Agih Laptop Percuma Pada Pelajar Untuk Belajar Secara Online Tiada Alasan Walaupun Covid 19


Ketika wabak Covid-19 menyerang dunia, semua aktiviti di atas bumi terhenti demi menyelamatkan jutaan nyawa. Sektor pekerjaan, sektor pelajaran malah aktiviti riadah juga turut tersekat gara-gara wabak Covid-19 yang mampu membunuh sekelip mata.
Malaysia antara negara yang mengambil langkah untuk menghentikan aktiviti sosial terutama aktiviti pekerjaan dan pelajaran untuk menyekat wabak Covid-19 dari terus merebak. Keputusan drastik tersebut telah meninggalkan banyak kesan pada rakyat sama ada dari sudut positif mahupun sebaliknya.
Antara sektor yang terjejas antaranya sektor Pendidikan yang mana ibu bapa tidak lagi dapat menghantar anak-anak ke sekolah bagi mendapatkan pelajaran dan peperiksaan turut ditangguhkan.

Terpanggil untuk merakam peristiwa pandemik yang berlaku di Malaysia sebagai satu sejarah yang mungkin tidak akan dilupakan, Astro menjalankan pengambaran bertajuk Malaysia vs Covid-19 Documentary Docufilm #kitaJagaKita yang bakal bersiaran pada Sabtu 12 September 2020 dalam 4 bahasa.

Antara yang terlibat dalam Docufim ini ialah Zahirah daripada Teach For Malaysia (sebuah badan bukan kerajaan) yang telah menghulurkan bantuan untuk memastikan anak-anak golongan B40 (Below 40) mendapatkan pelajaran walaupun ketika waktu pandemik sedang mengganas.
Pengajaran dan pembelajaran terpaksa dilakukan secara dalam talian selepas Perintah Kawalan Pergerakan diperkenalkan. Ketika ini, dalam waktu yang sangat singkat untuk membuat persediaan daripada ibu bapa dan pelajar, ramai yang tidak dapat memenuhi tuntutan pembelajaran secara dalam talian atas faktor-faktor yang tidak dapat dielakkan seperti tidak mempunyai komputer riba, telefon bimbit dan akses kepada internet yang sangat terhad.
 
Tumpuan untuk bantuan pelajaran disalurkan adalah disekitar kawasan pendalam yang mana kemudahan atau akses kepada internet sukar didapati. Tech For Malaysia telah bekerjasama dengan Kementerian Pendidikan Malaysia untuk mengenalpasti sekolah-sekolah yang perlu dibantu terutama diluar bandar.
Antara cabaran utama guru-guru ketika ini adalah untuk melaksanakan pembelajaran dan pelajaran secara dalam talian. Tech For Malaysia telah membuat satu inisiatif dengan mencipta Microsite sebagai medium untuk memuatnaik bahan pembelajaran dan sebagainya.

Tech For Malaysia menerusi kerjasama dengan syarikat komputer riba terkenal, HP telah mengagihkan sebanyak 60 komputer riba kepada pelajar yang memerlukan.
Menurut Zahirah “Ramai yang melihat pendidikan itu apabila pelajar ke sekolah dan masuk ke kelas, apabila pandemik ini berlaku ramai yang mula sedar, pendidikan bukan hanya di sekolah tetapi boleh berlaku dimana sahaja dan bukan hanya guru sahaja yang boleh mengajar, malah ibu bapa pun boleh menjadi guru.”
Ada pelbagai lagi kisah dan perkongsian para barisan hadapan negara yang boleh dijadikan inspirasi buat kita semua. Kalau nak tahu anda wajib tonton Malaysia vs Covid-19 Documentary Docufilm #kitaJagaKita yang bakal bersiaran pada Sabtu 12 September 2020 ini.
 
 
The post Agih Laptop Percuma Pada Pelajar Untuk Belajar Secara ‘Online’, Tiada Alasan Walaupun Covid-19 appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/agih-laptop-percuma-pada-pelajar-untuk-belajar-secara-online-tiada-alasan-walaupun-covid-19/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelajar Sekolah Dirompak Di Hadapan Guru Rakan Ketika Sesi Kelas Online

Pelajar Sekolah Dirompak Di Hadapan Guru Rakan Ketika Sesi Kelas Online

papar berkaitan - pada 9/9/2020 - jumlah : 487 hits
Pelajar sekolah dirompak di hadapan guru rakan ketika sesi kelas onlineSeorang pelajar sekolah yang sedang menyertai sesi pembelajaran online terkejut apabila rumahnya dipecah masuk dua lelaki bertopeng Mangsa Maria Jose sebelum itu sedang ...
Dibunuh Ditanam Ibu Bapa Sebab Lembab Belajar Online

Dibunuh Ditanam Ibu Bapa Sebab Lembab Belajar Online

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 280 hits
Kanak kanak berusia lapan tahun maut didera ibunya hanya kerana dia sukar memahami pelajaran secara dalam talian Lapor Kompas seperti dipetik Harian Metro kejadian berlaku di kediaman mereka di Larangan Kota Tangerang pada 26 Ogos lalu Menu...
29 Pelajar Di Lembaga Pendidikan Sukabumi Positif Covid 19

29 Pelajar Di Lembaga Pendidikan Sukabumi Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 225 hits
Lembaga pendidikan itu sudah dikarantina sehingga pelajar pengurus maupun guru untuk sementara tidak bisa keluar masuk sebagai langkah antisipasi terjadinya penyebaran virus yang bisa menyebabkan kematian ini
Doakan Pelajar Mati Kerana Mengeluh Join Class Online 2 Guru Dikecam Teruk Netizen

Doakan Pelajar Mati Kerana Mengeluh Join Class Online 2 Guru Dikecam Teruk Netizen

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 266 hits
Padah mendoakan yang bukan bukan buat pelajar yang mengeluh belajar secara online dua guru wanita ini dikecam dengan teruk di media sosial Sedangkan seorang guru itu sepatutnya menunjukkan contoh yang baik kepada pelajar yang diajarnya Vide...
Etihad Tawar Perlindungan Insurans Percuma Covid 19 Tingkatkan Keyakinan Penumpang

Etihad Tawar Perlindungan Insurans Percuma Covid 19 Tingkatkan Keyakinan Penumpang

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 209 hits
Images Gambar fail KONGSI ARTIKEL DUBAI Syarikat penerbangan Abu Dhabi Etihad Airways menyatakan pada Isnin ia akan menanggung kos perubatan dan kuarantin bagi penumpang jika mereka dijangkiti COVID 19 selepas menaiki salah satu
Covid 19 Enam Pelajar Tujuh Guru Positif

Covid 19 Enam Pelajar Tujuh Guru Positif

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 251 hits
Yun MikailKota Kinabalu Enam pelajar sekolah dan tujuh guru membabitkan tiga sekolah di Lahad Datu disahkan positif Covid 19 Pengarah Kesihatan Sabah Datuk Dr Christina Rundi berkata ia adalah kes ke 921 ke 922 dan 925 hingga ke 935 Beliau ...
Bocah Sd Meninggal Dunia Dianiaya Ibu Karena Belajar Online Guru Diminta Tak Beri Tugas Berlebihan

Bocah Sd Meninggal Dunia Dianiaya Ibu Karena Belajar Online Guru Diminta Tak Beri Tugas Berlebihan

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 444 hits
Komisi Perlindungan Anak Indonesia turut menyoroti kasus kematian anak berusia 8 tahun karena dianiaya ibu kandungnya akibat pembelajaran jarak jauh secara online Sang anak diketahui mendapatkan beberapa pukulan dari sang ibu karena kesulit...
Nasib Pilu Bocah Sd Dikubur Dengan Pakaian Kerap Dipukuli Orangtuanya Karena Susah Diajar Belajar Online

Nasib Pilu Bocah Sd Dikubur Dengan Pakaian Kerap Dipukuli Orangtuanya Karena Susah Diajar Belajar Online

papar berkaitan - pada 16/9/2020 - jumlah : 266 hits
Nasib nahas dialami bocah kelas 1 SD yang berusia 8 tahun sebelum dikubur dengan pakaian lengkap Berdasarkan pemeriksaan polisi rupanya bocah 8 tahun itu dikubur oleh orang tua kandungnya IS dan LH di Tangerang Pembunuhan itu berawal karena...
Cara Beli Kuota Internet Belajar Online Murah Telkomsel Indosat Xl Axiata Dkk

Cara Beli Kuota Internet Belajar Online Murah Telkomsel Indosat Xl Axiata Dkk

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 239 hits
Di masa pandemi virus corona saat ini berbagai operator seluler di Indonesia seperti Telkomsel Indosat Ooredoo XL Axiata dan Tri mengeluarkan sejumlah paket khusus untuk membantu para siswa belajar online di rumah Paket ini diharapkan bisa ...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan

Buah Berangan Snek Sihat Keluarga Manfaat Pada Kesihatan

Buah Markisa 8 Khasiat Pada Kesihatan Cara Makan

Bab 2 Ciptakanlah Sesuatu Yang Baru By Dr Hm Rakib S H M Ag Dosen Ak