Abim Alu Alukan Pbb Siasat Jenayah Perang Israel



Serangan ketenteraan Israel ke atas rakyat Palestin merupakan jenayah perang ke atas umat Islam.
Sehubungan itu, Angkatan Belia Islam Malaysia mengalu-alukan perkembangan terbaru Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pada 27 Mei lalu mengundi (24 undi menyokong, 9 membantah dan 14 berkecuali) meluluskan satu resolusi (A/HRC/S-30/L.1) bagi menubuhkan sesegera mungkin suruhanjaya inkuiri antarabangsa bertujuan menyiasat ke dalam Wilayah Palestin Yang Dijajah, termasuk Baitul Maqdis Timur dan di dalam Israel, berkenaan pelanggaran undang-undang kemanusiaan antarabangsa dan kesemua pelanggaran serta ketidakpatuhan terhadap undang-undang hak asasi manusia.
Menurut Presiden ABIM, Muhammad Faisal Abdul Aziz, pertubuhan itu ketika ini sedang mengawasi secara dekat pelanggaran prinsip hak asasi manusia oleh rejim Zionis dan terus melobi pelbagai pihak agar tindakan tegas diambil.
“Pada masa sama, ABIM bersetuju dengan kenyataan TYT Michelle Bachelet, Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia PBB (UNHCR), bahawa serangan kejam rejim Israel ke atas Gaza boleh diletakkan sebagai jenayah perang.
“ABIM menegaskan bahawa tindakan tersebut oleh pihak UNHRC adalah tepat dan ABIM akan terus menyuarakan hujah kami, bahawa unsur hak asasi seharusnya tidak mengenal warna kulit bagi melindungi setiap individu yang dizalimi,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut beliau, ABIM turut menyokong pandangan Datuk Dr Afifi al-Akiti (Felo Pengajian Islam Universiti Oxford) sewaktu “Program Solidaritas Kemanusiaan Untuk Palestin” yang dianjurkan pada 26 Mei lalu, bahawa isu Israel-Palestin adalah krisis kemanusiaan yang melangkaui geografi politik mahupun isu agama.
Katanya, hal itulah yang menjadi pemangkin tunjuk perasaan di kota-kota utama dunia Barat, terutama sekali daripada golongan belia, dan termasuklah masyarakat Yahudi yang insaf.
“Menggunakan naratif kemanusiaan akan membuka ruang baru untuk menyelesaikan konflik di bumi Palestin dan ini adalah satu langkah ke hadapan.
“Prinsip ini telah dinyatakan ketika mesyuarat rasmi antara ABIM dan Badan Masyarakat Madani (CSO) Malaysia dengan TYT Michelle Bachelet, sewaktu kunjungan rasmi beliau ke Malaysia, dengan iltizam jelas untuk memastikan kesemua kes kezaliman dan penindasan yang dilakukan terhadap umat Islam di beberapa negara seperti China – Uighur, Myanmar – Rohingya dan Palestin dilayan secara sama penting sebagaimana kes lain dan perlu ditekankan kepentingannya oleh pihak PBB,” katanya lagi.
Pada masa sama, ABIM juga konsisten menggesa Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) untuk menguatkuasakan Resolusi 2334 Majlis Keselamatan PBB dengan memulakan prosiding perundangan terhadap Israel.
Resolusi 2334 menegaskan kembali pendirian Majlis Keselamatan PBB bahawa penubuhan penempatan oleh rejim Israel di wilayah Palestin yang dijajah sejak 1967, termasuk Baitul Maqdis Timur, adalah salah di sisi undang-undang dan merupakan pelanggaran biadab terhadap undang-undang antarabangsa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32262

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Bidas Hisham Tak Hadir Sesi Khas Pbb Bincang Konflik Palestin Israel

Anwar Bidas Hisham Tak Hadir Sesi Khas Pbb Bincang Konflik Palestin Israel

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 187 hits
FMTAnwar Ibrahim menuntut penjelasan penuh Kementerian Luar berhubung ketidakhadiran Hishammuddin Hussein di sidang khas Perhimpunan Agung PBB PETALING JAYA Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim kesal dengan Menteri Luar Hishammuddin Hussein yang...
337 Jenayah Israel Ke Atas Wartawan Palestin Didokumentasi

337 Jenayah Israel Ke Atas Wartawan Palestin Didokumentasi

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 191 hits
GAZA 28 Syawal 1442H Rabu Kumpulan Wartawan Palestin mendokumentasikan 337 jenayah dilakukan oleh negara haram Israel ke atas pengamal media di wilayah yang dijajah pada bulan lalu Jenayah itu termasuk serangan 11 hari yang dilakukan rejim ...
Pesawat Israel Sedang Laksana Ujian Produk Kata Firma Singapura

Pesawat Israel Sedang Laksana Ujian Produk Kata Firma Singapura

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 273 hits
Syarikat kejuruteraan berpusat di Singapura hari ini berkata pesawat yang dikatakan dilengkapi teknologi perisikan yang mendarat di pangkalan tentera Singapura pada Isnin lalu adalah Boeing 737 yang digunakan bagi ujian produk komersial Dal...
Pihak Berkuasa Kaji Data Pesawat Israel Berlegar Di Ruang Udara Malaysia

Pihak Berkuasa Kaji Data Pesawat Israel Berlegar Di Ruang Udara Malaysia

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 277 hits
Pesawat tersebut tersebut terbang di Lembah Klang pada altitud melebihi 15 000 kaki lebih tinggi daripadan kawalan pihak berkuasa Malaysia Tangkap layar jejak pesawat dari Flightradar24 menunjukkan Boeing 737 400 dengan nombor pendaftaran 4...
Mungkinkah Ini Punca Pesawat Pengintip Israel Melintasi Ruang Udara Malaysia

Mungkinkah Ini Punca Pesawat Pengintip Israel Melintasi Ruang Udara Malaysia

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 706 hits
Mungkinkah Ini Punca Pesawat Pengintip Israel Melintasi Ruang Udara Malaysia Baru baru ini kecoh satu negara tentang penampakan sebuah pesawat pengintip Israel melintasi ruang udara Malaysia di saat dunia memerhatikan konflik antara Israel ...
Ireland Becomes First Eu State To Accuse Israel Of De Facto Annexation

Ireland Becomes First Eu State To Accuse Israel Of De Facto Annexation

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 164 hits
Ireland s Parliament unanimously approved a resolution condemning de facto annexation in the West Bank with government support on Wednesday night while voting down a motion to expel Israel s ambassador The motion against Jewish communities ...
Arab Saudi Tutup Ruang Udara Untuk Israel

Arab Saudi Tutup Ruang Udara Untuk Israel

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 164 hits
TEL AVIV 14 Syawal 1442H Rabu Pesawat Israel terpaksa membatalkan penerbangan ke Dubai setelah gagal mendapat kebenaran dari Arab Saudi untuk melalui ruang udara negara itu Media Israel mendakwa penumpang terpaksa menunggu selama 10 jam di ...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Bolehkah Nak Henti Ambil Ubat Tidur Lor Azepam

Kenapa Muhyiddin Kluster Mahkamah Mudah Dapat Passport

Unleashing The Miracle Of Retinol For Your Skin

Elak Menyerabutkan Fikiran Sendiri Dengan Mengamalkan 7 Perkara Ini

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users