Ada Yang Cakap Kucing Pun Ada Nafsu Tapi Tak Ramai Fikir Kesan Tak Kembirikan


Ada Yang Cakap Kucing Pun Ada Nafsu, Tapi Tak Ramai Fikir Kesan Tak Kembirikan

Sekarang sudah pun masuk tahun 2019 dan ini bermakna tinggal lagi setahun mahu masuk tahun 2020 tetapi, masih ramai lagi rakyat Malaysia yang tidak faham atau buat tidak tahu tentang perkara ini.
Pertama,kucing bila sudah beranak-pinak terlalu banyak, confirm akan jadi masalah. Jangan mahu menipulah mampu bela banyak-banyak. Saya pernah membela sampai 53 ekor. Bezanya saya mandulkan semua, maka saya mampu bela sebanyak itu tanpa masalah.

Sila faham yang kucing banyak sebab banyak dikutip/diselamatkan adalah sangat jauh berbeza dengan banyak sebab beranak pinak, diternak. Bila kita sendiri yang kutip banyak-banyak, maka kita ikhlas bela, apa pun masalah pun kita dapat selesaikan. Berbeza dengan penternak kucing, bila ada masalah sikit, terus mahu jual kucing. Kadang-kadang tiada apa masalah pun, cuma sudah malas, jemu atau fed-up saja sebenanye tetapi alasan mahu jual itu macam masalah dia sorang sahaj atas muka bumi ini yang tidak boleh selesaikan.
Tolong faham yang cari adopter untuk kucing-kucing ternakan adalah suatu perkar yang salah. Kucing-kucing terbir lebih banyak yang memerlukan adopter tapi sampai hati korang ye ‘curi’ potential adopter mereka. Habis harapan kucing-kucing terbiar ini mahu dapat rumah berkecai berderai. Tak rasa bersalah ke? Tak kisahlah korang mahu bagi adopt secara percuma ke, “untung bagi adopt daripada buang” ke, yang pasti korang memang tidak bertanggungjawab. Bela kucing tiada jiwa, boleh senang-senang dilepaskan. Catlover palsu.
Berbalik kepada isu asal, hukum memandulkan kucing hanya ada 2, tidak harus, haram. Tiada wajib, tiada sunat. Sememangnya korang boleh pilih mahu ikut yang mana. Korang boleh bagi alasan “hak kamilah mahu ikut yang mana” tetapi perlu ingat yang keputusan korang itu akan memberi impak yang sangat besar yang sama ada membuatkan nasib kucing-kucing terbiar terbela atau memburukkannya lagi. Memanglah hak itu merupakan hak korang sama ada mahu kutip atau beli kucing, tapi di mana sifat perikemanusian korang sampai sanggup keluarkan kenyataan macam tu ? Tidak kasihankan kat kucing terbiar ke? Kesian sahaja tidak mencukupi kalau tiada sebarang tindakan.

Bagi sesiapa yang ikut pendapat Ustaz Azhar Idrus & fatwa Jakim, maka kebarangkalian korang untu menjadi pembuang kucing tegar adalah sangat tipis. Saya berani cakap sebab saya salah sorang daripadanya.
Bagi sesiapa yang ikut pendapat Ustaz Kazim Elias, kebarangkalian untuk korang jadi pembuang kucing tegar adalah sangat tinggi. Kenapa? Sebab kita ini manusia, kaya macam mana pun takkan mampu bela kucing yang terlalu banyak tanpa menyusahkan orang lain.Pendapat kedua-dua ustaz itu betul. Tapi fatwa itukan adalah perbincangan sekumpulan ustaz yang bermakna ianya is lebih tepat dan boleh dipercayai berbanding dengan ustaz persendirian, lantaklah fatwa Jakin tentang makanan yang berubah-rubah, Cadbury ada babilah ,sekejap tiadalah, tetapi pasal kucing tidak pernah berubah. Jadi, ikut sajalah fatwa mandulkan kucing itu harus sudah dikeluarkan sejak tahun 2002 lagi, 15 tahun lepas tahu, tidak pernah berubah sampailah sekarang.

Kalau still mahu ikut Ustaz Kazim Elias punya pendapat, silakan, tetapi :
1. Jangan cari adopter utk kucing-kucing ternakan, itu adalah tindakan tidak bertanggungjawab kerana memburukkan lagi nasib kucing-kucing terbiar.
2. Kalau terjumpa kucing-kucing terbiar yang sakit, jangan menyusahkan rescuer, sendiri jumpa sendirila selamatkan. Apa? Tidak mampu sebab kucing sudah banyak? Siapa suruh ternak.
3. Kalau sudah tidak mampu bagi makan sebab jumlah sudah terlalu banyak, jangan buka donation. Malu sikit muka itu, masalah sendiri yang degil tetpi orang lain pula yang perlu disusahkan.
4. Jangan bila sudah beranak-pinak banyak-banyak, dibuang.
5. Pandai ternak pandailah jaga sendiri, jangan sampai jiran-jiran terasa beban, berdosa itu.Cukuplah sampai situ. Sekali lagi mahu dingatkan, kedegilan anda akan memberi impak yang sangat besar ye. Pos ini khas untuk sesiapa yang mampu tetapi tetap berdegil tidak mahu mandulkan dengan macam-macam alasan. Bagi yang tidak mampu, tolong asingkan jantan betina. Pokoknya, jangan dibiar mengawan dan beranak-pinak.
Bagi sesiapa yang merasakan memandulkan kucing itu menyeksakanlah, menyeksakan batinlah, kucing pun mahu ada anaklah, tolong terangkan kenapa bila anak-anak sudah umur 3-4 bulan, ibu dia tinggalkan anak-anak itu? Sebab kucing mengawan kerana hormon, bukan kerana nafsu atau pun mahukan anak. Kucing tiada akal, dia tidak pilih untuk jadi kucing dan beranak-pinak tidak terkawal.Last but not least,fakta tapi ramai tak percaya,bahawa kucing2 terbiar di luar sana, ditangkap & disuntik mati oleh majlis perbandaran setiap daerah masing-masing di seluruh Malaysia, tiada daerah atau negeri yang terkecuali. Hiduplah dalam fakta ni. Dan hidup la dalam rasa bersalah bagi sesiapa yg penah buang kucing.
Sumber : Fad’s Feline Family
Sumber

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2019/02/ada-yang-cakap-kucing-pun-ada-nafsu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berbelit Cakap Peruntukan Tidak Dipotong 72 Tapi Disalur Hanya 28 Kan Potong La Tu

Berbelit Cakap Peruntukan Tidak Dipotong 72 Tapi Disalur Hanya 28 Kan Potong La Tu

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 388 hits
Aku Ada 3 ijazah Dua Dari Melbourne 1 Dari Singapura Setelah membaca post Ni semua ijazah aku buang Aku tidak dapat huraikan APA yang dimaksudkan oleh Menteri ni Aku rasa tidak berguna kepada masyarakat Maafkan Saya ayah kerana membazir dui...
Kena Posting Nanti Ada Org Cakap Tiruan Kata Aliff Syukri Tapi Dijawab Zarina Anjoulie

Kena Posting Nanti Ada Org Cakap Tiruan Kata Aliff Syukri Tapi Dijawab Zarina Anjoulie

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 341 hits
Terbaru usahawan terkenal Datuk Aliff Syukri atau dikenali sebagai Aliff Syukri telah memuat naik sekeping gambar di akaun Instagram miliknya kena posting nanti ada org cakap tiruan beli utk reward mobile partner as legacymalaysia tulisnya ...
Tips Untuk Menaikkan Nafsu Makan Anak Kucing

Tips Untuk Menaikkan Nafsu Makan Anak Kucing

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 691 hits
Tips Untuk Menaikkan Nafsu Makan Anak Kucing Sebagai teman akrab si manja yang masih muda dan lincah sudah tentu anda berasa bimbang sekiranya dia tidak lalu makan lalu menjadi kurus sehingga turun berat badan Jangan risau hari ini Ayuni in...
Tutup Komen Instagram Bukan Takut Kena Kecam Tapi

Tutup Komen Instagram Bukan Takut Kena Kecam Tapi

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 428 hits
Sehingga hari ini Izreen Azminda masih menutup fungsi ruangan komen di Instagram sejak kontroversi bernikah dengan suami orang Jelasnya hidupnya kini lebih The post appeared first on
Orang Rasa Seksi Tapi Saya Rasa Biasa Saja

Orang Rasa Seksi Tapi Saya Rasa Biasa Saja

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 254 hits
Zizi Kirana sememangnya sangat sinonim dengan imejnya yang agak seksi Gara gara sering tampil dengan pakaian yang mendedahkan tubuh Instagram penyanyi itu sering The post appeared first on
Berangan Kahwin Anak Raja Tapi Terkahwin Raja Viral

Berangan Kahwin Anak Raja Tapi Terkahwin Raja Viral

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 1183 hits
Biarpun pelbagai kontroversi sering terpalit usahawan kosmetik Datuk Aliff Syukri namun isterinya Datin Nur Shahida tetap setia disisinya untuk memberikan sokongan Baru baru The post appeared first on
Ramai Tak Peminat Kedai Eco Jika Pergi Kesana Korang Wajib Beli Barang Berguna Ini Murah Tapi Sangat Berguna

Ramai Tak Peminat Kedai Eco Jika Pergi Kesana Korang Wajib Beli Barang Berguna Ini Murah Tapi Sangat Berguna

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 470 hits
Sebut sahaja kedai ECO 2 Ringgit pasti ramai yang tahu kedai serbaneka popular tersebut Paling best semua barangan di kedai tersebut berharga RM2 Kalau sekali pergi memang rasa nak borong satu kedai Jika anda jenis yang suka mengemas dan me...
7 Golongan Manusia Yang Diselamatkan Allah Ketika Di Padang Mahsyar No 3 Senang Nak Amalkan Tapi Susah Kita Nak Buat

7 Golongan Manusia Yang Diselamatkan Allah Ketika Di Padang Mahsyar No 3 Senang Nak Amalkan Tapi Susah Kita Nak Buat

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 399 hits
Rasulullah s a w pernah bersabda Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya di hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri iaitu 1 Imam yang adil 2 pemuda yang sentiasa beribadat ke...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka