Ada 6 Masalah Tidur Malam Yang Dialami Kanak Kanak Atasi Dengan Cara Ini


Jangan ingat orang dewasa sahaja yang mengalami masalah tidur malam, kanak-kanak pun tidak terkecuali juga. Aduh, ibu bapa susah hati fikirkan langkah mengatasi keadaan tersebut?

Masalah tidur malam dalam kalangan kanak-kanak Umumnya, terdapat beberapa keadaan yang melibatkan masalah tidur malam kanak-kanak. Ia boleh diatasi dengan melakukan penyesuaian rutin waktu tidur mereka.
Walau bagaimanapun, terdapat juga gangguan tidur yang memerlukan perhatian khusus serta rawatan profesional. Ini bagi mengetahui langkah mengatasi masalah yang dialami. .
Langkah mengatasi masalah tidur malam anak Berikut disenaraikan 6 masalah tidur malam yang sering dialami kanak-kanak serta langkah mengatasi untuk dicuba.
Antara masalah tidur anak adalah:
Insomnia Biasanya kanak-kanak boleh melelapkan mata dalam tempoh 20 minit setelah berada di tempat tidur.
Tetapi ada juga anak yang kerap mengalami masalah untuk tidur, kekal tidur atau sukar untuk melelapkan mata kembali setelah terjaga. Jika ia kerap berlaku,anak anda mungkin mengalami insomnia.
Ia bukan masalah serius. Namun, keadaan itu boleh mengakibatkan anak letih dan mudah terganggu emosi keesokan harinya.
Langkah mengatasi gangguan ini adalah dengan mengikuti rutin tidur yang baik selama 2 minggu. Ia merangkumi waktu tidur dan bangun yang teratur.  Bagi anak yang lebih dewasa, elakkan mereka daripada tidur siang.
Hindari daripada memberikan makanan atau minuman yang mengandungi kafein kepada anak.
Adakalanya masalah tidur malam insomnia ini boleh jadi gejala kemurungan, gangguan kegelisahan atau hiperaktif.
Tidur berjalan Keadaan ini biasa berlaku pada kanak-kanak berusia 2 tahun sehingga awal remaja.
Ia dipercayai berlaku jika anak terlalu letih, mempunyai suhu badan tinggi atau berasa tertekan mahupun gelisah.
Individu yang tidur berjalan biasanya:
Mempunyai pandangan kosong Sukar untuk bangun pagi Tidak mendengar atau melihat sesiapa Tidak ingat apa yang berlaku pada keesokan harinya Mungkin keliru dengan apa yang berlaku apabila terjaga Tiada sebab jelas mengapa anak anda tidur berjalan.
Namun berkemungkinan besar kerana mereka terlalu letih, mengalami suhu badan yang tinggi mahupun berada dalam keadaan gelisah dan tertekan.

Mimpi yang menakutkan Anak yang mengalami mimpi buruk biasanya akan bangun selepas beberapa jam pertama tidur dan menjerit mahupun memanggil ibu bapanya.
Keadaan ini sering berlangsung untuk tempoh beberapa minit dan adakalanya melangkau sehingga 30 minit atau lebih.
Sekiranya anak mengalami mimpi yang menakutkan, ibu bapa sila lakukan perkara ini:
Jangan kejutkan mereka semasa mimpi itu terjadi Kekal bertenang dan bersama anak. Tunggu sehingga anak terjaga Pastinya ia akan mendatangkan kerisauan pada ibu bapa, kan? Tetapi masalah tidur malam dialami anak ini tidak berbahaya dan merupakan sebahagian daripada fasa tidur yang normal.
Tidur apnea Kanak-kanak yang mengalami tidur apnea biasanya akan tidur berdengkur dan berhenti bernafas selama beberapa saat ketika melelapkan mata – sekali gus memberi isyarat kepada otak untuk membangunkan mereka.
Kekerapan tidak bernafas diikuti dengan terjaga daripada tidur pada waktu malam, biasanya cenderung membuat anak akan letih dan tantrum pada siang harinya.
Punca berlakunya tidur apnea pada anak adalah tonsil atau adenoid membesar dan membengkak.
Hipersomnia Merupakan keadaan di mana anak akan tidur lebih banyak daripada biasa pada usia mereka.
Seorang kanak-kanak dengan hipersomnia akan selalu letih walaupun selepas tidur untuk tempoh yang lama, mudah meragam dan cepat marah.
Mereka juga dikatakan kurang daya tumpuan dan mempunyai ingatan yang lemah.
Jika anak anda mempunyai hipersomnia, langkah mengatasi yang boleh dicuba adalah dengan menetapkan rutin waktu tidur malam dan siang untuk beberapa hari.
Jika tiada perubahan, lakukan pemeriksaan doktor.
Mengetap gigi Sesetengah kanak-kanak akan mengetap gigi mereka saat tidur. Dalam istilah perubatan, masalah tidur malam ini dipanggil bruxism.
Tingkah laku ini juga turut dilakukan saat mereka sedang marah, kecewa ataupun gelisah.
Umumnya, ibu bapa tidak perlu risau jika keadaan ini terjadi sekali-sekala. Tetapi jika ia kerap berlaku, keadaan tersebut boleh menjadi punca kerosakkan gigi atau rahang anak.
Atasi kondisi ini dengan mencuba untuk mengurangkan tekanan mereka. Tetapkan waktu tenang sekurang-kurangnya setengah jam sebelum tidur tanpa mengira usia anak anda.
Jika gangguan tidur malam menyebabkan kerosakan gigi anak, anda mungkin perlu mendapatkan rundingan doktor gigi untuk membantu mengatasinya.
Kesimpulannya  Tidur adalah keperluan mutlak untuk semua individu, terutamanya bagi anak kecil.
Mereka memerlukan tidur cukup dan berkualiti untuk tumbesaran pembelajaran untuk tumbesaran, pembelajaran dan mengekalkan fungsi tubuh pada tahap yang terbaik.
Jika anda mempunyai kebimbangan mengenai masalah tidur malam yang dialami anak, berjumpalah doktor untuk mendapatkan penyelesaian yang terbaik.


Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
Kredit: Hello Doktor
The post Ada 6 Masalah Tidur Malam Yang Dialami Kanak-Kanak, Atasi Dengan Cara Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ada-6-masalah-tidur-malam-yang-dialami-kanak-kanak-atasi-dengan-cara-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mulakan Tahun 2022 Dengan Tawaran Pizza Hut Red Mmmmonday Untuk Atasi Masalah Monday Blues

Mulakan Tahun 2022 Dengan Tawaran Pizza Hut Red Mmmmonday Untuk Atasi Masalah Monday Blues

papar berkaitan - pada 4/1/2022 - jumlah : 186 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada rakan rakan yang dikasihi dan dirindui selalu Setelah mengucapkan selamat tinggal kepada tahun 2021 yang penuh makna Pizza Hut Malaysia kini memulakan tahun 2022...
Ada Masalah Tahi Cicak Ini Antara Cara Mudah Anda Boleh Cuba Untuk Halau Ia Dari Rumah

Ada Masalah Tahi Cicak Ini Antara Cara Mudah Anda Boleh Cuba Untuk Halau Ia Dari Rumah

papar berkaitan - pada 3/1/2022 - jumlah : 259 hits
Ada Masalah Tahi Cicak Ini Antara Cara Mudah Anda Boleh Cuba Untuk Halau Ia Dari Rumah Cicak adalah antara haiwan yang sering dilihat berkeliaran pada dinding rumah bukan Kadangkala najis mereka ini kita boleh lihat merata tempat dan itu sa...
Kanak Kanak Paling Mudah Lemas Cegah Dengan Cara Ini

Kanak Kanak Paling Mudah Lemas Cegah Dengan Cara Ini

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 190 hits
Lemas mudah berlaku di kalangan kanak kanak Mereka tidak boleh melindungi diri sendiri dengan sepenuhnya Lemas boleh berlaku dalam kolah mandi bekas atau baldi yang berisi air Kanak kanak tadika lebih kerap lemas di longkang parit perigi ko...
Cara Mohon Bantuan Kanak Kanak Rm1 000 Disember Tahun 2021

Cara Mohon Bantuan Kanak Kanak Rm1 000 Disember Tahun 2021

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 304 hits
Untuk ibubapa atau penjaga yang mempunyai anak jagaan yang berumur 18 tahun ke bawah anda boleh memohon Skim Bantuan Kanak Kanak 2021 sehingga RM1000 sebulan untuk satu keluarga Skim Bantuan Kanak KanakTahukan anda Bantuan Kanak Kanak 2021 ...
Cara Paling Mudah Selesaikan Masalah Kelawar Yang Tinggal Di Dalam Bumbung Rumah

Cara Paling Mudah Selesaikan Masalah Kelawar Yang Tinggal Di Dalam Bumbung Rumah

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 511 hits
Sebelum ini saya ada tulis satu artikel berkenaan masalah kelawar yang jadikan rumah anda sebagai tempat tinggalnya dan tempat dia membiak Dalam artikel itu saya terangkan secara agak panjang berkenaan haiwan terbang bernama kelawar ini Sil...
Cara Atasi Widget Pagelist2 Is Not Valid

Cara Atasi Widget Pagelist2 Is Not Valid

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 198 hits
Assalamualaikum Lama juga zaza tak share tip blog ke apa Kalau zaman 4 5 tahun dulu rajin juga share tip dekat blog Sebenarnya baru ni zaza adalah nak install semula template lama blog zaza tapi puas zaza cuba install dekat bahagian restore...
Zahid Ajar Ismail Sabri Kabinet Cara Atasi Isu Rm10 000 I Citra Kwsp

Zahid Ajar Ismail Sabri Kabinet Cara Atasi Isu Rm10 000 I Citra Kwsp

papar berkaitan - pada 1/1/2022 - jumlah : 176 hits
AGENDA DAILY Bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengajar Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bagaimana untuk menguruskan isu i Citra Kumpulan Simpanan Wang Pekerja Bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Se...
Cara Daftar Penamaan Kwsp

Cara Daftar Penamaan Kwsp

papar berkaitan - pada 4/1/2022 - jumlah : 195 hits
CARA DAFTAR PENAMAAN KWSP Tahukah anda bahawa anda boleh menamakan mana mana ahli keluarga anda yang berusia 18 tahun ke atas atau Amanah Raya Berhad untuk Penama KWSP Walaubagaimanapun anda dinasihatkan agar menamakan ahli keluarga yang te...
Cara Pilih Bendi Muda

Cara Pilih Bendi Muda

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 366 hits
Bendi terbaik untuk dibuat ulam mahupun dijadikan sayur adalah bendi yang masih muda Bendi muda rasanya lembut dan mudah dimakan Sedangkan bendi tua biarpun nampak besar dan elok sebenarnya tidak lagi sesuai dimakan Isinya keras dan bersera...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen