630 Pengusaha Ladang Ayam Daging Diambang Muflis



PETALING JAYA: Mesyuarat pertama Kabinet baharu pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu memberi fokus kepada isu ayam termasuk bekalan ayam dan telur di pasaran yang sehingga kini belum ditangani sebaiknya.
Media sejak beberapa bulan lalu konsisten melaporkan mengenai isu tersebut khususnya melibatkan kartel yang menguasai pasaran serta harga ayam.
Malah isu terbaharu yang diberitahu sumber industri mendakwa lebih 630 pengusaha ladang ayam daging kontrak seluruh negara kini diambang muflis akibat bebanan hutang yang dikenakan kartel dan penternak bersepadu atau integrator.
Hutang-hutang yang tidak masuk akal ini membabitkan perjanjian yang dibuat oleh kartel ayam serta integrator dengan penternak kontrak bagi membekalkan anak ayam, dedak makanan, vaksin dan ubat-ubatan untuk ternakan itu.
Sumber sebuah persatuan penternakan wilayah tengah mendedahkan, tidak cukup dengan tekanan pihak integrator dan kartel, penternak kontrak yang kebanyakannya Bumiputera menanggung hutang bank bagi membina fasiliti ternakan seperti reban ayam.
Kata sumber, terdapat 2,604 ladang ayam seluruh negara, dengan kira-kira 80 peratus atau 2,100 daripadanya merupakan ladang kontrak.
Menurutnya, 20 peratus atau sejumlah 520 daripada keseluruhan 2,604 ladang seluruh negara adalah ladang ayam bersaiz mega dimiliki kartel dan integrator, lengkap dengan fasiliti menghasilkan anak ayam, memiliki penternak kontrak di bawahnya serta mempunyai kemudahan pemprosesan ayam.
“Ramai penternak ayam kontrak dihambat hutang keli­ling pinggang, sedangkan bukan salah kami. Mereka gigih bekerja siang malam menternak ayam bagi memastikan bekalan mencukupi seluruh negara.
“Malangnya isu hutang bermula sejak peringkat awal. Sebelum menceburkan diri dalam bidang ternakan, ramai penternak kontrak terpaksa buat pinjaman dengan bank untuk membina reban. Kosnya ada mencecah RM5 juta.
“Buktinya, sebuah bank komersial menawarkan pinjaman membangunkan reban serendah RM1 juta sehingga RM5 juta kepada penternak baru. Satu rumah ayam dua tingkat, dengan kapasiti memuatkan 50,000 anak ayam day old chick (DOC), kosnya berjumlah RM2.1 juta.
“Bila reban sudah siap, penternak ini tiada kapasiti menghasilkan anak ayam untuk dibela, malah tiada kapasiti menghasilkan makanan dan vaksin sendiri. Jadi, mereka terpaksa mengikat kontrak dengan kartel bersepadu (integrator). Di sinilah, kartel menghidu kelemahan dalam ekosistem ternakan ayam,” kata sumber.
4 PEMBEKAL GPS, 22 SYARIKAT BEKAL ANAK AYAM
Kata sumber, kelemahan itu wujud kerana tiada pihak yang mengawal bekalan anak ayam, dedak dan vaksin. Malah tiada sebarang lembaga khusus yang menyelia ekosistem ternakan itu.
Hal ini mengakibatkan penternak kontrak yang majoriti Bumiputera terpaksa bergantung kepada kartel yang me­nguasai segenap lapisan rantaian industri ternakan ayam.
Katanya, rantaian pasaran ayam daging di pasaran negara ini bermula di peringkat bekalan induk utama ayam daging, yang digelar grand parent stock (GPS).
Menurutnya, bekalan ayam GPS terpaksa diimport dari negara seperti Kesatuan Eropah (EU), United Kingdom (UK), Amerika Syarikat (AS) kerana ayam jenis tempatan seperti ayam kampung bersaiz kecil, tidak banyak daging dan tidak sesuai untuk tujuan komersial.
“Cuma ada empat syarikat seluruh negara yang terlibat membekalkan GPS, malah tiada langsung pemain Bumiputera dalam keempat-empat syarikat itu,” kata sumber.
Menjelas lanjut, sumber berkata, selepas empat syarikat gergasi menghasilkan GPS, bekalan itu dihantar pula kepada 22 syarikat yang terlibat menghasilan stok induk ayam atau parent stock (PS).
“Stok PS inilah yang digunakan untuk menghasilkan anak ayam baka yang disebut day old chick (DOC). Selepas 22 syarikat ini menghasilkan DOC, maka mereka akan hantar DOC kepada penternak-penternak kontrak yang berjumlah kira-kira 2,100 seluruh negara,” katanya.
KREDIT ANAK AYAM, DEDAK DAN VAKSIN
Sumber berkata, kartel dan integrator menyedari rata-rata penternak kontrak dicengkam hutang pihak bank bagi membina reban dan fasiliti ternakan, malah tiada kapasiti menghasilkan sendiri baka anak ayam, dedak serta ubatan.
Menyedari hal itu, kata sumber, maka integrator mula menawarkan pinjaman kredit untuk membekalkan anak ayam, makanan dan vaksin kepada penternak kontrak.
“Bila menyedari penternak sudah diikat oleh hutang bank, integrator mula mendekati mereka menawarkan kredit dan hutang bagi mendapatkan bekalan anak ayam, makanan dan vaksin. Di sinilah, konspirasi membunuh penternak kontrak mula berlaku.
“Apabila menghantar anak ayam, dibekalkan kami dengan anak ayam yang langsung tiada kualiti dan cepat sakit. Sama juga dengan makanan ayam, memang tiada kualiti. Akibatnya, anak ayam lambat besar dan mudah mati.
“Bila hal ini berlaku, penternak kontrak terpaksa menanggung kerugian. Integrator menghantar bil yang tinggi, mendesak penternak kontrak membayar hutang anak ayam, dedak dan vaksin. Pada masa sama, kena langsaikan hutang bank pula,” kata sumber.
Merumuskan komplot ini, sumber mendakwa, kartel dan integrator mencaturkan situasi itu bagi menghapuskan ladang-ladang kontrak seluruh negara.
“Kartel dan integrator ada modal yang besar. Mereka boleh mengambil alih ladang yang gulung tikar, sekali gus meluaskan empayar ayam masing-masing.
“Bila mereka berjaya menguasai semua ladang kontrak seluruh negara, kartel ini akan jadi too big to fail, atau terlalu besar untuk digugat kerajaan. Maka mudahlah mereka menguasai negara ini melalui tekanan menggunakan isu keselamatan makanan negara,” katanya. – UTUSAN

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/12/630-pengusaha-ladang-ayam-daging.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemuda Tepergok Selipkan Sabu Dalam Daging Gulai Ayam Untuk Dipasok Ke Lapas

Pemuda Tepergok Selipkan Sabu Dalam Daging Gulai Ayam Untuk Dipasok Ke Lapas

papar berkaitan - pada 9/12/2022 - jumlah : 88 hits
Tiga paket kecil sabu itu memiliki berat sekitar 5 gram Pemuda pembawa gulai ayam isi sabu itu tidak bisa berkutik lagi Dia harus berurusan dengan kepolisian dengan temuan itu
Ayam Dijual Rm12 Sekilo Di Kuala Muda

Ayam Dijual Rm12 Sekilo Di Kuala Muda

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 101 hits
SUNGAI PETANI Perbezaan harga ayam segar atau proses yang diperoleh daripada pembekal menyebabkan harga jualan ayam di daerah ini tidak seragam dan masih mahal
Resepi Ayam Serai Thai

Resepi Ayam Serai Thai

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 156 hits
Resepi Ayam Serai Thai Kalau sebut jer Thailand dalam kepala korang mesti terpikirkan tomyam padprik padthai kerabu Maggie jer kan Walaupun banyak lagi menu dan resepi yang menarik yang ada kat Thailand ni kebanyakkan orang hanya terpikirka...
Resepi Ayam Goreng Ala Ala Kfc Sedap Sangat

Resepi Ayam Goreng Ala Ala Kfc Sedap Sangat

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 265 hits
Resepi Ayam Goreng ala ala KFC Sedap Sangat Hari ni min rasa nak makan ayam KFC yang dibuat sendiri Bukan apa rasa lebih puas bila makan yang masak sendiri Banyak boleh makan kan Serius resepi ni sebijik macam ayam ala ala KFC yang betul tu...
Resipi Ayam Bawang Style Mamak Padu Rasa Macam Dekat Kedai

Resipi Ayam Bawang Style Mamak Padu Rasa Macam Dekat Kedai

papar berkaitan - pada 1/12/2022 - jumlah : 156 hits
Kalau makan nasi kandar pekena ayam bawang barulah lengkap hidangan Puas hati bila dapat makan Lauk ni kalau dapat masak sendiri pun menarik Kalau ada bendi atau cili hijau buat ulam lagi ngam Bolehlah cuba buat ikut resepi ini AYAM BAWANGB...
Perlu Jawatankuasa Khas Jaga Isu Ayam Ppim Sinar Harian 29 11 2022

Perlu Jawatankuasa Khas Jaga Isu Ayam Ppim Sinar Harian 29 11 2022

papar berkaitan - pada 1/12/2022 - jumlah : 186 hits
SHORTS SINAR LIVE 29 NOVEMBER 2022 Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Datuk Nadzim Johan berkata kerajaan baharu perlu mewujudkan jawatan khas bagi mengawal isu ayam manakala NGO boleh bertindak sebagai pemantau Sumber Sinar HarianPERLU...
Resipi Ayam Masak Lemon Yang Gerenti Akan Jadi Lauk Kegemaran Ramai

Resipi Ayam Masak Lemon Yang Gerenti Akan Jadi Lauk Kegemaran Ramai

papar berkaitan - pada 5/12/2022 - jumlah : 164 hits
Selain ayam goreng ayam masak kicap rendang ayam dan ayam masak lemak cili api kita juga boleh cuba resipi ayam masak lemon Ayam ini mempunyai cita rasa unik kerana dimasukkan jus lemon dan kulit lemon Justeru bagi penggemar rasa masam masa...
Harga Telur Ayam Bakal Diumum Lebih Murah Esok Perdana Menteri

Harga Telur Ayam Bakal Diumum Lebih Murah Esok Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 150 hits
Isu bekalan telur yang berkurangan menjadi bualan di media sosial sejak kebelakangan ini Jika ada dijual pun harganya dikatakan lebih mahal daripada biasa Bagaimana dengan tempat anda Adakah bekalan masih sama atau berkurangan Adakah hargan...
Kerajaan Import Telur Ayam Dari Sumber Luar Tampung Keperluan Dalam Negara

Kerajaan Import Telur Ayam Dari Sumber Luar Tampung Keperluan Dalam Negara

papar berkaitan - pada 7/12/2022 - jumlah : 161 hits
Bernama December 6 2022 Mohamad Sabu berkata inisiatif membawa masuk telur ayam dari sumber luar bukanlah bertujuan menekan pengusaha industri telur ayam tempatan sebaliknya bagi memastikan bekalan dalam negara tidak terputus selain kebajik...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Syarahan Umum Pengenalan Pengkomputeran Kuantum

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent