Akar Umbi Umno Maran Pertikai Kreadibiliti Ahli Parlimen Gesa Beliau Nyatakan Pendirian


 

MARAN - Tindakan Ahli Parlimen Maran, Dato' Seri Hj Ismail Muttalib hadir dalam satu Program Malaysia Prihatin bersama-sama YB Datuk Saifuddin Abdulllah, Menteri Komunikasi Dan Multimedia di sini semalam telah mendapat kecaman daripada akar umbi UMNO di sini. 
Rata-rata kecewa dan tidak berpuas hati dengan tindakan Ismail, yang membelakangkan keputusan parti untuk tidak mengadakan sebarang kerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) baru-baru. 
Terdahulu, Ismail dilihat hadir dan menyampaikan ucapannya pada program itu di Audotrium Al-Ghazali, Pejabat Agama Islam Daerah (PAID) Maran semalam. 
Mengulas lanjut mengenai perkara itu, salah seorang ahli UMNO Maran Zulkarnain Manan berkata tindakan penganjur menggunakan jentera dan program kerajaan Perikatan Nasional (PN) untuk mengaburi mata rakyat amatlah dikesali. Dalam masa yang sama katanya ia adalah satu usaha menggerak  untuk membunuh UMNO dengan pelbagai helah dan tipu daya.
Pada satu kenyataan di facebooknya Abadi Romeo, beliau berkata memang sudah puas menahan sabar tetapi tembok kesabarannya runtuh juga. 
"Di kala Kerajaan PN mengajak semua menumpukan usaha memerangi Covid dan mengurangkan berpolitik kepada semua ahli politik dan aktivis parti sebaliknya mereka bak kata pepatah telunjuk lurus kelingking berkait," sinis Zulkarnain. 
Katanya, beliau tidak perlu berkias lagi dan adalah lebih baik beliau 'straight to the point' agar mudah di fahami , dan pihak yang disebutkan perlu memberikan jawapan.
Antara persoalan yang ditimbulkan ialah:
1. Apakah pendirian Dato Seri Ismail Mutalib Ahli Parlimen Maran samada ingin bersama UMNO atau memilih bersama PN ketika PRU 15 sekiranya beliau tidak tercalon sebagai calon BN pada PRU 15?
2. Benarkah dalam perjumpaan pemimpin Bersatu Maran hari ini Pengerusi Bersatu Bahagian Maran Dato Jasri ada menyatakan beliau boleh bekerjasama dengan Dato Sri Ismail Mutalib kerana mereka rakan sepasukan dalam pemilihan UMNO Bahagian Maran? 
Dato Sri Ismail Mutalib perlu menjelaskan apakah bentuk kerjasama  yang akan dijalinkan kepada kepimpinan UMNO Bahagian Maran diantara beliau selaku Ahli Parlimen Maran dan Bersatu Maran.
3. Dari sumber yang dipercayai benarkah ada perbincangan pengagihan kerusi Parlimen dan DUN  dalam Bahagian Maran pada PRU 15 dibincangkan dalam pertemuan hari ini yang menyatakan Bersatu akan bertanding di Kerusi Parlimen Maran dan DUN Kuala Sentul? 
Jika benar apakah kuasa yang ada pada Bersatu Pahang  yang dipengerusikan oleh Saifuddin berunding dengan Ahli Parlimen Maran dan kepimpinan PAS Bahagian Maran? 
Pembahagian kerusi ketika pilihanraya hanya boleh dirundingkan oleh Badan Perhubungan UMNO/BN Negeri Pahang dan Badan Perhubungan PAS Pahang dan bukan sewenang wenangnya di putuskan oleh PN Negeri Pahang diketuai oleh Saifuddin , PN Maran dan Ahli Parlimen Maran dari UMNO jika benar ianya diputuskan dalam perjumpaan hari ini?
4. PN menggunakan naratif sekiranya UMNO menolak kerjasama dengan PN pada PRU 15 maka UMNO menolak perpaduan dikalangan parti politik Melayu dikalangan Bersatu, UMNO dan PAS. Bersatu memerangkap UMNO dengan slogan 'perpaduan Melayu' dalam masa yang sama merangka strategi dan program untuk melemahkan melemahkan sokongan rakyat kepada UMNO.
5. Sebagai Ahli Parlimen Maran menang atas tiket UMNO pada PRU 14, beliau perlu menjelaskan kedudukan beliau kepada rakyat adakah mahu bersama PN atau UMNO pada PRU 15 memandangkan Presiden UMNO telah menjelaskan UMNO hanya bekerjasama dengan Bersatu hanya sehingga PRU ke 15.
"Saifudin sangat terdesak dengan senario politik di Pahang memandangkan kerusi Parlimen Indera Mahkota yang di sandangnya sejak PRU 14 tergugat memandangkan calon MN akan menang berdasarkan jumalah undi PAS dan UMNO pada PRU 14 dan bukan di Parlimen Indera Mahkota sahaja sebaliknya di Temerloh, Kuantan, Bentong dan Raub juga akan dimenangi oleh calon MN," tambahnya. 
Beliau juga turut mendakwa masih percaya akan setiakawan PAS dan berharap PAS akan meletakkan kerjasama MN mengatasi PN kerana rakyat sedang menilai hatibudi setiap dari kita.
"Majoriti ahli UMNO menganggap Bersatu adalah pengkhianat. Sebagaimana  PAS menganggap Amanah sebagai pengkhianat. Saifuddin juga berasal dari UMNO, mengkhianati UMNO dengan menyertai PKR pada PRU 14 dan bertanding di Parlimen Indera Mahkota. 
"Beliau meneruskan pengkhianatan dengan melompat menyertai Bersatu dari PKR. Apakah ahli politik seperti Saifuddin  sesuai untuk didekati oleh Ahli Parlimen Maran yang menang di PRU 14 atas tiket UMNO?," dakwa beliau lagi. m
Zulkarnaib turut mendedahkan amalan politik mengkhianati parti ini kini cuba dibawa dan diterapkan di Maran dengan mengajak ahli UMNO menyertai Bersatu. 
"Mereka yang kalah dalam pemilihan UMNO di peringkat cawangan dan bahagian mengambil peluang ini menyertai Bersatu dan mengajak ahli UMNO lain menyertai Bersatu kerana kekecewaan gagal mendapatkan tempat dan kedudukan bukan kerana perjuangan dalam membela nasib rakyat dan orang Melayu khususnya.
"Tindak tanduk Ahli Parlimen Maran kebelakangan ini jelas membelakangkan kepentingan dan aspirasi rakyat yang mengundi UMNO bagi kerusi Parlimen Maran," tambahnya lagi. 
"Teguran perlu diberikan  agar UMNO Maran tidak akan rebah dengan sikap beliau yang jelas merugikan UMNO. Menembak di kaki sendiri? Apa ruang yang ada sekiranya beliau terus membelakang parti UMNO dalam segala tindakan.
"UMNO perlu berani menegur pemimpin yang silap langkah  sebelum terlambat bak kata pepatah "Biar senget jangan tertiarap, biar titik jangan tumpah", kata beliau lagi. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/03/akar-umbi-umno-maran-pertikai.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Gesa Ahli Umno Abaikan Serangan Siber

Zahid Gesa Ahli Umno Abaikan Serangan Siber

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 184 hits
Zahid gesa ahli Umno abaikan serangan siber Dikemas kini 35 minit yang lalu Diterbitkan pada 5 Mar 2021 3 26PM
Walau Ahli Parlimen Ph Dibeli Tapi Yang Muhyiddin Ingin Mati Adalah Umno

Walau Ahli Parlimen Ph Dibeli Tapi Yang Muhyiddin Ingin Mati Adalah Umno

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 228 hits
Secara kasar yang dilihat cuba dilemah dan digagalkan dengan tindakan melompat dua Ahli Parlimen semalam ialah PH PKR dan Anwar Ibrahim Melompat kataknya Ahli Parlimen Julau Larry Sng serta Ahli Parlimen Tebrau Steven Choong dari PH untuk m...
Laporan Polis Terhadap Bekas Pemimpin Umno Atas Dakwaan Hamzah Cuba Beli Ahli Parlimen

Laporan Polis Terhadap Bekas Pemimpin Umno Atas Dakwaan Hamzah Cuba Beli Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 226 hits
March 10 2021 Pembantu kepada Hamzah Zainudin menggesa polis menjalankan siasatan secara menyeluruh dan terperinci serta mengambil tindakan tegas terhadap Lokman Noor Adam yang memfitnah menteri dalam negeri itu PETALING JAYA Seorang pemban...
5 Ahli Parlimen Pembangkang Kecewa Anwar Bincang Dengan Umno

5 Ahli Parlimen Pembangkang Kecewa Anwar Bincang Dengan Umno

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 385 hits
Seramai lima ahli Parlimen pembangkang menyatakan kekecewaan mereka terhadap Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim yang mengadakan perbincangan dengan Umno 5 Ahli Parlimen Pembangkang Kecewa Anwar Bincang Dengan UmnoDalam satu kenyataan bersama R...
Memalukan Ahli Parlimen Maran Akan Buat Laporan Polis Dakwaan Fitnah Terhadapnya

Memalukan Ahli Parlimen Maran Akan Buat Laporan Polis Dakwaan Fitnah Terhadapnya

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 515 hits
MARAN Ahli Parlimen Maran Dato Sri Hj Ismail Muttalib hari ini menyatakan perasaan kecewa dan terkilan atas fitnah serta serangan yang dibuat terhadapnya susulan beliau hadir program kerajaan yang turut dihadiri oleh Menteri Komunikasi Dan ...
Ahli Parlimen Umno Bn Diminta Sokong Pn Sehingga Parlimen Bubar

Ahli Parlimen Umno Bn Diminta Sokong Pn Sehingga Parlimen Bubar

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 226 hits
PONTIAN Ahli Parlimen UMNO dan Barisan Nasional telah diminta untuk terus menyokong kerajaan Perikatan Nasional sehingga Parlimen dibubarkan kata Setiausaha Agung BN Datuk Seri Ahmad Maslan Beliau berkata sokongan itu penting untuk memastik...
Tolak Bersatu Datang Dari Akar Umbi Lebih 100 Umno Bahagian Senada Tok Mat Hasan

Tolak Bersatu Datang Dari Akar Umbi Lebih 100 Umno Bahagian Senada Tok Mat Hasan

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 219 hits
Ia bukan keputusan seorang dua ahli UMNO tetapi keputusan daripada lebih 100 bahagian jadi tidak timbul isu dipengaruhi sesiapa katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Muafakat Nasional Negeri Sembilan yang turut dihadiri Pes...
Wajah Pengkhianat Umno Semakin Jelas Di Mata Akar Umbi

Wajah Pengkhianat Umno Semakin Jelas Di Mata Akar Umbi

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 391 hits
Pasca Pilihanraya Umum ke 14 UMNO terus menjadi mangsa fitnah dan kecaman pelbagai pihak Serangan bertali arus yang datang dari luar UMNO atau dari musuh politik UMNO adalah sesuatu yang lumrah atau tidak menghairankan Tetapi apa yang mengh...
Adakah Akar Umbi Umno Akan Sokong Perjanjian Dengan Pkr

Adakah Akar Umbi Umno Akan Sokong Perjanjian Dengan Pkr

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 203 hits
March 16 2021 Timbul tanda tanya berkenaan rundingan antara Presiden PKR Anwar Ibrahim dan rakan sejawatannya dalam Umno Ahmad Zahid Hamidi PETALING JAYA Bicara mengenai penjajaran politik baharu antara Umno dan PKR dilihat sebagai bukti ba...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music