Allah Takdirkan Bn Jadi Penentu Pembentukan K Jaan Kata Zahid


malaysiakini.com
Yasmin Ramlan
Diterbitkan: Dec 24, 2022
Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan kerajaan perpaduan yang terbentuk hari ini sebagai stau “ketentuan Allah.”

Menyorot pelbagai persepsi negatif yang dilemparkan kepadanya dan Umno-BN sejak sebelum PRU ke-15 dia berkata, atas faktor itulah parti berkenaan mengalami kekalahan teruk.

Keadaan itu, katanya, menjadikan mereka kekurangan kerusi untuk membentuk kerajaan persekutuan.

Pun begitu Ahmad Zahid yang menang tipis semasa mempertahankan kerusinya di Bagan Datuk menegaskan, dalam keadaan begitulah Umno-BN menjadi penentu kepada pembentukan kerajaan pusat, bukannya parti lain.

“Tanpa kami sombong atau rasa berbesar hati… tapi kita (BN) telah tentukan bahawa tanpa 30 (kerusi) ini, yang 82 (PH) takkan terbentuk kerajaan.

“Kita lihat Allah tentukan bahawa 82 campur 30, cukuplah 112 (kerusi minumum) untuk kita bentuk kerajaan," katanya.

Ahmad Zahid berkata demikian dalam ucapannya pada majlis makan tengah hari meraikan pembentukan kerajaan di Shah Alam, Selangor hari ini.

Dah kenal lalu jatuh cinta

Tambah pengerusi BN berkenaan, keadaan sama dapat dilihat apabila wujud kerjasama pelbagai parti termasuk dari Sabah dan Sarawak untuk membentuk kerajaan yang kukuh.

"Apabila undi di Dewan (Rakyat) cukup-cukup 148 kerusi itu untuk membentuk majoriti dua pertiga,” katanya.

Bagaimanapun, dia berkata, perbezaan politik dan kisah lalu membabitkan parti kerajaan perlu diketepikan demi menjaga kestabilan negara dan kebajikan rakyat selepas terbentuknya kerajaan.

“Bila dah kenal... dah jatuh cinta, dan tidak ada lagi persepsi negatif. Kami dalam Umno dan BN tidak seburuk bagaimana gambaran diberikan.

“Kami berpegang kepada prinsip bahawa negara ini perlu diwujudkan sebagai negara yang stabil, politik yang stabil, demi pembangunan ekonomi dan kesejahteraan rakyat.

“Maka soal itu jelas, bagaimana untuk kita maju ke hadapan, pastikan ada food on the table, money in the pocket," katanya.

Dia yang juga presiden Umno berkata, apabila semua perkara penting itu difahami maka sebarang elemen perbezaan akan dapat diketepikan.
Untuk mencapai objektif itu, tambahnya, sekretariat kerajaan perpaduan dibentuk untuk meneliti setiap manifesto yang dikemukakan oleh parti dan mencari persamaan antara satu sama lain.

Sementara itu dalam perkembanan lain Ahmad Zahid mengumumkan penubuhan jawatankuasa pelaksanaan dan pemantauan kos sara hidup untuk mengatasi beban rakyat.

Katanya dia diarahkan oleh Perdana Menteri Anwar Ibrahim untuk bekerjasama dengan pelbagai kementerian dan agensi bagi menubuhkan jawatankuasa berkenaan.

“Saya telah bekerjasama dengan menteri-menteri tertentu yang menjaga portfolio mengenai kos sara hidup ini bersama-sama ketua-ketua setiausaha dan ketua pengarah, serta pegawai kanan lain untuk menangani permasalahan ini secara tuntas.

“Kita lihat dalam tempoh sebulan ini juga beberapa pengumuman dilakukan dan perubahan-perubahan diumumkan selepas setiap mesyuarat mingguan kabinet.

“Ia sudah tentu melegakan rakyat,” katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/allah-takdirkan-bn-jadi-penentu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr M Tanam Doktrin Benci Dap Dalam Umno Kata Zahid

Dr M Tanam Doktrin Benci Dap Dalam Umno Kata Zahid

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 120 hits
freemalaysiatoday com December 28 2022 7 47 AMMenurut Ahmad Zahid Hamidi Dr Mahathir Mohamad mendoktrin ahli parti supaya membenci DAP ketika berkuasa dalam Umno selama 22 tahun PETALING JAYA Ahmad Zahid Hamidi mendakwa Dr Mahathir Mohamad ...
Umno Terima Apa Saja Usul Untuk Perkukuh Parti Kata Zahid

Umno Terima Apa Saja Usul Untuk Perkukuh Parti Kata Zahid

papar berkaitan - pada 12/12/2022 - jumlah : 129 hits
UMNO akan menerima nbsp apa sahaja usul untuk dibawa ke Perhimpunan Agung yang akan datang selagi mana ia nbsp dapat memperkukuhkan parti kata nbsp Presidennya Ahmad Zahid Hamidi Beliau yang juga nbsp timbalan perdana menteri nbsp berkata n...
Bersatu Sasar Bunuh Umno Tetapi Tersasar Kata Zahid

Bersatu Sasar Bunuh Umno Tetapi Tersasar Kata Zahid

papar berkaitan - pada 12/12/2022 - jumlah : 104 hits
freemalaysiatoday com December 11 2022 11 43 PMPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi di majlis Ulang Tahun ke 10 Persatuan Usahawan Wanita Cina Malaysia dan Anugerah Kecemerlangan MCWEA 2022 PETALING JAYA Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menolak...
Mudarat Bekerjasama Dengan Pn Jauh Lebih Bahaya Berbanding Ph Kata Zahid

Mudarat Bekerjasama Dengan Pn Jauh Lebih Bahaya Berbanding Ph Kata Zahid

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 232 hits
Presiden Umno merangkap Pengerusi Barisan Nasional Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata keputusan memilih PH bagi membentuk kerajaan adalah selepas mengambil kira mudarat jauh lebih berbahaya apabila bekerjasama dengan Perikatan Nasiona...
Umno Dalam Keadaan Rapuh Dan Tidak Stabil Kata Jamal

Umno Dalam Keadaan Rapuh Dan Tidak Stabil Kata Jamal

papar berkaitan - pada 12/12/2022 - jumlah : 95 hits
Jangan pertandingkan jawatan Presiden UMNO dan timbalannya dalam pemilihan parti akan datang Itu cadangan Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar Datuk Seri Jamal Md Yunos dan mahu supaya usul tersebut dibentangkan dalam Perhimpunan Agung UMNO 202...
Agong Minta Perjelas Sokongan Majoriti Kerana Ada Pihak Pertikai Kata Anwar

Agong Minta Perjelas Sokongan Majoriti Kerana Ada Pihak Pertikai Kata Anwar

papar berkaitan - pada 12/12/2022 - jumlah : 123 hits
freemalaysiatoday com December 11 2022 7 41 PMAnwar Ibrahim berkata beliau mendapat sokongan majoriti untuk menjadi perdana menteri ke 10 kerana terdapat Ahli Parlimen yang menarik balik sokongan mereka kepada pihak lawan pada saat akhir PU...
Hutang Negara Rm1 Trilion Batal Projek Elak Ketirisan Kata Anwar

Hutang Negara Rm1 Trilion Batal Projek Elak Ketirisan Kata Anwar

papar berkaitan - pada 12/12/2022 - jumlah : 113 hits
December 11 2022 Anwar Ibrahim berkata tindakan menyemak semula dan membatalkan projek tertentu bukan untuk memfitnah atau mencerca pihak lain PUTRAJAYA Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata tindakannya menyemak semula dan membatalkan proje...
Kelantan Terengganu Terancam Banjir Besar Minggu Depan Kata Aktivis

Kelantan Terengganu Terancam Banjir Besar Minggu Depan Kata Aktivis

papar berkaitan - pada 13/12/2022 - jumlah : 142 hits
Kelantan dan Terengganu dikatakan terancam dengan banjir besar minggu depan ekoran ramalan akan mengalami hujan lebat berterusan Aktivis dan pemerhati cuaca dikenali sebagai MatGeo berkata kawasan pedalaman di kedua dua negeri Pantai Timur ...
Lebih 10 000 Mohon Sertai Muafakat Nasional Kata Annuar

Lebih 10 000 Mohon Sertai Muafakat Nasional Kata Annuar

papar berkaitan - pada 13/12/2022 - jumlah : 87 hits
freemalaysiatoday com December 12 2022 2 49 PMAnnuar Musa terharu dengan sambutan orang ramai dalam NGO Muafakat Nasional di mana beliau sendiri mengetuainya PETALING JAYA Bekas pemimpin Umno Annuar Musa berkata lebih 10 000 permohonan keah...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Huggies Malaysia Meraikan Ibu Dan Memperkenalkan Lampin Bayi Baharu Mereka Dengan Fun Run

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi