7 Tips Berguna Anda Perlu Tahu Sebelum Ke Jepun



 
Terdapat banyak sebab mengapa ramai orang suka ke Jepun . Negara ini cantik. Budayanya unik . Orang-orang yang ramah. Tetapi kebanyakan pelancong mendapati Jepun agak menakutkan. Sistem pengangkutan mereka adalah kompleks. Perbelanjaan tidak murah. Adakah orang Jepun boleh berbahasa Inggeris?

 
Namun, saya tidak pernah mendengar sesiapa yang datang dari Jepun tidak mahu datang kembali ke Jepun . Apa yang anda perlu lakukan ialah mendapatkan beberapa petua untuk membantu anda membuat keputusan yang tepat untuk perjalanan anda!
 
Semak cuaca  
Sekiranya anda seorang pengembara yang berpengalaman, ini mungkin sesuatu yang tidak susah bagi anda. Tetapi saya teringat kali pertama saya pergi ke Hanoi, saya membuat kesilapan. Walaupun kebanyakan orang lebih suka merancang jadual terperinci, saya lebih suka pergi sahaja tanpa merancang dengan teliti. Saya tidak membuat penyelidikan terlebih dahulu berkaitan dengan cuaca dan beranggapan yang musim panas adalah sepanjang tahun untuk semua negara Asia. Saya salah anggap perkara itu. Saya telah berbelanja banyak utnuk membeli pakaian tebal untuk memanaskan diri saya.

 
Sekiranya anda belum mengetahui ini, Jepun mempunyai empat musim yang berbeza. Syukurlah, Internet tersedia untuk memaklumkan kepada anda tentang cuaca semasa tempoh perjalanan anda. Jadi, tidak ada alasan untuk membuat kesilapan seperti yang saya lakukan.
 
Bukan sahaja memeriksa cuaca membantu anda membuat pilihan yang betul tentang pakaian anda, tetapi juga penting untuk memeriksa sama ada tempat-tempat yang anda pergi terbuka sepanjang tempoh itu. Beberapa tempat, seperti Istana Imperial Kyoto, mungkin tidak dibuka pada bulan Disember. Tidak peduli apa cuaca, ingatlah bahawa cuaca di luar kawalan anda. Sekiranya hujan, jangan risau. Ia adalah sebahagian daripada pengalaman perjalanan anda.
 
Perlukah saya ‘travel light’?
 
Apabila anda berada di Jepun? Ya! Salah satu keputusan terbaik saya yang telah saya buat untuk perjalanan adalah untuk membawa barangan sedikit atau seperti pelancong ‘backpackers’. Bukan sahaja anda akan sentiasa memindahkan dari satu laluan kereta api ke laluan lain, terdapat beberapa stesen dengan eskalator. Percayalah, anda tidak akan mahu berjalan dengan bagasi berat anda naik tangga panjang di stesen keretapi yang sibuk.

 
Semasa saya dan rakan perjalanan saya berada di Jepun, kami mendapati loker yang besar untuk meletakkan beg galas kami pada hari ketika kami berpindah dari satu tempat ke tempat lain. Semasa menunggu masa untuk mendaftar masuk ke penginapan kami yang berikutnya, kami mengunci beg galas kami untuk bergerak di sekitar bandar dengan bebas.
 
Penginapan Terdapat pelbagai pilihan apabila memilih penginapan anda di Jepun . Anda pasti sukar untuk membuat pilihan. Tetapi jika anda melakukan perjalanan semasa musim puncak, anda perlu menempah lebih awal. Kebanyakan asrama biasanya ditempah sepenuhnya terutama yang terletak di tengah-tengah tempat yang menarik.
 
Hotel kapsul

Jika anda tidak ‘claustrophobic’ (takut akan tempat terkurung/sempit) seperti saya, anda mungkin boleh tinggal di hotel kapsul. Satu yang unik ke Jepun, hotel kapsul tidak terdapat di negara lain. Jika anda tidak pasti, terdapat video Youtube pelancong yang memberikan ulasan mengenainya.
 
Ryokan

Satu lagi penginapan yang unik yang dapat ditemui di Jepun ialah Ryokan, penginapan Jepun tradisional untuk pelancong. Anda dapat mengalami tidur di tikar tatami, menikmati onsen dan pemandangan sekitarnya yang indah. Walau bagaimanapun, ia bukan untuk pengembara bajet. Walaupun anda mungkin mendapati keamanan dan zen di Ryokan, ia biasanya mahal tidak berpusat di kawasan bandar.
 
Airbnb

Semasa saya mengembara bandar-bandar di Jepun, saya menghabiskan tujuh hari bergerak dari satu tempat ke tempat lain. Walaupun saya mungkin terlepas pengalaman yang benar-benar asli, saya tahu bahawa saya memerlukan tempat berehat yang sesuai dengan keperluan saya untuk mengisi semula tenaga pada waktu malam. Buat senarai keperluan anda dan luangkan masa untuk memeriksa sama ada hos Airbnb menyediakannya. Juga, baca ulasan pelancong lain untuk mengetahui lebih lanjut mengenai tuan rumah anda dan mengenali mereka. Anda juga boleh berhubung dengan mereka melalui Facebook dan Instagram sekiranya anda bercadang untuk kembali ke Jepun.
 
Ia membantu mencari tuan rumah yang baru kerana mereka biasanya lebih bersedia untuk melakukan perjalanan tambahan untuk anda. Saya dapati ruang tamu dengan dapur untuk hari-hari kami pergi ke pinggir bandar. Juga, tuan rumah kami meminjamkan kami basikal (baik dan baru) untuk menungganginya disekeliling Kyoto dan wifi poket!
 
Mengembara di Jepun
 
Jepun terkenal dengan rangkaian kereta bawah tanah mereka yang kompleks. Melihat peta bawah tanah boleh menakutkan. Tapi jangan risau! Terdapat banyak aplikasi di Play Store atau App Store yang boleh membantu anda menavigasi beberapa stesen. Apa yang perlu anda lakukan ialah menaip “Subway Jepun”. Anda mungkin mahu memuat turunnya sebelum perjalanan anda untuk melihat aplikasi mana yang anda selesa gunakan.
 
Terdapat hanya satu cabaran; untuk mencari pintu masuk dan keluar yang betul! Di stesen (seperti Shibuya) di mana banyak laluan keretapi berkumpul, anda pasti akan menghabiskan sedikit masa memikirkan ke mana hendak pergi. Apabila ini berlaku, tenangkan diri dan tanyakan arahan dari pegawai-pegawai di stesen kawalan terdekat. Anda tidak perlu risau jika sesat di Jepun. Kebanyakan orang Jepun dapat berkomunikasi dalam bahasa Inggeris. Paling penting, mereka sentiasa bersedia membantu pelancong.

 
Jika anda berpeluang meminjam wifi poket, aktifkan Peta Google anda. Ia mempamirkan lokasi sesuatu tempat dengan tepatnya. Bukan sahaja akan memberitahu anda stesen mana yang akan turun, ia juga akan memaklumkan kepada anda tentang masa kereta api seterusnya dan tambang tepat untuk perjalanan anda.

 
Kami mahu meneroka ke tempat yang tidak diketahui dan melakukan pengembaraan kecil. Ia sangat berbaloi! Kami menemui landskap cantik dan juga mengambil beberapa gambar yang layak di Instagram!

 
Adakah saya menerima kereta api JR itu atau tidak?
Ini adalah dilema terbesar yang kebanyakan pelancong berhadapan sebelum perjalanan mereka. Untuk menghabiskan 29,100 Yen (kira-kira USD237) pada kad kereta api seminggu adalah sesuatu yang menyakitkan. Tetapi anda perlu mempertimbangkan jika ia patut dibeli untuk perjalanan anda.
 
Kebaikan?
 
Anda tidak boleh membeli pas di Jepun. Ini bermakna anda perlu membelinya sebelum anda meninggalkan negara anda . Bukan sahaja anda dapat menggunakannya dari satu bandar ke bandar yang lain, anda juga boleh menggunakannya semasa perjalanan dalam perjalanan di dalam bandar. Walau bagaimanapun, pas kereta api JR tidak meliputi semua jalur kereta api. Jika anda hanya dalam perjalanan ke Tokyo , anda tidak perlu membelinya. Setiap perjalanan kereta api biasanya menelan kos kira-kira 220 Yen. Anda boleh mempertimbangkan untuk mendapatkan kad Suica – kad yang boleh dicas semula yang digunakan sebagai kad tambang di kereta api di Jepun (sama seperti kad TouchnGo di Malaysia atau kad Oyster di London ). Ia menjimatkan kerumitan membeli tiket setiap kali anda menaiki kereta api.

Walau bagaimanapun, jika anda merancang untuk mengambil kereta api Shinkansen atau kereta api peluru Jepun (YA ANDA HARUS! Ia adalah yang terpantas di dunia!) Ke bandar lain di Jepun, sebaiknya anda perlu mempertimbangkan untuk membelinya. Satu perjalanan dari Tokyo ke Kyoto adalah sekitar 14, 500 Yen (kira-kira SGD $ 170) dan perjalanan kembali ke Lapangan Terbang Narita adalah sekitar 16.500 Yen (sekitar SGD $ 190).. Anda tidak akan dapat mengambil Shinkansen terpantas dengan laluan kereta api JR. Tetapi, anda pasti akan menjimatkan jumlah wang anda. Pastikan anda membaca terma dan syarat pas dengan teliti sebelum membuat keputusan.
 
Sekiranya masa tidak menjadi faktor, anda mungkin mempertimbangkan untuk mengambil bas. Perjalanan dari Tokyo ke Kyoto akan mengambil masa 2 jam pada Shinkansen manakala perjalanan bas akan mengambil masa kira-kira 10 hingga 12 jam. Walau bagaimanapun, tambang jauh lebih murah. Pastikan anda mempunyai perkara untuk mengisi masa sepanjang perjalanan.
 
Bersedia untuk kecemasan
Percaya atau tidak, semasa lawatan saya ke Jepun, saya terlepas penerbangan saya dan bas saya ke Stesen Kawaguchiko dari Shinjuku. Saya juga kehilangan dompet saya semasa memindahkan dari satu kereta ke tempat lain. Untungnya, saya telah memisahkan Yen saya dari kad dan mata wang di rumah saya. Sentiasa ingat untuk memisahkan wang anda dan letakkannya dalam tempat yang berbeza! Sekiranya malapetaka ini menimpa anda, relax! Anda tidak boleh memikirkan rancangan alternatif jika anda panik. Nasib baik, bank saya mengaktifkan kad ATM saya. Anda boleh menemui mesin ATM untuk mengeluarkan wang anda dari pelbagai kedai 7/11 atau pejabat pos.
 
Menyelidik mengenai Restoran Halal Jepun
Ini akan menjadi salah satu bahagian terbaik perjalanan anda! Jepun adalah salah satu daripada beberapa negara di dunia yang menyediakan menu halal untuk masakan tempatan mereka yang sahih. Tidak ada yang lebih memuaskan daripada makan makanan Jepun di Jepun , bukan?
 
Dan anda tidak perlu melakukan banyak penyelidikan, kerana kami telah melakukan kerja untuk anda! Pastikan anda menyemak panduan makanan halal dan panduan perjalanan kami untuk Jepun dan sertakan mereka dalam jadual perjalanan anda.
 
Segala-galanya mengenai Jepun sangat menarik, sehingga ke mesin tiket kereta api mereka. Malah, saya akan mengatakan bahawa ia adalah salah satu tempat kegemaran saya di dunia. Pergi! Jatuh cinta dengan Jepun .
 
Sumber: Have Halal Will Travel
The post 7 Tips Berguna Anda Perlu Tahu Sebelum Ke Jepun appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/7-tips-berguna-anda-perlu-tahu-sebelum-ke-jepun/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Seo Post Title Atau Page Title Sebelum Blog Title Dalam Serp

Tips Seo Post Title Atau Page Title Sebelum Blog Title Dalam Serp

papar berkaitan - pada 22/5/2019 - jumlah : 335 hits
Tips Tips SEO yang terbaik untuk blogger Tajuk Blog Sebagai pengguna Google Blogger saya masih mencari kaedah kaedah dan tips tips SEO yang terbaik untuk blog saya Secara umumnya blogger selalunya menunjukkan tajuk blog sebelum memaparkan t...
Semak Keadaan Sebenar Sebelum Beli Kereta Recond Jepun Dengan Scrut My

Semak Keadaan Sebenar Sebelum Beli Kereta Recond Jepun Dengan Scrut My

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 479 hits
Beberapa hari lepas heboh dan tular mengenai cara menilai kenderaan lelong dari Jepun dengan SCRUT Saya sendiri cukup teruja dan sedikit cuak untuk tahu keadaan sebenar kereta Toyota Wish kondisi
Tips Sebelum Bawa Anak Ke Masjid

Tips Sebelum Bawa Anak Ke Masjid

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 292 hits
Ramadan bulan yang ingin diambil kesempatan oleh banyak pihak termasuk ibu dan bapa pergi ke masjid menunaikan solat sunat terawih Tindakan itu juga sekaligus akan melatih anak anak menjadi lebih dekat dengan ibadah dan lebih rajin pergi ke...
Tips Karir Ketahui 4 Keahlian Perlu Anda Siapkan Sebelum Jadi Pemimpin

Tips Karir Ketahui 4 Keahlian Perlu Anda Siapkan Sebelum Jadi Pemimpin

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 199 hits
Tips karir kali ini akan membahas keahlian yang dibutuhkan untuk menjadi seorang pemimpin atau bos Butuh banyak aspek dalam diri seorang pimpinan yang baik seperti ketegasan keberanian sifat pantang menyerah dan memiliki banyak pengalaman
Kuat Menyusu Meragam Tanda Bayi Sedang Membesar Berlaku 5 Kali Sebelum Usia Setahun

Kuat Menyusu Meragam Tanda Bayi Sedang Membesar Berlaku 5 Kali Sebelum Usia Setahun

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 423 hits
Bayi anda tiba tiba sahaja berubah jadi kuat menyusu dan kuat meragam Kalau dulu dia senang ke nak tidur dan tidak kisah bermain sendirian kini dia berubah suka merengek cranky minum susu lebih banyak dan mudah menangis Kenapa ya ada kaitan...
10 Doa Mustajab Selepas Tahiyat Akhir Dan Sebelum Salam

10 Doa Mustajab Selepas Tahiyat Akhir Dan Sebelum Salam

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 799 hits
10 Doa Mustajab Selepas Tahiyat Akhir Dan Sebelum Salam l Assalamualaikum Salam Jumaat dan Salam 12 Ramadan Selawat dan salam ke atas Nabi junjungan mulia Nabi Muhammad saw Seperti yang kita tahu pada hari Jumaat ni selain dari berselawat k...
Myvi Hilang Kawalan Berpusing Sebelum Hempap Wanita Di Laluan Pejalan Kaki

Myvi Hilang Kawalan Berpusing Sebelum Hempap Wanita Di Laluan Pejalan Kaki

papar berkaitan - pada 17/5/2019 - jumlah : 350 hits
Seorang wanita meninggal dunia serta merta di tempat kejadian akibat kecederaan parah dipercayai dilanggar dan dihempap oleh sebuah kereta Perodua Myvi di MRR2 Exit Taman Melawati menuju ke Hulu Kelang semalam BACA Kejadian yang berlaku sep...
7 Pertanyaan Intim Yang Wajib Ditanyakan Sebelum Resmi Nikahi Pasangan Biar Nggak Nyesal Belakangan

7 Pertanyaan Intim Yang Wajib Ditanyakan Sebelum Resmi Nikahi Pasangan Biar Nggak Nyesal Belakangan

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 192 hits
Sekadar mengingatkan sudah tanya hal hal super penting ini belum sama pasangan Serius sudah sevisi misi sama doi
Saya Tanam Sebab Takut Mak Ayah Marah Remaja Tanam Bayinya Yang Baru Lahir Sebelum Diselamatkan Oleh Anjing

Saya Tanam Sebab Takut Mak Ayah Marah Remaja Tanam Bayinya Yang Baru Lahir Sebelum Diselamatkan Oleh Anjing

papar berkaitan - pada 19/5/2019 - jumlah : 376 hits
The ReporterSeekor anjing menjadi hero selepas ia menyelamatkan seorang bayi yang dikubur hidup hidup oleh ibu kandungnya dalam kejadian yang berlaku di Korat Thailand pagi Rabu 15 Mei 2019 Terdahulu anjing bernama Ping Pong itu dilihat men...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia