Ah Long Tawar Kerja Kotor Kepada Peminjam Dikesan Di Sabah


GAMBAR hiasan. klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)

Along upah peminjam buat kerja 'kotor' KUALA LUMPUR - Polis mengesan aktiviti penawaran kerja oleh ah long kepada peminjam yang dipercayai berlaku di Sabah.


Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Mohd Kamarudin Md Din berkata, sebanyak dua kes melibatkan aktiviti tersebut yang telah dikesan.

Menurutnya, hasil siasatan mendapati penawaran ini berlaku dalam dua keadaan.


"Antaranya bagi individu yang pinjaman mereka tidak diluluskan oleh ah long, mereka ditawarkan bekerja sebagai penyimbah cat atau penghantar notis ugutan dan diberikan upah atas kerja yang dijalankan.

"Bagi peminjam yang gagal melunaskan pembayaran, mereka akan diminta bekerja dengan ah long dan jumlah hutang akan ditolak berdasarkan kerja yang diselesaikan," katanya menerusi kenyataan pada Rabu.

Katanya, tindakan bersekongkol dengan ah long sama ada secara rela hati atau paksaan untuk melakukan gangguan atau khianat boleh diambil tindakan di bawah peruntukan undang-undang sedia ada.


"Antaranya, mereka yang terlibat boleh diambil tindakan di bawah Seksyen 5(2) Akta Pemberi Pinjam Wang 1951(Akta 400) bagi menjalankan aktiviti pemberi pinjaman tanpa lesen dan Seksyen 29B(1) Akta Pemberi Pinjam Wang 1951 bagi kesalahan mendatangkan gangguan kepada pihak peminjam.

"Untuk kesalahan kali kedua dan seterusnya, mereka boleh diambil tindakan di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan bagi kesalahan memberi ancaman atau ugutan jenayah, Seksyen 427 Kanun Keseksaan bagi kesalahan khianat dan Seksyen 436 Kanun Keseksaan bagi kesalahan khianat dengan api atau benda letupan," katanya.

Menurutnya, orang ramai diingatkan agar tidak membuat pinjaman dengan mana-mana institusi pinjaman tidak berlesen.

"Orang ramai turut diingatkan agar tidak terlibat sebagai pekerja atau membantu ah long untuk membuat gangguan khianat walaupun secara paksaan kerana ia merupakan satu kesalahan jenayah," katanya.


Sindiket pemberi pinjaman wang tidak berlesen atau along dikesan mengupah peminjam untuk melakukan kerja menyimbah cat dan menghantar notis ugutan kepada peminjam lain.

GAMBAR hiasan.
Taktik terbaru sindiket itu dibongkar Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) Bukit Aman selepas menerima 2 laporan polis daripada mangsa di Sabah.


Pengarah JSJK Bukit Aman, Datuk Mohd Kamarudin Md Din berkata, pihaknya mengesan wujud aktiviti penawaran kerja oleh sindiket along kepada peminjam dalam dua keadaan.

"Bagi individu yang pinjaman mereka tidak diluluskan oleh along, mereka ditawarkan untuk bekerja sebagai penyimbah cat atau penghantar notis ugutan dan diberi upah atas kerja dilakukan.

"Bagi peminjam gagal melunaskan pembayaran pula, mereka diminta bekerja dengan along dan jumlah hutang mereka akan ditolak berdasarkan kerja diselesaikan," katanya dalam kenyataan hari ini.


Beliau berkata, tindakan bersekongkol dengan sindiket berkenaan sama ada secara rela atau paksaan untuk melakukan gangguan dan khianat adalah perbuatan jenayah.

Katanya, individu yang didapati terbabit boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 5(2) Akta Pemberi Pinjam Wang 1951 (Akta 400), Seksyen 29B(1) akta sama, Seksyen 506 Kanun Keseksaan (KK), Seksyen 427 KK dan Seksyen 436 KK serta Akta Pencegahan Jenayah 1959.

"Berdasarkan rekod, sejak Januari hingga September tahun ini sejumlah 644 kes pemberi pinjaman wang tanpa lesen disiasat oleh polis.

"Walaupun pelbagai pembanterasan dilaksanakan, namun kegiatan sindiket itu masih berlaku dipercayai kerana wujudnya permintaan di kalangan peminjam," katanya.

Justeru, beliau mengingatkan orang ramai supaya tidak membuat pinjaman dengan mana-mana institusi pinjaman wang tidak berlesen dan tidak terbabit sebagai pekerja along walaupun secara paksaan.

SOURCE: Harian Metro , Sinar Harian

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/10/ah-long-tawar-kerja-kotor-kepada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Taktik Baharu Ah Long Upah Peminjam Simbah Cat

Taktik Baharu Ah Long Upah Peminjam Simbah Cat

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 146 hits
KUALA LUMPUR Sindiket pinjaman wang tidak berlesen atau ah long dikesan menggunakan taktik baharu dengan mengupah peminjam untuk melakukan kerja menyimbah cat termasuk menghantar notis ugutan kepada peminjam lain Taktik terbaharu tersebut t...
Covid 19 13 Kes Varian Voc Baru Dikesan Di Sabah

Covid 19 13 Kes Varian Voc Baru Dikesan Di Sabah

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 184 hits
Covid 19 13 kes Varian VOC baru dikesan di Sabah KOTA KINABALU Kementerian Kesihatan telah mengesan 13 kes Covid 19 Varian of Concern baru di Sabah antara 7 hingga 19 Oktober Semua kes itu berasal dari varian Delta menurut data yang dikongs...
Seluruh Malaysia Boleh Rentas Negeri Bermula Isnin Ini Pula Pendirian Kerajaan Negeri Sabah

Seluruh Malaysia Boleh Rentas Negeri Bermula Isnin Ini Pula Pendirian Kerajaan Negeri Sabah

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 331 hits
SABAH PUTUSKAN RENTAS NEGERI PADA RABUKota Kinabalu Kerajaan Negeri Sabah akan membuat keputusan sama ada membenarkan pergerakan rentas negeri seperti diputuskan kerajaan Pusat selepas mesyuarat Kabinet negeri pada Rabu ini Menteri Kerajaan...
Untuk Hari Ke 3 Berturut Turut Tiada Lokaliti Baharu Pkpd Di Sabah

Untuk Hari Ke 3 Berturut Turut Tiada Lokaliti Baharu Pkpd Di Sabah

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 268 hits
KAWASAN Kampung Bambangan amat dikenali dalam kalangan pelancong tempatan Foto media sosial Tiada lokaliti kena PKPD satu kampung di Sabah ditamatkan PUTRAJAYA Untuk hari ketiga berturut turut tiada lokaliti baharu bakal dikenakan Perintah ...
Rentas Negeri Di Sabah Tunggu Keputusan Kerajaan Negeri Pada Rabu Depan Masidi

Rentas Negeri Di Sabah Tunggu Keputusan Kerajaan Negeri Pada Rabu Depan Masidi

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 364 hits
Masidi berkata jawatankuasa pengurusan juga akan mengemukakan cadangan tersebut dalam mesyuarat kabinet negeri pada Rabu depan Foto Bernama KOTA KINABALU Jawatankuasa Pengurusan COVID 19 Sabah akan mengemukakan cadangan mempertimbangkan kep...
Keputusan Rentas Negeri Di Sabah Rabu Ini

Keputusan Rentas Negeri Di Sabah Rabu Ini

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 305 hits
Kenderaan sesak di Jalan Lintas Luyang berikutan kebenaran pergerakan rentas daerah mengikut zon di Sabah bermula 1 Oktober lalu foto fail BERNAMA Rentas negeri Sabah buat keputusan Rabu ini Kota Kinabalu Kerajaan Sabah akan membuat keputus...
Sabah Won T Resume Interstate Travel Tomorrow To Decide On Wed

Sabah Won T Resume Interstate Travel Tomorrow To Decide On Wed

papar berkaitan - pada 11/10/2021 - jumlah : 212 hits
The Sabah state government will decide whether to lift restrictions on interstate travel in a meeting on Wednesday said state Local Government and Housing Minister Masidi Manjun Earlier Prime Minister Ismail Sabri Yaakob in a special addres...
Pengambilan Ratusan Jawatan Kosong Kerani Pelbagai Syarikat Di Negeri Sabah

Pengambilan Ratusan Jawatan Kosong Kerani Pelbagai Syarikat Di Negeri Sabah

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 262 hits
Jawatan Kosong Kerani di Negeri Sabah Gaji RM1 200 RM3 500 Minima SPM Layak Memohon Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja Buat makluman pen...
Sop Sabah Kanak Kanak Bawah 12 Tahun Dibenar Makan Di Premis

Sop Sabah Kanak Kanak Bawah 12 Tahun Dibenar Makan Di Premis

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 219 hits
Kerajaan negeri Sabah membenarkan kanak kanak bawah 12 tahun untuk makan di premis dan masuk ke premis perniagaan ditemani ibu bapa yang menerima dos lengkap vaksin COVID 19 berkuat kuasa hari ini SUBSCRIBE now Astro Awani https www
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

Asal Usul Coca Cola

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Makan Makan Bersama Adik Adik Tersayang

Kenapa 9 Mei Digelar Hari Bodoh Semalaysia Ini Kah Sebabnya

Pelamin Anganku Musnah

How Niacinamide Benefits To Your Skin

Old Town White Coffee Old Town Asam Laksa Sedap

Nostalgia Raya Di Legoland Malaysia Resort