Ada 6 Masalah Gigi Anak Yang Ibu Bapa Perlu Waspada Tabiat No 4 Paling Kena Pantau


Kesihatan gigi anak adalah sangat penting bagi memastikan mereka mempunyai senyuman yang cantik lagi menarik dewasa kelak. Ini kerana banyak masalah gigi kanak-kanak yang boleh berlaku kepada mereka jika dibiarkan atau diabaikan.

 
Namun bukan mudah untuk anak menjaganya sendiri tanpa bantuan daripada anda sebagai ibu bapa.
Jom sama-sama kita ikuti artikel ini dengan lebih mendalam lagi untuk tahu tentangnya!
Perkembangan gigi kanak-kanak
Sebelum pergi dengan lebih lanjut, marilah kita semua belajar mengenai perkembangan gigi yang akan berlaku kepada si kecil terlebih dahulu.

 
Sebelum lahir
Semasa dalam kandungan lagi, janin sudah mula membentuk gigi pada awal kehamilan dan tisu pertama tunas gigi bayi terbentuk pada minggu keenam semasa dalam rahim ibu.
Enamel mula berkembang apabila fetus berada pada usia tiga ke empat bulan. Apabila bayi sudah lahir pula, mereka selalunya sudah mempunyai 20 gigi susu di bawah gusi.
Selepas lahir
Kanak-kanak akan mula fasa hendak tumbuh gigi sekitar usia mereka enam bulan dan ini adalah proses di mana gigi susu hendak keluar melalui gusi bagi membolehkan gigi berfungsi.
Kanak-kanak selalunya tumbuh kesemua 20 gigi susu sebelum usia mereka 24 bulan yang selalunya akan keluar mengikut turutan tertentu; gigi kacip, gigi geraham depan, gigi taring dan gigi geraham belakang.
Dari usia 5 hingga 11 tahun, kanak-kanak akan hilang gigi susu yang lain dan digantikan dengan gigi kekal.
Apabila sudah mencapai usia dewasa pula nanti, individu yang normal akan mempunyai 32 batang gigi.
Namun ketahuilah bahawa proses semula jadi ini mungkin akan terganggu dan terjejas akibat masalah gigi kanak-kanak.
Apakah masalah tersebut? Sila teruskan pembacaan anda!
Buat anda yang bergelar ibu bapa, jangan sesekali mengabaikan kesihatan gigi anak anda kerana ia mungkin akan mendatangkan kesan yang negatif apabila mereka dewasa kelak.
Jadi, sila peka dan ambil tahu mengenai masalah-masalah gigi yang boleh terjadi kepada mereka seperti berikut:
#1. Kaviti
Kebanyakan kanak-kanak masih belum arif tentang cara untuk memberus dan memflos gigi dengan betul tanpa pengawasan ibu bapa mereka,
Tambahan lagi dengan diet yang tinggi gula, maka masalah kaviti adalah satu isu utama buat mereka.
Ia disebabkan oleh plak yang terlekat pada permukaan gigi lantas menyebabkan gigi mereka mereput.
Oleh itu, sila pantau anak anda setiap kali di bilik air untuk memberus dan memflos gigi dengan cara yang betul ya?
#2. Gigi yang sensitif
Masalah ini sangat menjengkelkan buat mereka terutamanya ketika mengambil makanan atau minuman yang sejuk dan manis seperti aiskrim.
Ia mungkin disebabkan oleh pelbagai faktor risiko seperti kaviti, gigi yang berlubang, akar gusi terdedah, tampalan gigi retak atau renggang dan berbagai-bagai lagi.
Jika mereka mengalaminya, segera bawa berjumpa doktor gigi untuk merawatnya.
#3. Masalah gigi kanak kanak – Gigi tidak rata
Kebanyakan kanak-kanak cenderung mempunyai gigi tidak rata yang seterusnya akan memberi kesan buruk kepada pertumbuhan gigi mereka kelak.
Ini mungkin disebabkan oleh faktor genetik serta saiz dan bentuk rahang yang tidak stabil.
Namun jangan risau kerana masalah ini boleh diselesaikan jika ibu bapa bertindak segera.
Jadi sila bawa anak anda berjumpa doktor gigi dua kali setahun untuk mengenali dan membetulkan masalah gigi kanak-kanak ini.
#4. Tabiat menghisap ibu jari
Tabiat yang dilakukan oleh kebanyakan kanak-kanak untuk mengawal kegelisahan ini sebenarnya boleh jadi isu besar kerana ia boleh menyebabkan gigi tidak selari.
Apa yang dimaksudkan dengan tidak selari di atas tadi ialah keadaan di mana gigi atas tidak selari dengan gigi bawah lantas mewujudkan ruang ketika mulut ditutup.
Kesannya akan membuat mereka sukar untuk mengunyah atau bercakap jika tabiat ini diteruskan sehingga mereka mencapai usia yang lebih tua kelak.
#5. Penyakit gusi
Selain gigi, gusi kanak-kanak juga perlu diperhatikan kerana terdapat beberapa jenis penyakit yang boleh berlaku, antaranya gingivitis.
Gingivitis adalah satu keadaan di mana gusi boleh membengkak dan berdarah dengan mudah ketika mereka memberus atau memflos gigi.
Ia juga boleh mengakibatkan kebengkakan dan kesakitan pada gusi dan gigi lantas membuat gigi mereka tumbuh dengan tidak betul kelak.
#6. Kecemasan dental
Kecemasan dental ini boleh berlaku pada bila masa-masa sahaja ekoran lumrah sifat kanak-kanak yang serba lasak dan aktif.
Ketika bermain, beriadah atau bertelingkah dengan temannya boleh mengakibatkan gigi anak retak, patah atau tercabut tanpa sengaja.
Oleh itu, sentiasa berwaspada terutamanya ketika si kecil berada di luar rumah untuk beraktiviti bersama teman mereka.
Sebagai ibu bapa, kita semua perlu bertanggungjawab dalam memastikan masalah gigi kanak-kanak ini tidak terjadi. Jadi, sila sentiasa peka ya?
Kredit: Hello Doktor

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Ada 6 Masalah Gigi Anak Yang Ibu Bapa Perlu Waspada! Tabiat No.4 Paling Kena Pantau! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ada-6-masalah-gigi-anak-yang-ibu-bapa-perlu-waspada-tabiat-no-4-paling-kena-pantau/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Rupanya Perasaan Anak Apabila Ibu Bapa Terlalu Sibuk Bekerja

Ini Rupanya Perasaan Anak Apabila Ibu Bapa Terlalu Sibuk Bekerja

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 283 hits
Semua ibu bapa sibuk bekerja kerana niat untuk memberikan yang terbaik buat anak anak mereka Ibu bapa mana yang mahu membesarkan anak dalam keluarga yang tak sihat dan serba kekurangan Tapi ramai ibu bapa yang sibuk bekerja ini tidak sedar ...
Bermurah Hatilah Dengan Anak Isteri Allah Mudahkan Rezeki Kita Deep Perkongsian Bapa Ni

Bermurah Hatilah Dengan Anak Isteri Allah Mudahkan Rezeki Kita Deep Perkongsian Bapa Ni

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 341 hits
Allah menguji hambanya tanda kita sayang Namun saat diuji adakalanya kita mula goyah dan orang terdekat dengan kita selalunya menjadi mangsa Anak anak dan isteri pastinya turut terkesan disaat kita dilanda emosi yang begitu kuat Perkongsian...
Duit Raya Anak Hilang Tanpa Kesan Ini Cara Terbaik Ibu Ayah Kena Buat

Duit Raya Anak Hilang Tanpa Kesan Ini Cara Terbaik Ibu Ayah Kena Buat

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 208 hits
Raya dah habis tapi duit raya anak anak dah simpan ke belum Ingat ya sementara anak anak masih kecil ibu bapa dianggap pemegang amanah duit anak Tidak kira jumlahnya banyak atau sedikit penting untuk buat simpanan Bagaimanapun ada sesetenga...
Anak Syak Ibu Jalin Hubungan Songsang Dengan Anak Angkat

Anak Syak Ibu Jalin Hubungan Songsang Dengan Anak Angkat

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 168 hits
Di Twitter personaliti televisyen Fedtri Yahya berkongsi sebuah kisah mengenai seorang wanita yang dipercayai menjalin hubungan songsang dengan anak angkatnya Assalamualaikum Tuan Fedtri Saya dah lama tak bercakap dengan emak saya Mak saya ...
Buat Ibu Ayah Yang Ada Anak Lelaki 10 Nasihat Ini Penting Sebelum Mereka Dewasa

Buat Ibu Ayah Yang Ada Anak Lelaki 10 Nasihat Ini Penting Sebelum Mereka Dewasa

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 315 hits
Mendidik anak zaman sekarang bukanlah semudah seperti kita zaman dulu dulu Cabaran hari ini sungguh besar kerana faktor sekeliling dan juga kecanggihan teknologi Bagi yang ada anak lelaki atau perempuan tanggungjawab ini sangat besar Anak y...
Boleh Ke Ibu Positif Covid 19 Menyusu Anak Ini Yang Perlu Difahami Sebelum Teruskan Penyusuan

Boleh Ke Ibu Positif Covid 19 Menyusu Anak Ini Yang Perlu Difahami Sebelum Teruskan Penyusuan

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 298 hits
Penularan wabak COVID 19 sememangnya mendatangkan kebimbangan bagi setiap individu Tidak terkecuali ibu menyusu anak Usah khuatir berikut beberapa penjelasan untuk anda yang mungkin baru ingin memulakan atau mahu mengekalkan proses susukan ...
Bapa Tikam Guru Besar Sekolah Sampai Mati Lepas Anak Dilarang Jawab Ujian Kerana Belum Bayar Yuran Sekolah

Bapa Tikam Guru Besar Sekolah Sampai Mati Lepas Anak Dilarang Jawab Ujian Kerana Belum Bayar Yuran Sekolah

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 185 hits
Seorang bapa kepada pelajar sekolah dilaporkan nekad menikam guru besar sebuah sekolah di Desa Ulupulu 1 Indonesia pada Selasa gara gara anaknya dilarang menjawab peperiksaan kerana yuran jawatankuasa sekolah belum dilunaskan lapor portal i...
Ibu Campak Anak Perempuan Dari Tingkat 6 Kerana Berang Mangsa Menangis

Ibu Campak Anak Perempuan Dari Tingkat 6 Kerana Berang Mangsa Menangis

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 388 hits
Ibu campak anak perempuan dari tingkat 6 kerana berang mangsa menangisSeorang wanita ditahan polis kerana dipercayai membunuh anak perempuannya dengan mencampak mangsa dari tingkat enam bangunan kediaman Lapor The Sun yang memetik dari juru...
Ibu Ini Kongsi Carian Selamat Anak Dapat Maklumat Boleh Gantikan Dengan Kiddle

Ibu Ini Kongsi Carian Selamat Anak Dapat Maklumat Boleh Gantikan Dengan Kiddle

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 242 hits
Sejajar dengan peredaran zaman sekarang anak anak pun perlu belajar sesuatu yang baru untuk pastikan mereka tidak ketinggalan Jika dulu boleh secara bersemuka dengan guru kini teknologi di hujung jari di anggap guru untuk anak Cuma yang dir...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris