Alasan Teknikal Pm Mahiaddin Jangan Biadap Kepada Agong Anwar



Isu memansuhkan Ordinan Darurat tanpa perkenan Yang di-Pertuan Agong bukanlah isu teknikal sebagaimana alasan yang dikemukakan oleh menteri kabinet pentadbiran Perdana Menteri (PM) Tan Sri Mahiaddin Yassin.
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, sekiranya rakyat membaca kenyataan yang dikeluarkan oleh Istana Negara, amat jelas Yang di-Pertuan Agong mahukan proses mengungkai Darurat dilakukan secara berperlembagaan iaitu dibahas serta diundi di Parlimen. Bukannya diputuskan oleh kabinet PM Mahiaddin sebagaimana yang berlaku.
“Seri Paduka Baginda terpaksa mengeluarkan kenyataan bagi mengelak kekeliruan terus berlaku. Apa yang disebut dalam kenyataan itu (sebagai percubaan Menteri PN) mengelirukan Parlimen. Istilah, hal yang belum diperkenan tetapi disebut selesai.
“Kemudian nasihat khusus Baginda Agong diketepikan. Nasihat itu untuk menghormati Perlembagaan dengan merujuk (Ordinan Darurat) kepada Parlimen. Itu diketepikan. Yang disebut jelas sebagai membelakangi Perlembagaan.
“Yang di-Pertuan Agong, ketua utama negara Malaysia menyatakan kerajaan pimpinan Mahiaddin membelakangi Perlembagaan dan kedudukan Agong.
“Apa ulasan pemimpin politik? Ini hal teknikal. Bukankah ini biadap? Seumpama ketua kampung bagi pandangan, kita ulas. Ini ketua utama negara berikan saranan. Ulasan kita, ini masalah teknikal.
“Sama ada dia (Menteri) jahil tentang perundangan dan tidak menghormati institusi Agong atau biadap sama sekali. Inilah keadaannya,” kata Anwar dalam siaran media, malam tadi.
Tegas beliau, kerajaan Perikatan Nasional (PN) begitu takut untuk mengadakan pengundian di Parlimen kerana tidak mempunyai cukup sokongan.
Oleh itu, katanya pelbagai cara dilakukan untuk melengah-lengahkan sesi Dewan Rakyat. Termasuk apa yang berlaku pada petang Khamis apabila dewan ditangguhkan sebanyak 4 kali.
Bagaimanapun, Ahli Parlimen Port Dickson itu terkejut dengan sikap Mahiaddin lewat kenyataan media membalas kenyataan Istana Negara yang kelihatan biadap seolah-olah PM tidak mempunyai pengalaman mentadbir, walhal beliau telah puluhan tahun menjadi menteri.
“Kalau kita rujuk jawapan PM, saya kenal dia, dia pernah jadi Menteri Besar. Tetapi jawapannya sombong. Surat itu bukan surat biasa. Surat itu nadanya biadap.
“Kita kalau menulis kepada Agong, kepada institusi, (jangan) kenyataan itu (bila dibaca) macam surat biasa yang kurang adab, tidak faham budaya Melayu dan tidak menghormati Perlembagaan.
“Jangan sebut kuasa kami (kerajaan) Perkara 40 (1), nasihat (kerajaan) mesti diterima.
“Mesti ikut proses. Raja bukan rubber stamp. Tak ada ruang nak bercakap, bagi pandangan. Ketepikan Parlimen, ketepikan majoriti. Tanggungjawab raja untuk menjadi payung negara. Sebab itu prinsip Rukun Negara disentuh Yang di-Pertuan Agong.
“Almarhum Sultan Azlan Shah selalu memperingatkan supaya jangan dianggap undang-undang ini pentadbiran dan pemerintahan manusia (semata-mata) tetapi mesti tunduk kepada hukum dan undnag-undang.
“Bukan ruang untuk seseorang menjadi diktator, bila ditegur, ini soal teknikal. Jahil dan tidak menghormati institusi,” bidasnya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32688

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Dolak Dalik Jawab Agong Perkenan Batal Ordinan Darurat Atau Belum Anwar Beritahu Takiyuddin

Jangan Dolak Dalik Jawab Agong Perkenan Batal Ordinan Darurat Atau Belum Anwar Beritahu Takiyuddin

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 320 hits
Takiyuddin Hassan menegaskan semua isu berkaitan darurat akan dijawab pada Isnin PETALING JAYA Walaupun diasak berkali kali oleh pembangkang Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan hari ini enggan memberitahu Dewan Rakyat sama ...
Jangan Lupa Dap Pkr Lebih Banyak Derhaka Kepada Agong Raja Raja Melayu

Jangan Lupa Dap Pkr Lebih Banyak Derhaka Kepada Agong Raja Raja Melayu

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 349 hits
Tuduhan Ketua Pemuda Sosialis DAP Howard Lee Chuan How bahawa parti politik bersandarkan nama Melayu dan Islam mengkhianati institusi raja membuka pekung siapa sebenarnya parti rasis dan cauvinis DAP itu sendiri Malah dia menuduh kerajaan P...
Anwar Merayu Golongan Profesional Penjawat Awam Jangan Jadi Perkakas Orang Politik

Anwar Merayu Golongan Profesional Penjawat Awam Jangan Jadi Perkakas Orang Politik

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 156 hits
August 5 2021Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim merayu kepada golongan profesional dan penjawat awam agar tidak menjadi perkakas kepada orang politik dan tidak diperalatkan oleh mana mana badan politik Beliau berkata biarkan segala perka...
Jumpa Agong Esok Elok Letak Jawatan Jangan Bubar Parlimen Puad Beritahu Pm

Jumpa Agong Esok Elok Letak Jawatan Jangan Bubar Parlimen Puad Beritahu Pm

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 223 hits
Puad Zarkashi bagaimanapun tidak mengulas sama ada terdapat lagi ahli Jemaah Menteri Kerajaan Persekutuan dari Umno bakal berundur bagi menghormati anggota MKT yang masih berada dalam Kabinet kerajaan PETALING JAYA Ahli Majlis Kerja Terting...
Pemimpin Umno Gesa Menteri Umno Letak Jawatan Segera Jangan Terpalit Dengan Penderhakaan Kepada Agong

Pemimpin Umno Gesa Menteri Umno Letak Jawatan Segera Jangan Terpalit Dengan Penderhakaan Kepada Agong

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 300 hits
July 31 2021PM LETAK JAWATAN SEGERA MENTERI UMNO JUGA LETAK JAWATANSemalam YDP Agong menulis warkah empat muka surat yang baginda sendiri tanda tangan Ia menjelaskan kronologi sebenar kenapa baginda tidak memperkenankan pembatalan ordinan d...
Jangan Angkuh Minta Ampun Daripada Agong Mat Sabu Beritahu Pm

Jangan Angkuh Minta Ampun Daripada Agong Mat Sabu Beritahu Pm

papar berkaitan - pada 31/7/2021 - jumlah : 156 hits
July 30 2021 Mohamad Sabu berkata Kabinet gagal menghormati saranan Yang di Pertuan Agong supaya persidangan Parlimen diadakan secepat mungkin untuk Ordinan Darurat dan Pelan Pemulihan Negara dibahaskan PETALING JAYA Amanah kesal dengan tin...
Pm Mahiaddin Mesti Letak Jawatan Anwar

Pm Mahiaddin Mesti Letak Jawatan Anwar

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 223 hits
Penghinaan kepada institusi Raja Berperlembagaan dengan membatalkan Ordinan Darurat tanpa perkenan Yang di Pertuan Agong perlu dipertanggungjawabkan kepada Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Yassin sebagai Ketua Kerajaan Ketua Pembangkang Pa...
Agong Sah Murka Mahiaddin Sah Derhaka Dan Pn Kini Sudah Hilang Muka Sebagai Kerajaan

Agong Sah Murka Mahiaddin Sah Derhaka Dan Pn Kini Sudah Hilang Muka Sebagai Kerajaan

papar berkaitan - pada 30/7/2021 - jumlah : 229 hits
Segala segalanya kini sudah terdedah dan terserlah tanpa dapat disembunyikan lagi Hakikat bahawa pembatalan darurat yang diumumkan Takiyuddin Hassan di Parlimen Isnin lalu dilakukan tanpa mendapat perkenan Yang Dipertuan Agong terlebih dahu...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11