Air Zam Zam Boleh Mengeluarkan Puluhan Juta Liter Pada Musim Haji Dan Ia Tidak Pernah Kering Walaupun Sekali



Tidak ramai yang tahu bagaimana telaga zam-zam boleh mengeluarkan puluhan juta liter pada musim haji dan ia tidak pernah kering walaupun sekali.
Seorang pengkaji diperintahkan oleh raja Faisal untuk menyelidik telaga zam-zam bagi menjawab tuduhan liar seorang doktor dari Mesir.
Berapa Juta Liter Air Zam-Zam?
Berapa banyak air zam-zam yang di ambil setiap kali musim haji? Mari kita kira secara rambang, Jemaah haji yang datang dari seluruh pelusok dunia pada setiap musim haji dewasa ini berjumlah lebih kurang dua juta orang.
Semua jemaah diberi 5 liter air zam-zam ketika pulang ke tanah airnya, jika 2 juta orang membawa pulang masing- masing 5 liter air zam-zam ke negaranya, ini sahaja sudah menjadi 10 juta liter.
Disamping itu sepanjang berada di Mekah dan kebanyakannya jemaah tinggal 25 hari dan setiap orang menghabiskan 1 liter sehari maka jumlahnya sudah 50 juta liter !!.
Keanehan Air Zam-Zam
Pada tahun 1971, seorang doktor dari Mesir mengatakan kepada akhbar di Eropah bahawa air zam-zam tidak sihat untuk diminum.
Pendapatnya berdasarkan bahawa kota Mekah itu ada di bawah garis permukaan laut, Air Zamzam itu berasal dari air sisa buangan penduduk kota Mekah yang meresap, kemudian mendap terbawa bersama-sama air hujan dan keluar dari telaga air zamzam. Masya Allah.
Berita ini sampai ke telinga Raja Faisal yang kemudian memerintahkan Menteri Pertanian dan Sumber Air untuk menyelidiki masalah ini dan menghantar sampel air zam-zam ke Laboratorium-laboratorium di Eropah untuk diuji.
Tariq Hussain seorang jurutera ki mia yang bekerja di Institut Penapisan Air Laut untuk diminum di Jedah, mendapat tugas menyelidikinya.
Pada masa memulakan tugasnya Tariq belum ada gambaran bagaimana telaga air zam-zam boleh menyimpan air yang begitu banyak seperti tidak ada hadnya.
Ketika sampai di dalam sumur, Tariq amat terkejut apabila melihat bahawa ukuran “kolam” telaga itu hanya 18 x 14 kaki saja (Kira-kira 5 x 4 meter).
Tidak terbayang bagaimana telaga sekecil ini boleh mengeluarkan jutaan galen air setiap kali musim haji, dan ini berlaku sejak ribuan tahun yang lalu semenjak zaman Nabi Ibrahim AS.
Penyelidikan menunjukkan bahawa mata air zam-zam boleh mengeluarkan air sebanyak 11-18 liter air per saat, dengan demikian setiap minit 660 liter air akan dihasilkan, itulah yang mengejutkan.
Tariq mula mengukur kedalaman air telaga dan meminta pembantunya masuk ke dalam air, ternyata air telaga itu hanya mencapai sedikit di atas bahu pembantunya yang tinggi tubuhnya 5 kaki 8 inci.
Lalu dia menyuruh pembantunya untuk memeriksa, apakah mungkin ada cerukan atau saluran paip di dalamnya. Setelah memeriksa dari satu tempat ke tempat lainnya, ternyata tidak menemui apapun!.
Dia berfikir mungkin sahaja air telaga ini diambil dari luar melalui saluran pam berkapisiti besar, jika itu keadaannya maka dia boleh melihat turun-naiknya permukaan air secara tiba-tiba.
Tetapi dugaannya meleset, beliau tidak menemui gerakan air yang mencurigakan, juga tidak menemui ada alat yang boleh mendatangkan air dalam jumlah besar.
Seterusnya dia minta pembantunya masuk lagi ke dalam telaga, lalu menyuruh berdiri dan diam ditempatnya sambil mengamati sekelilingnya.
Perhatikan dengan cermat dan laporkan apa yang terjadi walau sekecil apapun, setelah melakukan proses ini dengan cermat, pembantunya tiba-tiba mengangkat kedua tangannya sambil berteriak:
“Alhamdulillah, Saya temuinya ! Pasir halus menari-nari di bawah telapak kakiku, dan air itu keluar dari dasar telaga”.
Lalu pembantunya diminta berpusing mengelilingi telaga ketika tiba masa pengepaman air (untuk disalurkan ke tempat pengagihan air) berlaku. Dia merasakan bahawa air yang keluar dari dasar telaga sama besarnya seperti sebelum tempoh pengepaman.
Aliran air yang keluar besarnya sama di setiap titik di semua kawasan, ini menyebabkan permukaan telaga itu stabil tidak ada goncangan yang besar.
Mengandungi Zat Anti Kuman
Hasil penyelidikan sampel air di Eropah dan Arab Saudi menunjukkan bahawa air zam-zam mengandungi zat fluorida yang ada daya efektif membu nuh ku man, sama seperti sudah mengandungi ubat.
Lalu perbezaan air zam-zam dibandingkan dengan air telaga lain di Mekah dan sekitar Arab adalah dalam hal kuantiti kalsium dan garam magnesium.
Kan dungan kedua-kedua mineral itu sedikit lebih banyak pada air zam-zam, mungkin sebab itulah air zam-zam dapat menyegarkan bagi jemaah yang keletihan.
Keistimewaan lain komposisi dan rasa kan dungan garamnya sentiasa stabil sentiasa sama dari sejak terbentuknya telaga ini. “Rasanya” selalu terjaga, diakui oleh semua jemaah haji dan umrah yang selalu datang setiap tahun.
Boleh Menyembuhkan Penyakit
Nabi saw menjelaskan: ”Sesungguhnya, air zam-zam ini air yang sangat diberkahi, ia adalah makanan yang mengan dungi gizi”.
Nabi saw menambahkan: “Air zamzam bermanfaat untuk apa saja yang diniatkan ketika meminumnya. Jika engkau minum dengan maksud agar sembuh dari penya kitmu, maka Allah menyembuhkannya. Jika engkau minum dengan maksud supaya merasa kenyang, maka Allah mengenyangkan engkau. Jika engkau meminumnya agar hilang rasa hausmu, maka Allah akan menghilangkan dahagamu itu. Ia adalah air tekanan tumit Jibril, minuman dari Allah untuk Ismail”. (HR Daruqutni, Ahmad, Ibnu Majah, dari Ibnu Abbas).
Rasulullah (saw) pernah mengambil air zam-zam dalam sebuah kendi dan bekas dari kulit, kemudian membawanya kembali ke Madinah dan Air zam-zam itu digunakan Rasulullah (saw) untuk memercikkan kepada orang sakit dan kemudian disuruh meminumnya.
Dalam penyelidikan ilmiah yang dilakukan di laboratorium Eropah, terbukti bahawa air zamzam memang lain dari yang lain. Kan dungan airnya berbeza dengan telaga-telaga yang ada di sekitar Makah.
1. Kadar Kalsium dan garam Magnesiumnya lebih tinggi dibanding telaga lain, berkhasiat untuk menghilangkan rasa haus dan kesan penyembuhan.
2. Air Zam-zam juga mengandungi zat fluorida yang berkhasiat memus nahkan ku man-ku man yang terdapat dalam kan dungan airnya.
3. Yang juga menakjubkan adalah tidak ada sedikit pun lumut di telaga ini. Air Zam-zam sentiasa bebas dari pence maran ku man.
4. Ajaibnya lagi, pada masa semua telaga air di sekitar Mekah dalam keadaan kering, telaga air zam-zam tetap berair. Dan air zam-zam memang tidak pernah kering sepanjang zaman.
Beberapa ulama fiqah mencadangkan agar jemaah haji membawa air zam-zam ketika pulang ke negaranya kerana air zam-zam boleh jadi sebagai ubat untuk penyembuhan.
Ini terbukti ramai jemaah dari negara umat Islam mahupun negara lain yang pernah merasakan keajaiban air zam-zam.
 
Sumber: https://sahabatsurgaku.com
The post Air Zam-zam Boleh Mengeluarkan Puluhan Juta Liter Pada Musim Haji Dan Ia Tidak Pernah Kering Walaupun Sekali appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/air-zam-zam-boleh-mengeluarkan-puluhan-juta-liter-pada-musim-haji-dan-ia-tidak-pernah-kering-walaupun-sekali/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Benarkah Kita Tak Boleh Langsung Minum Air Putih Setelah Berlari

Benarkah Kita Tak Boleh Langsung Minum Air Putih Setelah Berlari

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 208 hits
Setelah lari langsung minum air ya enggak masalah kok Itu malah bagus Apalagi kalau kita lari jarak jauh di tengah cuaca panas Tapi pelan pelan minumnya Jangan langsung full juga ujar dokter Timnas Sepakbola Wanita Indonesia Asian Games 201...
Pemulangan Haji Embarkasi Solo Hampir Selesai 90 Kloter Tiba Di Tanah Air

Pemulangan Haji Embarkasi Solo Hampir Selesai 90 Kloter Tiba Di Tanah Air

papar berkaitan - pada 14/9/2019 - jumlah : 184 hits
Dari seluruh jemaah yang ada 18 di antaranya masih menjalani perawatan karena sakit
Pernah Peluk Anak Sampai Tak Sedar Air Mata Mengalir Sangat Tenang Bahagia Besarnya Kuasa Peluk Cium Anak

Pernah Peluk Anak Sampai Tak Sedar Air Mata Mengalir Sangat Tenang Bahagia Besarnya Kuasa Peluk Cium Anak

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 519 hits
Jika ibu bapa terlalu sibuk untuk memperuntukkan masa khas untuk anak setiap malam rutin yang satu ini iaitu memeluk dan mencium anak janganlah diabaikan Kuasa peluk dan cium anak ini sememangnya hebat Bukan anak saja terkesan ibu bapa pun ...
Mengaku Tak Pernah Menangis Raditya Dika Meneteskan Air Mata Gara Gara Ini

Mengaku Tak Pernah Menangis Raditya Dika Meneteskan Air Mata Gara Gara Ini

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 343 hits
Raditya Dika dikenal sebagai salah satu komedian tanah air Dia telah malang melintang di atas panggung stand up comedy Indonesia
Hadapi Kemarau Krakatau Steel Gelontorkan 85 000 Liter Air Bersih Untuk Warga

Hadapi Kemarau Krakatau Steel Gelontorkan 85 000 Liter Air Bersih Untuk Warga

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 169 hits
Kami memiliki fasilitas pendukung di anak perusahaan yang memproduksi air bersih PT KTI memiliki kapasitas 2 500 liter per detik dalam memproduksi air untuk industri Sudah sepantasnya kami secara grup hadir dalam permasalahan ketersediaan a...
Biaya Sekolah 6 Anak Artis Indonesia Ini Fantastis Ada Yang Puluhan Juta Perbulan

Biaya Sekolah 6 Anak Artis Indonesia Ini Fantastis Ada Yang Puluhan Juta Perbulan

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 231 hits
Sebagai orangtua para artis Indonesia ini menginginkan buah hati tercinta mengenyam pendidikan di tempat terbaik Tak heran bila mereka harus merogoh kocek dalam untuk biaya pendidikan
Tafsir Surat Ath Thalaq Tidak Boleh Mengeluarkan Istri Dari Rumah Setelah Ditalak

Tafsir Surat Ath Thalaq Tidak Boleh Mengeluarkan Istri Dari Rumah Setelah Ditalak

papar berkaitan - pada 10/9/2019 - jumlah : 236 hits
Di antara kesalahan dalam mentalak istri adalah mengeluarkan istri dari rumah atau istri kabur dari rumah padahal diperintahkan ketika itu menetap di rumah suami dan masih ada peluang rujuk sebagaimana dijelaskan dalam lanjutan tafsir surat...
Wira Yang Dilupakan Kisah Iban Trackers Berjuang Untuk Tanah Air Tapi Jasadnya Pernah Hanya Disemadikan Di Tepi Jalan

Wira Yang Dilupakan Kisah Iban Trackers Berjuang Untuk Tanah Air Tapi Jasadnya Pernah Hanya Disemadikan Di Tepi Jalan

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 659 hits
Sebagai sorang rakyat Malaysia kita seharusnya bersyukur dengan keamanan yang kita kecapi pada hari ini Ini kerana keamanan dan kesejahteraan yang ada pada hari ini adalah hasil daripada keringat titik peluh perjuangan pejuang pejuang tanah...
5 Artis Ini Punya Villa Mewah Ada Yang Disewakan Hingga Puluhan Juta Per Malam

5 Artis Ini Punya Villa Mewah Ada Yang Disewakan Hingga Puluhan Juta Per Malam

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 209 hits
Menjalani profesi di industri hiburan dinilai cukup menjanjikan Seorang artis mampu mendapatkan penghasilan fantastis dari profesinya tersebut Maka tak salah jika artis lekat dengan kehidupannya yang glamor
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim