Air Kencing Berbuih Petanda Anda Mengalami Sakit Buah Pinggang



“Salam doctor, baru-baru ini saya perasan bahawa air kencing saya berbuih di mangkuk tandas. Ia ada sedikit berbau dan warnanya agak pekat. Adakah ia tanda berbahaya? Untuk pengetahuan doctor saya kerap ke Gymansium dan sekarang mengamalkan suplemen minuman berprotein tinggi. Mohon pencerahan”
Penjelasan
Air kencing terhasil dari proses yang berlaku dalam ginjal, di mana air akan ditapis dari saluran darah yang melalui ginjal dan kemudiannya dikumpulkan ke dalam ruang takungan di dalamnya. Semasa penapisan ini, banyak bahan-bahan toksik yang dibuang.
Jika kandungan toksik dalam air kencing terlalu banyak, ia akan menyebabkan perubahan pada fizikal air kencing. Antaranya terdapat buih pada air kencing yang kelihatan apabila seseorang itu mengeluarkannya pada takungan atau mangkuk tandas.
Buih dalam air kencing boleh jadi normal dan ada kalanya ia menandakan ada sesuatu yang tidak normal dalam tubuh seorang individu.
Buih dalam air kencing yang normal
Kehadiran buih dalam air kencing tidak semestinya menandakan seseorang itu mengalami masalah kesihatan.
Ada kalanya, situasi begini adalah normal. Antaranya:
1. Ketika hamil
Semasa hamil, sesetengah wanita mengalami pembesaran saiz saluran darah. Ini menyebabkan lebih banyak protein yang selalunya tidak dapat melepasi penapisan, telah berjaya keluar masuk ke dalam air kencing. Namun begitu kandungan protein dalam air kencing bagi wanita hamil sangat minima. Jika terdapat banyak protein dalam air kencing, ia mungkin menandakan wanita hamil itu mengalami komplikasi kehamilan. Protein dalam air kencing boleh menyebabkan air kencing berbuih.
2. Ketika dehidrasi
Semasa dehidrasi, air kencing menjadi lebih pekat dan mudah berbuih.
3. Mengambil minuman/makanan berprotein tinggi.
Proteinuria bermakna terdapat protein dalam air kencing. Ia boleh berlaku apabila seorang individu mengambil sejumlah besar protein yang terdapat dalam minuman berprotein tinggi untuk membesarkan otot atau meningkatkan berat badan. Apabila beliau tidak mengambil lagi minuman atau makanan tambahan berprotein tinggi itu, air kencing tidak lagi mengandungi protein.

Air kencing berbuih yang tidak normal
Ada kalanya buih dalam air kencing menunjukkan seseorang individu itu mengalami masalah kesihatan atau penyakit yang mungkin beliau tidak sedari.
Apabila terdapat protein dalam air kencing, boleh disebabkan oleh dua perkara:
Pertama, pengambilan protein secara berlebihan sama ada dari suplemen minuman/makanan berprotein tinggi atau terlalu banyak mengambil daging dan produk tenusu dalam makanan. Apabila protein diambil dalam jumlah yang berlebihan, buah pinggang tidak mampu menyekat protein yang keluar masuk ke dalam air kencing. Ini menyebabkan terdapat pretein dalam air kencing. Selalu kuantitinya minima dan air kencing bebas dari protein apabila pengambilan protein yang berlebihan ini dihentikan.
Kedua, individu tersebut mula mengalami masalah buah pinggang. Biasanya, apabila darah melalui buah pinggang individu yang sihat, semua bahan toksin dan bahan buangan dikeluarkan ke dalam air kencing.
Walau bagaimanapun, pada individu yang mempunyai penyakit buah pinggang atau fungsi buah pinggang yang tidak normal, proses penapisan tidak dapat dilakukan dengan sempurna, menyebabkan protein dari darah, dapat melepasi penapisan dan masukkan ke dalam untuk air kencing.
Oleh itu buih dalam air kencing adalah sesuatu yang agak agak serius jika individu itu bukan wanita hamil, tidak dalam keadaan dehidrasi, tidak mengambil suplemen minuman/makanan berprotein tinggi atau tidak memakan makanan yang mempunyai banyak daging atau produk tenusu.
Air kencing berbuih bagi bagi individu yang ada masalah kesihatan
Selain dari tanda kerosakan buah pinggang, buih dalam air kencing juga boleh menandakan beberapa penyakit lain. Antaranya:
1. Jangkitan saluran kencing
Jangkitan kuman pada pundi dan saluran kencing (dikenali sebagai kencing kotor) juga boleh menyebabkan menyebabkan air kencing berbuih. Ini kerana kuman yang berada ke dalam pundi dan saluran kencing, melepaskan gas, yang menyebabkan buih.
Antara tanda kencing kotor adalah air kencing berbuih semasa membuang air kecil, dengan sakit atau pedih terbakar. Pemeriksaan air kencing akan memastikan sama ada ia disebabkan oleh jangkitan kuman atau disebabkan oleh masalah penyakit lain.
2. Vesicocolic Fistula
Fistula adalah sambungan antara dua organ yang tidak normal. Antara fistula yang biasa berlaku di kalangan lelaki adalah vesicocolic fistula, iaitu sambungan antara pundi kencing dan usus besar. Ia akan menyebabkan najis dan udara dari usus besar masuk ke dalam pundi kencing, dan apabila ia dikeluar sebagai air kencing, ia akan berbuih.
Kesimpulan
Jika seorang individu itu melihat buih dalam air kencing dalam masa atau keadaan tertentu, atau ia berlaku hanya sesekali, maka tiada apa yang perlu dibimbangkan.
Walau bagaimanapun, jika melihat air kencing kerap buih atau setiap kali kencing, akan melihat buih dalam takungan tandas bersama air kencing, saya mencadangkan agar melakukan pemeriksaan yang lebih lanjut.
Ia mungkin menandakan beliau mula mengalami masalah kerosakan buah pinggang (ginjal).
– Dr. Zubaidi
 
Sumber: www.karteldakwah.com
The post Air Kencing Berbuih Petanda Anda Mengalami Sakit Buah Pinggang appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/air-kencing-berbuih-petanda-anda-mengalami-sakit-buah-pinggang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setiap Hari Adik Ini Akan Lekat Paip Dan Beg Air Kencing Di Badannya Hidap Sakit Buah Pinggang Sejak Lahir

Setiap Hari Adik Ini Akan Lekat Paip Dan Beg Air Kencing Di Badannya Hidap Sakit Buah Pinggang Sejak Lahir

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 594 hits
Setiap hari adik ini akan lekat paip dan beg air kencing di badannya Hidap sakit buah pinggang sejak lahirSedih melihat kanak kanak perempuan ini yang terpaksa menanggung derita penyakit buah pinggang sejak dari lahir lagi Tidak diketahui d...
Sakit Buah Pinggang Kronik Sejak Usia 9 Bulan Perlu Dialisis Semangatnya Ke Sekolah Buat Ramai Kagum

Sakit Buah Pinggang Kronik Sejak Usia 9 Bulan Perlu Dialisis Semangatnya Ke Sekolah Buat Ramai Kagum

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 543 hits
Sakit buah pinggang kronik dari usia 9 bulan perlu dialisis dua kali seminggu bukan halangan untuk kanak kanak ini teruja ke sekolah Semangatnya itu buat ramai yang kagum Minggu ini menyaksikan kanak kanak memulakan persekolahan bagi sesi 2...
Budak 7 Tahun Sakit Buah Pinggang Kronik Tetap Nak Rasa Suasana Bersekolah

Budak 7 Tahun Sakit Buah Pinggang Kronik Tetap Nak Rasa Suasana Bersekolah

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 675 hits
Budak 7 Tahun Sakit Buah Pinggang Kronik Tetap Nak Rasa Suasana Bersekolah Musim persekolahan bakal bermula dan anak anak yang baru nak masuk darjah satu ni mesti excited gila kan nak ke kelas serta belajar bersama rakan rakan Tapi tahu tak...
Telantar Sakit Selepas Jual Buah Pinggang Taksub Untuk Miliki Iphone 4

Telantar Sakit Selepas Jual Buah Pinggang Taksub Untuk Miliki Iphone 4

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 386 hits
Kisah Xiao Wang kembali tular meskipun ia berlaku tujuh tahun lalu Berita penuh di https goo gl A4ydQz
Panduan Pilih Suplemen Vitamin C Terbaik Untuk Pesakit Buah Pinggang Kronik Dialisis

Panduan Pilih Suplemen Vitamin C Terbaik Untuk Pesakit Buah Pinggang Kronik Dialisis

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 488 hits
Panduan Pilih Suplemen Vitamin C Terbaik Untuk Pesakit Buah Pinggang Kronik Dialisis Ada satu hari pada akhir tahun 2018 seorang pesakit buah pinggang yang menjalani dialisis di sini minta pandangan tentang suplemen vitamin c Sebabnya pesak...
S4kit Buah Pinggang Pun Semangat Nak Sekolah

S4kit Buah Pinggang Pun Semangat Nak Sekolah

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 327 hits
Sakit buah pinggang pun semangat ke sekolah Bagaimanapun kekurangan itu tidak menjadi penghalang buat murid Tahun Satu Mohamad Hazim Hafifi Mat 7 yang bersemangat untuk memulakan hari pertama persekolahannya di Sekolah Kebangsaan Sungai Isa...
Kecemas4n Sekalipun Tak Payahlah Bagi Dia Kencing Atas Meja Restoran Ibu Kena Kecam Guna Cawan Tadah Air Kencing Anak

Kecemas4n Sekalipun Tak Payahlah Bagi Dia Kencing Atas Meja Restoran Ibu Kena Kecam Guna Cawan Tadah Air Kencing Anak

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 331 hits
Rakaman video menunjukkan 2 orang wanita memangku anaknya yang sedang membuang air kecil diatas meja makan memualkan orang ramai disekelilingnya ketika itu Kejadian yang berlaku di Chunshuitang China itu dirakam pengunjung kedai makan itu a...
Kes Anak Mat Sabu Polis Mohon Cepatkan Ujian Air Kencing

Kes Anak Mat Sabu Polis Mohon Cepatkan Ujian Air Kencing

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 302 hits
Hidayatul Akmal Ahmadhidayatulakmal nstp com myTIADA isu pilih kasih berhubung siasatan anak lelaki Menteri Pertahanan Mohamad Sabu yang ditahan positif ganja di pusat hiburan di Jalan Ampang Kuala Lumpur pada Sabtu lalu Ketua Polis Kuala L...
Ibu Guna Cawan Restoran Tadah Air Kencing Anak

Ibu Guna Cawan Restoran Tadah Air Kencing Anak

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 349 hits
Rakaman video menunjukkan 2 orang wanita memangku anaknya yang sedang membuang air kecil diatas meja makan memualkan orang ramai disekelilingnya ketika itu Kejadian yang berlaku di Chunshuitang China itu dirakam pengunjung kedai makan itu a...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah