Air Kencing Kotor Masa Hamil Anak Demam Rasa Tak Sihat Cepat Cepat Buat Air Barli Banyak Khasiatnya


Barli atau nama botaninya Hordeum Vulgarie dikatakan bijirin pertama yang telah ditanam di Timur Tengah. Pokok barli tergolong dalam keluarga Gramineae dan menyerupai pokok gandum yang banyak ditanam di negara-negara Barat.
Air barli boleh membantu dan memudahkan perut/usus kita mencerna makanan. Hal ini kerana air barli datang dalam keadaan beralkali dan dipenuhi dengan serat. Oleh itu ia boleh mencepatkan proses penghadaman nutrisi makanan, pada masa yang sama mengekalkan kesihatan usus.
Anda juga boleh mengamalkan air barli semasa anda mengalami cirit-birit untuk menstabilkan kembali bendalir dalam darah.
Air barli boleh merawat UTI UTI merujuk kepada urinary tract infections, ataupun jangkitan saluran kencing. Dengan meminum air barli, anda boleh merawat, ataupun mencegah masalah kesihatan ini. Barli adalah diuretik, ia meningkatkan kadar penghasilan air kencing untuk membantu memperbanyakkan kadar pengeluaran toksik dan bakteria yang menyebabkan jangkitan dari badan.
Menyejukkan badan, air barli adalah air yang terbaik untuk anda menghilangkan rasa haus dan menyejukkan badan, terutama pada cuaca yang panas terik. Selain hidratkan badan anda, ia juga boleh mengurangkan haba di dalam badan. Daripada anda minum air berkarbonat, apa kata mulai hari ini anda bertukar kepada air barli. Ia lebih menyihatkan dan dapat meningkatkan kadar saluran darah.
Anda boleh menjadikan air barli anda lebih menyegarkan dengan menambah perahan limau/lemon dan sedikit gula. Anda boleh hidangkannya dalam keadaan suam ataupun sejuk. Kesan sejuk pada badan selepas anda nikmatinya bukanlah pada suhu air tersebut, tetapi pada ciri-cirinya yang boleh menyejukkan badan.
Membekalkan nutrisi penting kepada ibu mengandung Dengan kebaikannya yang banyak, air barli sangat sesuai untuk diamalkan oleh ibu yang mengandung. Tambahan lagi, ia mencepatkan proses penghadaman, mencegah sembelit, mengawal kadar gula dalam darah untuk mengelakkan sebarang masalah semasa mengandung.
Air barli boleh mengeluarkan toksik dan air yang berlebihan dari badan. Ini boleh mencegah daripada edema.
Jom ikuti resepi air barli yang dikongi:
Waktu mengandung dulu, setiap kali kena kencing kotor, saya mesti akan minum air barli. Alhamdulillah berkesan sangat untuk lancarkan semula kencing. Hilang terus rasa pedih dan tak puas kencing.

Minuman barli ni juga jadi pengalas perut waktu morning sickness teruk hingga tak lalu makan dan minum. Dan kalau demam pula, saya akan minum air barli yang diperah sedikit lemon. Kejap je kebah. Badan pun sedikit bertenaga. Boleh bagi pada anak-anak kecik juga.

Cara masak barli ni pun mudah:
1. Rendam barli semalaman atau paling tidak pun, 2 jam bagi lembut.
2. Masak barli dengan air yang banyak macam masak bubur kosong. Boleh tambah daun pandan.
3. Masak barli hingga pecah. Api perlahan je tau. Selagi tak pecah, selagi tu dia masih kenyal dan tak sedap sangat dimakan.
4. Dah siap, tutup api. Boleh buat air macam saya buat dalam gambar. Tambah sedikit saja gula. Biji tu saya suka ratah.
5. Jika diminum untuk kesihatan, elakkan minum sedap. Maksudnya manis dengan gula.
Sejak saya kecik lagi, mak akan masak barli sekurang-kurangnya seminggu sekali. Biasanya memang dibuat minuman. Biji barli dimakan seperti bubur. Saya boleh ratah barli ni bercawan-cawan sampai tersandar kekenyangan.
Kakak ipar yang berbangsa korea pula suka tanak nasi dengan mencampurkan sedikit biji barli. Nasi yang ditanak begini ada sifat anti-kanser. Caranya jika masak 3 pot beras, nisbahnya 2:1. Iaitu 2 pot beras, 1 pot barli. Rendam dulu barli ya bagi lembut. Dan adjust kuantiti barli ikut kesukaan. Tak perlu ikut nisbah betul-betul.
Untuk wanita yang ada masalah keputihan berketul-ketul, amalkan minum air barli setiap hari okeh. InsyaAllah ini salah satu natural remedy terbaik selain dari makan yogurt dan citrus fruits.
Tu je sharing pagi ni.
Semoga bermanfaat.
Kredit: Mastura Rashid

Jom, join Gathering Ibu Hamil Menawan sekarang! Banyak aktiviti dan hadiah menarik menanti dan penampilan istimewa Pn. Nad Masrom. Klik DAFTAR segera!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

The post Air Kencing Kotor Masa Hamil, Anak Demam, Rasa Tak Sihat Cepat-Cepat Buat Air Barli! Banyak Khasiatnya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/air-kencing-kotor-masa-hamil-anak-demam-rasa-tak-sihat-cepat-cepat-buat-air-barli-banyak-khasiatnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minum Air Rendaman Barli Ikut Cara Ni Petua Lawas Masalah Kencing Kotor Waktu Hamil

Minum Air Rendaman Barli Ikut Cara Ni Petua Lawas Masalah Kencing Kotor Waktu Hamil

papar berkaitan - pada 7/12/2022 - jumlah : 233 hits
Ketika hamil macam macam dugaan yang dilalui ibu hamil Ada yang buang air kecil tidak lawas ada yang sembelit dan menghadapi kesukaran membuang air besar Macam macam Namun mengambil jumlah air yang mencukupi amat disarankan disamping pengam...
Anak Cepat Bertenang Bila Rasa Difahami Ibu Ini Kongsi Cara Handle Anak Tantrum

Anak Cepat Bertenang Bila Rasa Difahami Ibu Ini Kongsi Cara Handle Anak Tantrum

papar berkaitan - pada 7/12/2022 - jumlah : 124 hits
Apabila merasakan dirinya tidak difahami anak akan cenderung untuk tantrum atau buat perangai Sebagai ibu ayah menjadi tanggungjawab kita untuk cuba memahami keadaan mereka dan bantu anak untuk bertenang Bukan mudah untuk kita mengawal emos...
Jangan Anggap Remeh Ada Risiko Ginjal Rosak Kalau Kencing Kotor Waktu Hamil

Jangan Anggap Remeh Ada Risiko Ginjal Rosak Kalau Kencing Kotor Waktu Hamil

papar berkaitan - pada 7/12/2022 - jumlah : 69 hits
Untuk ibu mengandung dugaannnya berbeza beza Mungkin ada yang yang kena GDM tekanan darah rendah atau terlalu tinggi atau juga mengalami edema Semuanya kita sanggup lalui asalkan tidak memudaratkan bayi dalam kandungan Salah satu masalah ya...
Surprise Doakan Kami Patutlah Craving Rezeki Dynas Mokhtar Hamil Anak Ke 4

Surprise Doakan Kami Patutlah Craving Rezeki Dynas Mokhtar Hamil Anak Ke 4

papar berkaitan - pada 8/12/2022 - jumlah : 81 hits
Selepas melahirkan anak ketiga pada 2019 pelakon Dynas Mokhtar 39 memberi kejutan kepada rakan dan peminatnya apabila memuat naik sepotong video di Instagram yang menunjukkan dia kini sedang hamil Menerusi video yang memaparkan momen momenn...
Rezeki Anak Ramai Ayu Raudhah Hamil Zuriat Keenam

Rezeki Anak Ramai Ayu Raudhah Hamil Zuriat Keenam

papar berkaitan - pada 8/12/2022 - jumlah : 172 hits
PETALING JAYA Selepas mendapat cahaya mata kelima pada Mei tahun lalu pelakon jelita Ayu Raudhah teruja menantikan kehadiran zuriat baharu apabila kini sedang hamil lima bulan anak keenam
Hadiah I Tak Seberapa Untuk You Ayu Raudhah Hamil Anak Ke 6 Wish Zaquan Jadi Perhatian

Hadiah I Tak Seberapa Untuk You Ayu Raudhah Hamil Anak Ke 6 Wish Zaquan Jadi Perhatian

papar berkaitan - pada 7/12/2022 - jumlah : 119 hits
Lama tak dengar khabar adik kepada Che Ta Ayu Raudhah Setelah mendirikan rumah tangga dengan pemain bola sepak Zaquan Adha Ayu lebih selesa memberi tumpuan pada anak anak dan rumah tangga berbanding kerjaya seninya Kehidupan pasangan ini ju...
Selagi Muda Kita Kumpul Anak Ramai Ayu Raudhah Akui Dirinya Hamil 5 Bulan

Selagi Muda Kita Kumpul Anak Ramai Ayu Raudhah Akui Dirinya Hamil 5 Bulan

papar berkaitan - pada 9/12/2022 - jumlah : 236 hits
Isteri kepada pemain bola sepak Ayu Raudhah mengesahkan dirinya kini hamil anak keenam dengan usia kandungan memasuki lima bulan Jelas ayu dia pada awalnya berasa segan untuk berkongsi berita tersebut memandang ini bukanlah zuriat pertama d...
5 Potret Vebby Palwinta Hamil Anak Kedua Penampilannya Curi Perhatian

5 Potret Vebby Palwinta Hamil Anak Kedua Penampilannya Curi Perhatian

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 108 hits
Artis cantik Vebby Palwinta kini sedang hamil anak kedua Penampilan sang bumil begitu mencuri perhatian Banyak sekali netizen yang memuji Vebby semakin cantik saat hamil Intip beberapa potret terbaru Vebby berikut ini
Cara Mendidik Anak Agar Menjadi Bibit Yang Unggul Dan Sukses Di Masa Depan

Cara Mendidik Anak Agar Menjadi Bibit Yang Unggul Dan Sukses Di Masa Depan

papar berkaitan - pada 17/12/2022 - jumlah : 114 hits
Membesarkan anak untuk menjadi seseorang yang sukses nantinya bisa dilakukan dengan beberapa cara Apa saja
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia