8 Tip Penting Untuk Membeli Al Quran Di Pasaran



Antara amalan kebaikan yang amat digalakkan semasa bulan Ramadan ialah mempelajari dan mengajarkan al-Quran. Daripada Ibn Abbas R.A berkata:
“Bahawa Rasulullah S.A.W merupakan orang yang paling pemurah melakukan pelbagai kebaikan. Kemurahan Baginda S.A.W akan bertambah menjelangnya bulan Ramadan ketika malaikat Jibril AS menemui Baginda S.A.W. Jibril AS akan datang menemui Baginda S.A.W pada setiap malam pada bulan Ramadan, lalu Jibril AS mengajarkan al-Qur’an kepada Baginda S.A.W. Sesungguhnya Baginda S.A.W bersifat pemurah dengan bersegera melakukan kebaikan umpama angin yang bertiup kencang.”
Muttafaqun ‘Alaih, riwayat al-Bukhari, no. 6, 1906, 3220, 3554, 4997, Muslim, no: 2308
Amalan tadarus al-Quran setiap hari, menghayati makna dan merenungi isi al-Quran mampu meningkatkan keimanan dan keyakinan dalam hati.
Besarnya kemuliaan Ramadan, Allah S.W.T menurunkan al-Quran dalam bulan tersebut. Bersempena dengan kedatangan Ramadan al-Mubarak, disertakan di sini panduan bagaimana untuk mendapatkan naskhah al-Quran yang bersesuaian di pasaran.
#1- Mempunyai Cop Kementerian Dalam Negeri (KDN)
Cop ini memperakukan ayat-ayat yang terkandung di dalam naskhah tersebut adalah betul.
#2- Mempunyai Pelekat Hologram KDN
Pelekat ini mempunyai :
i. Jata Negara
ii. Logo KDN
iii. Tulisan perkataan ‘Malaysia’ memenuhi stiker
iv. Tulisan perkataan ‘Sahih’ dalam ejaan jawi
vi. Nombor siri
vii. Ada perkataan TULEN
#3- Tulisan Bertepatan Dengan Kaedah Rasm Uthmani
Lihat ejaan الرحيم dalam Basmalah atau ayat ke-3 surah al-Fatihah, jika tidak ada tanda sukun (tanda mati) di atas huruf Ya, maka ia adalah kaedah Rasm Uthmani.
#4- Disenaraikan Khas
Al-Quran yang diluluskan adalah tertera di dalam senarai Lajnah Tashih al-Quran Kementerian Dalam Negeri.
#5- Kulit Luar Al-Quran
Sampul luar yang keras biasanya menjadi pilihan pembeli. Kulit luar yang keras akan melindungi bahagian dalaman yang lebih lembut teksturnya. Ini meningkatkan lagi jangka hayat al-Quran yang dibeli.
Pilihan warna sampul juga amat penting. Pilihlah sampul luar yang mempunyai warna kegemaran anda supaya anda akan sentiasa tertarik untuk membacanya.

#6- Jenis Kertas
Jenis kertas sangat mempengaruhi keselesaan membaca. Kertas yang disyorkan ialah daripada jenis ‘premium’ kerana sifatnya yang menyerap dan memantul cahaya secara seimbang.
Oleh hal yang demikian, ia tidak terlalu gelap dan tidak terlalu silau untuk mata. Mata akan berasa nyaman dan tidak cepat penat ketika membaca.
#7- Saiz Al-Quran
Pilih saiz yang bersesuaian untuk anda dengan mengambil kira fungsi utama sesebuah al-Quran yang mahu dimiliki. Sekiranya untuk dibawa ketika mengembara, saiznya perlu kecil dan padat, sesuai untuk diletakkan ke dalam tas tangan atau beg sandang.
Saiz al-Quran yang besar memiliki fon yang besar, amat sesuai untuk pembaca yang mengalami masalah penglihatan.
#8- Al-Quran Terjemahan
Di Malaysia umumnya, al-Quran terjemahan boleh didapati di dalam dua bahasa iaitu bahasa Melayu dan Inggeris. Pilihlah mengikut kecenderungan dan kefasihan.
Mulakan dengan membaca beberapa helaian awal al-Quran terjemahan tersebut untuk melihat gaya terjemahan yang bersesuaian dengan kecenderungan bahasa anda.
Al-Quran merupakan kalam Allah dan mukjizat paling agung yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad S.A.W. Setiap orang Islam dituntut untuk membaca al-Quran setiap hari, lebih-lebih lagi pada bulan Ramadan.
Jadikan pengalaman setiap kali membaca al-Quran satu ibadah yang memberikan kepuasan dengan memahami dan menghayati maknanya.
Untuk itu, amat penting untuk memiliki al-Quran yang serasi dengan anda, yang membuatkan anda sentiasa mahu berdampingan dengannya setiap hari. Dengannya, kita merenung kelemahan dan mencari kekuatan diri. Ibarat sahabat akrab, tanpanya dunia anda tidak lengkap.
Firman Allah S.W.T;
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ
“Bulan Ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan menjadi pembeza (di antara yang hak dengan yang batil).”
Surah al-Baqarah 2:185
 
Sumber: tzkrh.com 
The post 8 Tip Penting Untuk Membeli Al Quran Di Pasaran appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/8-tip-penting-untuk-membeli-al-quran-di-pasaran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
3 Hal Penting Sebelum Membeli Motor

3 Hal Penting Sebelum Membeli Motor

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 509 hits
Mungkin selama ini kita tidak pernah memperhatikan hal hal penting apa saja yang harus dipertimbangkan sebelum memutuskan membeli sepeda motor yang akan digunakan Biasanya patokan yang dipakai adalah sudah pernah menggunakan merek motor ter...
Tip Terbaik Membeli Smartphone Pilihan

Tip Terbaik Membeli Smartphone Pilihan

papar berkaitan - pada 16/5/2019 - jumlah : 311 hits
Hari ke hari pelbagai jenis Smart Phone sudah keluar di pasaran sehinggakan Syarikat Blackberry pun dijual oleh sebab tidak mampu untuk bersaing dalam teknologi telefon pintar Namun aku masih seperti berada pada era 90an dengan masih menggu...
Nuzul Al Quran 1440h

Nuzul Al Quran 1440h

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 434 hits
Assalammualaikum wbtNUZUL AL QURAN 1440H Hari ini 17 Ramadhan Separuh bulan Ramadhan telah kita tempuhi dan berlalu Alhamdulillah Berbaki lagi separuh moga ianya juga menjadi rezeki indah untuk kita semua umat Islam melunaskannya dengan mem...
Sumbangan Al Quran

Sumbangan Al Quran

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 175 hits
TANGGA BATU 21 MEI Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bersama Ahli Parlimen Pekan Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dan Pengerusi UMNO Melaka Datuk Seri Ab Rauf Yusoh menyampaikan sumbangan Al Quran kepada sekolah sekolah tahfiz pada Majlis Ift...
Maksud Nuzul Al Quran Dan Iktibar Darinya

Maksud Nuzul Al Quran Dan Iktibar Darinya

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 383 hits
Pengertian Nuzul Al QuranDaripada segi bahasa perkataan Nuzul bererti menetap di satu tempat atau turun dari tempat yang tinggi Kata perbuatannya nazala membawa maksud dia telah turun atau dia menjadi tetamu Sebenarnya penggunaan istilah Nu...
Kufi Wednesday Khas 78 Nuzul Al Quran

Kufi Wednesday Khas 78 Nuzul Al Quran

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 500 hits
Salam Nuzul Al Quran Bacalah al Quran kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari Kiamat sebagai syafaat kepada para pembacanya
Nuzul Quran 2019

Nuzul Quran 2019

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 475 hits
Assalammualaikum Dunia Hoooyeee hari nie 17 Ramadhan hari Nuzul Quran Melaka tak ambil cuti yer kita orang dah ambil masa 1 Ramadhan hari tue kepada yang cuti hari nie selamat bercuti Apakah makna hari Nuzul Qur an Bulan Ramadhan yang mulia...
Selamat Bercuti Sempena Nuzul Quran

Selamat Bercuti Sempena Nuzul Quran

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 387 hits
Al Quran diturunkan oleh Allah s w t pada 17 Ramadan yang disebut Malam Qadar Diturunkan Al Quran dari Luh Mahfuz ke Baitul Izzah di langit dunia sekali gus dan secara beransur ansur mengikut suasana dan keperluan kepada Nabi s a w Assalamu...
Jokowi Peringatan Nuzulul Quran Di Istana Masukan Para Ulama Ke Soekarno

Jokowi Peringatan Nuzulul Quran Di Istana Masukan Para Ulama Ke Soekarno

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 244 hits
Bung Karno mentradisikan peringatan Nuzulul Quran di Istana Ini adalah masukan dari ulama sebagai rasa syukur anugerah kemerdekaan dari Allah kepada Indonesia Tradisi Nuzulul Quran di Istana ini atas nasihat para ulama kita ujar Jokowi
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024