Adakah Destini Berhad Menjadi Ali Baba Untuk China Kuasai Ktmb



Kesatuan Perkerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (RUM) telah membuat lapuran kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat usahasama antara Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan Destini Berhad.
Baca di sini :
https://ismaweb.net/2021/03/03/kesatuan-mahu-sprm-siasat-kelulusan-usaha-sama-antara-destini-ktmb/


Ianya adalah ekoran dari pengumuman rasmi yang dibuat oleh Destini Berhad mengenai perjanjian untuk mengambilalih 70% pegangan dalam anak syarikat KTMB, ET Sdn Bhd, untuk kerja-kerja perkhidmatan, penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) rel untuk KTMB.
Apa yang tidak kena dengan perjanjian usahasama antara KTMB dan Destini Berhad?
Aktiviti perniagaan Destini Berhad lebih terarah kepada industri penerbangan, marin, tenaga dan pertahanan.
Baca di sini :
https://www.destinigroup.com/about-us/

Rekod perkhidmatan Destini Berhad dengan KTMB juga meragukan kerana kontrak membekalkan 'motor trolley' dan kenderaan keretapi yang diberikan oleh KTMB kepada Destini Berhad pada 2016, hanya dapat diserahkan pada tahun 2019.
Destini juga tidak mempunyai pengalaman dan kepakaran dalam bidang MRO kerana membekalkan 'motor trolley' dan kenderaan keretapi adalah berbeza dengan MRO.
Keadaan kewangan Destini Berhad juga lemah.
Sumber mengatakan, Destini Berhad kini berhadapan dengan masalah pembayaran terhadap kontrak helikopter yang pernah menjadi isu hangat di era Pakatan Harapan.
Dalam satu lapuran yang dibuat oleh media perniagaan menyatakan Destini Berhad perlukan suntikan modal baru dan untuk itu, Destini Berhad perlukan perniagaan baru untuk menarik perhatian para pelabur.
Agak meragukan apabila KTMB dilihat seolah-olah 'merahsiakan' usahasama yang telah dipersetujui dengan Destini Berhad.
Penulis blog Another Brick In The Wall mendedahkan sikap berahsia KTMB dan Destini Berhad.
Laman blog itu juga mendedahkan, terdapat usaha untuk membina 'kepakaran segera' Destini Berhad dalam industri MRO supaya Destini Berhad dilihat sebagai sebuah syarikat yang mempunyai kepakaran dalam industri MRO.
Baca di sini :
https://anotherbrickinwall.blogspot.com/2021/04/destini-mro-why-only-shopping-for.html

Tetapi persoalan utama kita adalah, mengapa KTMB memberikan kontrak MRO kepada Destini Berhad, malah memberikan pegangan saham sehingga 70% kepada syarikat yang tidak mempunyai rekod yang baik dengan KTMB, keadaan kewangan syarikat yang lemah dan tidak mempunyai pengalaman dan kepakaran dalam industri MRO?
Ekoran dari pendedahan yang dibuat oleh Sabahkini2, Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Isham Ishak, telah mengakui pemberian kontrak kepada sebuah syarikat China, CRRC Rolling Stock Centre untuk membekalkan 10 set Electric Multiple Unit (EMU) diberikan secara runding terus.
Baca di sini :
http://sabahkini2.com/en/news/3625/dulu-di-motac-disiasat-sprm-kini-di-mot-ksu-buat-runding-terus-ktmb-untuk-kroni/view

Seakan mahu melepaskan kemarahan, MOT telah mengugut untuk menyaman Sabahkini2 kerana telah mendedahkan surat rundingan terus kontrak berkenaan.
MOT juga telah menyerang RUM di atas isu yang sama dengan menuduh RUM telah membuat fitnah ke atas MOT.
Baca di sini :
https://theunspinners.blogspot.com/2021/04/tuduhan-fitnah-ksu-mot-di-jawab.html


Kebimbangan RUM ialah mengenai kualiti 13 unit 'Diesel Multiple Unit' (DMU) yang dilancarkan oleh Menteri Pengangkutan, Dr Wee Kah Siong bersama Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Isham Ishak.
Baca di sini :
1) https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2021/04/692657/tren-dmu-baharu-ganti-lokomotif-sering-rosak?fbclid=IwAR0cCx6041Wau6X3RPhisyeLAiLi6Uf4t_YJ1xUl_mD76BS2RTlVR-prfNs

2) http://www.xinhuanet.com/english/2021-04/11/c_139873027_9.htm

Mengapakah kontrak secara runding terus masih lagi diberikan kepada kontraktor dari China sedangkan mereka rekod mereka membaikpulih lokomatif tidak dapat disempurnakan dengan baik, hanya 2 lokomotif yang berjaya dibaikpulih dan bakinya masih belum dapat disiapkan selepas beberapa tahun berlalu?
Apakah kehadiran Destini Berhad hanyalah sekadar memenuhi 'local content' atau dalam bahasa mudah Ali Baba dalam kontrak MRO KTMB?
Atau apakah akhirnya pegangan 70% saham Destini Berhad dalam ET Sdn Bhd akan dijual kepada CRRC, kerana Destini Berhad sangat-sangat memerlukan suntikan dana baru ke dalam syarikat mereka?
Kalau ini berlaku, akhirnya industri lokomatif negara akan dikuasai sepenuhnya oleh China?
Kebergantungan industri lokomatif negara terhadap China sangat membimbangkan.
Sejak menggunakan EMU dari China pada tahun 1992, KTMB tidak berhenti-henti membeli lokomatif, EMU, DMU dan lain-lain dari China.
Baca di sini :
https://en.m.wikipedia.org/wiki/KTM_Class_92

Ini menimbulkan persaingan yang kurang sihat apabila kontraktor luar yang lain dilihat kurang berminat dengan kontrak yang ditawarkan kerana mereka tahu, akhirnya yang akan memenangi tender berkenaan adalah syarikat dari China.

Bukti yang paling mudah ialah kontrak membekalkan Electric Train Set (ETS) yang bernilai RM456 juta diberikan secara runding terus kepada China Railway Rolling Stock Corp (CRRS).
Baca di sini :
https://captainmgs.blogspot.com/2021/04/rm456-juta-projek-ktmb-ksu-mot-mengaku.html

Memang diakui, dari sudut harga, China akan menawarkan harga yang cukup rendah untuk memastikan mereka berjaya memenangi kontrak yang ditawarkan, namun bagaimana pula dengan kualiti dan lebih-lebih lagi keselesaan dan keselamatan penumpang?
Kini China menjadi pembekal EMU.
China juga menjadi pembekal DMU.
China juga pembekal Rolling Stock.
Dan kini, China juga yang akan memberikan perkhidmatan MRO.
Baca di sini :
https://www.thevibes.com/articles/opinion/23170/china-the-only-winner-in-ecrl-deal

Akhirnya perkerja-perkerja KTMB yang bernaung di bawah RUM akan terpaksa berkerja dengan tuan mereka yang datang dari China.
KTMB milik anak watan.
Perkerja KTMB juga adalah anak watan, tetapi tuan sebenar yang menguasai KTMB datangnya dari China!!!

Kredit :
Blogger Captain M (Part 1)
Blogger Captain M (Part 2)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://theunspinners.blogspot.com/2021/05/adakah-destini-berhad-menjadi-ali-baba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lirik Ali Baba Ska Gerhana Ska Cinta

Lirik Ali Baba Ska Gerhana Ska Cinta

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 375 hits
Wahai ali baba orang yang budimanMurah hatinya pada tiap insanBanyak harta ratus ribu orang kaya baruHidup mewah hati senang dan banyak uwangWahai ali baba kacak dan lawaManis budi bahasa
Buku 039 Puasa Pertama Ali 039 Laris Habis Dijual Dalam Tempoh Kurang 7 Hari

Buku 039 Puasa Pertama Ali 039 Laris Habis Dijual Dalam Tempoh Kurang 7 Hari

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 208 hits
SINGAPURA Mungkin tidak mudah dan agak mencabar bagi kanak kanak yang berpuasa buat pertama kalinya dalam bulan Ramadan Tidak boleh makan tidak boleh minum Pasti akan berasa letih dan lemah Namun apabila melihat orang dewasa di sekeliling m...
Mediation Fails In Waytha Moorthy S Defamation Suit Against Ibrahim Ali

Mediation Fails In Waytha Moorthy S Defamation Suit Against Ibrahim Ali

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 303 hits
Former minister Waytha Moorthy is suing over a speech by Perkasa president Ibrahim Ali in 2018 KUALA LUMPUR A mediation effort has failed to reach a settlement in a defamation suit filed by former minister P Waytha Moorthy against Parti Bum...
Adham Baba Hamzah Zainuddin Saman Lah Asia Sentinel

Adham Baba Hamzah Zainuddin Saman Lah Asia Sentinel

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 401 hits
SEMALAM portal online Asia Sentinel yang beribupejabat di Hong Kong mengeluarkan satu artikel yang MENGEJUTkan mengenai Covid 19 di Malaysia Link website Asia Sentinel https www asiasentinel com Beberapa NAMA besar dikaitkan di dalam artike...
Roket China Seberat 22 Tan Bakal Terhempas

Roket China Seberat 22 Tan Bakal Terhempas

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 241 hits
Roket China yang berlepas 5 hari lalu dilaporkan berada di luar kawalan dan diramalkan menuju ke Bumi sekitar 8 9Mei 2021 Roket seberat 22Tan dan saiz bangunan 10 Tingkat berkemungkinan boleh mendarat di kawasan berpenghuni 20 buah Negara d...
Covid 19 Data Goes Through Multiple Layers Of Verification Adham Baba

Covid 19 Data Goes Through Multiple Layers Of Verification Adham Baba

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 221 hits
Health Minister Dr Adham Baba today refuted the allegation that the health authority had fabricated Covid 19 daily data to make the number of cases look high Speaking at a press conference he stressed that all data provided by the Health Mi...
Yusuf Azmi Tampil Dedahkan Cerita Sebenar Kenapa Dia Dan Abang Ali Mengamuk Sampai Naik Tangan Kepada Bangla Ini

Yusuf Azmi Tampil Dedahkan Cerita Sebenar Kenapa Dia Dan Abang Ali Mengamuk Sampai Naik Tangan Kepada Bangla Ini

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 198 hits
nbsp Siapa yang tidak kenal dengan aktivis Yusuf Azmi nama yang gah menjadi bualan dan idola ramai anak muda hari ini kerana ketegasan dan keberanian dia dalam membela hak pengguna yang ditlndas terutamanya mereka yang jadi mang sa ahlong B...
Cara Cara Buat Nekbat Secara Homemade Mudah Memang Menjadi

Cara Cara Buat Nekbat Secara Homemade Mudah Memang Menjadi

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 276 hits
Nekbat adalah salah satu dari kuih tradisional orang Pantai Timur yang sangat popular bila tibanya bulan Ramadan Bentuk dan rupanya seakan bahulu namun rasanya tawar dan teksturnya lebih keras Untuk menikmatinya Nekbat perlu dimasak terlebi...
Pengalaman Menjadi Pesakit Covid 19

Pengalaman Menjadi Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 262 hits
Pengalaman Menjadi Pesakit Covid 19 Tak pernah pun terlintas di fikiran untuk menjadi bekas pesakit covid ni Kalau dulu hanya mendengar sahaja tentang pesakit covid ni Tapi bila terjadi kepada diri sendiri baru tau rasanya Sebelum umi memul...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Tinta Bernoktah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Aafiyah Minta Datuk Siti Nurhaliza Doa Supaya Dapat Adik Perempuan Di Makkah Curi Perhatian Warga Maya