7 Bangunan Bersejarah Di Malaysia Yang Boleh Dilawati


Apabila bercakap tentang mercu tanda bersejarah, Malaysia mempunyai banyak bangunan bersejarah penting yang masih kekal sehingga kini yang boleh dilawati.
Daripada kubu yang mengagumkan kepada tempat ibadat yang menenangkan dan monumen yang indah, mercu tanda ini mempamerkan masa lalu negara Malaysia yang terkenal.
Kewujudan tempat-tempat ini juga membantu meningkatkan daya tarikan Malaysia sebagai destinasi percutian, terutamanya apabila ia berkaitan dengan pelancongan warisan.
Berikut merupakan beberapa bangunan bersejarah ikonik yang terdapat di Malaysia yang boleh anda lawati – pasti berbaloi!
Bangunan Sultan Abdul Samad (Kuala Lumpur) Peoples walking past the Sultan Abdul Samad Builiding in Kuala Lumpur. (26/1/2021). — AZHAR MAHFOF/The Star.
Terletak di seberang Dataran Merdeka yang bersejarah di ibu kota adalah salah satu bangunan warisan yang paling berharga di negara ini.
Bangunan Sultan Abdul Samad adalah bangunan akhir abad ke-19 yang dinamakan sempena Sultan Selangor yang memerintah pada masa pembinaannya.
Dibina oleh arkitek A.C. Norman dan R.A.J. Bidwell, ia mudah dikenali denganmenara jamnya yang menarik dan seni bina gaya Moor.
Sejak bertahun-tahunnya, Bangunan Sultan Abdul Samad menawarkan latar belakang yang indah semasa perarakan hari kebangsaan.
Artikel berkaitan: Himpunan Lagu Patriotik Sempena Hari Merdeka / Hari Kebangsaan (MP3)
Stadthuys (Melaka) The Stadthuys and church Of Chirst in Malacca,was amongst three historical buildings here declared as National Heritage. Terletak di tengah-tengah Melaka adalah sebuah bangunan merah yang menarik dikenali sebagai Stadthuys.
Bangunan bersejarah ini dibina semasa era Belanda di negara ini dan pembinaan bangunan ini telah siap pada tahun 1650 oleh Syarikat Hindia Timur Belanda, sembilan tahun selepas penawanan Melaka daripada Portugis pada tahun 1641.
Bangunan ini kemudiannya berfungsi sebagai pusat pentadbiran utama Belanda sehingga Melaka diserahkan kepada British pada tahun 1824.
Fort Margherita (Sarawak) Dibina pada tahun 1879 oleh Charles Brooke, yang ketika itu merupakan pemerintah Sarawak, monumen bersejarah ini merupakan salah satu monumen terpenting negara.
Bekas binaan kubu ini memainkan peranan penting pada masa lalu, menjaga sungai Kuching daripa serangan musuh.
Ia dinamakan sempena isteri tercinta Brooke, Margaret de Windt, yang diberi gelaran Ranee of Sarawak selepas perkahwinan mereka.
Pada zaman kegemilangannya, Fort Margherita – yang menghadap ke tebing utara Sungai Sarawak – dilengkapi dengan baik untuk melindungi bandar daripada pencerobohan dari arah sungai.
Stesen Kereta Api Ipoh (Perak) Stesen Kereta Api Ipoh mula dibina pada tahun 1894, apabila landasan pertama kali dipasang melalui bandar untuk Keretapi Perak.
Stesen ini berkhidmat selama 20 tahun sehingga penyatuannya menjadi Keretapi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu.
Kemudian, pada tahun 1914, pembinaan untuk stesen kereta api baru bermula, kali ini dengan hotel bersebelahan, untuk menggantikan yang pertama..
Stesen baharu ini direka oleh arkitek terkenal Inggeris Arthur Benison Hubback, yang turut mereka bentuk Carcosa Seri Negara dan Masjid di KL, antara bangunan ikonik lain di Malaysia.
Masjid Sultan Abu Bakar (Johor) A view of the City Hall building, a local government headquarters in George Town. /Picby:CHAN BOON KAI/The Star/1 May 2019. Masjid Sultan Abu Bakar ialah sebuah masjid negeri yang ditugaskan mengikut namanya – sultan pertama “Johor Moden”, Sultan Abu Bakar.
Bangunan bersejarah ini merupakan rumah ibadat yang megah dengan pengaruh seni bina Victoria dan Moghul.
Pembinaan masjid bermula pada tahun 1892 dan pada tahun 1900, ia akhirnya siap dan sedia untuk digunakan.
Dewan solat utama dilengkapi dengan tiang Rom yang indah, candelier yang mempesonakan, dan mimbar berlapis emas dari Turkiye.
Pada setiap sisi bangunan itu terdapat menara dengan kubah setinggi empat tingkat.
A’Famosa (Melaka) Bekas kubu Portugis, A’Famosa ialah salah satu peninggalan seni bina Eropah tertua yang masih ada di Asia Tenggara.
Salah satu pelancong terkenal Melaka, satu-satunya bahagian kubu yang tinggal ialah sebuah rumah pintu gerbang kecil, yang dikenali sebagai Porta de Santiago.
Runtuhan A’Famosa ialah bangunan bersejarah dan tempat yang menarik untuk pencinta fotografi, yang boleh menangkap beberapa imej menakjubkan struktur runtuh ini.
Fort Cornwallis (Pulau Pinang) Fort Cornwallis ialah kubu benteng di George Town, Pulau Pinang dan salah satu kubu terbesar di Malaysia yang dibina oleh Syarikat Hindia Timur Inggeris pada akhir abad ke-18.
Ia dinamakan sempena Charles Cornwallis, Gabenor Jeneral Bengal dan tidak pernah terlibat dalam sebarang pertempuran sepanjang sejarah operasinya.
Lazimnya digunakan untuk tujuan pentadbiran, tapak bersejarah ini menjadi tarikan pelancong yang popular.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/bangunan-bersejarah-malaysia/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=bangunan-bersejarah-malaysia

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Your Trusted Metallic Pipes Supplier In Malaysia

Your Trusted Metallic Pipes Supplier In Malaysia

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 131 hits
Delivering Quality and Reliability in Metallic Pipes In the realm of industrial infrastructure the quality of materials used is paramount to the success of any project stands as a pillar of excellence in the Malaysian catering to the need f...
Kms Charity Run 2023 Event Kamek Miak Sarawak Untuk Peringatan Malaysia Day

Kms Charity Run 2023 Event Kamek Miak Sarawak Untuk Peringatan Malaysia Day

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 200 hits
KMS Charity Run 2023 merupakan portal berita viral yang menampilkan Fashion Travel Politik dan KMS TV untuk channel YouTube nya Selain itu website KMS juga menampilkan kalender acara sosial dan musik yang diselenggarakan di Sarawak Situs we...
Jadi Perhatian Tempatan Ini 6 K Drama Popular Sebut Negara Malaysia

Jadi Perhatian Tempatan Ini 6 K Drama Popular Sebut Negara Malaysia

papar berkaitan - pada 10/8/2023 - jumlah : 123 hits
Ia menjadi satu kebanggaan bagi rakyat Malaysia terutama penonton K Drama apabila pelakon menyebut sesuatu mengenai negara kita ARTIKEL BERKAITAN Ada beberapa K Drama popular yang perasan tentang kewujudan Malaysia Pastinya ini menjadi prom...
Tinjau Selidik Gaya Hidup Rakyat Malaysia Selepas Covid 19

Tinjau Selidik Gaya Hidup Rakyat Malaysia Selepas Covid 19

papar berkaitan - pada 10/8/2023 - jumlah : 252 hits
TINJAU SELIDIK GAYA HIDUP RAKYAT MALAYSIA SELEPAS COVID 19 Assalammualaikum semua setelah kita melalui tempoh pandemik COVID 19 banyak perkara kita mula ambil perhatian Dari segi gaya hidup kita lebih mengutamakan kesihatan makan makanan be...
Hanya Pas Boleh Selamat Hayat Politik Zahid Kata Sanusi

Hanya Pas Boleh Selamat Hayat Politik Zahid Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 153 hits
freemalaysiatoday com 30 Aug 2023Sanusi Nor berkata PAS mempunyai kedudukan sebagai king maker yang berperanan penting dalam kelangsungan gerakan politik negara ketika ini Pengarah Pilihan Raya PAS Sanusi Nor berkata Zahid Hamidi juga harus...
Jika Tidak Skmm Sekat Bom Jangka Boleh Meletus Bila Bila Masa

Jika Tidak Skmm Sekat Bom Jangka Boleh Meletus Bila Bila Masa

papar berkaitan - pada 31/8/2023 - jumlah : 145 hits
HarapanDaily comARIF ATAN Tindakan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia mengenakan sekatan terhadap beberapa portal berita yang menyiarkan kandungan tidak wajar perlu difahami dibuat berdasarkan kepentingan negara Pengarah Komunik...
Autonomous Rapid Transit Hydrogen Pertama Tiba Di Sarawak Malaysia

Autonomous Rapid Transit Hydrogen Pertama Tiba Di Sarawak Malaysia

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 121 hits
Autonomous Rapid Transit Hydrogen adalah sebuah sistem transportasi publik berbasis hidrogen yang sepenuhnya otonom menggabungkan teknologi canggih untuk menciptakan mobilitas yang ramah lingkungan dan efisien ART Hydrogen adalah sistem tra...
Online Print Service Malaysia Convenient Printing Solutions

Online Print Service Malaysia Convenient Printing Solutions

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 212 hits
In the fast paced digital age convenience and efficiency have become paramount even when it comes to printing services Malaysians are increasingly turning to to meet their various printing needs These not only offer the convenience of placi...
Anugerah Tiktok Malaysia Oleh Honor 90 5g

Anugerah Tiktok Malaysia Oleh Honor 90 5g

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 197 hits
Anugerah yang pertama diperkasakan oleh Siri HONOR 90 5G Menyatukan ontent creator Malaysia dengan inovasi teknologi Anugerah TikTok ini dijangka menjadi satu majlis terbesar di Malaysia dipenuhi dengan kemeriahan yang bakal menyatukan onte...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Adik Wanie Feat Adam Zbp Dudo Sengat Jando Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


New Environment

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru