Ahli Politik Kedah Ini Akan Disaman Kerana Menyebabkan Beribu Org Di Swab Test


SUSULAN penularan wabak Koronavirus (Covid-19) yang meningkat sehingga 423 kes semalam, ahli politik dinasihatkan perlu bersikap rasional dan mengutamakan kebajikan rakyat.
Hal demikian susulan penularan wabak tersebut menjadi-jadi dipercayai disebabkan oleh jangkitan yang tersebar ketika Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah.
Susulan itu, ahli politik perlu menilai semula kaedah pelaksanaan pilihan raya ketika gelombang ketiga pandemik ini sedang melanda negara.
Ini berikutan gesaan beberapa pihak terutama dalam kalangan ahli politik sendiri supaya diadakan Pilihan Raya Umum Ke-15 dalam masa terdekat.
Jika hal demikian berlaku, penularan wabak Covid-19 tidak akan dapat dibendung lagi malah, ia akan terus meningkat dengan terus mendadak.
Malah, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menjangkakan Covid-19 semakin teruk dan seorang daripada 10 penduduk di dunia akan dijangkiti virus itu.
“Mengadakan pilihan raya apatah lagi PRU-15 dalam tempoh terdekat ini hanya akan mengundang pelbagai risiko.
“Walaupun garis panduan dan prosedur operasi standard (SOP) mengenai kempen dan proses pengundian ditetapkan.
“Walaupun PRN Sabah bukanlah satu-satunya penyebab kepada berlakunya peningkatan kes COVID-19 yang kembali menjadi kerisauan rakyat.
“Namun, tidak boleh dinafikan terdapat penularan kes yang berlaku disebabkan mereka yang terlibat dengan PRN berkenaan.”
Demikian kata Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood dipetik laporan Bernama hari ini.
Beliau berkata demikian mendakwa golongan tersebut perlu bersikap rasional dan meletakkan kebajikan rakyat sebagai keutamaan berbanding agenda politik masing-masing.
Malah, dengan situasi pandemik yang dijangka tidak akan beransur dalam masa terdekat bukanlah masa yang sesuai untuk melaksanakan pilihan raya umum.
Sekiranya Parlimen benar-benar dibubarkan dan kempen plihan raya berjalan, rakyat Malaysia sekali lagi akan menyaksikan pemimpin turun padang dan berasak dengan rakyat.
Begitu juga penyokong-penyokong, dalam situasi sedemikian langkah penjarakan sosial sudah pasti terus diabaikan dan pemakaian pelitup muka pun di pandang ringan.
Jelas Ketua Kluster Tadbir Urus dan Integriti, Pusat Pengajian Kerajaan, Universiti Utara Malaysia Prof. Dr. Ahmad Martadha Mohamed, ketika itu juga akan berlaku perjalanan rentas negeri dalam kalangan ahli politik dan penyokongnya.
“Penjarakan fizikal dan mengelakkan bersentuhan antara satu sama lain adalah merupakan perkara yang amat sukar untuk dilakukan.
“Terutama ketika menjalankan aktiviti kempen pilihan raya.
“Kegagalan melaksanakannya akan mendedahkan masyarakat kepada penularan pandemik Covid-19.
“Itu belum diambil kira SOP-SOP lain yang turut diabaikan.
“Setiap anggota masyarakat harus mengambil pengajaran daripada apa yang berlaku pada PRN Sabah baru-baru ini.
“Bukan sahaja mereka yang terlibat berkempen yang dijangkiti pandemik ini, bahkan ahli keluarga terdekat dan orang sekeliling turut menerima akibatnya.
“Terutama apabila terdapat golongan yang mementingkan diri dan tidak melaksanakan kuarantin kendiri.
“Untuk itu, PRU15 wajar ditangguhkan ke suatu tarikh yang ketika itu negara dan keselamatan rakyat dapat dipastikan dalam keadaan baik dan terkawal daripada krisis pandemik Covid-19,” tegasnya
Ahli Politik Kedah ini Akan Disaman Kerana Menyebabkan Beribu Org di Swab Test
Kumpulan yang menyaman pemilik restoran nasi kandar kerana memulakan kluster Sivagangga C0vid-19 di Kedah, memaklumkan mereka juga akan melakukan perkara sama terhadap seorang ahli politik kerana menyebabkan kluster baharu di Kulim selepas pulang dari Sabah baru-baru ini.
Setiausaha Persatuan Pengguna Kedah (CAKE) Mohamad Yusrizal Yusoff berkata, ahli politik itu cuai kerana gagal menjalani ujian saringan selepas pulang berkempen di Sabah, yang merupakan kawasan berisiko tinggi.
Kementerian Kesihatan berkata, kluster Bah Lunas dikesan di Kulim, menjadikannya zon kuning dengan 3 kes dikesan tengah hari semalam.
Terdapat 809 kes di Kedah, dengan 475 pesakit menjalani rawatan dan 6 kematian setakat ini.
“Kami tidak akan berkompromi dengan sesiapa yang melanggar SOP Covid-19 atau lalai, menyebabkan pengguna dan rakyat di Kedah menderita.
“Tuntutan saman itu akan dimulakan oleh penduduk Kulim terhadap ahli politik berkenaan.
Mereka yang ingin menyertainya boleh menghubungi kami di Facebook atau 04 7718241,” kata Yusrizal kepada FMT.
Katanya, perniagaan yang terjejas disebabkan kluster baharu itu, dan ibu bapa pelajar SK Permatang Janggus di Butterworth juga akan menjadi sebahagian yang mengemukakan saman itu.
Ibu bapa pelajar terbabit juga terlibat kerana isteri ahli politik itu guru di sekolah berkenaan yang turut positif Covid-19.
Ini menyebabkan 396 pelajar disaring minggu lalu, dengan 71 didapati negatif sehingga semalam. Manakala yang lain masih menunggu keputusan.
Kawasan sekitar sekolah berkenaan menjadi kawasan larangan kepada umum selama seminggu bermula 1 Oktober lalu.
FMT menghubungi ahli politik berkenaan untuk mendapatkan penjelasannya.
Pada 19 Ogos, CAKE mengemukakan saman sivil berjumlah RM1.5 juta terhadap seorang warga India
yang dikatakan sebagai penyebab kluster Sivagangga Covid-19 di Mahkamah Tinggi Alor Setar.
Pemilik restoran nasi kandar disaman RM1.5 juta 
Terdahulu, GARA-GARA menjadi punca tersebarnya kluster Sivagangga hingga menjejaskan peniaga lain di pekan Napoh, Jitra, Kedah.
Pemilik Restoran Nasi Kandar Salleh telah dikenakan saman sivil dengan tuntutan RM1.5 juta.
Saman itu telah dikemukakan oleh 200 penduduk dan peniaga di Napoh yang diwakili Persatuan Pengguna Kedah (Cake).
Ia telah difailkan di Mahkamah Tinggi Alor Setar hari ini.
Setiausaha Cake, Mohamad Yusrizal Yusoff berkata, persatuan itu selaku plaintif mengemukakan saman sivil itu kepada defendan, Nezar Mohamed Shabur Batcha, 57.
Ini kerana menjadi pencetus Covid-19 bagi Kluster Sivangga di Napoh.
Mohamad Yusrizal berkata demikian kepada pemberita selepas memfailkan saman sivil tersebut di Pejabat Pendaftaran Mahkamah Tinggi di Alor Star hari ini.
Kluster itu kemudiannya merebak hampir ke seluruh negeri Kedah hingga ke Perlis dan Pulau Pinang.
Ekoran penularan kluster itu, penduduk dan peniaga di Napoh berhadapan denghan kesulitan.
Terutama ekonomi mereka terjejas disebabkan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKP) secara pentadbiran.
Menurut Mohamad Yusrizal, selain itu, penduduk yang disahkan positif kluster itu perlu mendapatkan rawatan di hospital dan terpaksa menjalani kuarantin di rumah.
Katanya, tuntutan terhadap defendan sebanyak RM1.5 juta termasuk ganti rugi am, ganti rugi khas.
Selain ganti rugi teruk, ganti rugi teladan, ganti rugi meruncing dan ganti rugi normal.
Sumber : gstv.vip


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2020/10/ahli-politik-kedah-ini-akan-disaman.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FbXzFd+%28%23JMBELOG%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kes Covid 19 Meningkat Mb Perak Gesa Rakyat Berhenti Tunding Jari Terhadap Ahli Politik

Kes Covid 19 Meningkat Mb Perak Gesa Rakyat Berhenti Tunding Jari Terhadap Ahli Politik

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 373 hits
Kes Covid 19 meningkat MB Perak gesa rakyat berhenti tunding jari terhadap ahli politikDi kala ramai yang masih menyalahkan ahli politik yang didakwa menjadi penyumbang utama peningkatan kes posifit Covid 19 di negara Menteri Besar Perak Da...
Pm Quarantines At Home Reveals Swab Test Habit

Pm Quarantines At Home Reveals Swab Test Habit

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 242 hits
The Health Ministry has ordered Prime Minister Muhyiddin Yassin to undergo quarantine at home where he will continue to perform his duties In a statement today Muhyiddin said the Health Ministry issued the Home Surveillance Order after conf...
Jangan Marah Ahli Politik Kes Covid 19 Naik Ketara Kata Mb Perak

Jangan Marah Ahli Politik Kes Covid 19 Naik Ketara Kata Mb Perak

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 233 hits
Menteri Besar Ahmad Faizal Azumu bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Integriti Negeri bertemakan Integriti Governan dan Anti Rasuah di Pusat Konvensyen Casuarina hari ini IPOH Menteri Besar Perak Ahmad Faizal Azumu meminta ...
Senarai Ahli Politik Yang Positif Covid 19

Senarai Ahli Politik Yang Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 334 hits
Senarai Ahli Politik Yang Positif Covid 19 Perkembangan semasa Covid 19 di negara ini mencatatkan tahap terburuk semalam dengan jumlah kes baru adalah yang paling tinggi sejak penularan wabak itu pada Januari lalu Beberapa minit selepas Ket...
Resmi Pemerintah Tetapkan Tarif Maksimal Swab Test Mandiri 900 Ribu

Resmi Pemerintah Tetapkan Tarif Maksimal Swab Test Mandiri 900 Ribu

papar berkaitan - pada 4/10/2020 - jumlah : 291 hits
Kementerian Kesehatan dan Badan Pengawasan Keuangan dan Pembangunan menetapkan biaya pemeriksaan swab test atau tes usap untuk pengujian Covid 19 maksimal Rp900 ribu di seluruh Indonesia Kami dari Kementerian Kesehatan dan BPKP menyetujui a...
Covid 19 Mencanak Ahli Politik Punya Kerja

Covid 19 Mencanak Ahli Politik Punya Kerja

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 210 hits
Ust Emran Ahmad Yang melompat parti sehingga menyebabkan kerajaan Negeri jatuh ialah ahli politik Yang mengadakan pilihanraya sewaktu musim Covid 19 pun ahli politik Yang pergi berkempen dalam keadaan risiko penyebaran Covid 19 pun ahli pol...
Sekolah Ditutup 8 Hari Guru Yang Juga Isteri Kepada Ahli Politik Berkempen Di Sabah Disahkan Positif Covid 19

Sekolah Ditutup 8 Hari Guru Yang Juga Isteri Kepada Ahli Politik Berkempen Di Sabah Disahkan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 292 hits
Jabatan Pendidikan Negeri Pulau Pinang mengarahkan SK Permatang Janggus di Penaga ditutup selama lapan hari susulan seorang guru wanita disahkan positif Covid 19 Pengarah JPNPP Abdul Rashid Abdul Samad berkata arahan itu dikeluarkan bagi me...
Nabil Ahmad Jalani Ujian Saringan Covid 19 Memang Muka Swab Test Macam Ni Eh

Nabil Ahmad Jalani Ujian Saringan Covid 19 Memang Muka Swab Test Macam Ni Eh

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 288 hits
Pengacara dan pelawak terkenal Nabil Ahmad menjalani ujian saringan COVID 19 sebagai langkah awal pencegahan pandemik tersebut Menerusi laman sosial Instagram Nabil berkongsi sebuah video ketika mengambil ujian saringan tersebut untuk tatap...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds