8 Penyakit Dan Penawarnya Menurut Islam



 
8 penyakit dan penawarnya menurut islam | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Setiap ujian yang datang kepada kita adalah berbeza bagi setiap makhluk Allah. Ada orang, hidupnya mewah, hatinya senang. Ada orang pula diuji dengan hidup susah, hati yang tidak pernah tenang dan macam-macam lagi. Ada yang kais pagi, makan pagi, kais petang makan petang.

Ada orang yang sentiasa sabar dalam setiap ujian yang datang kepadanya. Ada orang yang tidak mampu bersabar dan sering menyalahkan setiap perkara yang ada di dalam hidupnya. Ketahuilah, di dalam setiap kesulitan pasti akan ada kemudahannya.

Berhentilah mengeluh. Kerana setiap dari penyakit itu pasti ada penawarnya kecuali mati. Dan hari ini, aku nak kongsikan dengan semua, 8 penyakit dan penawarnya menurut islam!

#1. Rezeki sempit

Jika rezeki kita sempit, rasa susah sangat. Kadang dalam kocek tinggal RM1.00 sahaja. Dengan pelbagai perkara nak kena beli. Percayalah, dengan hanya bersedekah, insyaAllah, rezeki kita pasti akan jadi lancar selepas ini.

Memang sukar, dengan apa yang tinggal dekat kita, nak sedekah pula pada orang lain, memang sukar. Namun percayalah, sedekah itu yang membuatkan rezeki kita akan kembali lancar, insyaAllah.

#2. Emosi terganggu, tidak stabil

Bercerita mengenai emosi terganggu ni, kadang kita nampak serabut, nampak tak tentu arah. Kadang semua benda tak kena, nak marah-marah sebab emosi kita tak stabil. Kusut.

Penawar kenapa masalah ini adalah dengan mengambil wuduk dan sentiasa beristighfar. Kadang jiwa kita kosong, itu penyebab kepada mudahnya syaitan menghasut.

Dengan hanya kembali mengingat Allah dan mengisi ruang kosong dalam hati kita dengan beristighfar,insyaAllah, emosi kita akan kembali tenang.

#3. Sakit.

Sakit ini ada banyak, ada pelbagai jenis sakit. Namun, jika ianya adalah sakit yang disebabkan oleh pemakanan, penawar yang terbaik adalah berpuasa.

Makanan memang penting dalam kehidupan. Makan untuk hidup itu bagus, namun hidup untuk makan pula harus di elakkan. Ini adalah kerana, banyak penyakit yang berpunca daripada pemakanan kita.

Berpuasa ternyata sangat bagus untuk tubuh badan kita. Itu sebabnya, semua penganut agama islam diwajibkan berpuasa selama sebulan di dalam bulan Ramadan. Banyak khasiatnya berpuasa untuk diri kita.

#4. Hati tak bahagia

Bahagia ini kita boleh nampak dengan mata kasar. Kadang ada rakan-rakan yang kata diri mereka sangat bahagia namun hakikatnya tidak. Bagaimana nak ubat hati yang tidak bahagia?

Jawapannya adalah dengan solat pada awal waktu. Bila kita dulukan yang Maha Esa, hati kita pasti akan bahagia. Kita tak akan kusut dengan kehidupan dunia kerana kita dah jaga hubungan kita dengan Yang maha pencipta.

#5. Hati sempit

Hati yang sempit, atau rasa kosong juga adalah satu penyakit. Dalam 8 penyakit dan penawarnya menurut islam, hati yang sempit boleh diubati dengan membaca Al-Quran.

Al-quran yang kita baca dan kerap dampingi akan menjadi “kawan baik” kita kelak di dalam kubur. Banyak kebaikan yang bakal kita perolehi jika kita kerap membaca Al-Quran. Jika tak tahu membaca, usahakan untuk belajar, kerana tiada yang terlambat selagi mana ajal kita belum sampai.

#6. Tekanan/stress

Stress boleh jadi daripada pelbagai sebab. Dan tekanan yang tidak diuruskan secara baik boleh membawa kepada kematian. Tidak dinafikan, dalam keadaan sekarang, ramai yang tertekan. Namun, berusahalah untuk mengubatinya dengan kerap membaca Lahaula wala quwwata illa billah, insyaAllah, akan dipermudahkan oleh Allah.

#7. Wajah tak berseri

Wajah nampak kusam? Nampak kusut? Tak berseri? Jawapannya adalah, keraplah bertahajjud. Tak perlu pakai produk yang mahal-mahal, Cuma guna air sahaja. Lihat wajah para ulama. Berseri-seri sahaja wajah mereka. Hati yang melihat pun jadi tenang.

Namun, tak semua mampu meninggalkan katil yang empuk, tidur yang lena hanya untuk bertahajjud. Jika anda salah seorang yang kerap solat mala mini, sesungguhnya ada manusia yang hebat!

#8. Gelisah

Dan akhir sekali, dalam 8 penyakit dan penawarnya menurut islam, hati yang gelisah. Jika anda sentiasa gelisah, ubatnya hanyalah sentiasa berdoa kepada Allah dan kerap beriadah. Hentikan focus pada 1 perkara  sahaja (contohnya kerja). Ambil masa untuk beriada dan sentiasa berdoa kepada Allah, insyaAllah, diri kita akan kembali tenang.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/02/8-penyakit-dan-penawarnya-menurut-islam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Benarkah Dunia Akan Hancur Sebelum Tahun 1500 Hijriyah Ini Dia 5 Fase Dunia Akhir Zaman Menurut Islam

Benarkah Dunia Akan Hancur Sebelum Tahun 1500 Hijriyah Ini Dia 5 Fase Dunia Akhir Zaman Menurut Islam

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 1122 hits
Menurut perhitungan masehi umat Islam kini sedang memasuki usia tahun ke 1437 Hijriyah Dimana ini adalah angka yang cukup lama setelah perjalanan kenabian Tahun kenabian ini dihitung dimana saat Rasulullah Shallallahu alaihi wasallam berjua...
Cara Buat Online Bank Islam

Cara Buat Online Bank Islam

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 296 hits
Cara Buat Online Bank Islam Bagaimana cara daftar Bank Islam online untuk memudahkan urusan perbankan atas talian Dalam artikel ini akan ditunjukkan cara buat Bank Islam online atau disebut juga sebagai internet banking untuk sesiapa yang m...
Penipuan Sejarah Tamadun Islam Di Malaysia

Penipuan Sejarah Tamadun Islam Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 172 hits
Dalam sejarah tamadun Islam belum ada peristiwa umat Islam kena tipu secara total sehinggalah Himpunan RUU 355 Padang Merbuk Mastermindnya Hadi Awang
Gesa Kerajaan Haramkan Aplikasi Sugarbook Bimbang Pelajar Islam Terjebak

Gesa Kerajaan Haramkan Aplikasi Sugarbook Bimbang Pelajar Islam Terjebak

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 174 hits
KPT perlu pandang serius babitkan moral generasi berpendidikan PENDEDAHAN mengenai pembabitan pelajar institusi pengajian tinggi di Malaysia ke kancah hubungan sosial sugar baby sugar daddy menggambarkan budaya hidup Barat sedang cuba mengu...
Bank Islam Sasar 500 000 Pelanggan Aplikasi Thenoor

Bank Islam Sasar 500 000 Pelanggan Aplikasi Thenoor

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 212 hits
BANK Islam Malaysia Bhd menyasarkan untuk meraih sehingga 500 000 pelanggan baharu menerusi pelantikannya sebagai bank rasmi untuk aplikasi TheNoor TheNoor ialah aplikasi gaya hidup Muslim yang dibangunkan oleh Noor Luminous Sdn Bhd dan tur...
Enam Mualaf Ini Miliki Pengaruh Besar Dalam Sejarah Islam

Enam Mualaf Ini Miliki Pengaruh Besar Dalam Sejarah Islam

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 184 hits
Islam adalah salah satu agama yang banyak dipelajari oleh umat manusia Agama yang paling sempurna di sisi Allah SWT mengajarkan penganutnya mengenai segala yang ada di alam semesta Ramai orang juga berminat mempelajari Islam dan memilih unt...
287 Jebat Derhaka Melayu Mentaliti H4prak Jangan Sembang Pasal Islam

287 Jebat Derhaka Melayu Mentaliti H4prak Jangan Sembang Pasal Islam

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 247 hits
KALAU PAPAGOMO HANG AMBIK SEBAGAI TELADAN ANWAR HANG SALAHKAN MAKA HANG MEMANG SILAP LAH KAH
Umat Islam Dilarang Sertai Aplikasi Sugarbook

Umat Islam Dilarang Sertai Aplikasi Sugarbook

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 150 hits
Oleh DR Luqman Abdullah PUTRAJAYA Umat Islam diingatkan untuk tidak menggunakan aplikasi Sugarbook berikutan sebarang perbuatan yang boleh mendorong kepada berlakunya perzinaan adalah jelas dilarang mengikut hukum syarak Mufti Wilayah Perse...
Thenoor Aplikasi Islam Percuma Dari Neelofa Jom Donwload

Thenoor Aplikasi Islam Percuma Dari Neelofa Jom Donwload

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 247 hits
TheNoor Aplikasi Islam PERCUMA Dari Neelofa Jom Donwload Aplikasi terbaik abad ini The merupakan aplikasi islamik yang dilancarkan oleh Neelofa Paparannya menarik warnanya menenangkan fungsinya simple namun memuaskan Puas hati Antara featur...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku

Perlis Tak Ada Airport Tapi Ada Flight

Selamat Hari Raya Aidilfitri Kepada Sahabat Ksdd Yang Tercinta