Aidilfitri Pdrm Cara Isi Borang Balik Kampung Langkah Cegah Jenayah



Aidilfitri, PDRM: Cara Isi Borang Balik Kampung Langkah Cegah Jenayah. Musim perayaan sering kali menjadi masa yang paling dinantikan oleh banyak orang untuk mengambil cuti dan pulang ke kampung halaman atau melancong bersama keluarga dan orang tersayang. Namun, ketiadaan penghuni di rumah selama tempoh cuti panjang tersebut seringkali memberikan peluang kepada pencuri atau penjenayah untuk melakukan kegiatan jenayah seperti pencurian.
Oleh itu, sangat penting bagi kita untuk memastikan bahawa kediaman kita selamat semasa ketiadaan kita di rumah. Satu cara untuk meningkatkan keselamatan rumah adalah dengan memberi maklumat kepada pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebelum bercuti panjang.
PDRM menyediakan perkhidmatan Rakan Cop melalui SMS atau aplikasi mudah alih Volunteer Smartphone Patrol (VSP) untuk melaporkan tarikh cuti dan alamat rumah kita ketika kita sedang bercuti. Dengan maklumat ini, pihak polis akan membuat rondaan dan pemantauan kawasan kediaman kita dari masa ke semasa sepanjang percutian kita untuk memastikan keselamatan rumah kita terjamin.
Aidilfitri, PDRM: Cara Isi Borang Balik Kampung Langkah Cegah Jenayah Dengan cara ini, kita boleh meningkatkan kesedaran dan keperluan untuk menjaga keselamatan rumah kita semasa kita sedang bercuti panjang. Dalam keseluruhan, memastikan keselamatan rumah semasa kita tidak berada di rumah adalah tanggungjawab kita sebagai pemilik rumah dan juga sebagai warga Malaysia yang bertanggungjawab.
Cara Mengisi Borang Balik Kampung Langkah-langkah keselamatan rumah dari PDRM Perkara yang menarik mengenai aplikasi VSP isi borang PDRM ini Ikuti telegram rasmi Sistem Guru Online untuk dapatkan info terkini dan pantas mengenai bantuan, kerja kosong dan isu semasa Malaysia di bawah ini.

Cara Isi Borang Balik Kampung PDRM  OP SELAMAT/ OP CEGAH JENAYAH “Op Selamat/Op Cegah Jenayah” akan dilaksanakan dengan cara membuat rondaan atau lawatan secara berkala dan keutamaan diberikan kepada pemilik rumah/kediaman yang telah:
menghantar aduan balik kampung melalui sistem Volunteer Smartphone Patrol (VSP) atau menghantar borang balik kampung kepada pihak PDRM secara bertulis. BORANG PEMAKLUMAN MENINGGALKAN RUMAH KEDIAMAN Bagi mereka yang ingin meninggalkan rumah untuk bercuti, mereka boleh mengambil inisiatif untuk mengisi borang pemakluman kepada pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebagai makluman dan permohonan untuk membuat rondaan secara berkala.
Ini bermakna, orang awam boleh memberitahu pihak polis tentang tarikh pergi bercuti dan alamat rumah kediaman mereka melalui borang pemakluman yang boleh dimuat turun. Dengan cara ini, pihak polis dapat mengatur rondaan berkala di kawasan rumah kediaman mereka semasa mereka tidak berada di rumah.
Borang pemakluman ini boleh dimuat turun melalui laman web rasmi PDRM dan dipenuhi dengan maklumat yang tepat dan lengkap tentang tarikh pergi bercuti dan alamat rumah kediaman. Ia merupakan satu cara yang berkesan untuk memastikan keselamatan kediaman ketika tidak ada penghuni di rumah. Dalam kesimpulannya, inisiatif seperti ini boleh membantu meningkatkan kesedaran dan keperluan untuk menjaga keselamatan rumah kita dan memastikan kesejahteraan keluarga kita ketika kita sedang bercuti.
Borang pemakluman tentang meninggalkan rumah kediaman untuk bercuti boleh dimuat turun di bawah:

Sila sisikan borang ini dan hantar ke Balai Polis yang berdekatan dengan tempat kediaman anda. Anda juga boleh dapatkan borang ini di balai polis berdekatan.
APLIKASI VSP Volunteer Smartphone Patrol (VSP) merupakan inovasi baru oleh pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang bertujuan bagi memudahkan orang awam menyalurkan maklumat atau aduan yang memerlukan bantuan daripada pihak polis.
Antara maklumat dan aduan yang boleh dibuat melalui aplikasi VSP adalah seperti kes ragut, dadah, jenayah, lumba haram, penyeludupan, balik kampung dan lain-lain maklumat yang memerlukan tindakan polis.
Antara modul yang terdapat dalam Volunteer Smartphone Patrol adalah:
Aduan – Menyalurkan maklumat kepada pihak polis Balik kampung – Menghantar maklumat balik kampung kepada pihak polis untuk memudahkan pihak polis untuk membuat rondaan dan pemantauan dari semasa ke semasa Direktori – Senarai alamat dan no telefon ibu pejabat polis kontinjen bagi memudahkan orang ramai mendapat maklumat dan perkhidmatan. Ianya juga dilengkapi dengan Google Maps
PERKARA MENARIK TENTANG APLIKASI VSP (VOLUNTEER SMARTPHONE PATROL) YANG TAK RAMAI TAHU 1. APAKAH APLIKASI VSP Aplikasi Volunteer Smartphone Patrol atau lebih dikenali sebagai VSP merupakan satu inisiatif Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam mewujudkan kolaborasi dan kerjasama strategik mencegah jenayah bersama masyarakat tempatan sebagai ‘mata’ dan ‘telinga’ pihak polis.
Menurut sumber, VSP ini adalah satu daripada program di bawah National Blue Ocean Strategy (NBOS), di mana PDRM telah dilantik oleh Kerajaan Malaysia sebagai agensi pelaksana program ini manakala Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti (JPJKK) pula dilantik sebagai ‘Initiative Owner’.
2. PIHAK PDRM AKAN DIMAKLUMKAN SECARA TERUS Bagi penghuni-penghuni rumah yang ingin pulang ke kampung sempena cuti yang bakal menjelang tiba, anda boleh mengisi borang maklumbalas balik kampung menerusi aplikasi Volunteer Smartphone Patrol (VSP) dengan mudah dan pantas.
Setiap maklumbalas yang diterima oleh sistem itu akan dihubungkan ke semua bilik gerakan polis daerah dan kontinjen.
3. RONDAAN & PANTAUAN AKAN DIBUAT SECARA BERKALA KE RUMAH ANDA Menerusi maklumat ini, pihak PDRM akan membuat rondaan dan pemantauan secara berkala menerusi elemen penugasan seperti URB dan MPV.
Setiap rumah yang dilawati akan diberi notis lawatan sebagai bukti rumah anda telah dilawati dan di pantau.

4. BOLEH DIMUAT TURUN DENGAN MUDAH Aplikasi ini boleh di muat turun melalui Google Playstore dan IOS App Store bagi pengguna IPhone dan anda dikehendaki mendaftar sebagai ahli VSP terlebih dahulu.
Muat turun aplikasi VSP boleh dibuat melalui pautan dibawah:
Apple IOS
https://itunes.apple.com/my/app/volunteer-smartphone-patrol-vsp/id1118234031?mt=8&fbclid=IwAR07xfW0KRLnW2lNQvPfPafNN85HgF8LlGWYXmIMTyHuY5WyzA-rGp8gGlY
Android
https://play.google.com/store/apps/details?id=my.gov.onegovappstore.rv2&fbclid=IwAR0cjRrTtgFJsG6UbA6reIBdyCTi72lnRuTk55kiFKsQWfqiZiI0zE9hzZE
5. ADUAN LAIN JUGA BOLEH DIBUAT Selain memaklumkan maklumat balik kampung, kita juga boleh melaporkan atau membuat aduan lain seperti kes ragut, dadah, jenayah, lumba haram, penyeludupan, atau lain-lain maklumat yang memerlukan tindakan polis.
Aplikasi ini juga dilengkapi dengan direktori – iaitu senarai alamat dan nombor telefon serta lokasi ibu pejabat polis kontinjen bagi memudahkan orang ramai mendapat maklumat dan perkhidmatan.
PANDUAN KESELAMATAN SEBELUM PULANG KE KAMPUNG 1. Maklumkan kepada balai polis terdekat mengenai maklumat diri iaitu alamat rumah, tarikh dan masa anda tidak berada di rumah.
2. Minta tolong jiran sebelah untuk tengokkan rumah sepanjang ketiadaan anda.
3. Pasang alat-alat tambahan pada pintu utama seperti lubang pandangan, mangga dan selak keselamatan.
4. Jangan tinggalkan sebarang nota yang menyatakan ketiadaan anda di rumah.
5. Henti penghantaran akhbar dalam tempoh ketiadaan anda di rumah.
6. Sentiasa pasang lampu di waktu malam.
7. Pastikan pintu/tingkap dan pintu pagar berkunci sebelum meninggalkan rumah.
8. Layari Portal Rasmi Polis Diraja Malaysia di www.rmp.gov.my dan klik pada banner Borang Maklumat Balik Kampung untuk muat turun borang. Borang yang telah lengkap diisi hendaklah diserahkan ke balai polis berhampiran.
Sumber : Utusan Malaysia
Semoga dengan segala perkongsian maklumat mengenai Aidilfitri, PDRM: Cara Isi Borang Balik Kampung Langkah Cegah Jenayah dapat membantu mereka.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/04/aidilfitri-pdrm-cara-isi-borang-balik-kampung.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan 14 Tahun Tak Pernah Balik Beraya Kampung Sendiri Isteri Tertekan Diugut Talak Oleh Suami Tiap Kali Aidilfitri

Hiburan 14 Tahun Tak Pernah Balik Beraya Kampung Sendiri Isteri Tertekan Diugut Talak Oleh Suami Tiap Kali Aidilfitri

papar berkaitan - pada 18/4/2023 - jumlah : 210 hits
Seorang wanita bergelar isteri tampil rasa kecewa dan stress gara gara sikap suami yang mementingkan diri sendiri tiap kali tibanya musim perayaan Aidilfitri Difahamkan wanita itu kecewa kerana dia sudah hampir 14 tahun tidak dapat balik be...
Tengok Pun Dah Penat Elak Perangai Macam Ni Masa Balik Kampung Ringankan Tulang Membantu

Tengok Pun Dah Penat Elak Perangai Macam Ni Masa Balik Kampung Ringankan Tulang Membantu

papar berkaitan - pada 19/4/2023 - jumlah : 255 hits
Baik balik ke kampung suami atau kampung sendiri situasi pinggan mangkuk yang berlambakkan semacam ini selalu kita lihat terbiar selepas makan Sudahnya kaum wanitalah yang terdiri dari isteri dan menantu menantu yang terpaksa membersihkan h...
Berhenti Perjalanan Setiap 2 Jam Buku Pink Kena Sedia Ini Pesanan Doktor Untuk Ibu Hamil Balik Kampung

Berhenti Perjalanan Setiap 2 Jam Buku Pink Kena Sedia Ini Pesanan Doktor Untuk Ibu Hamil Balik Kampung

papar berkaitan - pada 18/4/2023 - jumlah : 160 hits
Jika ibu ibu gigih mempersiapkan segala kelengkapan dan ubat ubatan anak untuk di bawa balik kampung sempena raya ini lain pula kisahnya dengan ibu hamil Walau dapat beraya dengan tenang dan gembira namun jangan dilupakan penjagaan rutin ib...
Cadangan Waktu Perjalanan Balik Kampung Pengguna Lebuhraya Utara Selatan Pantai Timur

Cadangan Waktu Perjalanan Balik Kampung Pengguna Lebuhraya Utara Selatan Pantai Timur

papar berkaitan - pada 17/4/2023 - jumlah : 238 hits
PLUS Malaysia Berhad mengeluarkan jadual Cadangan Waktu Perjalanan untuk balik kampung dan kembali ke Lembah Klang di Lebuhraya Utara Selatan pada 19 April hingga 1 Mei 2023 CADANGAN WAKTU PERJALANAN HARI RAYA AIDILFTRI LEBUHRAYA UTARA SELA...
Balik Kampung Dengan Disney Hostar Bintang Bintang Tempatan Kegemaran Anda Sempena Raya Ini

Balik Kampung Dengan Disney Hostar Bintang Bintang Tempatan Kegemaran Anda Sempena Raya Ini

papar berkaitan - pada 15/4/2023 - jumlah : 797 hits
Raya adalah sinonim dengan meluangkan masa kualiti bersama insan tersayang menikmati juadah yang lazat dan sudah tentunya balik kampung Sempena Raya ini apa kata kita balik kampung bersama bintang bintang tempatan pujaan kita dengan pelbaga...
Mak Mak Paling Struggle Kemas Beg Balik Kampung Jangan Sampai Tertinggal Barang Ni Tip Mudah

Mak Mak Paling Struggle Kemas Beg Balik Kampung Jangan Sampai Tertinggal Barang Ni Tip Mudah

papar berkaitan - pada 19/4/2023 - jumlah : 118 hits
Bukan sejam atau dua jam mak mak kebiasaannya mengambil masa yang agak lama untuk mempersiapkan segala kelengkapan untuk di bawa pulang ke kampung Bermula dari pakaian hari raya sehinggalah pakaian harian dan buah tangan untuk di bawa pulan...
Balik Kampung Di Mana

Balik Kampung Di Mana

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 182 hits
Assalamualaikum wbt Tinggal sehari atau dua hari lagi kita akan menyambut Bulan Syawal Ada di kalangan kita yang dah mula balik kampung halaman masing masing Tapi ada di kalangan kita yang mungkin tak dapat bercuti lama di hari raya dek tug...
Sudirman Balik Kampung

Sudirman Balik Kampung

papar berkaitan - pada 23/4/2023 - jumlah : 212 hits
balikkampung sudirman 39 years ago n still a Super Unforgettable Song for the Occasion All the best to One All Take care jmbelog
Video Cegah Macet Arus Balik Jokowi Imbau Pemudik Kembali Setelah 26 April 2023

Video Cegah Macet Arus Balik Jokowi Imbau Pemudik Kembali Setelah 26 April 2023

papar berkaitan - pada 24/4/2023 - jumlah : 124 hits
Puncak arus balik mudik diperkirakan akan terjadi pada 24 April hingga 25 April 2023 Kementerian Perhubungan sudah memprediksi sekitar 203 000 kendaraan per hari akan melewati jalur tol Trans Jawa untuk kembali ke Bandung maupun Jakarta
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Ayam Masak Merah Untuk Tetamu

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Pengadu Terima Panggilan Pertama Ebit Pada 3 40 Pagi Mahkamah Diberitahu

Seorang Lelaki Ditemui Rentung Atas Katil Selepas Apartmen Terbakar

Masa Depan Pas Bukan Dalam Pn