Adakah Kempen Burukkan Hakim Nazlan Hanya Untuk Bebaskan Najib



Yang Arif Mohd Nazlan Mohd Ghazali asalnya ialah seorang peguam korporat yang kemudiannya menyertai Maybank sebagai Group General Counsel and Company Secretary of Maybank cum Group Head of Corporate and Legal Services of Maybank. Senang cerita beliau bertanggungjawab menjaga bahagian undang-undang dan menjadi setiausaha syarikat Maybank selama 10 tahun dari 2005 hingga 2015.
Sebelum jadi ‘partner’ di Zico, beliau juga pernah bekerja di Suruhanjaya Sekuriti di pelbagai jabatan termasuklah bahagian penguatkuasaan yang melibatkan jenayah kolar putih. Suruhanjaya Sekuriti, Firma guaman korporat dan Maybank. Tiga latar belakang ini membentuk profil kerjaya Nazlan yang semuanya berlegar dalam dunia korporat, khusus dalam tadbir urus dan undang-undang syarikat.
Kes salahguna kuasa, pecah amanah dan pengubahan wang haram dalam syarikat GLC seperti dalam kes Najib ialah makanan asasi Nazlan selama puluhan tahun.
Dalam ‘circle’ terdekat aku, lama aku sudah sebut yang kalau tengokkan latar belakang Nazlan itu sahaja, ‘Najib is finished’. Sebab itu selama ini hampir tidak ada sesiapa yang membangkitkan mengenai kelayakan latar belakang Nazlan melainkan cerita dongeng cucu saudara Tun.
Tidak keterlaluan jika aku katakan pengetahuan Nazlan yang amat mendalam dalam bidang tadbir urus korporat mungkin mempengaruhi keputusannya semalam, terutama dari segi hukuman. Jika hakim lain yang mungkin latar belakangnya bukanlah dari dunia korporat, boleh jadi hukuman yang diberikan tidaklah seberat yang Nazlan berikan. Sampaikan seorang peguam kanan bidang jenayah berpangkat Dato’ pernah sebut kepada aku minggu lepas, “If it’s Nazlan, he (Najib) will be convicted. But at the appellate courts, I think Najib may still have his chance”.
Dari segi sahsiah juga, Nazlan seorang yang tidak banyak bercakap. Aku ingat perbualan aku dengan seorang setiausaha syarikat di bawah kumpulan kepala rimau yang mengulas mengenai pelantikan Nazlan sebagai Pesuruhjaya Kehakiman pada tahun 2015 – “Dia sesuai sangatlah jadi hakim, jenis tak banyak cakap”.
Itu serba sedikit tentang Hakim Mohd Nazlan.. 

Siapa aku tu silalah lihat di SINI

Jadi.. adakah 'Kempen' burukkan Nazlan dan cemari badan kehakiman hanya untuk bebaskan Najib?
KUALA LUMPUR: Dua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mengutuk kempen memburukkan Datuk Mohd Nazlan Ghazali selaku hakim yang mempengerusikan perbicaraan kes penggubahan wang haram dan pecah amanah SRC International dihadapi Datuk Seri Najib Razak pada 2020.
Melalui satu kenyataan bersama, Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) dan Gabungan Bertindak Malaysia (GBM) menegaskan kempen digerakkan pihak yang mempunyai kaitan dengan bekas Perdana Menteri itu kelihatan direka untuk menjatuhkan pentadbiran undang-undang dan mencemarkan nama baik badan kehakiman Malaysia.
"Bersih dan GBM percaya bahawa kempen memburukkan Mohd Jazlan dan sistem kehakiman Malaysia oleh peguam dan rakan-rakannya berniat untuk mendapatkan pengampunan diraja kepada Najib yang akan membebaskan beliau daripada penjara.
"Kami dengan rendah diri memohon Yang di-Pertuan Agong dan semua rakyat Malaysia untuk menolak percubaan daripada penjenayah yang disabitkan dan rakan-rakannya untuk menjatuhkan pentadbiran keadilan, serta mencemarkan nama baik badan kehakiman.
"Harus ditegaskan bahawa Ketua Hakim Negara perlu diberikan ruang untuk menentukan sebarang tindakan yang bersesuaian secara bebas berdasarkan maklumat yang dirujuk kepada beliau," kata kenyataan itu.
Dalam pada itu, kenyataan dikeluarkan BERSIH dan GBM turut menggariskan beberapa fakta untuk menyokong pendirian mereka termasuk isu pelanggaran kod etika hakim membabitkan Mohd Nazlan yang dikemukakan kepada Ketua Hakim Negara, Tun Tengku Maimun Tuan Mat dalam salinan surat daripada Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki yang tular di media baru-baru ini.
Surat berkenan tular hanya beberapa hari selepas Mahkamah Persekutuan menolak permohonan Najib untuk membuat semakan ke atas sabitan dan hukuman dikenakan terhadapnya.
BERSIH dan GBM menegaskan, SPRM tidak memiliki kepakaran atau bidang kuasa untuk menentukan sama ada hakim yang mempengerusikan perbicaraan jenayah mempunyai konflik kepentingan yang mengkehendakinya menarik diri daripada perbicaraan, atau untuk menentukan sama ada seseorang hakim melanggar Kod Etika Hakim 2009.
"Pengurusan perbicaraaan jenayah adalah urusan mahkamah perbicaraan atau rayuan yang secara konsisten menolak tuduhan dibuat peguam Najib, dengan urusan etika kehakiman adalah untuk Hakim Negara, Jawatankuasa Etika Kehakiman dan/atau tribunal yang dilantik Yang di-Pertuan Agong di bawah Perkara 125 Perlembagaan Persekutuan.
"Campur tangan SPRM dalam urusan pengurusan perbicaraan kehakiman dan etika kehakiman menunjukkan keangkuhan, kebiadapan dan penghinaan kepada kebebasan badan kehakiman," kata kenyataan itu.
Sehubungan itu, BERSIH dan NGO menegaskan jelas sekali daripada episod ini bahawa SPRM memerlukan reformasi struktur yang mendalam untuk membebaskannya daripada pengaruh eksekutif dan tidak dijadikan senjata untuk kepentingan politik.
"Sebarang siasatan terhadap tindakan SPRM yang dinilai sebagai niat jahat terhadap Mahkamah Persekutuan dan tempoh masa 'meragukan' untuk menguar-uarkan siasatan mereka sebelum rayuan akhir SRC Najib di mahkamah tertinggi tahun lalu, perlu dimulakan oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen.
"Perlu dinyatakan tuduhan semberono salah laku kehakiman sangat serius dan berpotensi merosakkan. Bahkan, Parlimen dilarang oleh Perkara 127 Perlembagaan Persekutuan untuk membenarkan perjalanan mahkamah dibahaskan di Parlimen, kecuali dengan usul substantif yang dibawa oleh tidak kurang daripada satu perempat ahli Dewan.
"Oleh itu, tidak ada jawapan untuk mengatakan bahawa seorang Menteri berhak untuk mendedahkan kandungan penyiasatan kepada hakim hanya kerana soalan telah diajukan di Dewan," katanya.
Media sebelum ini melaporkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-Undang dan Reformasi Institusi), Datuk Seri Azalina Othman Said yang memaklumkan laporan berhubung pelanggaran kod etika membabitkan Mohd Nazlan sudah dikemukakan kepada Tengku Maimun bertarikh 21 Februari lalu.
Azalina berkata, pelanggaran itu dikenal pasti menerusi kesimpulan dikemukakan dalam Laporan SPRM yang mendapati Mohd Nazlan selaku Hakim Mahkamah Rayuan melanggar peraturan di bawah Kod Etika Hakim 2009 dengan dokumen berkenaan turut dikemukakan kepada Tengku Maimun pada hari sama - BH

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/04/adakah-kempen-burukkan-hakim-nazlan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nazlan Adalah Hakim Yang Mula Sekali Menjatuhkan Hukuman Pada Najib

Nazlan Adalah Hakim Yang Mula Sekali Menjatuhkan Hukuman Pada Najib

papar berkaitan - pada 10/4/2023 - jumlah : 176 hits
GINO MARVELA Berkaitan dgn Hakim Nazlan yang umno cuba sentuh demi menyelamatkan Najib GM ambil sisipan nukilan dr seorang peguam yg menarik dalam penulisannya kesalahan jenayah yg di lakukan oleh Najib juga tidak pula di katakan sebagai ti...
Kenapa Zahid Dan Tok Mat Belum Bebaskan Najib

Kenapa Zahid Dan Tok Mat Belum Bebaskan Najib

papar berkaitan - pada 1/4/2023 - jumlah : 160 hits
Kalau dulu Mahathir Muhyiddin Dan Ismail Sabri yang menjadi faktor Najib dipenjara dan terus terpenjara Kenapa kini Najib belum bebas Jangan tanya rakyat bagaimana ianya boleh dilakukan Banyak perkara mustahil lain pun telah kamu buat dan j...
Kenyataan Hakim Mahu Najib Bebas Jadi Sokongan Petisyen Pengampunan Diraja

Kenyataan Hakim Mahu Najib Bebas Jadi Sokongan Petisyen Pengampunan Diraja

papar berkaitan - pada 4/4/2023 - jumlah : 504 hits
KUALA LUMPUR Datuk Seri Najib Razak akan mengemukakan penghakiman menentang oleh Hakim Besar Sabah dan Sarawak Datuk Abdul Rahman Sebli kepada Yang di Pertuan Agong dalam permohonan petisyen pengampunannya Bekas Perdana Menteri itu memfailk...
Umno Pekan Menggesa Rci Terhadap Hakim Yang Menolak Rayuan Src Najib

Umno Pekan Menggesa Rci Terhadap Hakim Yang Menolak Rayuan Src Najib

papar berkaitan - pada 9/4/2023 - jumlah : 275 hits
PEKAN UMNO Pekan menggesa kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat hakim Mahkamah Persekutuan yang mengetuai hakim yang menolak rayuan Datuk Seri Najib Razak terhadap sabitan dan hukuman dalam kes SRC International Sdn...
Condemning Najib S Associates Of Smearing Justice Nazlan

Condemning Najib S Associates Of Smearing Justice Nazlan

papar berkaitan - pada 12/4/2023 - jumlah : 171 hits
In April 2022 the chief commissioner of the MACC announced to the press that the MACC was investigating a judge for corruption offences following allegations made against Justice Nazlan by Malaysia Today blogger Raja Petra Kamarudin Malaysi...
Kenapa Kes Hakim Nazlan Ini Begitu Mengujakan

Kenapa Kes Hakim Nazlan Ini Begitu Mengujakan

papar berkaitan - pada 8/4/2023 - jumlah : 412 hits
Berkaitan dgn Hakim Nazlan yg umno cuba sentuh demi menyelamatkan Najib GM ambil sisipan nukilan dr seorang peguam yg menarik dalam penulisannya kesalahan jenayah yg di lakukan oleh Najib juga tidak pula di katakan sebagai tidak wujud atau ...
File Application To Macc For Nazlan Probe Results Najib S Lawyers Told

File Application To Macc For Nazlan Probe Results Najib S Lawyers Told

papar berkaitan - pada 7/4/2023 - jumlah : 150 hits
Najib Razak s lawyers should file an official application with the Malaysian Anti Corruption Commission if they want the results of the probe on Justice Nazlan Ghazali said law and institutional reform minister Azalina Othman Said In a stat...
Najib Razak Bebas Atau Tidak Hanya Agong Harapan Terakhir

Najib Razak Bebas Atau Tidak Hanya Agong Harapan Terakhir

papar berkaitan - pada 3/4/2023 - jumlah : 170 hits
mykmu net02 04 2023PETALING JAYA Yang di Pertuan Agong dijangka menjadi penentu mutlak sama ada bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak boleh dibebaskan atau sebaliknya daripada hukuman penjara 12 tahun yang dihadapinya ketika ini ...
Semakan Ditolak Peluang Terakhir Najib Kini Hanya Pengampunan Agong

Semakan Ditolak Peluang Terakhir Najib Kini Hanya Pengampunan Agong

papar berkaitan - pada 1/4/2023 - jumlah : 126 hits
Mahkamah Persekutuan hari ini menolak permohonan Datuk Seri Najib Razak untuk mendapatkan kebenaran bagi menyemak keputusan Mahkamah Persekutuan yang menolak rayuan akhir kes penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd Susu...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


888 888 Pg 27 July 24 Slot888 Top 73 By Laurence 888 Gaojing888 Vip

4 Jul 2024 100 Top 20 By Adam Funny18 Win

Minat Sejak Sekolah Namun Tak Berpeluang Ke Konsert Memori Berkasih Siti Nordiana

Aktiviti Majlis Sambutan Hari Raya Pptmn Ppim 11 05 2024

Hari Ibu 2024 Contoh Ucapan Hari Ibu Hadis Berkenaan Ibu

Teks Bacaan Surah Al Mulk Pdf Dan Kelebihan Baca Surah Al Mulk