9 Barangan Harian Dengan Idea Reka Bentuk Seperti Tiada Fungsi Yang Sebenarnya Mempunyai Tujuan


9 barangan harian dengan idea reka bentuk seperti tiada fungsi yang sebenarnya mempunyai tujuan

Kita biasa menggunakan barangan harian, tetapi mungkin tidak pernah terfikir kadangkala ia direka bentuk dengan ciri atau fungsi tersembunyi yang tidak diketahui kebanyakan orang. Beberapa butiran pada barangan itu kelihatan seperti idea reka bentuk tetapi sebenarnya ia mempunyai tujuan tertentu.
Di bawah adalah 9 barangan harian dengan idea reka bentuk yang kelihatan seperti tiada fungsi tetapi sebenarnya ia mempunyai tujuan.
#1. Lubang dan butang pada penutup minuman

ymaxsmile / Pikabu
Jika anda melihat pada penutup cawan kopi atau minuman yang lain, anda akan ternampak satu lubang kecil di atasnya. Lubang tersebut sebenarnya berfungsi sebagai penebat suhu panas daripada minuman. Wap panas perlu dilepaskan supaya ia tidak terkepung di dalam cawan minuman.
Butang-butang kecil itu juga mempunyai tujuan. Di restoran makanan segera, pekerja restoran akan memahami minuman apa yang mereka hidangkan sama ada teh, kopi atau cappuccino dengan melihat butang gelembung itu. Terdapat nama minuman di atasnya, dan kerja mereka akan menjadi lebih mudah tanpa perlu memeriksa minuman apa yang terdapat di dalam cawan.
#2. Penyandar kepala di tempat duduk kereta

aceksdemeshko / Depositphotos
Fungsi penyandar kepala di tempat duduk kereta lebih kepada melindungi pemandu dan penumpang daripada brek mengejut dalam kemalangan. Ia menjadi fungsi tambahan keselamatan selain beg udara dan tali pinggang keledar. Dan terdapat satu lagi fungsi tersembunyi bagi penyandar kepala.
Sekiranya anda mengalami situasi kecemasan seperti telah terkunci dari dalam kereta atau kereta terlibat dengan kemalangan dan terperangkap di dalam air, anda boleh menggunakan penyandar kepala sebagai pemecah cermin kereta. Caranya dengan menarik penyandar kepala dan pasakkan besi penyandar di tepi tingkap dan tolak dengan kuat penyandar kepala di tingkap itu untuk memecahkan cermin tingkap kereta. 
#3. Sudu persegi ais krim McDonald’s

aneta_rut / Instagram   / joan_foodnlife / Instagram
Bentuk sudu persegi ais krim McDonald’s telah menimbulkan banyak persoalan. Mengapa ia berbentuk persegi dan mempunyai cangkuk? Cangkuk itu sebenarnya berfungsi untuk disambungkan terus ke mesin ais krim, yang kemudian ia akan berputar bagi mencampurkan ‘topping’ pada ais krim. Dengan ciptaan ini, para pekerja tidak menghabiskan banyak masa untuk membuat pencuci mulut ini dan mesin ais krim tidak perlu dicuci dengan kerap.
#4. Pembungkus makanan dan gulungan foil

Bright Side
Terdapat rekaaan seperti kepak atau pengibas pada hujung kotak pembungkusan makanan atau foil aluminium. Sebenarnya ia direka sedemikian rupa untuk kemudahan pengguna. Jika anda menolaknya ke dalam, gulungan akan berfungsi dengan baik dan lancar di dalam kotak, dan kerja anda untuk membalut makanan akan menjadi lebih mudah.
#5. Filem hitam yang melitupi pintu ketuhar gelombang mikro

Luis Dantas / Wikimedia Commons   / Mike Mullins / Youtube
Pintu ketuhar gelombang mikro mempunyai filem hitam yang sangat penting. Ia berfungsi sebagai perisai yang dipanggil sangkar Faraday. Ia berfungsi untuk menyekat medan elektromagnet. Contoh seperti dalam gambar di atas, melihat seorang wanita di dalam sangkar Faraday. Cas elektrik yang kuat akan menyerang dari luar tetapi tidak membahayakan nyawanya kerana dia berada di dalam sangkar itu.
Perisai gelombang mikro berfungsi dengan cara yang sama. Sinaran elektromagnet tidak dapat keluar. Jadi anda tidak perlu memakai topi kerajang timah apabila setiap kali menggunakan ketuhar gelombang mikro.
#6. Baju bayi dengan rekaan tepi bahu seperti sayap atau kepak

Buntwit / Deposit Foto
Pengeluar pakaian kanak-kanak sudah tahu ibu bapa pasti mengalami cabaran apabila menukar pakaian bayi yang lasak. Untuk satu kehidupan yang lebih mudah, mereka telah mencipta kepak tepi bahu di pakaian bayi untuk membantu ibu bapa atau penjaga menyalin pakaian bayi.
Rekaan seperti kepak ini berfungsi sebagai penurun pakaian bayi ke bawah untuk menjadikan keadaan bayi lebih selesa. Pakaian yang dibuka akan ditolak dan dilurutkan ke bawah melalui kaki dan bukan menariknya ke atas melalui kepala bayi.
#7. Kotak pizza

 themodeltypee1 / Twitter
Kotak pizza itu sebenarnya telah direka untuk berdiri. Anda hanya perlu melipat kotak mengikut arahan pada kotak dan ia boleh berdiri tanpa perlu meletakkan apa-apa alas pendiri lain.
#8. Lubang-lubang kecil pada bekas coklat

Bright Side
Bagi penggemar coklat, anda perlu tahu bahawa lubang-lubang kecil yang terletak di tepi bekas coklat itu ada gunanya. Tolak atau tekan lubang itu ke dalam dan coklat akan melompat keluar dengan mudah.
#9. Gelung atau kelok pada kemeja

 ArturVerkhovetskiy / Depositphotos  / Depositphotos
Gelung  atau kelok di belakang baju bawah-butang diperkenalkan pada tahun 1960-an. Kemeja jenis boleh digantung pada “pasak loker” untuk mengelakkan kemeja menjadi kusut. Tetapi gelung atau kelok ini juga mempunyai rahsia.
Di masa lalu, para pelajar di Amerika menggunakan gelung atau kelok ini sebagai penanda untuk memberitahu bahawa mereka berada di dalam perhubungan dengan seseorang dan orang di sekeliling dapat menentukan bahawa seorang lelaki itu tidak lagi “bebas”.
Sumber : Bright Side
Kredit : EraBaru


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2019/02/9-barangan-harian-dengan-idea-reka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Aku Syak Isteri Aku Sebenarnya Nak Kikis Duit Aku Rm50 Aku Bagi Tiap Bulan Untuk Belanja Anak Anak Dia Kata Tak Cukup

Aku Syak Isteri Aku Sebenarnya Nak Kikis Duit Aku Rm50 Aku Bagi Tiap Bulan Untuk Belanja Anak Anak Dia Kata Tak Cukup

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 997 hits
Salam min minta hide fb nie aku pinjam member punye aku nak cite sikit tentang isteri derhaka isteri nerakq Bini aku lari bqwa anak2 tak nak balik pada aku sebab nye aku ada pukul dia hari tu aku geram sebab dia suka melawan dan takikot ape...
Bentan Sebenarnya Jangkitan Kuman Lepas Bersalin Fahami 5 Punca Bentan Elak Percaya Pantang Larang Karut

Bentan Sebenarnya Jangkitan Kuman Lepas Bersalin Fahami 5 Punca Bentan Elak Percaya Pantang Larang Karut

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 406 hits
Apa sebenarnya bentan dari sudut sains Elok diketahui punca punca bentan ini supaya tidak terikut pantang larang karut Perkataan bentan selalu berlegar dalam masyarakat terutama sekali bagi wanita selepas bersalin dan kanak kanak berkhatan ...
Bukan Cuma Karena Ngamuk Ditilang Sampai Rusak Motor Ini 4 Alasan Sebenarnya Pria Itu Jadi Tersangka

Bukan Cuma Karena Ngamuk Ditilang Sampai Rusak Motor Ini 4 Alasan Sebenarnya Pria Itu Jadi Tersangka

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 184 hits
Berawal dari kena tilang sampai merusak motornya sendiri kini Adi Saputra ditahan polisi Daripada menduga duga alasan serta kronologi kejadian sebenarnya menurut kepolisian juga bisa dibaca di sini
Hutang Kereta Sebenarnya Menjerat Anda Ke Neraka Kewangan

Hutang Kereta Sebenarnya Menjerat Anda Ke Neraka Kewangan

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 311 hits
Ramai mungkin terlepas pandang terutamanya golongan muda yang baru berkerjaya dan tak kurang pula golongan pertengahan yang baru nak stabil peribadi dan keluarga Kereta mampu beli yang mereka beli dan pandu akhirnya membawa mereka ke neraka...
Sebenarnya Satu Dunia Sudah Tertipu Dengan Bitcoin

Sebenarnya Satu Dunia Sudah Tertipu Dengan Bitcoin

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 250 hits
Co Founder Bitcoin jual semua Bitcoin miliknya dan berkata matawang crypto itu tidak berguna Haa selepas harga Bitcoin naik mencanak kepada harga yg sukar diterima akal pengasas bersama Bitcoin jual semua Bitcoin milik dia pada harga yg tin...
Pernah Tertanya Tanya Apa Fungsi Lubang Kecil Di Dekat Kelopak Mata Ini Dia Penjelasannya

Pernah Tertanya Tanya Apa Fungsi Lubang Kecil Di Dekat Kelopak Mata Ini Dia Penjelasannya

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 1847 hits
Cuba anda berdiri di hadapan cermin dan perhatikan bahagian mata betul betul Jika anda perasan ada satu lubang kecil berada tepat di kelopak mata bahagian bawah Mesti anda tertanya tanya apakah fungsi lubang kecil berkenaan bukan Jika ada b...
Cara Setup Fungsi Upload Defaults Di Channel Youtube Anda

Cara Setup Fungsi Upload Defaults Di Channel Youtube Anda

papar berkaitan - pada 24/1/2019 - jumlah : 323 hits
Cara Setup Fungsi Upload Defaults Di Channel Youtube Anda Upload Defaults adalah salah satu fungsi yang disediakan oleh Youtube bagi memudahkan Youtubers menguruskan channel Youtube masing masing Sebahagian besar Youtubers pemula akan copy ...
Pengantin Gempal Didakwa Aniaya Kawan Gara Gara Diusung Ini Sebenarnya Yang Berlaku

Pengantin Gempal Didakwa Aniaya Kawan Gara Gara Diusung Ini Sebenarnya Yang Berlaku

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 283 hits
Pengantin Gempal Didakwa Aniaya Kawan Gara Gara Diusung Ini Sebenarnya Yang Berlaku
Pemilik Lesung Pipit Anda Sebenarnya Dalam Golongan Bertuah Kerana Ada 20 Saja Didunia Ini Yang Berlesung Pipit

Pemilik Lesung Pipit Anda Sebenarnya Dalam Golongan Bertuah Kerana Ada 20 Saja Didunia Ini Yang Berlesung Pipit

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 1012 hits
Lesung pipit ataupun lesung pipi adalah lekukan yang ada pada kulit yang membentu pada bahagian pipi hanya beberapa orang yang memilikinya dan akan mudah kelihatan jika seseorang itu mengukirkan senyuman Jika lelaki yang memiliki lesung pip...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Kidzania Goodday Charge Smoothie Gym Kanak Kanak Pertama Di Malaysia

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pantangnya Dicampur Belacan

Nasi Lemak Sambal Sotong Kembang