Agenda Pelitup Separa Muka


SEJAK seminggu lalu kita dapati ada peningkatan kes Covid-19 dan mencetuskan kebimbangan kerajaan mengenai risiko kehadiran gelombang kedua pandemik ini.
Justeru mulai 1 Ogos 2020 kerajaan akan mewajibkan penggunaan pelitup separa muka (mulut dan hidung) dalam pengangkutan awam dan di kawasan awam yang sesak. Mereka yang ingkar akan dikenakan denda seribu ringgit.
Sudah tentu polisi sebegini akan mendapat pelbagai reaksi yang positif dan negatif dari rakyat. Bukan semua orang selesa memakai pelitup separa muka ini. Lebih menimbulkan kemarahan ialah bila mendengar denda seribu ringgit.
Begitu pun tidak dinafikan pemakaian pelitup separa muka dalam pengangkutan awam dan tempat sesak merupakan saranan semua organisasi kesihatan terkemuka dunia termasuk Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).
Penggunaan pelitup separa muka ini akan mengurangkan risiko penyebaran Covid-19 kerana pencetus pandemik ini – virus SARS-CoV-2, tersebar melalui ‘droplets’ dari mulut dan hidung.
Dengan memakai pelitup separa muka kita dapat menghalang mereka yang mempunyai virus ini menyebarkannya ke tempat awam atau orang berdekatan. Bagi yang sihat pula ia mengurangkan risiko pemindahan langsung dengan pembawa virus berdekatan.
Namun masa yang sama saya khuatir peraturan mewajibkan pemakaian di tempat awam yang sesak ditafsir secara melampau sehingga nanti nampak seperti denda ini sebagai mencari sumber kewangan kerajaan.
Apa yang agak mengecewakan ialah dalam cubaan merasionalkan kewajipan dan denda ini, kerajaan sejak beberapa hari lalu cuba memberi gambaran peningkatan kes Covid-19 kebelakangan ini akibat kelalaian rakyat.
Ini adalah sangat tidak adil kepada rakyat yang Malaysia yang boleh dikatakan berdisiplin dan menjaga SOP yang diperkenalkan sejak Mac 2020.
Dalam puluhan kes sejak beberapa hari lepas hanya dua kluster tempatan iaitu kluster Hopsital Sentosa dan kluster Rumah Warga Emas Kluang, Johor. Kluster lain semuanya berpunca daripada mereka yang pulang dari luar negara.
Punca Malahan bagi kluster warga emas Kluang, sehingga berita ini ditulis, belum diketahui punca asalnya. Tidak mustahil ia juga berpunca daripada mereka yang pulang dari luar negara.
Di Lembah Klang, tempat yang padat dengan manusia dan kerancakan ekonomi serta ditohmah masyarakat telah mengabaikan SOP, jumlah kes positif hanyalah antara 1-2 orang dan membabitkan kluster mereka yang pulang di dari luar negara.
Jadi amat tidak wajar untuk kerajaan memberi isyarat seolah-olah rakyat yang semakin lalai menjadi punca peningkatan kes Covid-19.
Dalam mengenakan peraturan dan denda, para penguatkuasa undang-undang juga perlu memahami bahawa pelitup separa muka ini boleh jadi berbahaya kepada mereka yang mempunyai masalah pernafasan seperti COD, asma dan lain-lain masalah berkaitan pernafasan.
Pembuat polisi memahami isu ini, namun kerap kali apabila sampai kepada penguatkuasa ia akan menjadi masalah kerana penguatkuasaan yang rigid.
Orang ramai juga perlu memahami bahawa penggunaan pelitup separa muka ini adalah sebahagian usaha menurunkan kadar kebolehjangkitan Covid-19, bukannya penyelesaian mutlak.
Kebarangkalian untuk kita dijangkiti Covid-19 dari tangan juga tinggi seperti pemindahan langsung droplets dari mulut atau hidung pembawa kepada orang sekeliling.
Malah penggunaan pelitup separa muka yang juga boleh mempercepatkan penularan sekiranya dibuat hanya sekadar untuk mematuhi peraturan bukan menjaga kebersihan.
Menggunakannya secara berulang kali atau berterusan selama berjam-jam boleh menjadi tempat pembiakan bakteria dan menimbulkan isu kesihatan lain.
Mendedahkan bahagian dalam pelitup ketika tidak menggunakannya dan kemudiannya menggunakan semula hanya mempercepatkan virus sampai ke mulut dan saluran pernafasan.
Penggunaan pelitup pakai buang secara besar-besaran juga akan meningkatkan sisa buangan dan menambah beban pengurusan alam sekitar dalam jangka masa panjang. Di Lembah Klang sahaja dijangka jutaan pelitup separa muka akan dibuang setiap hari bila peraturan ini diperkenalkan.
Mungkin mulai Ogos nanti kita perlu membawa dua unit pelitup yang boleh dibasuh bagi memenuhi peraturan kerajaan, menjaga kebersihan dan menyelamatkan alam sekitar.
*AB Jalil Backer ialah Presiden Angkatan Karyawan Nasional (Akar)
The post Agenda pelitup separa muka appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/07/26/agenda-pelitup-separa-muka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengilang Gesa Harga Siling Pelitup Muka Diturunkan Lagi

Pengilang Gesa Harga Siling Pelitup Muka Diturunkan Lagi

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 263 hits
Seorang pengeluar pelitup muka berkata ada orang tidak mampu bayar RM1 20 untuk sekeping pelitup muka PETALING JAYA Seorang ketua syarikat yang membuat pelitup muka menggesa Putrajaya menurunkan lagi harga siling topeng dari RM1 20 kepada 8...
Kerajaan Wajibkan Pelitup Muka Mulai 1 Ogos

Kerajaan Wajibkan Pelitup Muka Mulai 1 Ogos

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 283 hits
SHAH ALAM 23 JULAI Kerajaan mewajibkan pemakaian pelitup muka di dalam pengangkutan awam dan tempat sesak bermula 1 Ogos bagi mencegah gelombang baharu jangkitan Covid 19 Menteri kanan berkata langkah tersebut perlu selepas masyarakat didap...
Pekerja Di Kuching Ditampar Pelanggan Kerana Disuruh Memakai Pelitup Muka

Pekerja Di Kuching Ditampar Pelanggan Kerana Disuruh Memakai Pelitup Muka

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 309 hits
Berang tidak dibenarkan masuk ke restoran kerana tidak memakai pelitup muka seorang pelanggan bertindak menampar muka pekerja restoran dalam kejadian yang berlaku pada jam 9 15 pagi 15 Julai 2020 di Satok Kuching Sarawak Terdahulu pasangan ...
Kkm Gesa Orang Ramai Untuk Terus Memakai Pelitup Muka Bagi Mengurangkan Potensi Jangkitan Covid 19

Kkm Gesa Orang Ramai Untuk Terus Memakai Pelitup Muka Bagi Mengurangkan Potensi Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 22/7/2020 - jumlah : 212 hits
Susulan peningkatan kes jangkitan COVID 19 baru baru ini di Malaysia Kementerian Kesihatan Malaysia melalui Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah dalam sidang media pada 21 Julai menggesa orang ramai untuk memakai pelitup m...
Orang Ramai Diminta Lebih Berdisiplin Lupus Pelitup Muka Terpakai

Orang Ramai Diminta Lebih Berdisiplin Lupus Pelitup Muka Terpakai

papar berkaitan - pada 24/7/2020 - jumlah : 274 hits
KUCHING 24 Julai Orang ramai digesa agar lebih berdisiplin dalam melupuskan pelitup muka terpakai bagi mencegah penularan wabak COVID 19 lebih lebih apabila pemakaian pelitup muka itu diwajibkan pada 1 Ogos ini di kawasan awam sesak Ahli De...
Degil Tidak Mahu Pakai Pelitup Muka Ini Yang Bakal Anda Hadapi

Degil Tidak Mahu Pakai Pelitup Muka Ini Yang Bakal Anda Hadapi

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 754 hits
Foto FacebookOrang ramai boleh didenda RM1 000 di bawah Akta 342 sekiranya gagal mematuhi peraturan terbaharu itu Keputusan ini dibuat semasa Mesyuarat Khas Menteri Menteri Mengenai Perintah Kawalan Pergerakan katanya pada sidang media perk...
Covid 19 Jangan Pakai Pelitup Muka Di Dagu Ini 8 Perkara Anda Wajib Ambil Peduli Sebelum Terlambat

Covid 19 Jangan Pakai Pelitup Muka Di Dagu Ini 8 Perkara Anda Wajib Ambil Peduli Sebelum Terlambat

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 354 hits
Bermula pada 1 Ogos 2020 masyarakat perlu lebih berjaga jaga dan menitikberatkan tentang pemakaian pelitup muka di dalam pengangkutan awam dan tempat tempat awam yang sesak selepas diwajibkan oleh kerajaaan untuk membendung daripada jangkit...
Pelitup Muka Perisai Penting Hadapi Covid 19

Pelitup Muka Perisai Penting Hadapi Covid 19

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 236 hits
Elak penyebaran 60 peratus penyakit libat saluran pernafasan KUALA LUMPUR Percaya atau tidak kini pelitup separuh muka yang biasanya hanya dipakai sewaktu musim jerebu di negara ini kini sudah dikategorikan sebagai perisai paling penting da...
Bertumbuk Kerana Enggan Pakai Pelitup Muka

Bertumbuk Kerana Enggan Pakai Pelitup Muka

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 240 hits
DUA beradik di California berdepan tuduhan jenayah selepas bergaduh dengan pengawal keselamatan pusat beli belah hanya kerana enggan memakai pelitup muka Kejadian mengakibatkan pengawal itu patah tangan Phillip dan Paul Hamilton masing masi...
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas