Air Ketum Mampu Merawat Penyakit Diabetes Dan Darah Tinggi


Air ketum mampu merawat penyakit diabetes dan darah tinggi?Air ketum mampu merawat penyakit diabetes dan darah tinggi? | Kesan minum air ketum boleh akibatkan implikasi sawan jika diamalkan untuk tempoh masa yang lama.

Air ketum tidak boleh merawat kencing manis dan darah tinggi.

Kesan minum air ketum untuk kencing manis dan darah tinggi hanyalah mitos kerana tiada bukti secara klinikal atau saintifik bahawa ketum mampu mengubati penyakit itu.

Cara minum air ketum yang betul seperti yang dilaksanakan iaitu daun ketum yang dipetik akan dibuang urat tengah terlebih dahulu sebelum direbus bersama air sehingga mendidih.

Apabila air bertukar menjadi kehijauan ia boleh diminum menyebabkan ramai yang percaya air ketum mampu menurunkan paras gula berlebihan dalam darah sekiranya diambil secara tradisional.

Air ketum untuk tujuan perubatan tradisional tidak dicampur dengan bahan lain seperti ubat batuk sebaliknya air ketum diminum dalam kuantiti sedikit iaitu kira-kira secawan sahaja.

Sebaliknya kajian saintifik mendapati bahawa air ketum boleh membawa kepada implikasi epilepsi sekiranya diambil secara berlebihan.

BACA JUGA Vitamin E bermanfaat untuk mencegah dan meringankan epilepsi

Pakar Perunding Kanan Perubatan Dalaman, Hospital Pakar KPJ Perlis, Dr. Nurazam Omar berkata, ketum atau nama saintifiknya 'Mitragynine' mempunyai persamaan dengan dadah jenis opiat kerana individu yang mengamalkannya boleh membawa kepada proses khayal.

Keburukan dan kesan minum air ketum ialah menjadi khayal dan jika diambil dalam kuantiti berlebihan boleh mengakibatkan sesak nafas serta boleh mengakibatkan sembelit.

Tanda dan ciri-ciri orang minum air ketum berlebihan

Orang dewasa yang mengalami sawan biasanya mengambil ketum secara berlebihan. Anak yang lahir dengan penyakit sawan mempunyai sejarah ahli keluarga yang biasa mengamalkan ketum.

Kenapa orang minum air ketum?

Kebanyakkan orang dahulu mengambil ketum ini untuk melegakan cirit-birit dan memberikan tenaga kepada mereka yang bekerja berat seperti melakukan kerja sawah.

Kesalahan orang minum air ketum yang diserang sawan ialah mereka mencampurkan air ketum dengan bahan asing seperti ubat batuk, minuman berkarbonat dan lain-lain.

Dah tu camna nak rawat kencing manis dan darah tinggi?

Kajian klinikal terkini menunjukkan Polifenol mempunyai potensi untuk mengekalkan tahap glukosa yang sihat dengan:

✅ 1. Mengawalatur penyerapan glukosa.
✅ 2. Meningkatkan kepekaan insulin.
✅ 3. Merangsang rembesan insulin.
✅ 4. Meningkatkan proses penguraian glukosa.

Kajian Klinikal membuktikan Polifenol membantu mengekalkan tahap glukosa darah yang sihat :

1. Pandey KB and Rizvi SI. 2009. Plant polyphenols as dietary antioxidants in human health
and diseases. Oxid Med Cell Longev. Nov-Dec; 2(5): 270–278.
2. Williamson G. 2013. Possible effects of dietary polyphenols on sugar absorption and digestion.
Mol Nutr Food Res Jan;57(1):48-57.
3. Akpene EB et al. 2006. Muscadine grape products intake, diet and blood constituents of
non-diabetic and type 2 diabetic subjects. Nutrition Journal. Vol 22, Issues 11-12, Pages 1137–1145
4. Nyambe SH and Williamson G. 2016. Polyphenol and fiber-rich dried fruits with green tea attenuate starch-derived postprandial blood glucose and insulin: a randomized, controlled, single blind, cross-over intervention. Br J Nutr 116(3):443-50.
5. Bozetto L et al. 2015. Polyphenol-rich diets improve glucose metabolism in people at high
cardiometabolic risk: a controlled randomized intervention trial. Diabetologia Jul;58(7):1551-60
6. Kati H et al. 2010. Impact of dietary polyphenols on carbohydrate metabolism. Int J Mol Sci.
11(4), 1365-1402.

Polifenol adalah sekumpulan bahan semulajadi yang terdapat di dalam tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan yang berperanan memberi warna kepada buah dan tumbuhan sambil melindunginya dari penyakit.

Polifenol paling banyak dijumpai dalam tumbuhan berwarna gelap seperti anggur dan elderberry. Jumlahnya tinggi di dalam biji dan kulit buah.

BOLEH BACA Polifenol anggur boleh mencegah penyakit jantung?

Bagaimana Polifenol Membantu Pesakit Kencing Manis (Diabetes) Mengawal Tahap Gula Dalam Darah

Polifenol memainkan peranan penting dalam mengekalkan kesihatan, melindungi sel-sel dalam tubuh dari kerosakan oleh radikal bebas termasuk mengekalkan tahap glukosa (gula) darah yang sihat.

Polifenol berfungsi melambatkan pencernaan dan penyerapasn karbohidrat dalam darah dan kandungan gula yang tinggi dalam darah.

Polifenol juga mampu membina tisu baru dalam usaha menyembuhkan luksa dan meningkatkan kualitui penglihatan.

Bagaimana Polifenol Membantu Pesakit Darah Tinggi Menjaga Tekanan Darah Dan Kesihatan Jantung

Polifenol bertindak sebagai antioksidan yang sangat bagus dan bermanfaat dalam mengekalkan fungsi jantung yang sihat seperti meningkatkan aliran darah, menggalakkan pengecutan dan pengembangan salur darah yang sihat dan normal untuk mengekalkan fungsi salur darah yang optimum.

Pelbagai kajian telah menunjukkan bahawa Polifenol boleh membantu dalam menggalakkan fungsi jantung yang sihat dengan:

✅ 1. Mengurangkan keradangan (inflammation) dalam salur darah.
✅ 2. Menggalakkan dinding salur darah yang sihat.
✅ 3. Menggalakkan tekanan darah yang sihat.
✅ 4. Mengekalkan tahap pergumpalan (clumping) platelet yang sihat.

Kajian klinikal yang membuktikan Polifenol membantu menggalakkan fungsi jantung yang sihat :

1. Saleem, T. S. M., & Basha, S. D. (2010). Red wine: A drink to your heart. Journal of Cardiovascular Disease Research, 1(4), 171–176. http://doi.org/10.4103/0975-3583.74259
2. Vidavalur, R., Otani, H., Singal, P. K., & Maulik, N. (2006). Significance of wine and resveratrol in cardiovascular disease: French paradox revisited. Experimental & Clinical Cardiology, 11(3), 217–225.
3. Lopez-Sepulveda R, Rosario J, Miguel R, Maria JZ, Manuel S, Manuel GG, et al. Wine polyphenols improve endothelial function in large vessels of female spontaneously hypertensive rats. Hypertension. 2008;51:1088–95. [PubMed]

Di mana nak dapatkan Polifenol?

Vivix adalah minuman botani yang mengandungi Polifenol, iaitu campuran botani khas Shaklee termasuk ekstrak Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu.

Campuran Polifenol Dalam VivixKandungan dalam Vivix iaitu anggur Muscadine mempunyai ORAC (Oxygen Radical Absorbancce Capacity) paling tinggi berbanding buah lain. Maksudnya kadar penyerapan yang sangat tinggi & cepat dalam badan.

Perbezaan Vivix Shaklee

➤ Disokong oleh 6 paten
➤ Semua campuran semulajadi polifenol yang kuat
➤ Kuasa antioksidan yang sangat besar
➤ Dihasilkan dari anggur muscadine - salah satu buah-buahan yang paling jarang, dan sangat mujarab
➤ Proses pengekstrakan dipatenkan memelihara polifenol bioaktif.

Semoga perkongsian mengenai sama ada air ketum mampu merawat penyakit diabetes dan darah tinggi ini sedikit sebanyak membantu para pembaca.

Berita baik untuk anda yang nak mencuba Vivix. Ada promosi harga jatuh lantai pada bulan ini

Vivix Harga Ahli Percuma
Harga asal sebotol RM 475.00Harga promosi twin pack (2 botol) RM 684.00Jimat RM 266.00
Anggaran sebotol tahan 2 bulan

Free membership RM 65.00Free postage RM 10.00Free cashback
Jika korang berminat ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.uminazrah.com/2020/02/air-ketum-mampu-merawat-penyakit-diabetes-dan-darah-tinggi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Air Ketum Tidak Boleh Rawat Kencing Manis Darah Tinggi Hanya Mitos Pakar

Air Ketum Tidak Boleh Rawat Kencing Manis Darah Tinggi Hanya Mitos Pakar

papar berkaitan - pada 5/2/2020 - jumlah : 299 hits
Tanggapan masyarakat bahawa air ketum mampu merawat penyakit diabetes dan darah tinggi adalah tidak benar dan ia hanyalah mitos kerana tiada bukti secara klinikal atau saintifik bahawa ia mampu mengubati penyakit dua serangkai itu Ramai yan...
Isteri Diterajang Suami Kerana Air Ketum

Isteri Diterajang Suami Kerana Air Ketum

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 373 hits
Demi memuaskan ketagihan minum air ketum seorang suami sanggup menerajang dan memulas tangan isterinya Suami berkenaan bertindak sedemikian selepas isterinya cuba menghalang dia keluar dari rumah di Taman Terkukur Kuala Terengganu pagi 27 J...
Menangis Mampu Mengurangkan Tekanan Merawat Dan Membunuh Bakteria Di Mata

Menangis Mampu Mengurangkan Tekanan Merawat Dan Membunuh Bakteria Di Mata

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 222 hits
Mungkin ada segelintir wanita di luar sana yang kerap menangis disebabkan hal hal yang boleh membuat hati terguris Mana ada wanita yang suka suka hendak menangis tanpa sebab Kadang kala bila kita gembira pun boleh membuat kita mengeluarkan ...
Bukan Setakat Mampu Merawat Berkomunikasi Dengan Haiwan Dolittle Buat Penonton Tak Kering Gusi

Bukan Setakat Mampu Merawat Berkomunikasi Dengan Haiwan Dolittle Buat Penonton Tak Kering Gusi

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 342 hits
Kenal Robert Downey Jr Jika sebelum ini beliau popular dengan wataknya sebagai superhero Ironman untuk menyelamatkan dunia kali ini beliau bertukar kerjaya menjadi doktor dalam filem terbarunya DOLITTLE Filem arahan Stephen Gaghan ini mengi...
Air Wudhuk Mampu Hancurkan Virus Corona

Air Wudhuk Mampu Hancurkan Virus Corona

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 346 hits
Doktor spesialis penyakit dalam di Kota Makassar Dr dr Luthfi Parewangi SpPD mengatakan bahwa masyarakat Indonesia tidak perlu terlalu khawatir dengan wabah virus corona Ia menjelaskan wilayah Indonesia salah satu negara yang kaya akan air ...
Gempa 6 8 Sr Guncang Turki Air Berwarna Merah Darah Keluar Dari Jalanan Yang Retak Dan Buat Resah

Gempa 6 8 Sr Guncang Turki Air Berwarna Merah Darah Keluar Dari Jalanan Yang Retak Dan Buat Resah

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 184 hits
Akhir bulan Januari 2020 Lalu Negara Turki dilanda dengan guncangan gempa hebat Berkuatan 6 8 Skala Richter meluluhtangkan beberapa bangunan dan menewaskan puluhan orang Tak hanya disitu akibat gempat bumi hebat tersebut muncul fenomena ane...
Bayi Dapat Kurang Nutrien Oksigen Pertumbuhan Bayi Terencat Bahaya Darah Tinggi Ketika Hamil

Bayi Dapat Kurang Nutrien Oksigen Pertumbuhan Bayi Terencat Bahaya Darah Tinggi Ketika Hamil

papar berkaitan - pada 4/2/2020 - jumlah : 918 hits
Tekanan darah tinggi semasa hamil sering berlaku kerana biasanya tekanan darah wanita berubah ubah Tekanan darah wujud apabila darah tidak dapat mengalir dengan sempurna berpunca dari salur darah dalam uri tidak berkembang dengan sempurna M...
Suhu Badan Tinggi Kru Lion Air Rute Manado Guangzhou Langsung Diisolasi

Suhu Badan Tinggi Kru Lion Air Rute Manado Guangzhou Langsung Diisolasi

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 215 hits
Steaven menjelaskan kriteria suspect corona virus ada tiga hal pertama harus demam kemudian harus batuk pilek serta nyeri tenggorokan dan ketiga radang paru paru atau pneumonia
Bayi Hidap Penyakit Hati Kronik Kritikal Perlukan Sumbangan Orang Ramai Untuk Percepatkan Proses Pembedahan Di India

Bayi Hidap Penyakit Hati Kronik Kritikal Perlukan Sumbangan Orang Ramai Untuk Percepatkan Proses Pembedahan Di India

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 265 hits
Pesakit hati kronik atau Biliary Atresia Tuan Nur Raisha Mikayla Tuan Muhammad Shahrul Azlan yang berusia tujuh bulan dijangka berlepas ke India untuk menjalani pembedahan pemindahan hati pada 20 atau selewat lewatnya 27 Februari ini Pembed...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik