Ada 8 Jenis Penyakit Utama Akibat Jangkitan Seksual


Sambil pantau kerja sekolah anak, aku sempat melihat pada salah satu topik di dalam mata pelajaran Sains Tingkatan 3 pada tajuk STD iaitu (Sexual Transmitted Disease). Terus cakap pada anak sulung supaya jangan pandang remeh hal-hal begitu. Sambil tengok sambil belajar dan harusnya sambil di ambil pengajaran.

Berdasarkan info yang di perolehi, penyakit yang boleh di hidapi akibat daripada jangkitan seksual ada 8 jenis penyakit utama kesemuanya dan Penyakit-penyakit yang akan tersebar melalui jangkitan ketika hubungan seks dilakukan ini boleh menular di dalam diam dan akan semakin melarat sehingga boleh membawa maut jika tidak diberi perhatian. Selalu juga terjadi si pesakit telah tahu ada suatu yang tidak kena terhadap dirinya namun dia sama sekali tidak berani untuk tampil mendapatkan rawatan dek kerana perasaan malu.

Ada 8 jenis penyakit utama akibat jangkitan seksual iaitu :
HIV/AIDSSiflisGonorrheaChalamydiaHerpesHPVScabiesHepatitis B


 AIDS / HIV

AIDS disebabkan oleh HIV, iaitu virus “human immunodeficiency”, yang merosakkan sistem pertahanan badan. Mereka yang mempunyai AIDS akan menjadi lemah disebabkan oleh badan mereka telah hilang keupayaan untuk menentang semua jenis penyakit. Mereka akhirnya akan meninggal dunia. Bermulanya AIDS boleh mengambil masa sehingga sepuluh tahun.Dianggarkan sejak penemuannya, AIDS telah mengakibatkan kematian sehingga 36 juta di seluruh dunia setakat tahun 2012. Kini angka tersebut terus meningkat dari hari ke hari. 



Simptom awal bermula dengan demam berpanjangan. Sakit yang berterusan ini mendedahkan pesakit kepada penyakit lain disebabkan oleh kurangnya sistem imunisasi. Kesannya, jika tanpa rawatan rapi, boleh mengakibatkan kematian. Sehingga kini, tiada tiada penawar atau vaksin yang boleh merawat AIDS. Tetapi rawatan antiretroviral boleh memperlahankan kesan penyakit. 


HIV dipindahkan melalui cecair badan yang telah dijangkiti HIV. HIV selalunya dijangkiti melalui hubungan seks.  Mereka yang mempunyai jangkitan-jangkitan yang didapati melalui seks (STI) mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat jangkitan HIV. Mereka yang menyuntik diri sendiri dengan dadah mempunyai risiko yang tinggi dijangkiti dengan HIV. Walaubagaimanapun,
HIV tidak boleh dijangkiti melalui sentuhan sama sekali.

SIFLIS 

Siflis juga diakibatkan oleh bakteria (Treponema pallidum). Siflis ini adalah ulser yang terjadi pada bahagian kemaluan dan selalunya ia tidak berasa sakit mahupun pedih kerana itu ramai yang pesakit siflis ini hanya membiarkan saja tanpa sebarang rawatan dari awal. Simptom siflis adalah berbeza-beza bergantung kepada tahap kritikalnya. Peringkat pertama, kemunculan bengkak-bengkak. Siflis peringkat kedua ruam yang semakin kerap dan ketara pada tapak tangan dan tapak kaki. 


Siflis peringkat ketiga lebih kritikal dengan gangguan pada neurologi dan sistem kardiak. Dalam sesetengah keadaan, siflis perlu dirawat dengan rapi dan berterusan kerana ianya boleh mengakibatkan kesan jangka masa panjang dan akhirnya Siflis peringkat empat atau akhir boleh menyebabkan kematian. 

GONORRHEA

Gonorrhea merupakan antara penyakit jangkitan secara seksual (STD Sexual Transmitted Disease) yang paling berbahaya. Gonorrhea adalah disebabkan oleh bakteria (Neisseria gonorrhoeae) yang hidup di membran berlendir yang lembap dalam urethra, faraj, rektum, mulut dan mata. Jangkitan boleh merebak melalui sentuhan pada zakar, faraj, mulut dan anus.


Simptom gonorrhea akan mula muncul selepas 2 hingga 5 hari selepas berlaku sentuhan. Namun ada juga yang mengambil masa sehingga 1 bulan. Antara simptom nya adalah rasa sakit ketika kencing, kerap kencing, bengkak pada zakar, sakit ketika melakukan hubungan seks dan demam jika jangkitan merebak sehingga ke tiub fallopio. Dalam kebanyakkan kes, gonorrhea boleh dirawat dengan menggunakan antibiotik.




 CHLAMYDIA

Chlamydia diakibatkan oleh bakteria Chlamydia trachomatis . Jangkitan chlamydia adalah penyebab utama kepada penyakit berkaitan dengan mata dan alat kemaluan. Dianggarkan 1 juta individu di Amerika Syarikat dijangkiti chlamydia. Simptom bagi chlamydia adalah keluaran cairan putih daripada kemaluan, dan sakit ketika kencing. 




Jika dibiarkan berterusan, penyakit ini boleh mengakibatkan masalah kesihatan yang serius pada sistem pembiakan. Chlamydia pada mata boleh mengakibatkan buta. Seperti gonorrhea dan siflis, chlamydia dapat dirawat dengan antibiotik.


HERPES
Herpes adalah penyakit yang diakibatkan oleh virus Herpes simplex virus type 1 (HSV-1) dan type 2 (HSV-2). imptom yang jelas kelihatan adalah jangkitan ulser pada mulut atau muka yang dikenali sebagai Herpes Oral. Simptom akan mula kelihatan sehingga hampir 3 minggu. Semasa jangkitan virus diangkut sepanjang saraf deria ke sel badan. 




Rawatan kepada penyakit ini belum dimajukan. Sekali anda dijangkit, bermakna virus tersebut akan selamanya berada dalam badan anda.
HPV

HPV berasal daripada sejenis virus (human papillomavirus). Seperti virus papillomavirus yang lain, HPV menjangkiti keratin pada kulit atau membran bermukus.Antara simptom HPV adalah tumbuh ketuat pada kemaluan. Jangkitan yang berterusan akan membawakan kepada penyakit kanser. HPV boleh dirawat dengan menggunakan vaksin HPV, iaitu Cervarix dan Gardasil.



SCABIES 

Penyakit scabies adalah diakibatkan oleh jangkitan pada kulit oleh kutu Sarcoptes scabiei. Kutu ini kecil dan tidak mudah dilihat dan akan bertindak sebagai parasit yang menyebabkan kegatalan. Scabies dikelaskan sebagai penyakit yang berkaitan dengan air, tetapi boleh dipindahkan melalui sentuhan kulit.



Simptom scabies adalah kegatalan yang melampau, ruam dan kulit berkerak.Tiada vaksin bagi penyakit ini, tetapi penjagaan kesihatan yang baik adalah perlu. Rawatan boleh juga menggunakan permethrin dan ivermectin.


HEPATITIS B
Hepatitis B adalah jangkitan penyakit pada hati yang disebabkan oleh virus Hepatitis B. Dikatakan bahawa 1 per 3 penduduk dunia, telah dijangkiti penyakit ini pada satu ketika dalam hidup mereka.Simptom penyakit ini adalah radang hati, muntah-muntah, jaundis dan akhirnya boleh membawa maut. Jangkitan yang kronik juga boleh menyebabkan cirrhosis dan kanser hati.


Rawatan adalah dengan menggunakan vaksinasi. Virus hepatitis B ini lebih berjangkit 50 - 100 kali ganda berbanding HIV.
Tolonglah Jaga Tingkahlaku! Hindarilah Seks Bebas!!

Kerana inilah kita perlu jaga tingkahlaku. Tidak bergaul bebas dan tidak menjadi manusia 'nakal' yang hanya sukaria nak lepaskan nafsu. Mula-mula mungkin seronok tapi setelah tersedar telah mula dijangkiti salah satu penyakit di atas, siapa yang susah? Tika tu dah takde sapa nak sayang, dah hilang semua kenalan dan akan mulalah episod gelap tanpa sebarang lagi sukaria.

Kesimpulannya, Allah SWT dah melarang untuk kita melakukan perkara-perkara sebegini dan kenapa masih hendak mencuba? Yang pasti, walau topik ini tampak sedikit 'dewasa' dan agak sensitif namun ianya perlu dibahas dan diterangkan terutama pada anak-anak yang telah merangkak ke alam remaja. Almaklumlah zaman dulu dan sekarang tidak sama. Jika dulu masih main police entry di halaman rumah tapi budak sekarang main games sniper dalam handphone. Handphone itu juga wajib di kawal supaya tidak tersalah penggunaan.

Moga kita semua dihindari perkara ini... ameen





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.abangrock.com/2018/09/jenis-penyakit-akibat-jangkitan-seksual.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Jenis Penyakit Kelamin Yang Anda Patut Tahu Apa Simpton Cara Rawatannya

10 Jenis Penyakit Kelamin Yang Anda Patut Tahu Apa Simpton Cara Rawatannya

papar berkaitan - pada 24/8/2019 - jumlah : 720 hits
Senarai penyakit simptom dan rawatan jangkitan dari aktiviti seks bebas Hati hati guys Jgn lupa pakai protection Nampak luaran bersih dan helok belum tentu bebas dari pengakit ini Bagi kebanyakan orang gambar penyakit kelamin agak menakutka...
Kerajaan Terpaksa Belanja 4 Kali Ganda Hasil Cukai Rokok Untuk Rawat Penyakit Akibat Rokok Timb Menteri Kesihatan

Kerajaan Terpaksa Belanja 4 Kali Ganda Hasil Cukai Rokok Untuk Rawat Penyakit Akibat Rokok Timb Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 472 hits
Shah Alam 20 Ogos Setiap RM1 cukai rokok yang dikutip RM4 digunakan kerajaan untuk merawat penyakit yang berpunca daripada amalan merokok Menurut Timbalan Menteri Kesihatan Dr Lee Boon Chye kerajaan terpaksa membelanjakan RM16 bilion setahu...
Belia Remaja Semakin Ramai Di Hospital Akibat Penyakit Kronik

Belia Remaja Semakin Ramai Di Hospital Akibat Penyakit Kronik

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 549 hits
Pada hari 14 November yang lepas adalah Hari Diabetes Sedunia temanya pada tahun ini adalah Wanita Diabetes Kesihatan Kita Milik Kita Hak Kita perbezaan gaya hidupPenyakit Kronik antara tertinggi ialah DiabetesTahukah anda bahawa pada tahun...
Lagi Kejadian Remaja Maut Terkena Renjatan Elektrik Akibat Guna Telefon Tengah Caj

Lagi Kejadian Remaja Maut Terkena Renjatan Elektrik Akibat Guna Telefon Tengah Caj

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 290 hits
Nanchang China Seorang remaja lelaki maut setelah direnjat elektrik ketika menggunakan telefon pintarnya sambil mengecas di salah sebuah restoran makanan segera di sini Jumaat lalu Liu 13 disahkan meninggal dunia setelah dua jam dirawat di ...
Bph Migas Sebut Kuota Bbm Subsidi Jebol Akibat Penyelewengan

Bph Migas Sebut Kuota Bbm Subsidi Jebol Akibat Penyelewengan

papar berkaitan - pada 22/8/2019 - jumlah : 187 hits
Kepala BPH Migas Fanshurullah Asa mengatakan berdasarkan pengamatan penyaluran solar subsidi konsumsi Bahan Bakar Minyak Jenis Tertentu atau solar subsidi berpotensi melebihi kuota yang ditetapkan pada tahun ini sebesar 14 5 juta Kilo liter
Akibat Kekeringan Warga Perumahan Pesona Serpong Pilih Tidak Mandi

Akibat Kekeringan Warga Perumahan Pesona Serpong Pilih Tidak Mandi

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 162 hits
Kekeringan landa sebagian wilayah di Kota Tangerang Selatan Kamis Musibah kekeringan pada tahun ini diperkirakan yang terparah dalam kurun beberapa tahun terakhir
Akibat Lebih Sudu Dari Kuah

Akibat Lebih Sudu Dari Kuah

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 751 hits
Khairuddin Abu Hassan selain orangramai mengenalinya sebagai suami pelakon Umie Aida beliau juga dikenali sebagai penyokong dan pengampu kuat Tun Mahathir Mohamad Setelah dipecat daripada UMNO beliau kemudian menyertai Bersatu bersama sama ...
Derita Perempuan Kashmir Akibat Kebijakan Politik India

Derita Perempuan Kashmir Akibat Kebijakan Politik India

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 174 hits
Setelah India mencabut status otonomi khusus bagi Kashmir dengan menganulir pasal 370 pada 5 Agustus lalu pemblokiran akses dan penjagaan militer mulai membatasi wilayah Kashmir Sejak saat itu Uzma Javed mahasiswi berusia 20 tahun tidak bis...
Orang Terkaya Hong Kong Rugi Rp42 Triliun Akibat Demo Tak Kunjung Henti

Orang Terkaya Hong Kong Rugi Rp42 Triliun Akibat Demo Tak Kunjung Henti

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 139 hits
Business Insider melaporkan Li Ka shing kehilangan USD 3 miliar atau Rp 42 7 triliun sejak Juli lalu Demo berkepanjangan disebut sebagai dalangnya karena membuat performa pasar saham menjadi volatile sehingga berimbas ke kekayaan Hong Kong
Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Ikan Buntal Risiko Dan Gejala Keracunan

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Nak Rasa Musim Sejuk Jom Bawa Anak Ke Immersive Winterland Tarikan Terbaharu Di I City Shah Alam

Buaya Jantan 5 Meter Tersangkut Pada Pukat

Lori Tanah Jatuh Gaung Wanita Maut Suami Patah Tangan

Nga Asks Saifuddin To Halt Probe On Teoh Beng Hock S Family

Sudah Bersedia Terima Surat Bersatu Apapun Terjadi Tetap Sokong Kepimpinan Pm

Umno Pas Bersatu Amanah Mengail Dalam Kolam Yang Sama