7 Golongan Manusia Yang Diselamatkan Allah Swt Ketika Di Padang Mahsyar


7 Golongan Manusia yang Diselamatkan Allah ketika di Padang Mahsyar. Rasulullah s.a.w pernah bersabda: “Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya di hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri iaitu:1. Imam (pemimpin) yang adil,2. pemuda yang sentiasa beribadat kepada Allah,3. lelaki yang hatinya sentiasa terpaut dengan masjid,4. dua orang yang saling cinta mencintai kerana Allah di mana keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah,5. seorang lelaki yang diajak oleh wanita rupawan serta berkedudukan tinggi untuk melakukan zina, lalu ia menjawab, “Aku takut kepada Allah”, 6.seseorang yang bersedekah dengan sesuatu sedekah lalu menyembunyikan sedekahnya itu sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan oleh tangan kanannya, 7.seseorang yang mengingati Allah di tempat yang sunyi lalu mengalir air matanya. ”(Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah).
BACA: Tiada Aurat Antara Suami & Isteri, Tapi Bila Bersentuhan Batal Wuduk? Ini Jawapannya!
7 Golongan Manusia Yang Diselamatkan Allah SWT Ketika di Padang Mahsyar
Nah, dari hadits di atas bisa diperkirakan bahwa “hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah” adalah hari ketika semua manusia dari zaman nabi adam sampai dengan hari kiamat di kumpulkan di padang mahsyar setelah dibangunkan dari kematiannya. Bisa dibayangkan, banyaknya manusia pada saat itu. Bahkan seseorang yang menunggu untuk dihisap (antre) bisa mencapai beribu-ribu tahun.
Dan kondisi pada saat itupun begitu panas, bagaikan ada matahari yang berjarak 1 jengkal dari kepala manusia. Namun anehnya, mereka semua tidak terbakar. Lalu mereka dalam keadaan telanjang dan tidak mempedulikan nasib di kanan kirinya, meskipun di sebelahnya ada orang yang dulunya menjadi anak dan istrinya, bahkan mungkin ibu yang melahirkannya. Di saat itulah Allah memberi naungaNya. Entah itu berupa makanan, minuman, pohon yang teduh, terhindar dari rasa panas,dll, tapi yang jelas naungan itu pasti ada yang diberikan kepada 7 golongan manusia yaitu:
1. Pemimpin yang adil
Pemimpin disini bisa presiden,camat, lurah atau kepala rumah tangga, ketua kelas di sekolah, sampai imam di masjid atau musholla.
2. Pemuda yang sentiasa beribadah kepada Allah
Ujian pada masa muda itu sangat beragam dan dahsyat. Oleh sebab itu, apabila ada anak muda yang mampu melewati masa keemasannya dengan taqarrub (mendekatkan) diri kepada-Nya, menjauhkan diri dari berbagai kemaksiatan, serta mampu mengendalikan nafsu syahwatnya, Allah akan memberikan perlindungan-Nya pada hari kiamat. Ini merupakan imbalan dan penghargaan yang Allah berikan kepada anak-anak muda yang saleh.
3. Seseorang yang hatinya selalu ingat atau tertaut dengan masjid
Masjid adalah tempat yang paling dicintai Allah dimuka bumi ini, jadi sudah sewajarnya apabila manusia-manusia yang hatinya selalu terikat pada tempat yang paling dicintaiNya, akan mendapatkan perlindungan di hari akhir. Tidak ada yang menghalangi dia dan keluarganya kecuali keinginan untuk selalu berjamaah di Masjid/Musholla, adalah salah satu tanda hati sudah terikat kepada Masjid.
4. Dua orang yang saling mencintai karena Allah dan keduanya bertemu dan berpisah karena Allah. Dua orang di sini bisa sepasang suami istri, keluarga, atau teman. Ketika sepasang suami istri yang saling mencintai tidak hanya karena ketertarikan penampilan fisik, namun juga karena ketertarikan akhlak yang dimiliki oleh keduanya hal itulah yang disebut cinta karena Allah. Dan saat kita melakukan sesuatu bersama-sama dengan saudara kita, dan kita melakukannya semata-mata karena mengharap ridha Allah; Saat saudara kita lupa dan ingkar kepada Allah, kita mengingatkannya. Itu adalah cermin persahabatan yang dirahmati Allah.
5. Seseorang laki laki ketika dirayu oleh wanita cantik dan kaya, lalu ia berkata “sesungguhnya aku takut kepada Allah (sehingga meninggalkan perbuatan tersebut).
Dicontohkan saat Nabi Yusuf AS berada dalam istana raja dan mendapat godaan yang luar biasa dari Siti Julaiha, seorang wanita yang sangat rupawan. Nabi Yusuf bermunajat kepada Allah SWT dan berkata ‘lebih baik hidup di penjara dari pada di istana’ karena beliau tahu betapa Allah akan melindunginya di yaumil akhir apabila dapat melawan godaan yang sangat berat itu.
6. Seseorang yang bershodaqoh / sedekah secara sembunyi sembunyi tanpa mengharap sedikitpun orang lain tahu.
Tangan kiri yang dimaksud adalah orang lain. Jadi saat bersedekah, usahakanlah hanya Allah dan kitalah yang tahu. Sebab batasan antara riya’ (perasaan mengharap pujian/imbalan dari orang lain) dengan ikhlas sangat tipis. Jadi, jika ada riya’ sedikit saja maka pahalanya akan hangus.
7. Dan seseorang yang mengingat Allah di tempat yang sunyi dan kedua matanya mencucurkan airmata. Bangun pada tengah malam, berserah diri kepada Allah, memohon ampun dan mengingat dosa-dosa di masa lalu sampai bercucuran air matanya, termasuk salah satu yang termasuk salah satu yang dijamin perlindungannya di akhirat kelak.
Harapan saya,sedikit artikel yang saya tulis dan rangkum di atas tidak hanya menjadi pengingat kepada diri saya, namun juga kepada para pembaca. Semoga kita semua senantiasa dalam perlindungan, petunjuk, dan kasih sayang dari Allah. Amiin.
Sumber: tvceramah.com
The post 7 Golongan Manusia Yang Diselamatkan Allah SWT Ketika di Padang Mahsyar appeared first on Apakes.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/7-golongan-manusia-yang-diselamatkan-allah-swt-ketika-di-padang-mahsyar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hari Manusia Melihat Wajah Allah Rabb Yang Disembah

Hari Manusia Melihat Wajah Allah Rabb Yang Disembah

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 260 hits
Siapa yang tidak mahu melihat Zat Allah Dialah Tuhan yang telah mencipta Adam dari tanah serta keturunannya Tuhan yang disembah oleh manusia yang beriman Tuhan yang telah menetapkan segala Qada dan Qadar Tuhan yang memiliki Arasy Tuhan yang...
Allah Maha Besar Hujan Turun Ketika Azan Berkumandang Dakwa Hampir Padamkan Kebakaran Hutan Di Lubnan

Allah Maha Besar Hujan Turun Ketika Azan Berkumandang Dakwa Hampir Padamkan Kebakaran Hutan Di Lubnan

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 344 hits
Kebakaran mula merebak ke sekitar Lubnan hingga memaksa para penduduk untuk melarikan diri dan meninggalkan rumah mereka ketika api marak menghampiri kawasan perumahan di kampung kampung selatan Beirut Kebakaran yang pada mulanya dijangka d...
4 Golongan Manusia Yang Haram Disentuh Api Neraka

4 Golongan Manusia Yang Haram Disentuh Api Neraka

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 1499 hits
4 golongan manusia yang haram disentuh api neraka 1 HAYYIN Hayyin adalah orang yang tidak mudah marah Dia juga tidak suka mengutuk kelemahan dan keburukan orang lain Jiwanya sangat teduh dan tenang 2 LAYYIN Layyin adalah orang yang sopan da...
Tarik Perhatian Dengan Cara Dekatkan Diri Pada Allah Elok Amal 15 Tip Ini Ketika Hadapi Masalah

Tarik Perhatian Dengan Cara Dekatkan Diri Pada Allah Elok Amal 15 Tip Ini Ketika Hadapi Masalah

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 598 hits
Tarik Perhatian Dengan Cara Dekatkan Diri Pada Allah Elok Amal 15 Tip Ini Ketika Hadapi Masalah Semua orang ada masalah tinggal bagaimana seseorang itu mampu menguruskan masalah dengan baik Tarik Perhatian Dengan Cara Dekatkan Diri Pada All...
Jangan Sekali Kali Engkau Berputus Asa Dengan Rahmat Allah Swt

Jangan Sekali Kali Engkau Berputus Asa Dengan Rahmat Allah Swt

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 362 hits
Meneliti riwayat sirah Nabi Yunus a s jelas bahawa tugas menyeru manusia mengabdikan diri kepada Allah SWT dan mengajak menjauhi Taghut bukanlah suatu tugas yang mudah bahkan ia tugas yang berat Di dalam kisah yang penuh pengajaran ini dice...
Amalan Ini Akan Membuat Manusia Mulia Di Hadapan Allah

Amalan Ini Akan Membuat Manusia Mulia Di Hadapan Allah

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 221 hits
Tujuan dasar diciptakannya manusia di dunia ini adalah untuk beribadah kepada Allah Doa merupakan salah satu ibadah yang sangat dianjurkan oleh Allah karena di dalamnya terkandung akhlak yang baik berupa penghambaan diri kepada pencipta Nya...
Bermain Ketika Makan Kanak Kanak 17 Bulan Menderita Chopstick Tertanam 2cm Dalam Otak

Bermain Ketika Makan Kanak Kanak 17 Bulan Menderita Chopstick Tertanam 2cm Dalam Otak

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 267 hits
Lumrah kanak kanak memang suka bermain dan meneroka Orang dewasa lah yang patut memantau anak anak kecil ini kerana mereka tidak memahami sebarang bentuk bahaya ataupun mudarat jika melakukan sebarang aktiviti Baca Selanjutnya Ada satu kes ...
7 Makanan Ketika Diet Yang Akan Melemahkan Ingatan

7 Makanan Ketika Diet Yang Akan Melemahkan Ingatan

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 1212 hits
Makanan segera amnya tidak baik untuk kesihatan namun ia seringkali menjadi populariti dalam kalangan masyarakat kerana ia akan membuatkan otak anda menjadi slow dan lemah daya ingatan sekali gus memberi kesan kepada prestasi dalam sesuatu ...
Empat Ahli Keluarga Maut Ketika Cuba Berswafoto Di India

Empat Ahli Keluarga Maut Ketika Cuba Berswafoto Di India

papar berkaitan - pada 9/10/2019 - jumlah : 225 hits
Empat ahli keluarga maut ketika cuba berswafoto di India Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 8 Oct 2019 11 30PM
Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Cheah Liek Hou

Adapting To Consumer Behavior

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

Kenyataan Wan Rosdy Bakar Semangat Penyokong Pakatan Harapan Di Prk Dun Kuala Kubu Bharu



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite

Papagomo Ditahan Aibkan Agong

Tergamak Petik Al Quran Kaki Fitnah Dipanggil Pejuang Rakyat

Normani S Legs And Feet In Tights 5

Jadwal Puasa Sunnah Mei 2024

Wanita Maut Ditikam 30 Kali Di Sepanyol