6087 Cari Penyelesaian Baharu Tangani Kenaikan Harga Barang Utusan Malaysia 10 12 2021


 

PETALING JAYA: Kerajaan perlu memberi fokus kepada isu kenaikan harga barangan dengan mewujudkan mekanisme baharu bagi mencari jalan penyelesaian dan membuang dasar-dasar lama yang tidak memberi kebaikan kepada rakyat.
Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr. Jacob George berkata, antara yang pernah beliau cadangkan adalah menubuhkan jabatan tugas khas dipengerusikan oleh Perdana Menteri bagi menyelesaikan masalah itu secara menyeluruh dan di akar umbi.
“Ahli-ahli politik perlu fokus mencari penyelesaian masalah kenaikan harga dan bukan hanya mementingkan matlamat serta agenda politik.
“Kita tahu cara lama tidak mendatangkan hasil, tetapi mengapa masih menggunakannya?” katanya semasa dihubungi oleh Utusan Malaysia.
Terdahulu, akhbar ini melaporkan, Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Mohideen Abdul Kader berkata, langkah kerajaan melaksanakan Skim Harga Maksimum Keluarga Malaysia (SHMKM) bagi menstabilkan harga barangan hanya bertahan untuk jangka masa pendek kerana sikap memanipulasi oleh orang tengah masih wujud.
Jacob berkata, orang tengah adalah ‘kambing hitam’ dipersalahkan oleh pengguna dalam isu kenaikan harga barangan kerana mereka juga terkesan dengan kenaikan harga berdasarkan beberapa faktor kenaikan tersebut.
“Bagaimana seorang peniaga yang juga orang tengah antara pembekal dan pembeli ingin menjual sesuatu barangan dengan harga murah jika mereka juga mendapat bekalan tersebut pada harga tinggi?
“Jika pengguna ingin mendapatkan harga barang murah dari A ke Z, apa akan jadi kepada pembekal-pembekal barangan tersebut? Seperti petani, nelayan dan penternak yang menjadi talian untuk menyampaikan makanan kepada pengguna,” ujarnya.
Sementara itu, Pengerusi Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, pengguna perlu mengikut budaya baharu dan mendidik pengguna membeli barangan keperluan atau harian.
“Pada saya ini adalah kelemahan pengguna, kita kena berubah dan didik pengguna menjadi bijak supaya kenaikan harga barang ini dapat diatasi,” katanya.
Tambahnya, kerajaan turut perlu memainkan peranan dengan mewujudkan dasar baharu kerana penggunaan cara lama dan lapuk serta berhenti mengharapkan keputusan berbeza jika masih menggunakan cara tersebut kerana itu hanya memberi kesan kepada pengguna serta peniaga.


Artikel oleh: Utusan Malaysia
CARI PENYELESAIAN BAHARU TANGANI KENAIKAN HARGA BARANG

https://www.utusan.com.my/terkini/2021/12/cari-penyelesaian-baharu-kenaikan-harga-barang/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2021/12/6087-cari-penyelesaian-baharu-tangani.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Laksana Skim Harga Maksimum Keluarga Malaysia Kawal Kenaikan Harga Barangan

Kerajaan Laksana Skim Harga Maksimum Keluarga Malaysia Kawal Kenaikan Harga Barangan

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 313 hits
Oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bertanyakan sesuatu kepada peniaga sayur sayuran ketika mengadakan tinjauan harga barang di Myfarm Outlet Kasih Putrajaya GAMBAR Abd Razak Aid KERAJAAN akan melaksanakan Skim Harga Maksimu...
Polis Kesan Peserta Konvoi Bantah Kenaikan Harga Barang

Polis Kesan Peserta Konvoi Bantah Kenaikan Harga Barang

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 282 hits
December 4 2021 Polis berkata konvoi berkenaan dikesan melalui Jalan Bukit Bintang Jalan Sultan Ismail dan seterusnya menghala ke Kompleks Sogo Jalan Tunku Abdul Rahman KUALA LUMPUR Polis sedang mengesan peserta yang terlibat dalam konvoi k...
Dewan Rakyat Isu Kenaikan Harga Barang Dijangka Jadi Tumpuan

Dewan Rakyat Isu Kenaikan Harga Barang Dijangka Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 183 hits
Dewan Rakyat diteruskan dengan perbahasan Rang Undang undang Perbekalan 2022 di peringkat jawatankuasa KUALA LUMPUR Sidang Dewan Rakyat hari ini dijangka akan membahaskan isu kenaikan harga barangan keperluan asas yang membelenggu rakyat ke...
Mesyuarat Khas Khamis Ini Teliti Kenaikan Harga Barang

Mesyuarat Khas Khamis Ini Teliti Kenaikan Harga Barang

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 171 hits
Harga 30 40 sayur kini dipantau setiap hari KUALA LUMPUR Majlis Tindakan Sara Hidup Negara bersedia mengadakan mesyuarat Khamis ini bagi meneliti serta memutuskan rancangan jangka sederhana dan panjang bagi menangani kenaikan harga barang k...
Kenaikan Harga Barang Menteri Kpdnhep Buat Apa

Kenaikan Harga Barang Menteri Kpdnhep Buat Apa

papar berkaitan - pada 28/11/2021 - jumlah : 209 hits
MELAKA Pengguna terus terbeban dengan kenaikan harga barang yang berlaku secara mendadak sejak kebelakangan ini kerana ia sekali gus menambah kos sara hidup mereka Timbalan Presiden Pertubuhan Mesra Pengguna Malaysia Azlin Othman berkata ke...
6062 Cukup Berpolitik Kawal Kenaikan Harga Ayam Pn Online 02 12 2021

6062 Cukup Berpolitik Kawal Kenaikan Harga Ayam Pn Online 02 12 2021

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 186 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengambil tindakan kerajaan kerana kekurangan tindakan proaktif untuk mengekang kenaikan harga ayam Ketua aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata harga ayam mentah meningkat mendadak sejak Okto...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan