Acara Ekonomi Paling Penting Minggu Ini 09 01 2023 15 01 2023



Minggu dagangan pertama 2023 telah berakhir. Selain hari Isnin, ketika dunia masih menyambut Tahun Baru, ia adalah minggu yang sangat tidak menentu. Dolar mengukuh dan indeks DXYnya meningkat, memulihkan kerugiannya dalam tempoh 3 minggu lepas. Kini, selepas keluaran data daripada pasaran buruh AS dan aktiviti perniagaan dalam sektor pembuatan ekonomi Amerika, pedagang akan menilai data terkini mengenai inflasi AS, yang akan diterbitkan pada ppertengahan minggu pada 09.01.2023 -15.01.2023, untuk bersiap sedia dan membuat kesimpulan tertentu sebelum mesyuarat Rizab Persekutuan yang akan bermula pada 31 Januari.

Berikutan daripada minit mesyuarat bank pusat AS pada Disember, yang telah dikeluarkan pada minggu lalu, para pemimpinnya mengesahkan kesediaan mereka untuk mengetatkan lagi dasar monetari. Pengerusi Fed percaya bahawa gangguan dalam rantaian bekalan global dan risiko inflasi yang tinggi akan berterusan untuk sekurang-kurangnya setahun lagi, dan ini dengan kebarangkalian tinggi bermakna kadar faedah akan dinaikkan semula pada mesyuarat seterusnya (31 Januari-01 Februari). Persoalannya buat masa ini ialah sejauh mana kenaikan itu akan berlaku dan data inflasi yang akan datang minggu ini akan membolehkan peserta pasaran membuat beberapa kesimpulan mengenai perkara ini.
Juga minggu depan, peniaga dan pelabur akan memberi perhatian kepada data makro penting mengenai Australia, China dan AS.
Isnin, 9 Januari
Tiada data makro penting yang dijadualkan akan dikeluarkan.
Selasa, 10 Januari
Kanada. Gabenor Bank Kanada Tiff Macklem
Bank of Canada, seperti kebanyakan bank pusat utama dunia yang telah mengambil jalan pengetatan monetari, berada dalam situasi yang sukar - mengekalkan inflasi tanpa menjejaskan ekonomi negara. Jelas sekali bahawa keputusan keras baru-baru ini, apabila kadar faedah dinaikkan serta-merta sebanyak 0.50% atau 0.75%, dibuat dengan latar belakang bukan sahaja kebimbangan yang semakin meningkat terhadap kenaikan inflasi, tetapi juga risiko kemelesetan ekonomi global yang semakin teruk.
Macklem berkemungkinan akan menjelaskan sekali lagi keputusan kadar faedah Bank of Canada baru-baru ini dan mungkin memberikan panduan tentang prospek dasar monetari.
Nada keras ucapannya akan membantu dolar Kanada mengukuh. Jika ia tidak menyentuh dasar monetari bank pusat, reaksi terhadap ucapannya akan menjadi lemah.
Rabu, 11 Januari.
Australia. Indeks Harga Pengguna. Jualan runcit
Indeks Harga Pengguna (CPI) mengukur perubahan harga dalam sekumpulan barangan dan perkhidmatan dalam tempoh tertentu. CPI ialah penunjuk utama untuk inflasi dan perubahan dalam tabiat pembelian. Penilaian kadar inflasi adalah penting bagi pengurusan bank pusat dalam menentukan parameter dasar monetari semasa. Angka di bawah ramalan/nilai sebelumnya boleh mencetuskan kelemahan AUD, kerana inflasi yang rendah akan memaksa gabenor Reserve Bank of Australia untuk mengikuti kursus dasar monetari yang lembut. Sebaliknya, inflasi yang meningkat dan inflasi yang tinggi akan memberi tekanan kepada RBA untuk mengetatkan dasar monetarinya, yang dalam keadaan ekonomi biasa dilihat sebagai faktor positif untuk mata wang.
Nilai indeks sebelumnya: +6.9%, +7.3%, +6.8%, +7.0%.
Tahap pengaruh ke atas pasaran adalah tinggi.
Indeks Jualan Runcit ialah indikator utama perbelanjaan pengguna, yang menyumbang sebahagian besar aktiviti ekonomi keseluruhan. Ia juga dianggap sebagai indikator keyakinan pengguna dan mencerminkan keadaan sektor runcit dalam tempoh terdekat.
Kenaikan dalam indeks biasanya positif (atau menaik) untuk AUD; penurunan dalam indeks atau lebih teruk daripada data yang dijangkakan dilihat sebagai negatif (atau menurun).
Bacaan indeks sebelumnya ialah -0.2%, +0.6%, +0.6%, +1.3%, +0.2%, +0.9%, +0.9%, +1.6%, +1.8%, +1.8% (Januari 2022). Ramalan untuk November: +0.2%.
Tahap impak ke atas pasaran adalah sederhana.
China. Indeks Harga Pengguna
Indeks Harga Pengguna (CPI) yang mengukur harga runcit dan merupakan indikator utama untuk inflasi. Harga pengguna menyumbang sebahagian besar daripada keseluruhan inflasi. Penilaian terhadap inflasi adalah penting bagi bank pusat dalam menentukan parameter dasar monetari semasa.
Angka di bawah ramalan/nilai sebelumnya boleh mencetuskan kelemahan yuan China, kerana inflasi yang rendah akan memaksa People's Bank of China (PBoC) untuk meneruskan dasar monetari yang lembut. Sebaliknya, inflasi yang meningkat dan kadar inflasi yang tinggi akan meletakkan bank pusat China di bawah tekanan untuk mengetatkan dasar monetari, yang dilihat sebagai positif untuk mata wang dalam keadaan ekonomi biasa.
Memandangkan ekonomi China dianggarkan sebagai ekonomi yang paling pesat berkembang di dunia (pada masa ini), data makro China boleh memberi kesan yang kuat terhadap pasaran kewangan dan sentimen pelabur, terutamanya di rantau Asia Pasifik.
Nilai indeks sebelumnya (tahunan): 1.6% (untuk November), 2.1%, 2.8%, 2.5%, 2.7%, 2.5%, 2.1%, 2.1%, 1.5%, 0.9%, 0.9% (pada Januari 2022). Data menunjukkan pecutan dalam inflasi.
Tahap kesan ke atas pasaran adalah rendah kepada tinggi.
Khamis, 12 Januari
Australia. Imbangan Dagangan
Indikator ini mengukur perbezaan di antara eksport dan import. Jika eksport melebihi import, terdapat lebihan dagangan, yang mempunyai kesan positif ke atas kadar pertukaran.
Penurunan lebihan mungkin memberi kesan negatif kepada sebut harga mata wang negara. Sebaliknya, peningkatan dalam lebihan dagangan adalah faktor positif.
Nilai sebelumnya (berbilion dolar Australia): 12.217 (Oktober), 12.444 (September), 8.324 (Ogos), 8.733 (Julai), 17.670 (Jun), 15.016 (Mei), 13.248 (April), 9.738 (Mac), 9.738 7.437 (Februari), 11.786 (Januari).
Ramalan untuk November: A$12.944 bilion.
Tahap pengaruh ke atas pasaran adalah rendah kepada sederhana.
AS. Indeks Harga Pengguna Teras (tidak termasuk makanan dan tenaga). Tuntutan untuk faedah pengangguran
Harga pengguna menyumbang sebahagian besar kepada inflasi keseluruhan. Kenaikan harga menyebabkan bank pusat menaikkan kadar faedah untuk membendung inflasi, dan sebaliknya, apabila inflasi menurun atau terdapat tanda-tanda deflasi (ini apabila kuasa beli wang meningkat dan harga barangan dan perkhidmatan melemah) bank pusat kebiasaannya akan mengambil langkah untuk menurunkan nilai mata wang negara dengan menurunkan kadar faedah untuk meningkatkan permintaan agregat.
Indikator ini (Indeks Harga Pengguna Teras, CPI Teras) adalah kunci untuk menilai inflasi dan perubahan dalam pilihan pembelian. Makanan dan tenaga dikecualikan daripada indikator ini untuk mendapatkan anggaran yang lebih tepat (harga bagi kategori barangan ini menyumbang kira-kira satu perempat daripada Indeks Harga Pengguna. Mereka cenderung sangat tidak menentu dan memesongkan arah aliran asas. FOMC cenderung untuk memberi lebih perhatian kepada data asas).
Bacaan tinggi adalah menaik untuk USD, bacaan rendah adalah menurun.
Nilai sebelumnya: +0.2% (+6.0% tahunan) pada November, +0.3% (+6.3% tahunan) pada Oktober, +0.6% (+6.6% tahunan) pada September, +0.6% (+6.3% tahunan) pada Ogos , +0.3% (+5, 9% tahunan) pada Julai, +0.7% (+5.9% tahunan) pada Jun, +0.6% (+6.0% tahunan) pada Mei, +0.6% (+6.2% tahunan) pada April , +0.3% (+6.5% tahunan) pada Mac.
Data yang lebih baik daripada ramalan dan nilai sebelumnya harus positif untuk USD.
Tahap pengaruh ke atas pasaran adalah tinggi.
Pada masa yang sama, Jabatan Buruh AS dijadualkan akan mengeluarkan laporan mingguannya mengenai pasaran buruh AS dengan data mengenai tuntutan pengangguran awal dan berulang. Keadaan pasaran buruh (bersama-sama dengan KDNK dan data inflasi) adalah indikator utama bagi Fed dalam menentukan parameter dasar monetarinya.
Keputusan di atas jangkaan dan kenaikan dalam indikator menunjukkan kelemahan dalam pasaran buruh, yang memberi kesan negatif kepada dolar A.S.. Kejatuhan dalam indikator dan nilainya yang rendah adalah petanda pemulihan pasaran buruh dan boleh memberi kesan positif jangka pendek ke atas USD.
Tuntutan Pengangguran awal dan diperbaharui dijangka kekal pada tahap terendah sebelum pandemik, yang juga merupakan petanda positif untuk USD, yang menunjukkan penstabilan pasaran buruh AS.
Angka sebelumnya (mingguan) untuk data tuntutan pengangguran awal: 204,000, 225,000, 216,000, 214,000, 231,000, 226,000, 241,000, 223,000, 226,000, 217,000, 214,000, 226,000, 219,000, 190,000, 209,000, 208,000, 218,000, 237,000, .
Tahap impak ke atas pasaran adalah sederhana kepada tinggi.
Jumaat, 13 Januari
UK. KDNK. Pengeluaran perindustrian
Pejabat Perangkaan Kebangsaan UK akan menerbitkan data KDNK negara untuk bulan November. Laporan ini menunjukkan prestasi ekonomi keseluruhan dan mempunyai kesan yang besar terhadap keputusan dasar monetari Bank of England. Pertumbuhan dalam KDNK menunjukkan peningkatan dalam keadaan ekonomi yang membolehkan (dengan peningkatan inflasi yang sepadan) untuk mengetatkan dasar monetari, yang seterusnya biasanya ditunjukkan secara positif dalam petikan mata wang negara.
Laporan suku tahunan, dengan keluaran awalnya, boleh mempengaruhi pound dengan ketara. Data bulanan tidak mempunyai pengaruh yang begitu kuat pada paun. Walau bagaimanapun, peniaga, yang mengikut nilai, mungkin, masih akan memberi perhatian kepada laporan ini.
Data yang lebih buruk daripada nilai jangkaan/sebelum ini akan menjejaskan sebut harga GBP secara negatif.
Nilai sebelumnya: +0.5%, -0.6%, -0.3%, +0.2%, -0.6%, +0.5%, -0.3%, -0.1%, 0%, +0.7% (Jan 2022).
Ramalan untuk November: -0.1%.
Tahap impak ke atas pasaran adalah sederhana.
Pengeluaran perindustrian UK adalah merupakan indikator utama kesihatan keseluruhan untuk ekonomi British. Pengeluaran pembuatan menyumbang 80% daripada semua pengeluaran perindustrian. Pada masa yang sama, sektor pembuatan membentuk sebahagian besar daripada KDNK British. Data yang lebih baik daripada jangkaan dan bacaan yang tinggi dilihat sebagai positif (atau menaik) untuk GBP. Jika data lebih teruk daripada ramalan dan nilai sebelumnya, paun berkemungkinan menurun dalam jangka pendek tetapi mendadak.
Nilai sebelumnya: 0% (-2.4% y/y), +0.2% (-3.1% y/y), -1.4% (-4.3% y/y), -1.1%, (-3.2% y/y) , -0.9% (+2.4% y/y), +1.3% (+1.8% y/y).
Ramalan untuk November: -0.1% (-2.8% tahunan).
Tahap impak ke atas pasaran adalah sederhana.
AS. Indeks Keyakinan Pengguna Universiti Michigan (keluaran awal)
Indeks ini merupakan penunjuk utama perbelanjaan pengguna, yang menyumbang sebahagian besar aktiviti ekonomi keseluruhan. Ia juga menunjukkan keyakinan pengguna Amerika terhadap pembangunan ekonomi negara. Bacaan tinggi menunjukkan pertumbuhan ekonomi manakala bacaan rendah menunjukkan genangan. Secara umumnya, bacaan rendah dilihat sebagai negatif (atau menurun) untuk USD dalam jangka pendek. Peningkatan dalam penunjuk akan mengukuhkan USD.
Angka indikator sebelumnya: 59.7, 56.8, 59.9, 58.6, 58.2, 51.5, 50.0, 58.4, 65.2, 59.4, 62.8, 67.2 pada Januari 2022.
Ramalan untuk Januari: 61.6.
Tahap impak ke atas pasaran (pra-keluaran) adalah sederhana kepada tinggi.
The material has been provided by InstaForex Company - www.instaforex.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://jomforex2u.blogspot.com/2023/01/acara-ekonomi-paling-penting-minggu-ini.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Togel Singapore Website Provider Togel Termantap Paling Laku Di 2023

Togel Singapore Website Provider Togel Termantap Paling Laku Di 2023

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 272 hits
Dominannya banyak golongan model perjudian berjudi permainan nan saat ini begini luas diindonesia Menghasilkan kita bakal menerka barangkali didalam salah satu sortiran game beradu nasib bettor akan menemukan permainan togel online Permaina...
2023 Ekonomi Huru Hara

2023 Ekonomi Huru Hara

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 156 hits
Bagaimana untuk sertai QM isi butiran register confirm segera buka ema untuk cipta password pin keselamatanBagaimana untuk bermula AKAUN SIMPANAN minima RM10 Selepas daftar sempurna klik untuk log in Klik MenuKlik GSA Klik QM Sell Tulis Jum...
Ekonomi Ri Makin Pulih Pemerintah Yakin Konsolidasi Fiskal Di 2023 Tercapai

Ekonomi Ri Makin Pulih Pemerintah Yakin Konsolidasi Fiskal Di 2023 Tercapai

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 87 hits
Pemerintah optimis tahun 2023 akan tercapai konsolidasi fiskal yang sehat karena pergerakan ekonomi yang terus tumbuh Beberapa sektor juga sudah mulai pulih dan pertumbuhan ekonomi semakin positif dibandingkan 2 tahun lalu ketika awal pande...
Pencabutan Ppkm Dinilai Akan Genjot Ekonomi Ri Di 2023

Pencabutan Ppkm Dinilai Akan Genjot Ekonomi Ri Di 2023

papar berkaitan - pada 6/1/2023 - jumlah : 74 hits
Pencabutan PPKM Dinilai Akan Genjot Ekonomi RI di 2023 Pencabutan PPKM dinilai akan menggenjot ekonomi Indonesia 2023 yang diproyeksi suram akibat resesi global Pertumbuhan ekonomi Indonesia 2023 diprediksi mencapai 4 5 dan masih dalam kead...
Aturan Ump Terbaru Tahun 2023 Info Penting Bagi Para Pekerja Di Indonesia

Aturan Ump Terbaru Tahun 2023 Info Penting Bagi Para Pekerja Di Indonesia

papar berkaitan - pada 4/1/2023 - jumlah : 146 hits
Aturan UMP Terbaru Kebijakan upah minimum provinsi di Indonesia bertujuan untuk memberikan standar gaji minimum yang layak bagi para pekerja di setiap provinsi di Indonesia Dengan menetapkan UMP pemerintah berusaha untuk menjamin bahwa para...
Memasak Survival Skill Paling Penting Ajarlah Anak Campak Mana Pun Mak Ayah Tak Perlu Risau

Memasak Survival Skill Paling Penting Ajarlah Anak Campak Mana Pun Mak Ayah Tak Perlu Risau

papar berkaitan - pada 2/1/2023 - jumlah : 105 hits
Ya sangat tepat Baik anak perempuan atau anak lelaki ajarlah kemahiran memasak pada anak sejak kecil lagi Elakkan sekali kali tak bagi anak masuk dapur Malah menerusi perkongsian superdaddy dengan tiga anak lelakinya ilmu dan kemahiran mema...
6 Tips Buat Persiapan Persekolahan Sesi 2023 2024 Nombor 6 Paling Menarik

6 Tips Buat Persiapan Persekolahan Sesi 2023 2024 Nombor 6 Paling Menarik

papar berkaitan - pada 30/12/2022 - jumlah : 205 hits
Tahun 2022 bakal melabuhkan tirainya dan tinggal beberapa hari sahaja untuk kita melangkah ke tahun 2023 yang dijangkakan lebih mencabar jika nak dibandingkan dengan tahun yang sebelumnya Sebagai surirumah yang sentiasa menyusun bajet mengi...
Kemas Kini Aud Usd Untuk 09 Januari 2023 Penembusan Pada Baki Menaik Berbilang Minggu

Kemas Kini Aud Usd Untuk 09 Januari 2023 Penembusan Pada Baki Menaik Berbilang Minggu

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 178 hits
Analisis teknikal Pasangan mata wang AUD USD telah diniagakan dalam trend menaik dan saya mendapati bahawa terdapat penembusan julat dagangan yang ditentukan berbilang minggu yang merupakan petanda baik bahawa pembeli berada dalam kawalan d...
Infografis Pondasi Ekonomi Indonesia Hadapi 2023

Infografis Pondasi Ekonomi Indonesia Hadapi 2023

papar berkaitan - pada 28/12/2022 - jumlah : 116 hits
Meski banyak tantangan ekonomi Indonesia terbilang kuat Pertumbuhan ekonomi masih di atas 5 persen tahun ini
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil

Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam Pada 1 Mei 2024