Ada Sebab Kehamilan Rapat Tidak Digalakkan Doktor Ini Kongsikan Bahaya Yang Mungkin Berlaku


Ketika hamil, banyak masalah yang mungkin berlaku pada si ibu. Salah satunya adalah anemia. Ia merupakan masalah kesihatan yang berlaku apabila darah kekurangan sel darah merah yang sihat atau hemoglobin.
Di dalam perkongsiannya di laman Facebook, Dr Zubaidi Hj Ahmad menjelaskan tentang anemia. Biarpun perkongsian ini di buat sekitar tahun 2020, ia masih berguna sebagai rujukan para ibu.
Sumber foto: www.freepik.com BAHAYA ANEMIA KETIKA HAMIL Anemia adalah masalah kesihatan yang berlaku apabila darah kekurangan sel darah merah yang sihat atau hemoglobin. Kekurangan hemoglobin bawah paras normal menyebabkan tubuh tidak mendapat oksigen yang mencukupi dan mengakibatkan penghidapnya berasa lemah.
Wanita, kanak-kanak dan penghidap penyakit kronik berisiko tinggi mendapat anemia. Masalah kekurangan darah ini juga boleh diwarisi dan bayi mungkin mendapatnya ketika dilahirkan. Warga emas juga berisiko tinggi mendapat anemia kerana kekurangan zat makanan dan masalah kesihatan. Malah, wanita dalam tempoh subur juga terdedah kepada anemia akibat kekurangan zat besi disebabkan kehilangan darah akibat haid, selain peningkatan permintaan bekalan darah ketika mengandung.
Bagi kebanyakan wanita mengandung pula, mereka akan rasa mudah letih, berasa tidak sihat, emosi mudah terganggu dan tubuh lemah. Keadaan ini memang nampak normal ketika ini hingga tidak diberikan perhatian serius. Mereka menganggap ia mungkin kesan perubahan hormon dalam badan, namun sebenarnya masalah terbabit boleh menandakan gangguan yang lebih serius iaitu anemia atau kekurangan sel darah merah akibat tidak mendapat zat besi secukupnya.
Sumber foto: www.freepik.com Anemia atau kurang darah adalah suatu keadaan apabila jumlah sel darah merah (hemoglobin) berada di bawah paras normal. Hemoglobin yang terkandung di dalam sel darah merah berperanan mengangkut oksigen dari paru-paru dan menghantarnya ke seluruh bahagian tubuh.
Apabila anda mengalami anemia, tubuh tidak menghasilkan sel darah merah yang mencukupi. Lantas anda tidak mendapat oksigen yang cukup dan akibatnya cepat berasa penat. Malah komplikasi kesihatan serius yang lain juga boleh berlaku.
Apabila seseorang wanita hamil, ada kemungkinan untuknya mengalami anemia apabila tidak mendapat zat besi secukupnya. Dalam keadaan ini, wanita mungkin berasa cepat penat, emosi mudah terganggu dan lemah.
Semasa hamil badan wanita menghasilkan banyak darah untuk menampung tumbesaran janin. Sekiranya zat besi atau vitamin B12 dan folat tidak dibekalkan secukupnya, penghasilan darah merah mungkin tidak cukup untuk keperluan badan seseorang itu. Ini kerana apabila usia kandungan semakin meningkat, isi padu darah juga bertambah dan ia menyebabkan pencairan darah berlaku.
Baca Juga:
“Such An Understanding Daughter.” Fazura Syukur Anak Faham Mommy Daddy Balik Lewat Sebab Kerja
Jadi ‘Menteri Kewangan’ Dalam Rumah, Almy Nadia Senyap-Senyap Menyimpan Untuk Masa Depan Anak
Ibu Lebih Tenang, Ready Bersalin. Pakar O&G Kongsi Teknik ‘Push’ Mudahkan Kelahiran
Walaupun sel darah merah makin bertambah, penghasilan plasma darah juga bertambah dan menyebabkan keadaan yang dipanggil anemia relatif atau fisiologi. Seseorang itu dikatakan mengalami masalah anemia apabila tahap kepekatan hemoglobin (g/dl) kurang dari 11 g/dl semasa trimester pertama, 10.5 g/dl semasa trimester kedua dan 10 g/dl dalam trimester ketiga.
Kira-kira 75 peratus wanita hamil mengalami anemia akibat kekurangan zat besi. Keadaan ini boleh meningkatkan risiko wanita hamil melahirkan bayi tidak cukup bulan atau berat badan bayi yang rendah. Wanita hamil sentiasa mengalami kekurangan zat besi untuk menampung keperluan semasa mengandung. Mereka disarankan agar meningkatkan pengambilan zat besi dalam diet harian.
Sumber foto: www.freepik.com Pemeriksaan darah perlu dijalankan secara rutin semasa lawatan pertama ke klinik ibu mengandung. Antara gejala anemia adalah letih, tidak bermaya, sakit kepala, pening, berdebar-debar dan sesak nafas. Selain itu masalah anemia yang tidak dirawat juga boleh menyebabkan komplikasi seperti kelahiran pramatang (tidak cukup bulan), kematian bayi dalam kandungan dan kemurungan selepas kelahiran.
Rawatan zat besi secara rutin disarankan dalam program penjagaan ibu mengandung. Sekiranya ibu mengandung tidak dapat mengambil zat besi dengan cara biasa, maka mereka disarankan mendapatkan suntikan zat besi yang dilakukan di klinik atau hospital. Pemindahan darah mungkin perlu dilakukan sekiranya berlaku anemia yang teruk dalam kalangan wanita mengandung yang hampir bersalin.
Tahap hemoglobin yang perlu untuk pemindahan darah mungkin lebih rendah dalam kalangan mereka yang mempunyai anemia kronik berbanding wanita dengan masalah hemolisis akut. Hemolisis adalah keadaan apabila kemusnahan sel darah merah disebabkan kecederaan pada membran sel.
Anemia yang teruk mesti dirawat sebelum kelahiran bayi untuk mengelakkan komplikasi yang berpunca akibat pendarahan semasa kelahiran. Wanita mengandung disarankan supaya menjalani pemeriksaan mengikut jadual seperti disediakan di klinik ibu mengandung. Ini sangat penting untuk memastikan keselamatan dan kesihatan ibu dan anak.
JENIS ANEMIA KETIKA HAMIL Masalah anemia ketika hamil boleh dibahagikan kepada tiga jenis iaitu :
1. Anemia akibat kekurangan zat besi
Ia berlaku apabila badan tidak mendapat zat besi secukupnya untuk menghasilkan hemoglobin yang diperlukan badan. Jadi, darah tidak dapat membawa oksigen dari paru-paru ke seluruh badan. Ini masalah anemia yang paling lazim dalam kalangan wanita hamil.
2. Anemia akibat kekurangan folat
Folat adalah vitamin yang ditemui secara semula jadi dalam beberapa jenis makanan seperti sayur-sayuran berdaun hijau. Ia sejenis vitamin B yang diperlukan badan untuk menghasilkan sel baru, termasuk sel darah merah. Ketika hamil, wanita memerlukan lebih folat, tetapi kadang kala ia tidak dapat dibekalkan melalui pemakanan. Apabila ini berlaku, badan tidak boleh menghasilkan sel darah merah normal yang cukup untuk mengangkut oksigen ke tisu badan.
Jadi inilah sebabnya wanita hamil diberikan suplemen asid folik. Kekurangan folat boleh menyebabkan kecacatan pada bayi seperti spina bifida dan bayi dilahirkan tidak cukup berat.
3. Anemia akibat kekurangan vitamin B12
Badan kita memerlukan vitamin B12 untuk menghasilkan sel darah merah yang sihat. Apabila wanita hamil tidak mendapat cukup vitamin B12 daripada pemakanannya, badannya tidak boleh menghasilkan sel darah merah yang sihat dalam kuantiti diperlukan.
GOLONGAN BERISIKO TINGGI Semua wanita hamil berisiko mengalami masalah anemia. Ini kerana mereka perlukan lebih zat besi dan asid folik berbanding biasa. Namun risikonya lebih tinggi dalam keadaan seperti berikut:
1. Kehamilan kembar
2. Kerap hamil dan jarak antara dua kehamilan adalah rapat
3. Banyak muntah kerana mabuk hamil sehingga tidak lalu makan
4. Hamil pada usia terlalu muda (remaja)
5. Tidak mengambil cukup makanan yang kaya zat besi
6. Pernah alami anemia sebelum hamil
GEJALA DAN KESAN ANEMIA TERHADAP KEHAMILAN 1. Pucat, letih, lesu, sesak nafas dan jantung berdegup laju
2. Risiko keguguran, kelahiran pramatang, bayi kecil, koma dan peningkatan kebarangkalian ibu meninggal dunia
PENCEGAHAN DAN RAWATAN 1. Tingkat pengambilan makanan kaya zat besi seperti ayam, sayur berdaun hijau, kekacang, hati, bijirin penuh, tomato, tembikai, labu, bijan, tauhu, lada benggala, kiwi dan buah-buahan kering seperti prun dan kismis
2. Ambil roti dan bijirin diperkaya zat besi, asid folik
3. Dalam kebanyakan kes, doktor mengesyorkan pil zat besi tambahan untuk merawat anemia.
#HealthDrZubaidi
Cara mudah nak latih anak suka solat, jom sertai Kem Solat 2023. Klik https://toko.ideaktiv.com/product/kem-solat-mega-bintang-kecil-2023/ untuk daftar

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

 
The post Ada Sebab Kehamilan Rapat Tidak Digalakkan, Doktor Ini Kongsikan Bahaya Yang Mungkin Berlaku appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ada-sebab-kehamilan-rapat-tidak-digalakkan-doktor-ini-kongsikan-bahaya-yang-mungkin-berlaku/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doktor Pesan Jangan Kongsi Sudu Garpu Dengan Bayi Air Liur Dewasa Bahaya Untuk Kesihatan Mulut Bayi

Doktor Pesan Jangan Kongsi Sudu Garpu Dengan Bayi Air Liur Dewasa Bahaya Untuk Kesihatan Mulut Bayi

papar berkaitan - pada 4/3/2023 - jumlah : 146 hits
Pernah dengar pesanan doktor gigi anda berbunyi Jangan kongsi sudu garpu dengan anak anda Selain itu perbuatan ibu bapa meniup makanan anak kecil sebenarnya akan menyebabkan makanan tersebut dicemari dengan air liur yang mengandungi pelbaga...
Bahaya Tidur Satu Katil Dengan Bayi Doktor Kongsi Cadangan Tempat Tidur Yang Selamat Untuk Bayi

Bahaya Tidur Satu Katil Dengan Bayi Doktor Kongsi Cadangan Tempat Tidur Yang Selamat Untuk Bayi

papar berkaitan - pada 3/3/2023 - jumlah : 107 hits
Pada keseluruhannya bayi akan lebih tidur pada waktu siang dan malam hari dia hanya akan terjaga apabila tiba waktu makan Bayi yang baru lahir tidak dapat membezakan siang atau malam dan boleh tidur dalam purata 16 jam sehari 2 hingga 4 jam...
Mungkin Kerana Kebaikan Doa Mama Allah Melindungi Mata Kanan Saya Fasha Sandha Syukur Dah Keluar Hospital

Mungkin Kerana Kebaikan Doa Mama Allah Melindungi Mata Kanan Saya Fasha Sandha Syukur Dah Keluar Hospital

papar berkaitan - pada 9/3/2023 - jumlah : 138 hits
Susulan mengalami keceder4an di bahagian mata kiri dan tulang pipi akhirnya pelakon Fasha Sandha dibenarkan pulang selepas lapan hari menjalani rawatan di sebuah hospital Fasha memaklumkan perkara itu menerusi hantaran terbaharu di akaun In...
Tom Hardy Kongsikan Deleted Scene Venom Pra Produksi Filem Ketiga Telah Bermula

Tom Hardy Kongsikan Deleted Scene Venom Pra Produksi Filem Ketiga Telah Bermula

papar berkaitan - pada 24/2/2023 - jumlah : 126 hits
Ketika sedang mengusahakan pra produksi Venom 3 bintang utama filem itu Tom Hardy telah mendedahkan deleted scene dari filem pertama Pelakon itu memuatnaik babak dipotong itu di akaun Instagram miliknya yang mana ia menunjukkan Eddie Brock ...
Mudah Teliti Sukses Bawa 7 Anak Perempuan Pergi Travel Ibu Ni Kongsikan Tip Boleh Ikut

Mudah Teliti Sukses Bawa 7 Anak Perempuan Pergi Travel Ibu Ni Kongsikan Tip Boleh Ikut

papar berkaitan - pada 3/3/2023 - jumlah : 458 hits
Bila cuti sekolah ni sebenarnya umpama reward untuk anak anak Dah penat belajar dan mengikuti pelbagai aktiviti di sekolah tambah pula kena bangun awal dan sebagainya bila tak perlu ke sekolah ni anak anak rasa seronok Apatah lagi bila ibu ...
Hujan Berterusan Tahap Bahaya Diramal Berlaku Di Pahang Johor Hingga Khamis

Hujan Berterusan Tahap Bahaya Diramal Berlaku Di Pahang Johor Hingga Khamis

papar berkaitan - pada 1/3/2023 - jumlah : 112 hits
KUALA LUMPUR Jabatan Meteorologi Malaysia mengeluarkan amaran hujan berterusan tahap bahaya sehingga Khamis ini membabitkan Pekan dan Rompin di Pahang dan Johor MetMalaysia dalam kenyataan berkata hujan lebat berterusan tahap buruk pula dij...
Nak Tau Apa Amalan Surah Pilihan Mungkin Ada Yang Korang Selalu Baca

Nak Tau Apa Amalan Surah Pilihan Mungkin Ada Yang Korang Selalu Baca

papar berkaitan - pada 27/2/2023 - jumlah : 108 hits
Ada orang kata amalan yang kita nampak sedikit tapi konsisten atau istiqamah diamalkan inshaAllah akan lebih disukai dan disayangi Allah berbanding amalan amalan hebat dan besar tapi kita tak istiqamah Tak boleh buat semua jangan tinggal se...
Dun Di Enam Negeri Mungkin Bubar Serentak Akhir Jun

Dun Di Enam Negeri Mungkin Bubar Serentak Akhir Jun

papar berkaitan - pada 23/2/2023 - jumlah : 72 hits
malaysiakini comDiterbitkan Feb 22 2023 9 13 PMEnam negeri yang belum membubarkan dewan undangan negeri masing masing kini sedang melihat kemungkinan untuk melakukan hal tersebut pada separuh kedua Jun ini Kesepakatan mengenai tarikh itu di...
Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Lahirkan Generasi Fasih Digital Kpm Mahu Guru Jauhari Digital Jadi Pembimbing

Kes Denggi Meningkat



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Filem Ngesot

Zikir Hari Isnin Fadhilat Membacanya

Monosterio Jadi Raya Tak Jadi Chord

Shinta Angely Nyaman Ku Harap Luka Ku Dapat Chord

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office