8 Bahan Tempatan Yang Menjadi Trend Global


Nama Malaysia, berbanding negara-negara jiran lain, seringkali tidak diketahui oleh masyarakat dunia. Kita seolah-olah halimunan dan itu bukannya sesuatu yang menyenangkan hati kita.
Masakan tidak, terdapat banyak yang kita telah berikan sumbangan kepada dunia, khususnya dalam bidang kulinari di benua Asia, khususnya dalam bahan-bahan makanan yang kini menjadi kegilaan global terutamanya di Amerika dan Eropah.
JMalangnya, status halimunan kita membuatkan segala sumbangan kita ini disalah faham sebagai sumbangan negara jiran seperti Singapura. Meskipun Singapura dan Malaysia pernah bersatu serta kongsi beberapa persamaan, tetapi jujurlah, siapa yang mahu orang lain menerima pengiktirafan atas kejeyaan mereka sendiri betul tak?
Sementara anda berdebat tentang hal ini, kami senaraikan dahulu 8 bahan tempatan Malaysia yang menjadi sebahagian daripada trend global kini.
 
1. Pandan Credit: www.vegetafruit.com Sebelum anda mulakan perdebatan tentang asal-usul sejarah, kami ingin nyatakan bahawa pandan merupakan tumbuhan yang mudah ditemui di negara-negara Asia seperti India, Sri Lanka, Bangladesh dan semestinya Malaysia. Oleh itu, tidak bolehlah kami mengatakan kegilaan pandan di negara Barat disebabkan Malaysia sahaja. Oleh sebab tiu, sumbangan ini dikreditkan pada seluruh benua Asia.
Dari segi rupa, daun pandan kelihatan seperti rumput atau lalang. Oleh itu, ramai yang tidak sangka bahawa pandan merupakan satu tumbuhan yang cukup versatil. Untuk ketahui dengan lebih lanjut lagi tentang daun pandan, baca artikel khas kami tentang tumbuhan istimewa ini.
2. Bunga Telang Kredit: cloudinary.com Bahan tempatan Malaysia kedua yang mendapat tempat dalam trend global ialah bunga telang. Bunga ini cukup istimewa kerana dua perkara. Pertama, bunga telang digunakan sebagai pewarna organik. Kedua, bunga ini mempunyai kelebihan untuk bertukar warna apabila digabung dengan bahan-bahan lain seperti jus lemon dan rosel.
DI Malaysia, penggunaan bunga telang dalam masakan sudah diamalkan sejak zaman dahulu lagi dan sajian popular yang dikaitkan dengan bunga ini ialah nasi kerabu. Kini, bunga telang banyak diguna pakai untuk menghasilkan warna biru, merah jambu, ungu dan merah secara semula jadi untuk penyediaan minuman koktel, pastri dan pencuci mulut lain.
 
3. Kelapa (Santan) Kredit: shopify.com Cakap sahaja pasal santan, semua sudah sedia maklum tentang pelbagai kegunaan bahan ini dalam pelbagai aspek. Namun begitu, kesedaran tentang penggunaan kelapa dan santan mula disebar di negara-negara Barat sedangkan negara-negara di Asia yang beriklim tropika sudah lama menggunakan bahan ini dalam kehidupan seharian mereka.
Trend global terbaru berkenaan santan sudah semestinya dalam penyediaan makanan bagi diet ketogenik. Diet keto ini merupakan diet yang membenarkan pengamal diet ini mengambil makanan tinggi lemak dan rendah karbohidrat. Diet ini diterima dan diamalkan di seluruh dunia.
Ekoran daripada populariti diet keto ini, permintaan terhadap santan cukup tinggi! Kita di Timur, sudah lama amalkan diet keto ini, kalau nak diikutkan, betul tak?
 
 
4. Burger Ramly Kredit: foodosaurusrex.com Burger merupakan makanan segera global yang cukup disukai oleh semua orang tanpa mengira umur, bangsa dan agama. Bagi rakyat Malaysia, tiada burger yang lebih sedap daripada burger Ramly.
Nama burger ini bukanlah diberi kerana pencipta burger ini bernama Ramly. Sebenarnya, nama burger ini diberi berdasarkan jenama daging burger yang digunakan iaitu jenama Ramly.
Burger ini lazimnya dijual di geral-gerai kecil di tepi jalan. Perkara yang membuatkan burger ini begitu istimewa ialah daging burger yang disalut dengan telur. Perisa burger ini begitu menyelerakan dan kompleks sehinggakan apabila diperkenalkan di luar negara, burger ini mendapat sambutan hangat dan dijual pada harga RM 51 sebiji.
Nasib baik, burger Ramly berasal dari Malaysia. Dapatlah kita nikmati burger ini setiap hari pada harga yang murah!
 
 
5. Gula Melaka Bahan seterusnya yang menjadi trend global ialah gula Melaka.
Seperti bunga telang, gula Melakan merupakan bahan yang hanya boleh didapati di Malaysia. Cara untuk mendapatkan gula Melaka adalah dengan memproses nira nipah yang dikumpul.
Gula Melaka dilihat sebagai alternatif gula proses dan cukup digemari oleh masyarakat Malaysia dalam penyediaan manisan dan pencuci mulut kerana rasa manis lemaknya.
Dalam kalangan komuniti global pula, gula melaka mula mendapat tempat apabila timbulnya kesedaran untuk mencari pemanis alternatif bagi gula putih.
 
6. Kaya
Kalau rakyat Malaysia dengar khabar yang tersebar bahawa kaya berasal dari Singapura, mengamuk kita nanti! Bukan semua makanan enak datang dari Singapura sahaja, tahu.
Kalau mentega kacang dianggap sebagai lepa khas penduduk Amerika, begitu jugalah signifikan kaya kepada kita. Kaya merupakan lepa pekat berwarna coklat yang cukup lemak dan manis. Nama ‘kaya’ itu sendiri menggambarkan betapa lemaknya sapuan tersebut.
Kaya lazimnya dimakan bersama roti benggali yang dikukus hingga lembut dan dipasangkan sama ada dengan dua biji telur setengah masak atau secawan teh’o panas untuk sarapan pagi. Bagi yang tidak pernah mencuba kombinasi ini, anda memang rugi.
 
7. Agar-Agar Kredit: teronga.com Alangkah terkejutnya masyarakat Malaysia apabila agar-agar yang dijual 20 sen sepotong didapati di jual di New York pada harga $30 dolar sebiji!
Rupa-rupanya, agar-agar atau nama glamornya, raindrop cake berjaya dijadikan sebagai satu trend unik dan kemudiannya, secara global ekoran rupa agar-agar yang lutsinar tetapi kaya dengan perisa.
Mungkin para ‘Mat dan Minah Saleh’ di luar sana perlu berkunjung di Malaysia dan cuba agar-agar 20 sen kita untuk ketahui rasa dan kualiti agar-agar kita adalah sama sahaja dengan raindrop cake mahal mereka itu.
Boleh tolong menjimatkan wang mereka dan naikkan ekonomi kita, bak pepatah Melayu, sambil menyelam minum air!
8. Pegaga Kredit: TechGape Bahan tempatan terakhir yang disenaraikan dalam artikel ini adalah tak lain  dan tak bukan, daun ulam kegemaran masyarakat tua di Malaysia, iaitu daun pegaga.
Daun pegaga, lazimnya disalah faham sebagai rumpai kerana sering tumbuh dicelah-celah batu berdekatan kawasan berair. Oleh sebab itu, acap kali, daun pegaga yang bernilai ini dicabut dan dibuang!
Antara kebaikan pegaga adalah menajamkan pemikiran dan memperbaiki tahap penglihatan anda. Jadi, bagi masyarakat Malaysia bermata empat, inilah peluang anda untuk dapatkan penglihatan 20/20 anda secara bajet!
Kebaikan dan manfaat pegaga baru-baru ini sahaja mula tular secara global setelah ubat-ubatan alternatif mula mendapat tempat salam kalangan masyarakat global sehinggakan satu botol kecil serbuk pegaga boleh mencecah ratusan ringgit!
Daripada anda sibuk membeli serbuk pegaga dari luar, lebih baik anda cari sendiri di celah-celah batu di laman rumah anda. Percayalah, banyak yang boleh ditemui!
 
Malaysia Luar Biasa Bangga tak anda apabila baca artikel ini? Malaysia sememangnya sebuah negara emas atau dalam bahasa Sanskrit, ‘Suvarnabhumi’. Kita sahaja yang terlalu taksub dengan kelebihan negara luar sehinggakan tidak dapat melihat kemewahan yang ada di negara kita sendiri.
Jadi, lain kali anda membawa atau menemui rakan-rakan dari luar yang mengagung-agungkan negara jiran, terjemahlah kepada mereka isi kandungan artikel ini supaya mereka tahu bahawa Malaysia bukannya tanah kosong yang terletak antara Singapura dan Thailand.
 
 
 
The post 8 Bahan Tempatan Yang Menjadi Trend Global appeared first on Butterkicap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.butterkicap.com/kitchen-lab/ingredients/8-bahan-tempatan-yang-menjadi-trend-global

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Presiden Jokowi Korpri Telah Menjadi Pengikat Persaudaraan Dan Persatuan

Presiden Jokowi Korpri Telah Menjadi Pengikat Persaudaraan Dan Persatuan

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 180 hits
Presiden Joko Widodo memuji Korps Pegawai Republik Indonesia Jokowi menyebut Korpri dan jajaran Aparatur Sipil Negara telah memberikan kontribusi besar bagi negara selama ini melalui pengabdiannya kepada masyarakat
Jokowi Korpri Telah Menjadi Pengikat Persaudaraan Dan Persatuan

Jokowi Korpri Telah Menjadi Pengikat Persaudaraan Dan Persatuan

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 174 hits
Jokowi mengatakan kemajuan Indonesia saat ini tidak lepas dari peran jajaran ASN yang bekerja di semua sektor baik di level pemerintahan di daerah daerah terpencil maupun yang sedang mengabdi di luar negeri
Tetap Menjadi Rujukan

Tetap Menjadi Rujukan

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 111 hits
Kuala Lumpur 29 November 8211 Ahli Parlimen Ketereh yang juga Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa memberikan pendapat dan pandangan berhubung PTPTN ketika beramah mesra bersama Alumni Mahasiswa Universiti Teknologi Malaysia di Banguna...
Aset Kebanggaan Milik Negara Bertukar Menjadi Milik Jepun

Aset Kebanggaan Milik Negara Bertukar Menjadi Milik Jepun

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 320 hits
Ramai tidak tahu bahawa Malaysia di bawah kerajaan BN dahulu memiliki kumpulan hospital kedua terbesar di dunia Ketika saya dilantik Perdana Menteri pada tahun 2009 Khazanah memiliki kumpulan hospital Pantai Pada masa itu kumpulan ini hanya...
Kenapa Solat Atas Kerusi Boleh Menjadi Haram Inilah Penjelasannya Mesti Baca Rileks Media

Kenapa Solat Atas Kerusi Boleh Menjadi Haram Inilah Penjelasannya Mesti Baca Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 551 hits
Sejak kebelakangan ini semakin ramai penduduk di Malaysia umumnya mempunyai pelbagai masalah penyakit Hal ini seterusnya sedikit sebanyak telah menjejaskan kualiti ibadah terutamanya yang ingin meraih banyak pahala di bulan Ramadan Terdapat...
Kenali 15 Punca Kek Yang Dibuat Tak Menjadi Nah Ini Tipnya

Kenali 15 Punca Kek Yang Dibuat Tak Menjadi Nah Ini Tipnya

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 518 hits
Tak semua orang ada bakat semulajadi buat kek mesti menjadi dengan cantiknya Kadang kadang Chef berpengalaman pun boleh buat silap inikan kita golongan baru nak up buat kek Kalau buat kek mesti stress sebab asyik tak jadi Sudahnya ke tong s...
9 Sebab Kenapa Hero Korea Menjadi Kegilaan Gadis Malaysia

9 Sebab Kenapa Hero Korea Menjadi Kegilaan Gadis Malaysia

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 1215 hits
Sebut sahaja nama Taecyeon Jang Geun Suk Kim Hyun Joong dan Lee Min Ho pasti ramai peminat mereka di Malaysia histeria akan ketampanan selebriti Korea ini Malah ada yang sanggup menyimpan koleksi foto dan video mereka Artis tempatan seperti...
Tips Supaya Gigi Anda Menjadi Putih Bersih

Tips Supaya Gigi Anda Menjadi Putih Bersih

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 294 hits
Selain rambut gigi juga boleh diibaratkan sebagai mahkota kepada individu Gigi yang putih sihat sering menjadi impian semua orang kerana gigi yang sihat ini akan menambah seri wajah seseorang Namun begitu walaupun keinginan untuk bergigi pu...
Jokowi Minta Relawan Ganti Salam Satu Jari Menjadi Salam Satu Jempol

Jokowi Minta Relawan Ganti Salam Satu Jari Menjadi Salam Satu Jempol

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 189 hits
Jokowi pun mengajak relawannya untuk bekerja keras dan pantang menyerah agar dapat memenangkan suara dalam Pilpres 2019 khususnya di wilayah Kabupaten Bogor
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih