8 Fakta Ydp Agung Dan Tun M M Sia Menurut Berita Indonesia




KUALA LUMPUR - Dua tahun memegang takhta sebagai Raja ke-15 Malaysia atau Yang Dipertuan Agong, Sultan Muhammad V meninggalkan kesan mendalam mengenai cintanya kepada rakyat.

Pada Ahad (1/6/2019), lelaki berusia 49 tahun itu memutuskan untuk meletakkan jawatan dan kembali ke Kelantan, tanpa mendedahkan sebabnya. Sepanjang tempohnya, beliau pernah meminta gajinya dipotong kerana dia bimbang tentang hutang Malaysia.

Dia juga dipanggil untuk berkahwin dengan seorang bekas ratu cantik dari Rusia.

Berikut adalah 5 perkara mengenai Sultan Muhammad V:

1. Dekat dengan rakyat
Melancarkan Surat Melayu, Sultan Muhammad V dari Kelantan dikenali sebagai orang yang rendah hati dan rasa humornya.
Semasa pemerintahannya sebagai Sultan Kelantan, beliau sering melawat kampung di setiap daerah. Dia mahu menjadi lebih dekat dengan komuniti, terutama semasa banjir yang terdedah kepada pantai timur Malaysia.

2. Memotong gaji
Sultan Muhammad V berkata beliau sangat prihatin terhadap hutang negara yang mencapai 1 trilion ringgit atau sekitar Rp 3.500 trilion.
Beliau meminta gaji dan faedahnya dipotong sebanyak 10 peratus sehingga tempohnya berakhir.

Beliau juga mengeluarkan perintah bahawa Istana Raja tidak akan mengadakan rumah terbuka di Eid al-Fitr. Keputusan itu diambil supaya anggaran boleh dialihkan untuk perkara-perkara yang lebih penting seperti membantu orang-orang yang memerlukan.

3. Batalkan perayaan ulang tahun
Lagi berkaitan dengan hutang Malaysia. Sultan Muhammad V memutuskan untuk membatalkan sambutan ulang tahunnya pada 9 September 2018.

Dia dilaporkan membatalkan upacara minum teh kerana dia mahu menderma dana untuk kegiatan itu ke Tabung Harapan Malaysia.
Seperti yang diketahui, Malaysia Hope Tube dibentuk untuk rakyat Malaysia yang ingin membantu membayar hutang negara dan tutup pada akhir tahun ini.

4. Tidak mempunyai seorang ratu
Sultan Muhammad V menjadi Yang Dipertuan Agong pertama dalam sejarah Malaysia, memerintah tanpa ratu ratu atau Raha Permaisuri Agong.

Bagaimanapun, dia suka haiwan yang memeriahkan rumahnya, seperti kuda, kucing, ayam, dan burung. Kesukaannya menunjukkan sifat lembutnya.

5. Berkahwin dengan Bekas Miss Moscow
Laporan dari media Britain dan Rusia mengatakan bahawa dia telah berkahwin dengan bekas Miss Moscow, Oksana Voevodina, di Rusia dalam upacara mewah.

Upacara perkahwinan rahsia dilaporkan diadakan pada 22 November 2018 di Barvikha, sebuah kampung mewah di Moscow yang didiami oleh elit Rusia.
Pihak berkuasa yang berkaitan di Malaysia tidak mengulas tentang spekulasi mengenai perkahwinan itu.

Perkahwinan berlaku secara meriah dengan menggabungkan tradisi kedua negara, dengan makanan halal tanpa berkhidmat alkohol.
Semasa majlis tersebut, Sultan Muhammad V memakai pakaian Melayu lengkap manakala pengantin wanita memakai pakaian biru muda.
Tetamu yang dilaporkan dilayan dengan pelbagai hidangan khas, tetapi tidak ada minuman beralkohol di sana.
Ia juga melaporkan bahawa ratu kecantikan Rusia ini telah menjadi seorang mualaf apabila dia telah berkahwin dengan Sultan.

6. Cuti perubatan
Sebelum takhta, Sultan Muhammad V mengambil cuti sakit selama dua bulan yang telah selesai pada akhir Disember lalu.
Selepas pemotongan selesai, penguasa kerajaan kemudian dilaporkan mengadakan mesyuarat khas minggu lepas.
Setakat ini, tiada maklumat lanjut mengenai keadaan kesihatan seorang lelaki yang telah belajar di St Cross College di Oxford.

7. Peminat sukan lasak
Di samping terlibat dalam pelbagai organisasi kebajikan dan bertindak sebagai tindakan keselamatan, Sultan Muhammad V suka sukan ekstrem.
Dia menyukai ekspedisi Four-Wheel Drive, menunggang, memanah dan menembak. Dia juga melakukan sukan lain seperti golf, bola sepak dan boling.


8. Mahathir enggan mengulas
Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Mohamad enggan memberi komen mengenai khabar angin mengenai rancangan Raja Malaysia, Sultan Muhammad V, untuk meletak jawatan.

Apabila digesa oleh soalan mengenai isu yang telah beredar sejak awal minggu ini, Mahathir mengakui bahawa dia sama-sama tidak berpuas hati dengan orang lain.

"Seperti anda semua, saya mendengar khabar angin ... Saya tidak menerima apa-apa pemberitahuan rasmi atau petunjuk mengenainya, jadi saya tidak akan bercakap tentang khabar angin," kata Mahathir pada hari Jumaat (01/04/2019).

Apabila ditanya lagi mengenai raja yang telah kembali menjalankan tugasnya selepas dua bulan cuti hingga 31 Disember, perdana menteri hanya menjawab "Setakat yang saya tahu."

Isu perletakan jawatan raja Malaysia meletus dari Isnin (12/31/2018) kemudian, selepas Raja Muhammad V mengambil cuti selama dua bulan atas alasan kesihatan.
Semasa cuti raja, tanggungjawab raja dipegang oleh Sultan Perak, Nazrin Shah.
Tetapi tidak ada berita tentang raja yang kembali bertugas setelah tempoh cut berakhir pada 31 Disember.

Sultan Muhammad V dari Kelantan. (AFP / Mohd Rasfan) (AFP / Mohd Rasfan)
Khabar angin mengenai perubahan raja semakin meluas setelah media melaporkan pertemuan pihak berkuasa Malaysia yang diadakan pada hari Rabu (2/1/2019), untuk membincangkan isu-isu kerajaan.
Apabila ditanya tentang kemungkinan Persidangan Raja-raja untuk melantik seorang raja untuk bertindak dalam tempoh ini, Mahathir menjawabnya bergantung pada keputusan pihak berkuasa, yang terdiri daripada sembilan Sultan Malaysia dan empat gabenor negeri.
Malaysia mematuhi sistem penggiliran unik dalam pelantikan raja, di mana para sultan akan bergiliran berkhidmat sebagai raja perlembagaan setiap lima tahun.
Raja semasa Malaysia, Sultan Muhammad V, berusia 49 tahun, berasal dari Kelantan dan dilantik sebagai raja ke-15 Malaysia pada Disember 2016. 
(SERAMBINEWS.COM)


Lihat sebelum ini..S/Muhammad V Letak Jawatan Yang di-Pertuan Agong H...Agong Pertama Letak Jawatan, Apa Komen Tun M?Agug Turun Takhta Demi Mantan Miss Moscow? Ini, Be...Eric Liew Tuduh Agung 'Sibuk Berzina', Polis Tinda...

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/01/8-fakta-ydp-agung-dan-tun-m-msia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Daftar Bencana Yang Diramal Akan Terjang Indonesia Pada 2019 Menurut Bnpb

Ini Daftar Bencana Yang Diramal Akan Terjang Indonesia Pada 2019 Menurut Bnpb

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 326 hits
Dampak tsunami Banten yang menerjang jelang akhir tahun 2018 begitu mengerikan Sampai berita ini diturunkan sudah 43 orang meninggal 584 orang luka luka 2 orang hilang dan rumah rumah porak poranda Tentu saja kabar duka ini seolah menambah ...
Terkini Lihat Apa Terjadi Di Sidang Media Bantah Tun Mahathir Terlibat Dalam Pemilihan Ydp Agong

Terkini Lihat Apa Terjadi Di Sidang Media Bantah Tun Mahathir Terlibat Dalam Pemilihan Ydp Agong

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 278 hits
Terkini Lihat Apa Terjadi Di Sidang Media Bantah Tun Mahathir Terlibat Dalam Pemilihan Ydp Agong
Ceramah Ust Abd Somad Indonesia Di Kota Bharu

Ceramah Ust Abd Somad Indonesia Di Kota Bharu

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 463 hits
Ustaz Abd Somad KOTA BHARU Hari Anak Muda Kelantan telah dianjurkan sebelum daripada ini namun atas beberapa sebab ia tidak dilaksanakan sedangkan program ini mendapat impak yang agak besar dalam aspek pemerkasaan dan menghimpunkan belia be...
Bank Indonesia Ungkap Penyebab Penguatan Rupiah

Bank Indonesia Ungkap Penyebab Penguatan Rupiah

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 180 hits
Deputi Gubernur Bank Indonesia Dody Budi Waluyo menyambut baik kinerja nominal mata uang Garuda yang terus menunjukan penguatan terhadap Dolar Amerika Serikat Menurutnya trend positif di awal tahun ini tidak terlepas dari faktor eksternal d...
Menteri Pendidikan Malaysia Ajak Indonesia Kerja Sama Wujudkan Islam Moderat

Menteri Pendidikan Malaysia Ajak Indonesia Kerja Sama Wujudkan Islam Moderat

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 249 hits
Menteri Pendidikan Malaysia Maszlee Malik menilai pentingnya kerja sama dengan Indonesia di bidang pendidikan untuk mempopulerkan Islam yang moderat Hal ini untuk melawan gerakan dan paham radikal yang muncul karena politik dan media sosial
Lg Incar Pangsa Pasar 69 Persen Di Bisnis Ac Inverter Indonesia 2019

Lg Incar Pangsa Pasar 69 Persen Di Bisnis Ac Inverter Indonesia 2019

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 206 hits
LG Electronics Indonesia menargetkan terus mendominasi pasar produk AC teknologi inverter pada 2019 Pabrikan asal Korea Selatan ini mengincar pangsa pasar 69 persen setelah berhasil meraih pangsa 65 6 persen pada tahun lalu AC LG DualCool j...
Denpasar Raih Penghargaan Sebagai Kota Cerdas Indonesia

Denpasar Raih Penghargaan Sebagai Kota Cerdas Indonesia

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 221 hits
Dalam model tersebut terdapat enam indikator penilaian yakni lingkungan mobilitas ekonomi masyarakat pemerintahan dan kualitas hidup
Jokowi Pasar E Commerce Indonesia Mencapai Rp 700 Triliun Di 2025

Jokowi Pasar E Commerce Indonesia Mencapai Rp 700 Triliun Di 2025

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 153 hits
Google dan Temasek memprediksi naik dua kali kipat dalam enam tahun ke depan atau mencapai USD 53 miliar di 2025 Itu sekitar Rp 700 triliun lah kira kira besar sekali ucap Jokowi
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan