Aktiviti Bercuti Setengah Hari Di Kuala Kangsar Perak


Setengah Hari Di Kuala Kangsar, Perak | Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.
Seminggu cuti persekolahan kali ini Sha dan suami tidak mengambil cuti rehat pun. Mulai minggu lepas, anak-anak Sha sudah mula menjaga diri masing-masing di rumah selepas ibu pengasuh mereka diserang strok. Korang doakan Kak Ina kuat ya untuk sembuh kembali, sudah 2 minggu berada di wad dan tidak banyak perubahan berlaku dari hari pertama kena strok.
Minggu ini ada 3 hari cuti iaitu termasuk cuti sempena Keputeraan Yang Di Pertuan Agong, hari pertama suami Sha pulun service kereta Sha jadi satu hari rehat di rumah sahaja. Jadi bila tanya suami hari kedua cuti tidak ada apa-apa urusan lain, jadi Sha ajak suami ke Kuala Kangsar.
Perjalanan ke Kuala Kangsar dari rumah Sha hanya mengambil masa dalam lingkungan 45 minit sahaja. Kami tidak melalui lebuh raya, hanya melalui jalan kampung iaitu jalan Parit, Perak.
Aktiviti Setengah Hari Di Kuala Kangsar, PerakKami bergerak dari rumah kira-kira pukul 7.30 pagi dan mengisi minyak kereta terlebih dahulu. Kami menuju ke tempat pertama iaitu lokasi sarapan yang terletak di kawasan Talang, Kuala Kangsar. Kedai yang Sha maksudkan adalah Kedai Makan A&Z Laksa Power.
Kedai ini adalah atas cadangan suami yang pernah singgah ke sini sebelum ini. Jadi Sha pun teringin nak cuba kerana dikatakan roti canainya yang istimewa dan sedap. Punca kehadiran suami ke sini juga disebabkan review di sebuah saluran youtuber tempatan. Jadi apalagi, memang wajib cubalah kan.
Sarapan Pagi Di Kuala Kangsar



Pagi itu Sha order makan seperti berikut :
Nasi lemak biasa
Roti canai telur
Roti Canai Special
Roti Canai Pattaya Special
Roti Canai Pisang




Order 5 makanan walaupun makan 4 orang, sebab nak merasa Roti Canai Pattaya Special tu. Jadi yang itu kami kongsi makan supaya semua merasa.


Mandi Manda Di Taman Eko Rimba Ulu Kenas

Antara aktiviti yang Sha suka buat bersama anak-anak adalah mandi sungai. Maklumlah budak-budak memang suka main air. Sha tahu kawasan Kuala Kangsar dan kawasan sekitar ada beberapa tempat air terjun. Baru-baru ini kebetulan Sha bekerja di sebelah meja Jabatan Perhutanan Negeri Perak, jadi tahu la tempat-tempat yang menarik untuk mandi air terjun.
Oleh itu Sha pun belek balik risalah yang Sha dapat dan Sha pun selidiklah sikit di facebook macam mana rupa dan keadaan Taman Eko Rimba Ulu Kenas ini. Nampak macam menarik, tapi itulah ditolak pada mulanya oleh suami katanya tempat itu berbahaya.
Tapi nasib baiklah suami intai juga di facebook keadaan Ulu Kenas dan setuju nak bawa kami ke sana. Alhamdulillah, selepas sarapan kami terus gerak ke sana dalam masa 16 minit dari kedai makan.
Selesai mandi macam biasalah, anak-anak mula cakap lapar balik. Pada asalnya Sha bercadang untuk makan di Teringat Lenggong, iaitu sebuah kedai makanan talam dengan lauk pauk kampung tapi Sha tukar kepada lokasi lebih dekat. Korang faham sahajalah, bila mandi lata mata mudah mengantuk.


Makan Tengah Hari Di Nonn Nasi Bungkus Kuala Kangsar
Sebenarnya malam sebelum ke Kuala Kangsar Sha ada mesej kawan yang kerja kawasan sana bertanyakan kedai makan yang best. Tapi macam biasalah, Sha suami isteri jenis nak bawa pasangan makan di tempat yang kita pernah singgah masa urusan kerja biar sama-sama merasa.




Disebabkan kami pernah makan sama-sama di Teringat Lenggong, jadi kami pilih untuk makan di Nonn Nasi Bungkus. Apa yang suka di sini mestilah Nasi Bungkus Kambing Bakar. Jadi memang Sha order makan lauk kambing, manakala suami dan anak-anak pilih Nasi bungkus ayam. Di sini tidak banyak pilihan, hanya ada kambing, ayam dan ikan keli sahaja.
Di kedai ini disediakan air sirap percuma, tapi korang jangan risau ada je air bancuh lain dan ada air coconut shake.


Bergambar di Jambatan Victoria Kuala Kangsar

Akhirnya salah satu tempat yang Sha nak pergi singgah tapi tidak berpeluang sebelum ini sudah tertunai. Victoria Bridge iaitu suatu tempat landasan kereta api lama yang dibina sejak tahun 1897 lagi, masih utuh berada di Karai, Kuala Kangsar.
Walaupun agak gayat berjalan di atas jambatan ini, kami tetap jalan sampai ke tengah Sungai Perak. Pengunjung ke sini nampaknya tidak putus-putus mungkin masih dalam mood cuti sekolah.


KesimpulanSebenarnya ada beberapa tempat lagi Sha nak singgah tapi Sha pendekkan masa kerana masing-masing pun dah ting tong mungkin disebabkan cuaca pun masih panas. Mungkin boleh datang lagi ke sini untuk menerokai tempat lain yang menarik di Kuala Kangsar.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.shalimaryusof.com/2023/06/aktiviti-bercuti-setengah-hari-di-kuala-kangsar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aktiviti Program Hari Umrah Malaysia Ppim 18 11 2023

Aktiviti Program Hari Umrah Malaysia Ppim 18 11 2023

papar berkaitan - pada 18/11/2023 - jumlah : 207 hits
Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi sebagai ahli panel bagi Forum Program Hari Umrah Malaysia di Malakat Mall Cyberjaya
Aktiviti Sihat Di Hari Isnin

Aktiviti Sihat Di Hari Isnin

papar berkaitan - pada 13/11/2023 - jumlah : 100 hits
Assalamualaikum Pepagi adik SA si Acu ajak SA dan Dania jogging kat Lake Garden Seremban haaa jom la memandangkan doktor dah suruh bersenam selalu ni maka SA pun setuju ikut kami pun x kemana mana sebab jaga Mak Pah kan tu yg kami keluar ke...
Lunch Di Restoran Talam Kuala Kangsar

Lunch Di Restoran Talam Kuala Kangsar

papar berkaitan - pada 23/11/2023 - jumlah : 186 hits
Assalamualaikum hai semua Kali nie Kak Sue nak kongsi Lunch di Restoran Talam Kuala Kangsar pula dengan korang Awal awal lagi dah Abang Man dah buat tempahan nak datang lunch di Restoran Talam Kuala Kangsar nie sebab kami nak ke event Taipi...
Selamat Hari Lahir Buat Mereka Yang Tersayang

Selamat Hari Lahir Buat Mereka Yang Tersayang

papar berkaitan - pada 11/11/2023 - jumlah : 189 hits
Selamat hari lahir yang ke 57 Cikgu Hajah Rohani binti Ahmad Saya doakan agar kesejahteraan kesihatan dan kebahagiaan sentiasa memgekori cikgu walau di mana juga berada Ni cikgu kepada MY masa tingkatan 4 5 di Sekolah Menengah Teknik Kuanta...
Kobarkan Pesan Jangan Jadi Bangsa Pecundang Wamenaker Peringati Hari Pahlawan 2023

Kobarkan Pesan Jangan Jadi Bangsa Pecundang Wamenaker Peringati Hari Pahlawan 2023

papar berkaitan - pada 11/11/2023 - jumlah : 136 hits
Afriansyah mengatakan melimpahnya SDA merupakan tantangan sekaligus ancaman bagi generasi muda
Young Sheldon Sains Sempena Hari Sains Sedunia Untuk Keamanan Dan Pembangunan

Young Sheldon Sains Sempena Hari Sains Sedunia Untuk Keamanan Dan Pembangunan

papar berkaitan - pada 11/11/2023 - jumlah : 183 hits
Oleh Amelia Adam Young Sheldon ialah suatu siri televisyen yang menonjolkan kehidupan watak fiksyen terkenal Sheldon Cooper bermula semasa dia memasuki sekolah menengah pada usia 9 tahun sehingga memasuki alam remaja Siri ini merupakan preq...
Mejar Maut Terima Bom Sebagai Hadiah Hari Jadi

Mejar Maut Terima Bom Sebagai Hadiah Hari Jadi

papar berkaitan - pada 9/11/2023 - jumlah : 183 hits
KOSMOKIEV Seorang pembantu rapat ketua angkatan tentera Ukraine terbunuh selepas sebutir bom tangan yang diterima sebagai hadiah hari jadi meletup ketika dibuka lapor Badan Penyiaran Britain semalam Mejar Hennadiy Chastyakov 39 ketika kejad...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri

Huawei Announce Upcoming Launch Two Products On 13 May 2024

777 3 67 Slot777 Pg Slot777 Top 10 By Debora Punpro777 Us

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business