Ada Yang Sekejap Ada Yang Lama Sakit Baru Bersalin Dugaan Sebelum Tengok Muka Anak Tersayang


Ketika tarikh melahirkan semakin hampir sudah tentu si ibu merasa risau. Tambah pula apabila sudah ada terasa tanda-tanda untuk bersalin. Simptom mahu bersalin adalah berbeza untuk setiap wanita. Ada yang cepat dan ada juga yang mengambil masa berhari-hari ataupun berminggu-minggu barulah selamat melahirkan bayi.
Berikut perkongsian dari Dr Muhammad Izzat Abdul Razak mengenai tanda-tanda nak bersalin yang perlu diketahui tanpa perlu risau di peringkat awal.

Dah Mula Keluar Tanda (Show) Tanda tu maknanya lendir likat bercampur darah yang keluar dari faraj. Keluar tanda bukan bermakna bayi akan keluar dalam beberapa minit lagi, macam dalam drama Melayu tu. Keluar tanda ni mungkin amaran awal yang memberitahu pangkal rahim ibu da mula matang dan mula menipis sebagai persediaan awal untuk kelahiran.
Artikel Menarik: [Keberanian Ibu Czer, Kena Belah Berlapis-Lapis Di Perut. Bukan Sekadar Baring, Keluar Baby!]

Bukannya confirm-confirm akan beranak kalau keluar tanda, ada yang kaluar tanda arini minggu depan baru dia bersalin. Jadi tak perlu melompat-lompat untuk segera ke hospital jika turun tanda sikit-sikit. Tapi kalau dah ada tanda bersama sakit contraction maka cepat cepat ke hospital, dikhuatiri suami anda pulak yang jadi bidan nanti .
Rasa Sakit Kontraksi Mengeras-ngeras atau contraction kadangkala biasa berlaku pada hujung-hujung kehamilan. Contraction tanpa rasa sakit ini dinamakan Braxton Hicks. Ini belum lagi nak bersalin.

Rahim mengeras disertai rasa sakit tu adalah tanda-tanda awal nak bersalin. Semakin kerap sakit kontraksi tu, semakin panjang kontraksi itu semakin dekat dgn masa bayi dilahirkan. Kontraksi penting untuk menjadikan pahal rahim menipis dan membuka pintu rahim untuk proses kelahiran.
Artikel Menarik: [Jangan Meneran Awal, Doktor Suruh Teran Baru Teran. Risiko Terkoyak Kalau Teran Awal]
Air Mentuban Turun Selaput yang menyelaputi bayi dalam rahim boleh pecah secara tiba-tiba dan ibu mengalami turun air yang banyak, ingatkan kencing tapi rupanya air mentuban. Lazimnya ibu akan memberitahu air suam mengalir dengan laju secara tiba-tiba pada pehanya sehingga membasahkan seluar dalam atau kain.
Kalau air turun masa tgh tidur mungkin cadar atau tilam akan basah juga. Air yg keluar sedikit sedikit dan tak membasahkan seluar dalam lazimnya bukn air mentuban, mungkin hanyalah lendir biasa sahaja.

Sakit kontraksi yg semakin kerap menyebabkan selaput bayi ini pecah dah mengeluarkan air mentuban tersebut – juga adalah tanda-tanda nk bersalin.
Walaubagaimanapun lain orang lain pengalamanya. Ada yang turun tanda tapi taksa kluar air mentuban. Ada yang sakit sikit-sikit, terbatuk sikit baby pun keluar.

Jika anda khuathir atau kurang pasti dgn tanda-tanda yang anda alami segeralah dapatkan pemeriksaan doktor. Lain kehamilan lain caranya, lain sakitnya dan berbeza tanda-tanda nak bersalinnya.
Artikel Menarik: [Ibu Sepatutnya Bangga! Saat Bertarung Nyawa, Alat Inilah ‘Berjasa’ Dalam Labour Room]
Buat para ibu yang mahu bersalin, tenangkan diri dan jangan stres. Mintalah sokongan dari suami dan ahli keluarga yang lain. Selain itu, mohonlah kemaafan dari orang-orang terdekat terutamanya kepada suami untuk memudahkan proses bersalin.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Ada Yang Sekejap, Ada Yang Lama Sakit Baru Bersalin. Dugaan Sebelum Tengok Muka Anak Tersayang! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ada-yang-sekejap-ada-yang-lama-sakit-baru-bersalin-dugaan-sebelum-tengok-muka-anak-tersayang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penyakit Baru Yang Sukar Diubati Jangan Biarkan Anak Anda Jadi Mangsa Sakit Tulang Belakang Gara Gara Henfone

Penyakit Baru Yang Sukar Diubati Jangan Biarkan Anak Anda Jadi Mangsa Sakit Tulang Belakang Gara Gara Henfone

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 238 hits
Media sosial merupakan antara perkara yang biasa dan ada pada kebanyakkan orang khasnya mereka yang memiliki telefon pintar
Tak Mudah Hamil Ada Anak Kecil Tapi Allah Ada Baru 9 Bulan Bersalin Sari Yanti Hamil Lagi

Tak Mudah Hamil Ada Anak Kecil Tapi Allah Ada Baru 9 Bulan Bersalin Sari Yanti Hamil Lagi

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 364 hits
Pelakon jelita Sari Yanti mengakui dirinya kini berbadan dua melalui insta story pada 13 jam yang lalu Berita gembira tersebut dibuat melalui QnA Silakan Tanya Kalau Sempat Akan Dijawab ya yang dibuka kepada peminat beliau Tentu sekali pend...
Kpk Buka Penyidikan Baru Dugaan Suap Penurunan Pajak Di Kemenkeu

Kpk Buka Penyidikan Baru Dugaan Suap Penurunan Pajak Di Kemenkeu

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 155 hits
Alex mengatakan modus rasuah dalam kasus ini sama seperti kasus perpajakan lainnya yakni pejabat pajak menerima sejumlah uang dari wajib pajak Penerimaan uang dilakukan nilai pembayaran pajak menjadi lebih rendah
Sebak Tengok Muka Anak Anak Hadiahkan Mainan Baju Pada Anak Yatim Wargamaya Puji Tindakan Anzalna Nasir

Sebak Tengok Muka Anak Anak Hadiahkan Mainan Baju Pada Anak Yatim Wargamaya Puji Tindakan Anzalna Nasir

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 268 hits
Disaat kita menyediakan segala keperluan dan kehendak anak anak kita ada anak anak lain yang dahagakan perhatian dan kasih sayang tanpa kita ketahui nasib mereka Anak anak yatim yang kini menghuni Rumah Asnaf dan juga di rumah anak yatim an...
Mandikan Anak Sebelum Hantar Ke Pengasuh Taska Anak Lebih Semangat Riang

Mandikan Anak Sebelum Hantar Ke Pengasuh Taska Anak Lebih Semangat Riang

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 328 hits
Seharusnya ibu ayah tidak malas dan jadikan ia perkara wajib untuk mandikan anak sebelum hantar anak ke taska Perkongsian ini mengejutkan apabila mempersoalkan sikap ibu ayah yang tidak mahu memandikan anak sebelum di hantar taska Malah sik...
Anak Perempuan Ni Istimewa Didiklah Anak Kita Untuk Mahalkan Dirinya Baru Mak Ayah Lega

Anak Perempuan Ni Istimewa Didiklah Anak Kita Untuk Mahalkan Dirinya Baru Mak Ayah Lega

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 298 hits
Benarlah kata orang menjaga anak perempuan ini berbeza berbanding anak lelaki Anak perempuan kita sememangnya istimewa Istimewa dari segala segi Dek kerana anak perempuan ini terlalu istimewa maka jagalah anak perempuan kita sebaiknya sejak...
Kesiannya Anak Mommy Nak Makan Comel Tengok Muka Geram Fatima Tarik Pinggan

Kesiannya Anak Mommy Nak Makan Comel Tengok Muka Geram Fatima Tarik Pinggan

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 339 hits
Dah nak masuk usia 5 bulan keletah Nur Fatima Aisya sentiasa menjadi perhatian peminat mommy dan daddynya Semakin hari anak dara Fattah Amin dan Fazura ni makin panjang akalnya dan mula pandai nak bermain Melalui perkongsian di instagram Fa...
Cinta Masih Menyusu Tak Sanggup Berpisah Lama Dengan Anak Mawar Rashid Bawa Anak Pergi Kerja

Cinta Masih Menyusu Tak Sanggup Berpisah Lama Dengan Anak Mawar Rashid Bawa Anak Pergi Kerja

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 213 hits
Biarpun dihimpit tugas dan tanggungjawab seorang ibu pastinya tidak akan dapat berpisah lama dengan bayinya lebih lebih lagi yang sedang menyusukan anak Baru sahaja selesai berpantang pelakon Mawar Rashid tidak betah duduk diam dan memberit...
Jangan Cepat Lap Muka Anak Waktu Makan Biar Dia Seronok Comot Pun Tak Apa

Jangan Cepat Lap Muka Anak Waktu Makan Biar Dia Seronok Comot Pun Tak Apa

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 351 hits
Bila anak makan comot rasa geram je kan Bukan apa kadang masuk dalam mulutnya sikit selebihnya banyak tumpah di lantai atau atas meja Lepas tu pipi dan baju tak payah cakaplah Disebabkan tak mahu nampak anak comot ramai ibu suka suapkan ana...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan