Ak 32 Fakta Berkaitan Air Kelantan



 Isu masalah air bersih di Kelantan memang sudah lama berlaku. Ia dianggap krtikal apabila banyak pengguna tidak mendapat bekalan air terawat dan terpaksa bergantung kepada air telaga tradisional dan telaga tiub.
 

Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yaakob ketika pertemuan bersama dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah memohon peruntukan RM8 billion yang meliputi 5 projek takungan air pinggiran sungai, 3 loji rawatan air dan penukaran paip sepanjang 3,595 km.
 

Lanjutan itu, Anwar peruntukan RM8 billion akan dipertimbangkan mengikut keutamaan. Sebanyak RM1.7 billion diluluskan dengan peruntukan segera yang melibatkan sebanyak RM500 juta untuk tahun 2023.
 

TAPS (Takungan Air Pinggiran Sungai) sangat diperlukan kerana Negeri Kelantan tidak mempunyai empangan untuk bekalan air. TAPS walaupun lebih kecil daripada empangan tetapi mampu membantu menyimpan air untuk kegunaan semasa musim kemarau.
 

Walaupun pihak Persekutuan akan memberikan peruntukan itu dalam bentuk pinjaman, tetapi kita tetap meminta supaya ia dapat diberikan dalam bentuk geran. Bukan kerana ia suatu kelebihan untuk Kelantan tetapi hanya agar sama dengan negeri-negeri lain.
 

Penggantian paip sedang berjalan sepanjang 412 kilometer dan kosnya mencecah RM248 juta, kerja-kerja penggantian paip pula hanya dapat dilaksanakan sekitar 150 kilometer setahun. Jadi, ini memakan masa.
 

Semasa proses penggantian paip atau semasa kerja-kerja penyelenggaraan dibuat di loji-loji, bekalan air mesti ditutup dulu. Ini menyebabkan berlakunya gangguan bekalan air.
 

Keperluan air sebanyak 500 juta liter sehari mampu dibekalkan oleh loji-loji rawatan air yang ada yang cukup untuk rakyat.
 

Sekarang ada berlaku kebocoran pada paip lama. Kadar air tidak berhasil adalah sebanyak lebih 50%. Jadi air yang sepatutnya cukup untuk rakyat hilang di tengah jalan ekoran kebocoran pada paip-paip lama ini.
 

Sebarang aduan boleh dihantar ke Talian Hotline AKSB 15777.  Info semasa dimaklumkan melalui page atau website AKSB. Setiap pelangan yang nombor telefonnya berdaftar dengan AKSB, akan menerima info gangguan bekalan air melalui infoblast SMS.
 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2023/07/juj.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelantan Peniaga Air Maut Disyaki Ditikam Bekas Suami

Kelantan Peniaga Air Maut Disyaki Ditikam Bekas Suami

papar berkaitan - pada 3/7/2023 - jumlah : 193 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Seorang wanita maut dipercayai ditikam bekas suaminya di Taman Desa Pasir Tumboh Kota Bharu kira kira 4 pagi tadi Berita Harian melaporkan peniaga air berusia 30 an itu maut di tempat kejadian akibat cedera parah ...
T18k20 Kembara Kelantan

T18k20 Kembara Kelantan

papar berkaitan - pada 5/7/2023 - jumlah : 200 hits
KandunganJersi di Pasar Besar Wakaf BharuKedai menjual aneka jenis jersi di Pasar Besar Wakaf Bharu Ada jersi pasukan bolasepak terkemuka dunia ada jersi pasukan kebangsaan dan ada juga jersi kosong Kedai menjual jersi terletak di tingkat a...
Ph Bn Belum Bincang Lantik Ku Li Pengarah Pilihan Raya Kelantan

Ph Bn Belum Bincang Lantik Ku Li Pengarah Pilihan Raya Kelantan

papar berkaitan - pada 6/7/2023 - jumlah : 131 hits
Faiz ZainudinPETALING JAYA Pakatan Harapan dan Barisan Nasional Kelantan belum mengadakan sebarang perbincangan berhubung cadangan melantik veteran Umno Tengku Razaleigh Hamzah sebagai pengarah pilihan raya bagi menghadapi PRN 12 Ogos ini P...
Annuar Musa Anak Tembung Di Kelantan

Annuar Musa Anak Tembung Di Kelantan

papar berkaitan - pada 6/7/2023 - jumlah : 93 hits
FMT ReportersAnnuar Musa yang menyertai PAS mungkin dalam senarai calon parti itu manakala anaknya Ketua Pemuda Umno Ketereh Afiq Amani antara calon berpotensi bertanding di Kelantan PETALING JAYA Annuar Musa disebut sebut sebagai calon PAS...
Pertama Kali Berhari Raya Di Kelantan

Pertama Kali Berhari Raya Di Kelantan

papar berkaitan - pada 4/7/2023 - jumlah : 156 hits
PERTAMA KALI BERHARI RAYA DI KELANTAN Alhamdulillah dah selamat sampai semula ke Johor setelah beberapa hari bercuti di Pahang dan Kelantan Plan memang dah lama nak berhari raya di Kelantan untuk tahun ni memandangkan abang umi ada buat kor...
Rm370bil Unseen Cost Of Women S Unpaid Work At Home

Dulu Kata Yifdin Baik Benarkan Keluar Kwsp Bila Habia Keriau Salahkan Orang

How Are Candidates In Sg Bakap Faring

Contingency Plans For Tourist Accidents And Incidents

Court Upholds Lecturer S Sacking For Letting Absent Students Pass Exam

Woiiii Kenduri Kahwin Lagi Ramai

Akaun Media Sosial Rasmi Pejabat Sultan Pahang Hanya Di Bawah Nama Kesultanan Pahang

Aeon Berkolaborasi Dengan Kewpie Tambah Keenakan Rangkaian Produk Aeon Delicatesen



Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai


Panduan Komprehensif Mengenai Reka Bentuk Dan Percetakan Kotak Makanan Untuk Meningkatkan Penjenamaan Produk Anda

Rezeki Terima Payment Google Adsense Di Blog Cik Matahariku

Sebenarnya Rakyat Di Malaysia Kebanyakannya Tertekan

Salam Isnin

Filem Hantu Telur Kampung

Mubai Untuk Apa Aku Disini Chord