Addendum Senjata Baru Pembangkang


ULASAN DAN PENDAPAT

Anwar bersama Zahid Hamidi, gabungan 
menjadi paksi kerajaan Madani.KEMERIAHAN Aidilfitri 1445 ini digerhanai oleh cerita baru yang "digumbakan" untuk menganggu ketenteraman kerajaan Madani amnya, dan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri khususnya

Gangguan ini bertujuan untuk menjatuhkan kerajaan ini. Selepas projek tebuk atap khalaf, kini timbul pula isu addendum (titah tambahan), pengampunan terhadap bekas PM Mohd Najib Razak. Dengki dan dendam kepada Anwar tidak habis-habis.
Titah tambahan atau addendum berhubung pengampunan terhadap Najib dijadikan modal untuk menggugat kerajaan Madani dan Anwar. Iya menambahkan kegembiraan pihak membenci Anwar apabila adendum itu diikrarkan (dijadikan afidivit) oleh Zahid Hamidi menyokong semakan kehakiman oleh Najib Razak. 
Sokongan Zahid Hamidi itu sedikit mencelarukan keadaan memandangkan beliau berada dalam kerajaan, sikapnya itu seperti memijak ekor sendiri. 
Sebenarnya apa dilakukan Zahid itu tidak perlu diragui jika kita mengetahui sejarah politiknya. Maaf saya cukup faham hipokrasi politik Zahid. Adalah naif kalau Zahid tidak faham akan implikasi perbuatan itu. Beliau kini ditekan dari dalam Umno kononnya tidak berbuat apa-apa untuk proses pengampunan dan membebaskan Najib. Para penyodok punggung Najib malam siang menghentam Zahid menuduh Zahid sudah jadi kacang lupakan kulit terhadap Najib.

Ikrar afidivit atau menjadi saksi "kritikal" itu adalah bukti yang beliau membela bosnya itu. Jadi apa dilakukan Zahid itu tanpa mengira implikasinya untuk membuktikan bahawa dia masih setia dan berusaha untuk membebaskan Najib. 

Najib memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 1 April lalu bagi mendapatkan semakan kehakiman mencabar kewujudan Titah Adendum atau titah tambahan yang dipertuan Agong ke-16 berhubung pengampunan untuknya. Apa menjadi masalah adendum berkenaan sebelum ini tidak berbangkit. 

Najib terus memperjuangkan
kebebasan mutlak.Dalam titah tambahan itu memberi pengampunan supaya bekas PM itu menjalani pemenjaraan selama enam tahun di rumah. Sebelum ini pengampunan sudah diberikan kepada Najib dengan memotong tempoh pemenjaraan 12 tahun kepada enam tahun dan denda daripada RM120 juta kepada RM50 juta.

Zahid membuat afidivit itu, mengakui mengetahui akan titah tambahan itu apabila beliau dimaklumkan oleh Menteri Pelaburan Perdagangan dan Industri Tengku Zafrul Abdul Aziz ketika mereka bertemu di rumah Zahid di Country Height pada 30 Januari.

Ekoran penemuan titah tambahan itu yang kemudian dijadikan afidivit bagi menyokong semakan kehakiman Najib ia menimbulkan polemik sehingga ada yang beranggapan ada sesuatu yang tidak kena berlaku dalam kerajaan sehingga ada yang menyangka ada keretakan dalam kerajaan. Ada yang menuduh anggota kabinet berbohong mengenai pengampunan terhadap Najib dengan menyembunyikan titah tambahan itu, dan "sepoi"nya ada cuba mengaitkan wujud campur tangan perdana menteri sama. 

Antara individu terpalit dengan tuduhan, Saifuddin Nasution Ismail selaku menteri Dalam Negeri (KDN) dituduh sebagai bertanggungjawab mengenai hal itu dengan tidak berterus terang. Apabila Saifuddin diserang, ertinya serangan itu tertuju kepada PM.

Ironisnya, addendum itu menjadi perkara yang turut disinggung oleh seorang ahli Parlimen Kerajaan, Hassan Karim (Pasir Gudang) yang mempersoalkan tindakan Zahid membuat afidivit yang menyokong semakan kehakiman Najib itu sebagai mencabar kerajaan.

Hassan dalam mempersoalkan tindakan Zahid itu membawa balik kisah Musa Hitam dengan Dr Mahathir Mohamad sebelum ini, dimana Musa mengundur diri dari kabinet kerana tidak sehaluan dengan Mahathir. Ahli Parlimen Pasir Gudang memberi signal kepada Zahid dengan mencadangkan Zahid berbuat hal sama dengan Musa terhadap Mahathir, berundur dari kabinet. 
Sedikit sebanyak isu addendum ini menganggu minda Anwar Ibrahim. Semasa berucap di konvensyen Keadilan sempena 25 tahun parti itu hari ini, beliau menjelaskan tentang perkara itu dengan menegaskan kerajaan tidak akan mempersoalkan kuasa Yang diPertuan Agong dan Raja-raja Melayu dalam sesuatu isu termasuk permohonan Najib Razak agar dia dibenarkan menjalani hukuman di rumah.

Menurut Anwar yang juga presiden Keadilan, isu itu menyentuh peranan dua pihak iaitu Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan, serta Agong sendiri. Maksudnya dua pihak itu bertanggungjawab dan beliau tidak terbabit.

Dalam pada itu beliau juga menafikan Afidavit Zahid itu melibatkan sebarang cubaan kerajaan untuk mengurangkan keputusan yang sudah ditetapkan oleh mahkamah ke atas Najib.

"Pendirian kita (kerajaan) adalah tuntas, bahawa keputusan dibuat dalam mesyuarat lembaga pengampunan, keputusan muktamad," ujarnya di hadapan lebih 5,000 peserta dan pemerhati konvensyen di IDCC Shah Alam.  

Anwar juga memberi tahu sejak merdeka hingga sekarang belum ada tindakan kerajaan yang menyinggung peranan dan kuasa Raja-raja Melayu, dan itu kita kena pertahankan.

Mengenai perkara semakan kehakiman oleh Najib ini saya ingin menyimpul begini, bahawa isu ini tidak terlibat dengan perdana menteri atau kerajaan secara langsung. Pihak kerajaan mematuhi dan menerima apa yang diputuskan oleh Lembaga Pengampunan manakala hak menyemak itu adalah hak mutlak Najib.

Kedua, isu berkenaan adalah isu peribadi Najib Razak dan Zahid Hamidi sebagai bekas presiden Umno dengan presiden Umno yang berkebetulan kedua mereka adalah mempunyai hubungan sahabat. Apabila Zahid mencatatkan nama jawatannya dalam Afidavitnya selaku Timbalan Perdana Menteri, ia tidak boleh dikaitkan Afidavit itu sebagai suara kerajaan.

Mereka yang menganggap tindakan Zahid itu sebagai melawan atau mencabar keputusan kerajaan adalah silap dan kurang mencermati serta memahami chemistry politik di antara bekas perdana menteri dengan timbalan perdana menteri serta juga cetek tentang seni politik demokrasi ala Malaysia. Dan tidak dinafikan isu Najib ini memberi sedikit tekanan jiwa baik kepada Zahid dan juga Anwar Ibrahim namun jauh sekali kalau meretakkan kerajaan Madani. [wm.kl. 6:50 pm 21/04/2024]



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2024/04/usah-terganggu-dengan-adedum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Fakta Kpu Bawa Bukti Baru Tegas Tudingan Anies Ganjar Tak Terbukti

Video Fakta Kpu Bawa Bukti Baru Tegas Tudingan Anies Ganjar Tak Terbukti

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 42 hits
Komisi Pemilihan Umum Republik Indonesia menyerahkan kesimpulan terkait sengketa Pilpres 2024
Fakta Baru Kasus Suami Bunuh Dan Cor Jasad Istri Di Makassar Korban Sudah Tewas Sejak 2017

Fakta Baru Kasus Suami Bunuh Dan Cor Jasad Istri Di Makassar Korban Sudah Tewas Sejak 2017

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 55 hits
Terungkap fakta terbaru kasus suami bunuh dan cor jasad istrinya di dalam rumah di Jalan Kandea II Kelurahan Bontoala Tua Kecamatan Bontoala Kota Makassar
Legend Is Back G Dragon Umum Akan Keluarkan Album Baru Pada Tahun Ini

Legend Is Back G Dragon Umum Akan Keluarkan Album Baru Pada Tahun Ini

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 55 hits
Setelah lama menanti G Dragon akhirnya akan kembali membuat kemunculan semula sebagai penyanyi Artikel Berkaitan Terbaru pada 16 April Galaxy Corporation telah mengumumkan G Dragon sedang menyiapkan album barunya dengan matlamat untuk melak...
Revolusi Quantum Computing Membuka Pintu Menuju Era Komputasi Baru

Revolusi Quantum Computing Membuka Pintu Menuju Era Komputasi Baru

papar berkaitan - pada 17/4/2024 - jumlah : 87 hits
Revolusi Quantum Computing Membuka Pintu Menuju Era Komputasi Baru Pendahuluan Quantum computing telah menjadi topik yang hangat dalam industri teknologi selama bertahun tahun Ini adalah pendekatan komputasi baru yang memanfaatkan sifat uni...
Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 129 hits
Deko raya simple simple saja Alhamdulillah ni tahun pertama raya di rumah baharu sejak pindah bulan Nov 2023 yang lepas Selamat Hari Raya semua Kredit Hezry Yasin The post appeared first on
Rasa Muak Dengan Dapur Bersepah Dan Bau Masakan Yang Tersebar Hingga Ke Ruang Tamu Gantikanlah Dengan Dapur Baru

Rasa Muak Dengan Dapur Bersepah Dan Bau Masakan Yang Tersebar Hingga Ke Ruang Tamu Gantikanlah Dengan Dapur Baru

papar berkaitan - pada 16/4/2024 - jumlah : 74 hits
Bosan dengan dapur bersepah dan bau masakan sampai ke ruang tamu Ubah dapur korang dengan Pintu Lipat Serbaguna ni Halang bau dan udara panas dengan mudah Jimat ruang dan ciptakan ilusi ruang yang lebih luas Tampil modern dan minimalis yang...
Kisah Ni Baru Berlaku Seorang Pemilik Tesla Kena Serangan Jantung

Kisah Ni Baru Berlaku Seorang Pemilik Tesla Kena Serangan Jantung

papar berkaitan - pada 15/4/2024 - jumlah : 84 hits
Kisah benar ini baru terjadi Seorang pemilik Tesla yang mengalami serangan jantung ringan telah dibawa oleh kereta Tesla Model Y nya ke hospital Fungsi Full Self Driving telah di aktifkan baru baru ini melibatkan beberapa tempat ini telah m...
Nynaa Harizal Kongsi Gambar Raya Dengan Baby Baru Comel Betul Isaac

Nynaa Harizal Kongsi Gambar Raya Dengan Baby Baru Comel Betul Isaac

papar berkaitan - pada 15/4/2024 - jumlah : 72 hits
Bila pelakon berkongsi gambar raya dengan baby barunya ramai warga maya geram dengan kecomelan bayi lelakinya Nynaa dan suaminya Mohamed Fahmi Ilyas memilih nama Isaac untuk anak lelaki mereka Nynaa Harizal Kongsi Gambar Raya Dengan Baby Ba...
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan