8 Tips Menjayakan Penyusuan Susu Ibu Yang Ibu Muda Wajib Tahu


Dalam tak sedar saya telah berjaya menyusukan ketiga-tiga anak secara esklusif sehingga 2 tahun. Banyak tips menjayakan penyusuan susu ibu secara esklusif telah dipraktikkan tanpa perlu top up dengan susu formula. Jadi, tugas MiaZain pula untuk berkongsi dengan anda tentang tips menjayakan penyusuan susu ibu kepada ibu semua supaya ibu juga dapat menjayakan proses penyusuan susu ibu ini.
Sebenarnya bukan mudah untuk menjayakan proses penyusuan susu ibu sehingga anak berusia 2 tahun. Banyak sangat halangan dari orang sekeliling dan diri kita sendiri untuk menjayakan proses penyusuan ini.
Jadi, Mia akan kongsikan disini antara tips menjayakan penyusuan susu ibu yang dapat membantu anda untuk menjayakan penyusuan susu ibu secara esklusif. Semoga perkongsian ini dapat membantu ibu-ibu lain yang memahami betapa pentingnya susu ibu kepada anak kita.
8 Tips Menjayakan Penyusuan Susu Ibu Hingga 2 Tahun Untuk menjayakan penyusuan susu ibu selama 2 tahun bukanlah satu perkara yang mudah, lebih-lebih lagi bagi ibu yang berkerjaya. Jadi, ilmu-ilmu tentang penyusuan adalah perkara wajib yang perlu kita cari sebelum melahirkan anak. Ramai ibu-ibu hanya try and error dan menyebabkan mereka gagal dalam usaha murni ini kerana ceteknya ilmu penyusuan ini.
Jadi, ikuti tips menjayakan penyusuan susu ibu ini supaya ibu semua dapat menyusukan anak ibu tanpa gagal. Antara tips yang boleh dipraktikkan adalah:
1. Buat Persediaan Mental & Fizikal Dengan Tanamkan Niat Dan Azam Persediaan mental & fizikal sangat lah penting. Niat untuk menyusukan anak haruslah ke jalan Allah. Kita perlu set pada minda kita bahawa kita nak menyusukan anak selama 2 tahun. Sebarang halangan yang datang untuk menyususkan anak tak akan terkesan pada kita. Dari segi fizikal pula, pastikan badan kita sihat kerana masa rehat pasti akan digunakan untuk menyusukan anak tambahan pula tenaga kita berkurangan setelah melahirkan anak.
2. Tambah Ilmu Kalau dah ada niat tapi tak tahu caranya pun susah juga. Jadi, kita harus banyakkan membaca tentang ilmu penyusuan. Artikel-artikel di internet, blog-blog ibu menyusu, forum penyusuan susu ibu boleh dijadikan sebagai rujukan. Bila ada ilmu kita akan rasa lebih faham dan yakin. Ibu juga boleh follow blog MiaZain ini untuk dapatkan ilmu tentang penyusuan sebab banyak lagi topik tentang penyusuan yang akan Mia kongsikan disini.
3. Sokongan Suami Dan Ahli Keluarga
Orang terdekat juga memainkan peranan penting untuk menjayakan proses penyusuan susu ibu ini. Beritahu kepada mereka bahawa kita nak menyusukan anak selama 2 tahun dengan susu ibu sahaja tanpa susu formula. Apabila mereka tahu tentang pendirian kita, mereka akan lebih menghormati pendirian kita.
4. Persediaan Material
Sediakan alatan penyusuan untuk memudahkan kita menyusu anak. Contohnya bagi ibu yang berkerja, mereka perlukan alatan yang lengkap seperti pump susu, botol untuk simpan susu, bekas yang sesuai untuk simpan susu. Disamping itu keperluan seperti nursing pillow, nursing bra dapat memudahkan kita menyusukan anak. Bila ada barang-barang ni, proses penyusuan tu akan jadi lebih mudah dan selesa.
5. Persediaan Rohani
Berdoalah semoga Allah memberi kekuatan pada kita untuk menyusukan anak sehingga usianya 2 tahun. Perbanyakkan amalan rohani untuk ikhtiar banyakkan susu.
6. Faham konsep asas penyusuan Ibu menyusu perlu faham konsep demand & supply. Semakin banyak anak menyusu badan, semakin banyak susu akan terhasil. Ini selaras dengan keperluan bayi. Di awal kelahiran, perut bayi masih kecil dan hanya memerlukan susu yang sedikit. Jadi, susu yang dikeluarkan pun sikit. Bukan bermakna susu mereka tidak mencukupi untuk memenuhi keperluan anak.
7. Elakkan Stress dan berfikiran negatif Stress adalah perkara biasa bagi ibu yang baru melahirkan anak, ditambah pula dengan kurang rehat. Jadi, kena pandai uruskan tekanan yang datang supaya penghasilan susu tidak merudum. Ibu-ibu juga perlu sentiasa berfikiran positif yang mereka dapat menyususkan anak selama 2 tahun dan susu yang dihasilkan adalah mencukupi.   
8. Jaga Kesihatan Ibu Menyusu
Semasa menyusukan bayi, zat-zat dan nutrien penting daripada badan ibu akan disalurkan ke anak melalui susu ibu. Dalam masa sama proses penyusuan susu ibu tu sendiri banyak guna tenaga. Jadi, sangat penting bagi ibu menyusu untuk memastikan badan anda mendapat nutrien lengkap supaya badan boleh menghasilkan susu dengan baik, kesihatan terjaga, dan anak mendapat nutrien penting untuk membesar dengan baik. 
Cara untuk menjaga kesihatan ibu Untuk memastikan kesihatan ibu sentiasa sihat dan bertenaga, makanan tambahan sangat diperlukan untuk membantu ibu menjayakan proses penyusuan susu ibu ini. Makanan tambahan dapat membantu menghasilkan susu yang banyak dan berkhasiat. Disamping itu, makanan tambahan juga dapat memberi tenaga kepada ibu menyusu. Jadi ibu akan sentiasa bersemangat untuk menyusukan anak.
Cuba bayangkan sekiranya ibu tidak bertenaga, letih, penat akibat terpaksa bangun malam untuk menyusukan anak, dalam masa yang sama terpaksa menjalankan tugas harian seperti biasa, ini akan menyebabkan ibu menyusu mudah stress.
Perlu diingat, stress adalah salah satu punca susu tidak dapat dikeluarkan dengan lancar. Apabila susu berkurang, kita lebih cepat untuk berputus asa. Jadi, hal ini akan membantutkan proses penyusuan anak anda.
Jadi, jangan abaikan pengambilan makanan tambahan ini. Sepanjang saya menyusukan emil, saya amalkan pengambilan vitamin-vitamin seperti dibawah:
1. ESP Bantu kurangkan rasa lapar dan bagi tenaga. Bekalkan protein yang penting untuk proses penghasilan susu ibu yang penting untuk perkembangan bayi. Bantu pelihara kesihatan sel, kulit, kuku, rambut ibu dan bayi.
2. Vitamin C Kuatkan sistem imun. Bantu perkembangan tulang dan gigi bayi.
3. B Complex
Baik untuk kesihatan saraf dan peredaran darah. Bantu redakan tekanan ibu dan memberi ketenangan serta keseimbangan emosi.
4. Ostematrix
Bekalkan sumber kalsium penting untuk perkembangam bayi dan ganti semula kalsium ibu yang hilang. Bantu ibu tidur lebih nyenyak dan bangun rasa lebih cergas.
5. Alfalfa Complex
Alfalfa adalah penggalak susu yang tak panas dan tak mudaratkan baby. Kaya dengan mineral dan serat untuk bantu kurangkan sembelit dan cuci usus untuk bantu ibu kurus dan kempiskan perut. Bagus untuk kesihatan dalaman wanita lepas bersalin.
6. Multivitamin Vita-Lea
Diformulasi dengan zat besi yang membantu penghasilan sel darah mana yang mana ibu lepas bersalin banyak kehilangan darah. Membekalkan dan mengisi kelompongan nutrien daripada diet harian untuk pemulihan sel dan kesihatan keseluruhan.
7. Omega Guard
Omega Guard memberi sumber asid lemak 3 yang bagus untuk keperluan ibu dan bayi untuk merangsang perkembangan saraf, mata dan otak yang baik. Ia juga membantu untuk ibu mengekalkan berat badan yang ideal dan badan yang sihat.
Telah ramai ibu yang dah cuba dah berpuas hati dengan set penyusuan ini. Antara testimoni yang berjaya setelah mengambil set ini adalah apabila seorang ibu ini telah dapat menghasilkan banyak susu dan boleh berjaya buat banyak stok EBM. Terdapat banyak lagi testimoni mereka yang berjaya telah Mia satukan di entry berikut:
Testimoni Set Menyusu Shaklee – Pengalaman Pengguna Set Menyusu Shaklee
Telah ramai ibu-ibu yang mengambil makanan tambahan ini berjaya menyusukan anak mereka hingga lengkap 2 tahun. Sekiranya anda ingin berjaya seperti mereka dan berminat untuk mendapatkan set vitamin ini, boleh hubungi Mia melalui whatsapp di 012-928 3726. Mia akan terangkan kepada anda dengan lebih lanjut tentang produk ini.
——————————————————————————-
Saya MiaZain
(ID Shaklee : 1081104)
adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan,
sila hubungi :
✆ SMS | WhatsApp : 012 928 3726 [Mia]

Setiap pembelian di laman web ini, anda layak menerima :
Jadual pengambilan vitamin
Tips ekslusif
Konsultasi percuma berterusan
Layak dijemput ke group eksklusif di Whatsapp

FB : Salmiah Md Zain
COD | USM Pulau Pinang dan kawasan berdekatan
Penghantaran dibuat ke seluruh Malaysia

PENAFIAN
Kenyataan dihalaman ini tidak dinilai oleh badan FDA (Food And Drug Adminstration).
Ia tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat atau mencegah sebarang jenis penyakit
———————————————————————————
The post 8 Tips Menjayakan Penyusuan Susu Ibu yang Ibu Muda Wajib Tahu appeared first on MiaZain.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.miazain.com/8-tips-menjayakan-penyusuan-susu-ibu-yang-ibu-muda-wajib-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Momma Pregolact Susu Milk Booster Terbaik Untuk Ibu Mengandung Dan Menyusu

Momma Pregolact Susu Milk Booster Terbaik Untuk Ibu Mengandung Dan Menyusu

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 418 hits
Bagi wanita yang sedang mengandung ataupun sudah melahirkan anak tentunya mempunyai impian untuk menyusukan anak mereka dengan susu ibu Namun tidak semua orang mempunyai rezeki sedemikian Disebabkan beberapa faktor antaranya masalah kesihat...
Medal Untuk Anak Ibu Sambil Kayuh Fikir Aafiyah Nak Susu Ds Siti Berjaya Berbasikal 72km

Medal Untuk Anak Ibu Sambil Kayuh Fikir Aafiyah Nak Susu Ds Siti Berjaya Berbasikal 72km

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 552 hits
Istimewanya anak di hati Datuk Sri Siti Nurhaliza hinggakan medal yang dimenangi juga adalah untuknya Datuk Sri Siti Nurhaliza memang gemar berbasikal Beliau seringkali memuatnaik posting aktiviti berbasikalnya Minat ini juga turut dikongsi...
Ibu Halalkan Susu Ibu Bayi 56 Hari Meninggal Hari Terakhir Dhalia Terdetik Pakaikan Serba Putih

Ibu Halalkan Susu Ibu Bayi 56 Hari Meninggal Hari Terakhir Dhalia Terdetik Pakaikan Serba Putih

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 322 hits
Hati ibu mana tak sedih apabila anak yang dikandung 9 bulan pergi setelah 56 hari dilahirkan Dhalia Nur Imanni yang disahkan mempunyai masalah kebocoran pada injap jantung ketika dalam kandungan lagi sudah pun bahagia di syurga Perkongsian ...
Tak Nak Susu Panas Nak Susu Sejuk Si Kecil Sekarang Panjang Akal Ibu Bapa Perlu Bijak

Tak Nak Susu Panas Nak Susu Sejuk Si Kecil Sekarang Panjang Akal Ibu Bapa Perlu Bijak

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 323 hits
Anak suka membetah cakap ibu bapa mereka bagaimana cara untuk atasinya Anak saya contohnya sering memberi alasan untuk sesuatu perkara seperti nak tengok kartun ni dulu sebelum mandi tak nak susu panas nak susu sejuk sedangkan kebiasaanya o...
Ibu Sayang Kamu Lebih Air Dalam Kepala Kurang Sel Otak Dalila Suka Susu Ibu

Ibu Sayang Kamu Lebih Air Dalam Kepala Kurang Sel Otak Dalila Suka Susu Ibu

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 682 hits
Ibu akan terus menyayangi anak anaknya selagi hayat dikandung badan Kisah ibu ini benar benar mengusik perasaan tatkala mengetahui anak istimewa sejak dari dalam kandungan lagi Bertuahnya Nur Dalila Sofea ini mempunyai ibu penyayang ibu 3 o...
Bagaimana Susu Ibu Boleh Terhasil Ini Jawapannya

Bagaimana Susu Ibu Boleh Terhasil Ini Jawapannya

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 331 hits
Sebagai seorang ibu yang telah menyusukan sendiri anak anak dari saat baru dilahirkan sehingga usianya mencapai 2 tahun daku dengan sendirinya menjadi tertanya tanya bagaimanakah sebenarnya susu ibu ini boleh terhasil Iya Allah SWT yang cip...
7 Khasiat Susu Badam Untuk Ibu Hamil Ia Ternyata Bagus Bagi Janin Anda Juga

7 Khasiat Susu Badam Untuk Ibu Hamil Ia Ternyata Bagus Bagi Janin Anda Juga

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 328 hits
Apakah khasiat susu badam dan sesuaikah susu badam diambil oleh wanita mengandung Jika seseorang mempunyai alahan terhadap kacang soya atau gluten maka susu badam merupakan pengganti terbaik Segelas susu badam mempunyai vitamin dan mineral ...
Psikologi Ibu Bantu Pengeluaran Susu Lancar Jika Asyik Cakap Susu Sikit Memang Tak Berjaya

Psikologi Ibu Bantu Pengeluaran Susu Lancar Jika Asyik Cakap Susu Sikit Memang Tak Berjaya

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 274 hits
Kebanyakan ibu berhasrat untuk menyusukan anak secara eksklusif Namun ada ketikanya impian itu tak kesampaian sehingga ibu asyik cakap susu sikit takut anak lapar Bagi mengelakkan keadaan ini berlaku persediaan awal penting supaya dapat mel...
Makan Jambu Batu Sweet Potato Nana Kongsi Tip Kurus Untuk Ibu Muda Yang Bekerja

Makan Jambu Batu Sweet Potato Nana Kongsi Tip Kurus Untuk Ibu Muda Yang Bekerja

papar berkaitan - pada 18/4/2019 - jumlah : 227 hits
Selebriti terkenal Siti Nordiana Alias atau lebih mesra dipanggil Nana berkongsi petua kekal sihat dan kurus bagi ibu muda yang bekerjaya dan tiada masa untuk ke gym Perkongsian tersebut dibuat melalui akaun instagramnya dan rata rata mengu...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Ee Ji Ban Chicken Rice Ball Haniz Zalikha Pernah Makan Kat Ee Ji Ban Ya

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Kerana Rasuah Rm100 Pekebun Kena Denda Rm10 000

Effective Market Research On A Budget

Lirik Lagu Sulit Betrand Putra Onsu

Buah Tin 10 Khasiat Kepada Kesihatan Lelaki Wanita