Adab Dan Cara Minum Air



Islam menetapkan adab bagi umatnya ketika melakukan sesuatu perkara. Adab itu penting bagi tujuan kebaikan dan lambang syiar Islam yang syumul. 

Termasuk dalam adab yang perlu dilakukan oleh orang Islam ialah berkaitan ketika minum. Perkara ini tidak boleh dipandang mudah kerana banyak mendatangkan kebaikan jika mengamalkannya dan timbul keburukan sekiranya mengabaikannya.

Umat Islam ditegah meminum secara terus dari bekas yang besar seperti cerek atau teko. Air itu perlu dimasukkan dahulu kedalam bekas kecil seperti cawan atau gelas. 

Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim bermaksud: "Rasulullah telah melarang meminum daripada mulut tempat air minum (seperti botol, cerek dan sebagainya)."

Larangan itu bertujuan mengelak penyebaran penyakit kerana berkongsi bekas yang sama. Sisa lebihan yang diminum itu akan diminum pula oleh orang lain. 

Larangan minum terus dari bekas besar juga untuk mengelak dilihat mengamalkan sikap gelojoh dan tamak. Perbuatan sedemikian melanggar kesoponan atau melanggar adat.

Sebelum minum disunatkan membaca Bismillah dan mengucapkan Alhamdulillah selepas selesai. Amalan itu mengingatkan kita rezeki yang dikurniakan Allah dan merapatkan kita dengan Maha Pencipta. 

Manakala cara meminumnya dilakukan secara perlahan-lahan atau diteguk sedikit-sedikit. Cara ini dapat mengelak tersedak atau terminum sesuatu yang tidak sepatutnya diminum seperti air panas dan rasa yang tidak enak.   

Satu lagi adab yang perlu diamalkan ialah mengelak meniup ke dalam air yang akan diminum sama ada air itu panas atau sebagainya. Ini bertujuan mengelak daripada bakteria yang berada dalam hembusan keluar dari mulut itu masuk dalam minuman. 

Tegahan meniup air panas juga untuk mengajar sikap sabar, iaitu menunggu sehingga air sejuk baru diminum. 

Islam juga menegah umatnya minum atau makan sambil berdiri. Tegahan ini sepertimana dijelaskan oleh satu hadis yang bermaksud: "Jangan sekali-kali seeorang daripada kamu membiasakan minum berdiri.  Sesiapoa yang terlupa hendaklah dia memuntahkan kembali minuman itu," (Hadis riwayat Muslim).

Islam juga mengajar adab agar umatnya minum atau makan tidak terlalu kenyang kerana banyak penyakit yang akan datang apabila perut terlalu kenyang atau terlalu penuh. Perlu ada ruang kosong dalam perut bagi memudahkan proses pernafasan.

Sebagai seorang yang mengaku Muslim dan mengharapkan keredaan Allah, maka kita perlu mengikut adab-adab yang diajarkan oleh Rasulullah.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/10/bcx.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Minum Air Sejuk Boleh Jaga Kesihatan

Minum Air Sejuk Boleh Jaga Kesihatan

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 390 hits
Minum Air Sejuk Boleh Jaga Kesihatan Minum air sejuk setiap hari sebanyak 6 atau 7 gelas boleh menyegarkan badan dan menjaga kesihatan Air yang diminum sebaiknya hendaklah dimasak setiap kali hendak diminum Minum air masak boleh menghindark...
3 Tips Mudah Minum Air Putih Ikut Keperluan Badan

3 Tips Mudah Minum Air Putih Ikut Keperluan Badan

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 911 hits
Korang tak tak setiap 25kg berat badan kita perlu minum sekurang kurangnya 1 liter air putih So kalau berat badan 50kg paling kurang kena minum air putih 2 liter Cuma yang lebih baik ialah 3 liter sebab air sangat penting untuk aktiviti dan...
Amalan Minum Air Putih Selepas Bangun Tidur

Amalan Minum Air Putih Selepas Bangun Tidur

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 1743 hits
Assalamualaikum hai Amalan Minum Air Putih Selepas Bangun Tidur Alhamdulillah di atas nikmat yang Allah kurniakan Permulaan hari yang baik Fiza ingin berkongsikan tentang amalan minum air putih setiap pagi selepas bangun tidur Bila sebut ba...
Cara Goreng Ikan Bilis Dan Rebus Telur Dalam Air Fryer

Cara Goreng Ikan Bilis Dan Rebus Telur Dalam Air Fryer

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 2673 hits
ASSALAMUALAIKUM Salam semua Geram sangat tengok orang lain goreng ikan bilis dalam air fryer nampak cantik kejadiannya dah la garing crispy dan tidak berminyak Wani pun mula lah bereksperimen Sebelum ini ada sekali bereksperimen pergi buat ...
Anda Minum Air Terus Dari Paip Macam Menteri

Anda Minum Air Terus Dari Paip Macam Menteri

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 294 hits
Ketika menekankan betapa selamat air paip untuk diminum terus Menteri Air Tanah dan Sumber Asli Dr Xavier Jeyakumar berkata beliau sendiri dari paip Malaysiakini kemudian mengadakan tinjauan di Facebook serta bertanya kepada sejumlah anggot...
Esdm Kirim 3 Alat Pengolah Air Layak Minum Ke Sulawesi Tengah

Esdm Kirim 3 Alat Pengolah Air Layak Minum Ke Sulawesi Tengah

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 205 hits
Saat ini 3 unit water treatment tersebut telah tiba di Posko Siaga Bencana Kementerian ESDM Masing masing unit dapat menghasilkan 3 000 liter air layak minum dan 12 000 liter air bersih per hari
Ya Allah Seksanya Nak Minum Air Gula Hamil Anak Kelima Anne Ngasri Baru Tahu Peritnya

Ya Allah Seksanya Nak Minum Air Gula Hamil Anak Kelima Anne Ngasri Baru Tahu Peritnya

papar berkaitan - pada 11/10/2018 - jumlah : 1028 hits
Pelakon Datin Anne Ngasri kini sudah tujuh bulan hamil anak kelima Anne atau Nasriah Ngasri 34 berkata dia dan suami Datuk Mohd Sumali Reduan tidak merancang kehamilan itu namun gembira apabila diberitahu bakal menimang cahaya mata perempua...
Supol Minum Sisa Air Tun Isteri Dilantik Pengerusi Aim

Supol Minum Sisa Air Tun Isteri Dilantik Pengerusi Aim

papar berkaitan - pada 11/10/2018 - jumlah : 804 hits
Desas desus bertiup kencang bahawa puan Junaidah Kiting pengasas produk kecantikan De Wajah telah dilantik sebagai Pengerusi Amanah Ikhtiar Malaysia yang baharu Menurut sumber walaupun belum ada pengumuman rasmi pengurusan tertinggi AIM tel...
Minum Air Disediakan Dalam Teksi Rupanya Air Kencing Pemandu

Minum Air Disediakan Dalam Teksi Rupanya Air Kencing Pemandu

papar berkaitan - pada 13/10/2018 - jumlah : 341 hits
Yek Jijik Itu je mampu admin cakap pasal perangai pemandu teksi yang sorang ni Menurut Nextshark seorang pemandu teksi baru baru ni sediakan air kencing untuk diminum penumpangnya Yuckkksss Penumpang yang dikenali sebagai Sun dikatakan naik...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ringgit Closes Almost Unchanged As Opr Remains At 3

10 Penyanyi Berentap Dalam The Hardest Singing Show 2024 Kreativiti Luar Limitasi

Perbadanan Kemajuan Negeri Pahang Kenal Pasti Potensi Pembangunan Sekitar Stesen Ecrl

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bolehkah Wanita Yang Sedang Haidh Memasuki Masjid Mengurus Jenazah Pergi Ke Kubur

Makan Kenduri Rumah Erra Fazira

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Building Information Modeling And Digital Tools In Architecture

1 Kebaikan Kakak Ipar

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang