7 Perkara Yang Membatalkan Puasa Dan Tidak Membatalkan Puasa


7 Perkara Yang Membatalkan Puasa dan Tidak Membatalkan Puasa 25 Perkara yang membatalkan puasa seperti yang kita ketahui, mempunyai banyak. Erti puasa ialah menahan diri daripada makan dan minum dan segala yang membatalkan puasa dari terbit matahari hingga terbenam matahari. Maka, makan dan minum adalah perkara yang membatalkan puasa seperti biasa kita ketahui.
Namun, sebilangan besar daripada kita tidak tahu perkara apa yang boleh membatalkan puasa. Marilah kita bersama-sama belajar perkara yang boleh membatalkan puasa supaya amalan puasa kita diterima oleh Yang Maha Esa,
Pengertian Perkara Yang Membatalkan Puasa 7 Perkara Yang Membatalkan Puasa dan Tidak Membatalkan Puasa 26 Sebagai Muslim, kita harus cakna perkara-perkara yang membatalkan puasa agar amalan Ibadah kita di bulan Ramadan tidak menjadi sia-sia. Dari segi bahasa, “puasa” itu ialah menahan diri.
Dari segi istilah, puasa ialah menahan diri daripada perbuatan-perbuatan yang membatalkan puasa daripada Subuh sehingga Maghrib. Walaupun kita dilarang makan dan minum, kedua perbuatan tersebut bukanlah satu-satunya perkara yang membatalkan puasa.
Berikut merupakan perkara-perkara yang membatalkan ibadah puasa kita.
Perkara Yang Boleh Membatalkan Berpuasa 7 Perkara Yang Membatalkan Puasa dan Tidak Membatalkan Puasa 27 1. Makan dan minum dengan sengaja
Tidak kira sama ada sedikit atau banyak, sekiranya anda dengan niat sengaja untuk makan dan minum, maka ibdah puasa anda sama sekali terbatal.
Walau bagaimanapun, sekiranya perbuatan ini dilakukan akibat anda terlupa atau tidak sengaja, maka puasa anda tidak terbatal dan anda wajib meneruskan puasa tersebut sehingga waktu berbuka. Untuk rujukan, sila Rujuk Fiqh al-Manhaji (1/241-245).
2. Memasukkan benda ke dalam rongga
Sampainya ain kepada rongga tengah badan melalui laluan yang terbuka. Ain bererti fizikal sesuatu yang terlihat pada mata.
Ruang tengah termasuklah bahagian otak, dan bahagian bawah halkum, perut dan terus ke kemaluan depan dan belakang.Laluan terbuka bererti lubang mulut, hidung, qubul dan dubur.
Sekiranya ubat untuk keadaan darurat, ia tidak terbatal seperti vaksin dan lain-lain.
3. Sengaja muntah
Muntah dengan sengaja juga merupakan perbuatan yang membatalkan puasa. Perkara ini ada dinyatakan dengan jelas melalui hadis Nabi S.A.W. seperti yang berikut:
Rasulullah bersabda: Barangsiapa yang dipaksa muntah sedangkan dia dalam keadaan puasa, maka tidak ada qada’ baginya. Namun apabila dia muntah (dengan sengaja), maka wajib baginya membayar qada’. (riwayat Abu Daud)
4. Persetubuhan
Selain daripada makan dan minum, pasangan suami isteri juga dilarang untuk melakukan hubungan seks pada siang hari.
Namun, mereka boleh melakukannya pada waktu malam hari dengan syarat sebelum masuknya waktu Subuh keesokan harinya.
5. Mengeluarkan air mani dengan sengaja
Mengeluarkan air mani dengan sengaja juga boleh menyebabkan puasa kita terbatal.
Walau bagaimanapun, sekiranya air mani tersebut keluar akibat kita bermimpi ketika tidur pada siang hari, maka tidaklah terbatal puasa kita padahari tersebut.
6. Datang darah haid atau nifas
Wanita yang didatangi haid atau nifas diharamkan daripada berpuasa. Sekiranya haid atau darah nifas tiba-tiba keluar ketika waktu berpuasa, maka puasa anda secra automatiknya terbatal dan perlu digantikan di kemudian hari.
7. Gila atau Murtad
Seseorang yang gila secara automatik terbatal puasanya kerana ibadah ini hanya diwajibkan untuk orang yang sempurna akalnya.
Perkara Yang Tidak Membatalkan Puasa 7 Perkara Yang Membatalkan Puasa dan Tidak Membatalkan Puasa 28 1. Memberus gigi
Anda masih boleh memberus gigi pada waktu siang hari, namun jangan sesekali menelan ubat gigi atau air kumuran dalam mulut anda. Jika tidak, puasa anda akan terbatal secara automatik.
2. Mandi
Tiada larangan untuk seseorang itu mandi ketika waktu siang hari semasa berpuasa. Selagi mana anda tidak menelan air ketika mandi, maka puasa anda masih lagi sah.
3. Mengambil suntikan
Jika anda merupakan pesakit yang memerlukan pengambilan ubat melalui suntikan seperti insulin, anda masih boleh melakukannya walaupun pada ketika anda sedang berpuasa. Suntikan ubat tidak membatalkan puasa seseorang individu.
4. Menelan sesuatu
Maksud menelan sesuatu di sini ialah jika anda menelan makanan secara tidak sengaja disebabkan oleh terlupa yang anda sedang berpuasa. Kesalahan seperti ini dimaafkan dan puasa Ramadan tidak terbatal. Begitu juga jika anda menelan air liur di dalam mulut, ia masih tidak membatalkan puasa anda.
Untuk mereka yang memasak di dapur, anda masih boleh merasa makanan dengan menggunakan lidah dengan syarat anda perlu meludahnya keluar setelah merasanya. Jangan sesekali menelannya. Jika tidak, puasa anda akan terbatal. 
5. Ubat titis mata
Ubat titis mata juga dibenarkan untuk digunakan ketika berpuasa dan ia tidak membatalkan puasa Ramadan anda.
6. Memakai kanta lekap
Memakai kanta lekap atau contact lense tidak membatalkan puasa seseorang. Bagi mereka yang memakainya, anda tidak perlu berasa risau kerana permukaan mata bukanlah satu rongga yang boleh membatalkan puasa anda.
7. Bermesra antara suami isteri
Bermesraan antara suami isteri masih boleh dilakukan dengan syarat ia tidak keterlaluan sehingga boleh mendorong kepada berlakunya hubungan seks. Anda masih boleh memeluk dan mencium pasangan anda, tetapi perlulah mengawalnya. 
8. Tidur
Tidur pada siang hari tidak membatalkan puasa anda. Oleh itu, jika anda keletihan bekerja, anda boleh sahaja tidur pada waktu siang untuk merehatkan tubuh badan anda.
9. Berkumur dan mencuci hidung
Jika anda mahu berkumur atau mencuci hidung dengan menggunakan air, ia tidak dikira sebagai perkara yang boleh menyebabkan batal puasa.
Tetapi, anda perlulah memastikan bahawa air tersebut tidak masuk ke dalam kerongkong anda. Jika tidak, puasa anda dikira terbatal.
10. Menggunakan inhaler
Menurut fatwa yang dikeluarkan oleh Mufti Wilayah Persekutuan, penggunaan inhaler pada waktu siang hari ketika berpuasa tidaklah membatalkan puasa seseorang individu.
Oleh itu, bagi penghidap asma, anda masih boleh menggunakan inhaler walaupun sedang berpuasa. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/03/perkara-yang-membatalkan-puasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jadual Waktu Imsak Dan Berbuka Puasa Tahun 1445h 2024m Bagi Seluruh Negeri Zon 1 Negeri Selangor

Jadual Waktu Imsak Dan Berbuka Puasa Tahun 1445h 2024m Bagi Seluruh Negeri Zon 1 Negeri Selangor

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 140 hits
Selamat datang bulan suci Ramadan Semoga bulan penuh berkah ini membawa kebahagiaan kedamaian dan kemakmuran bagi kita semua Jom sama sama kita manfaatkan kesempatan ini untuk membersihkan jiwa memperkuat iman dan meningkatkan hubungan kita...
Hukum Berbuka Puasa Bagi Musafir Jika Perjalanannya Bermula Selepas Zohor Dan Berakhir Sebelum Maghrib

Hukum Berbuka Puasa Bagi Musafir Jika Perjalanannya Bermula Selepas Zohor Dan Berakhir Sebelum Maghrib

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 131 hits
SoalanApakah hukum musafir berbuka puasa jika perjalanannya bermula pada waktu petang dan berakhir sebelum matahari terbenam Seorang lelaki memutuskan untuk bermusafir pada salah satu hari di bulan Ramadhan dan perjalanannya bermula pada wa...
Ramadhan Kareem Niat Puasa Ramadhan Dan Panduan Melakukan Solat Terawih

Ramadhan Kareem Niat Puasa Ramadhan Dan Panduan Melakukan Solat Terawih

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 119 hits
Ramadhan Kareem Niat Puasa Ramadhan Dan Panduan Melakukan Solat Terawih Sekejapan dah nak masuk bulan Ramadhan Ramadhan Kareem buat semua Alhamdulillah masih diberi peluang untuk beribadah di bulan Ramadhan tahun ni Disini mama nak share Ni...
Macam Itukah Puasa

Macam Itukah Puasa

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 91 hits
Ramadan datang lagi kita pun berpuasa Kita diajar bahawa puasa merupakan perjuangan diri kita dalam memerangi nafsu menahan lapar dan dahaga serta merasai kepayahan orang miskin yang tak cukup makan Sejak sekolah rendah kita sudah hafal tuj...
Makan Makan Sebelum Puasa

Makan Makan Sebelum Puasa

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 944 hits
Assalamualaikum Jumaat lepas lepas jer Malakoff Ladies Day tu kami sambung makan plak kat opis SA x makan dekat Max sebab nak makan yang kawan kawan sediakan kat opis diorang buat pot luck tapi x bagi tau jemput kami makan je Macam macam ma...
Hikayat 1001 Rasa Bufet Berbuka Puasa Di Klana Resort Seremban

Hikayat 1001 Rasa Bufet Berbuka Puasa Di Klana Resort Seremban

papar berkaitan - pada 11/3/2024 - jumlah : 224 hits
HIKAYAT 1001 RASA BUFET RAMADAN DI KLANA RESORT SEREMBAN Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini Bulan Ramadan 1445H akan tiba esok menandakan umat Islam di seluruh dunia akan berpuasa Alhamdulillah kerana masih ...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Apakah Sebaik Baiknya Manusia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally