Akaun Kwsp 3 Patutkah Saya Atau Tidak




Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) telah mengumumkan restrukturisasi akaun yang dinantikan dan memperkenalkan akaun ketiga bernama Akaun Fleksibel, yang membolehkan ahli menarik jumlah wang pada bila-bila masa.
Akaun, yang telah kekal tidak berubah untuk masa yang sangat lama, kini akan terdiri daripada:
Akaun Persaraan Akaun Sejahtera Akaun Fleksibel Bermula sekarang, sumbangan KWSP akan dibahagikan berdasarkan nisbah berikut:
Akaun Persaraan (75%) Akaun Sejahtera (15%) Akaun Fleksibel (10%) Ian Tai dari blog KC Lau ingin membincangkan topik yang biasa dihadapi oleh kebanyakan ahli KWSP pada masa ini: sama ada mereka harus melakukan “Pindahan Jumlah Awal” ke Akaun Fleksibel dan menimbang-nimbangkan pro dan kontra.
Jika Saya Pilih Pindahan Jumlah Awal:
Sekiranya saya mempunyai RM100k di dalam akaun KWSP berikut:
Akaun Persaraan: RM70,000 Akaun Sejahtera: RM30,000 Akaun Fleksibel: RM0 Dengan memilih untuk pindah, jumlah dalam Akaun Sejahtera (RM30,000) akan dipindahkan seperti berikut:
1/6 dari jumlah ini (RM5k) akan dikreditkan ke Akaun Persaraan. 1/2 dari jumlah ini (RM15k) akan dikelola dalam Akaun Sejahtera. 1/3 dari jumlah ini (RM10k) akan dikreditkan ke Akaun Fleksibel. Akaun Persaraan: RM75,000 Akaun Sejahtera: RM15,000 Akaun Fleksibel: RM10,000 Apa Jika Saya Memilih Tidak Melakukan Pilihan Ini?
Maka, saya akan mengekalkan peruntukan KWSP asal seperti berikut:
Akaun Persaraan: RM70,000 Akaun Sejahtera: RM30,000 Akaun Fleksibel: RM0 Jadi, soalan nya: “Manakah dari kedua peruntukan KWSP ini lebih sesuai untuk saya?”. Patutkah saya mula dengan RM0 atau sedikit duit dalam Akaun Fleksibel? Di sini, saya akan meluahkan beberapa faktor untuk dipertimbangkan sebelum membuat keputusan tersebut.
Faktor 1 – Dividen:
Soalan penting ialah: “Adakah akan ada perbezaan dalam kadar dividen untuk setiap Akaun ini?”. Jawapannya tidak. Ini bermakna kadar dividen untuk semua 3 Akaun, pada masa ini, adalah sama. Berdasarkan rekod KWSP, kita menikmati hasil dividen 5%-6% setahun dalam jangka panjang.
Faktor 2 – Patutkah Saya Tarik Akaun Fleksibel untuk Melangsaikan Hutang?
InI bergantung pada situasi kewangan anda pada masa kini.
Jika anda tenggelam dalam hutang kad kredit di mana anda membayar 18% setahun dalam kos faedah, anda harus mengeluarkan sebanyak yang anda boleh untuk menyelesaikan, melunaskan, dan menyingkirkan hutang ini. Ia adalah sesuatu yang mudah untuk mengorbankan hasil 5%-6% untuk memadamkan hutang dengan kos faedah tinggi. Jika anda merancang untuk melunasi pinjaman PTPTN anda yang membawa 1% kos faedah setahun, ia tidak bijak. Sila jangan mengorbankan hasil 5%-6% untuk melunaskan hutang dengan kos faedah rendah. Jika anda mempunyai satu pinjaman perumahan yang membawa 4% kos faedah setahun, tidak ideal untuk mengorbankan KWSP untuk menyervis pinjaman perumahan anda. Tetapi, bagaimana jika ansuran pinjaman anda agak tinggi, seperti >50% daripada pendapatan anda, dan anda memerlukan lega dalam aliran tunai? Saya percaya dalam kes ini, anda sepatutnya mempunyai lebih banyak duit KWSP di Akaun Sejahtera. Jadi, adalah lebih bijak untuk tidak memilih untuk pindahan jumlah awal pada mulanya. Mungkin, seperti yang saya tulis, terdapat satu pengecualian kepada ini. Anda bangkrup dan bergegas mencari dana untuk membayar ansuran pinjaman bulan depan anda. Kemudian ya, sila pindahkan ke Akaun Fleksibel anda dan gunakan duit untuk tujuan tersebut. Faktor 3 – Patutkah Saya Tarik Akaun Fleksibel untuk Melabur?
InI bergantung bukan sahaja pada situasi kewangan anda tetapi juga tahap kepakaran dan pengalaman anda sebagai pelabur. Secara peribadi, sebagai pelabur dan pendidik kewangan selama berpuluh-puluh tahun, saya dapati ramai yang kurang pendidikan & kepakaran dalam bidang ini. Oleh itu, bagi kebanyakan orang, adalah lebih baik untuk menyimpan duit dalam KWSP. Di sini, saya akan berkongsi senarai kelas aset yang mungkin kita boleh melaburkan:
Sesetengah mungkin menyimpan duit di FD kerana mempunyai tunai dalam akaun bank mereka akan lebih “selamat” daripada KWSP. Ia tidak ada kaitan dengan logik tetapi semua kaitannya dengan emosi. Jika ia membantu kesihatan mental anda, dengan seikhlas hati. Akhirnya, bagaimana kita boleh menilai itu dalam penyata kewangan kita? Tetapi, jika anda mengikut matematik, adalah lebih baik mengekalkan dana dalam KWSP, sama ada Akaun Sejahtera atau Akaun Fleksibel, selama yang mungkin. Anda merancang untuk membeli rumah pertama atau kedua dan sedikit kurang dana. Dalam kes ini, adalah lebih baik mengekalkan lebih banyak KWSP di Akaun Sejahtera kerana anda boleh mengeluarkan dana dari akaun itu. Tetapi, jika anda membeli hartanah #3 atau #4 dan seterusnya, anda boleh melakukan pindahan ke Akaun Fleksibel dan menggunakan dana itu untuk membina empayar hartanah anda. Anda ingin melabur dalam saham. Di sini, mari kita anggap anda memiliki portfolio saham dan anda ingin memperluaskan kejayaan anda. Saya percaya anda boleh memindahkan dana anda ke Akaun Fleksibel dan menggunakan itu sebagai dana peperangan untuk membesarkan portfolio anda. Saya juga fikir ia masuk akal untuk mengeluarkan jika anda ingin membahagikan kekayaan peribadi anda dalam portfolio saham global yang dinyatakan dalam USD, SGD, dan sebagainya. Tetapi, pada masa yang sama, jika idea anda adalah untuk berjudi atau berdagang saham, mengejar keuntungan jangka pendek, tidak mempunyai sebarang daya tahan dalam pelaburan saham, sila simpan duit anda di KWSP. Hal yang sama berlaku untuk pelaburan lain: amanah unit, ETFs, kripto, logam dan sebagainya. Jika anda tidak mahir dalam salah satu pelaburan ini, mod lalai anda haruslah untuk menahan dari menggunakan duit KWSP untuk melabur dalam mereka. Faktor 4 – Apa Jika Saya Tidak Tahu Apa yang Harus Dilakukan Lagi?
Patutkah saya memilih pindahan jumlah awal atau tidak?
Inilah pandangan saya mengenai perkara ini.
Saya akan mengatakan ya. Ini adalah walaupun saya tidak mempunyai idea apa yang harus dilakukan dengan duit ini. Fikirkan tentang ini. Akaun Sejahtera dan Akaun Fleksibel adalah akaun KWSP yang akan memberikan kadar dividen yang sama kepada kita. Tetapi, Akaun Fleksibel menawarkan lebih likuiditi daripada Akaun Sejahtera. Ini akan berguna sebagai dana kecemasan. Jadi, ia adalah manfaat yang boleh diperolehi tanpa kos tambahan.
Kesimpulan:
Sehingga 31 Ogos 2024, kita boleh memilih untuk melakukan pindahan jumlah awal untuk duit KWSP kita. Di sini, saya akan senaraikan siapa yang lebih sesuai untuk tidak memindahkan, memindahkan tetapi tidak mengeluarkan dan akhirnya, memindahkan dan mengeluarkan:
Tidak Minda Jika Anda:
a. Membeli rumah pertama atau kedua.
b. Memerlukan aliran tunai untuk membayar ansuran perumahan anda. Mindah Tapi Tidak Mengeluarkan Jika Anda:
a. Meningkatkan likuiditi dengan mempunyai dana kecemasan. Mindah dan Mengeluarkan Jika Anda:
a. Melunasi Hutang dengan kadar faedah tinggi.
b. Melabur dalam Saham untuk Membahagikan Kekayaan Anda dalam Mata Wang Lain.
c. Melabur dalam Hartanah (Hartanah 3, 4, dan seterusnya).
d. Membekalkan Perniagaan Anda dan Projek dengan Keuntungan Tinggi.

Source link
The post Akaun KWSP 3, Patutkah Saya Atau Tidak? appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/akaun-kwsp-3-patutkah-saya-atau-tidak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Walaupun Perlahan Pada Bulan Mac Kenaikan Gaji Penjawat Awam Dan Akaun 3 Kwsp Akan Mendorong Pertumbuhan Jualan

Walaupun Perlahan Pada Bulan Mac Kenaikan Gaji Penjawat Awam Dan Akaun 3 Kwsp Akan Mendorong Pertumbuhan Jualan

papar berkaitan - pada 13/5/2024 - jumlah : 128 hits
Pertumbuhan jualan perdagangan distributif Malaysia melambat ke paras terendah empat bulan pada bulan Mac disebabkan sebahagian besar oleh kesan pangkalan tinggi manakala pertumbuhan bulan demi bulan pulih selepas dua bulan secara berturut ...
Penarikan Harian Akaun Kwsp 3 Rm250 Lebih Banyak Permintaan Perlu Dilakukan Bagi Pengesahan Ekyc

Penarikan Harian Akaun Kwsp 3 Rm250 Lebih Banyak Permintaan Perlu Dilakukan Bagi Pengesahan Ekyc

papar berkaitan - pada 13/5/2024 - jumlah : 92 hits
Bermula 12 Mei pengeluaran akaun Fleksibel Kumpulan Wang Simpanan Pekerja boleh dilakukan pada bila bila masa dengan had pengeluaran minimum sebanyak RM50 dan terhad kepada baki dalam akaun ahli Menurut KWSP pembayaran akan dibuat dengan me...
E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3

papar berkaitan - pada 12/5/2024 - jumlah : 183 hits
e KYC Syarat Pengeluaran KWSP RM250 Ke Atas Bagi Akaun 3 Tentu ramai dah mohon pemindahan ke Akaun 3 Akaun Fleksibel mulai 12 Mei 2024 untuk tujuan pengeluaran nanti kan Menerusi aplikasi KWSP i Akaun ia memaklumkan pencarum hanya boleh mem...
Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

papar berkaitan - pada 12/5/2024 - jumlah : 190 hits
Penerangan Akaun 3 KWSP Syarat dan Cara Keluar Duit KWSP Akaun 3 16 KWSP umum akaun 3 KWSP sebagai inisiatif Penstrukturan Semula Akaun KWSP bermula 12 Mei 2024 untuk tambah baik keselamatan pendapatan persaraan dalam masa yang sama memenuh...
Apa Itu Kwsp Akaun 3

Apa Itu Kwsp Akaun 3

papar berkaitan - pada 19/5/2024 - jumlah : 158 hits
Sejak kebelakangan ini ramai yang tanya apa itu KWSP akaun 3 Dulu ada 2 akaun je sama ada akaun 1 yang tak boleh di keluarkan walaupun 1 sen sehingga umur pencarum memcecah 55 tahun ataupun akaun 2 yang boleh di keluarkan tetapi terhad untu...
Komen Godaan Boleh Mengaburkan Sebab Sebenar Di Sebalik Akaun Fleksibel 3 Kwsp

Komen Godaan Boleh Mengaburkan Sebab Sebenar Di Sebalik Akaun Fleksibel 3 Kwsp

papar berkaitan - pada 14/5/2024 - jumlah : 86 hits
Korang bisa menarik RM250 sehari sehingga mencapai baki minima hanya untuk membeli telefon bimbit yang mahal sekarang Akaun Fleksibel 3 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja sudah boleh diakses Penting untuk diingat bahawa KWSP memperkenalkan Akau...
Panduan Permohonan Pengeluaran Akaun Fleksibel Melalui Kwsp I Akaun

Panduan Permohonan Pengeluaran Akaun Fleksibel Melalui Kwsp I Akaun

papar berkaitan - pada 29/5/2024 - jumlah : 182 hits
Assalamualaikum korang Mama sedang busy buat masa ni dan mood dah kembali kelaut Mama nak post something arini Tu pun post copy paste dari website KWSP Mama try search last 2 weeks tentang pengeluaran akaun 3 yang sedang hangat masa tu term...
Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

papar berkaitan - pada 21/5/2024 - jumlah : 154 hits
Ini sepatutnya berita baik buat Ahli Parlimen pembangkang Malah ia menawarkan kesempatan kepada mereka untuk menamatkan penantian terhadap apa yang selama ini mereka harap harapkan Cuma penghalangnya ketika ini bukan orang lain Ia datangnya...
Lebih Didahulukan Istri Atau Ibu

Lebih Didahulukan Istri Atau Ibu

papar berkaitan - pada 20/5/2024 - jumlah : 103 hits
Pertanyaan Dalam Islam bagi seorang suami mana yang lebih didahulukan Ibunya atau istrinya Jawaban Alhamdulillahi hamdan katsiran thayyiban mubarakan fihi ash shalatu wassalamu ala alihi wa shahbihi Menggabungkan Dua Perkara Lebih Utama Per...
Why Consult Hamas On Business And Investments

Sijil Pengembaraan Pelancongan Kolej Komuniti Sandakan Sabah

Sun Sand And Style Discover Your Dream Home In Naples

Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst

The Untold Story Tangkapan Aktivis Reformasi April 2001

Sudah Hilang Kredibiliti Majlis Peguam Sesuai Untuk Dibubar

Biar Syarikat Uruskan Julan Anda Fokus Sistem Dan Plan

Roh Masuk Semula Ke Dalam Jasad



5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea


Proamanah Lonjakan Perkasakan Parti

Patut Dapat Rm1 500 Satu Kaki Persegi Kosmo 29 06 2024

Tuhan Yahudi Punya Tangan Tapi Tidak Punya Kepala

Bendera Johor Sejarah Makna Bendera

11 Mesin Pencukur Terbaik Berkualiti 2024

Tiga Harta Terbaik