Diamalkan Ketika Kesempitan

Doa Nabi Yunus Kelebihan Diamalkan Ketika Kesempitan

papar berkaitan - pada 23/3/2024 - jumlah : 98 hits
Doa Nabi Yunus merupakan zikir atau istighafar yang dibaca oleh Nabi Yunus ketika dalam perut ikan Nun Disebalik doa tersebut terdapat kelebihan terutamanya boleh diamalkan ketika berada dalam kesusahan Kisah Nabi Yunus AS sangat terkenal d...
Dia Tak Lekang Berdakwah Sebenarnya Rakan Baik Kongsi Perkembangan Terkini Aliff Aziz Mohon Doa Peminat

Dia Tak Lekang Berdakwah Sebenarnya Rakan Baik Kongsi Perkembangan Terkini Aliff Aziz Mohon Doa Peminat

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 66 hits
Shahidan Izwan rakan baik kepada pelakon Aliff Aziz memaklumkan keadaan terkini pelakon itu berada dalam keadaan baik meskipun dikecam hebat oleh pihak luar setelah dirinya terbabit dengan kes penangkapan khalwat bersama aktres Ruhainies ba...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura

Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp