6 Tips Habiskan Syllabus Walaupun Banyak Buat Aktiviti Dalam Bilik Darjah


Antara soalan yang selalu saya terima bila buat perkongsian pasal PAK21 dan STEM adalah, "Kalau banyak-banyak buat aktiviti macam ni, sempat ke nak habiskan syllabus?" Setakat sekarang, memang selesai saja syllabus saya pada setiap tahun dengan anak murid. Itu belum tambah lagi dengan kehadiran ke bengkel, kursus dan seminar. 

 6 Tips Habiskan Syllabus, Walaupun Banyak Buat Aktiviti Dalam Bilik Darjah

Jadi, meh saya nak kongsikan 6 tips macamana saya uruskan isu ini. Anda boleh tonton juga rakaman video Live FB saya pada 29 Oktober 2018, bagi tajuk yang sama kat Youtube Channel saya seperti di bawah.


 

Tips 1 : Aspek Perancangan
Perkara utama yang perlu diberi perhatian adalah aspek guru sebagai perancang. Ye lah, kalau tak rancang bagus-bagus, mestilah kelam kabut dan asyik tertunda saja aktiviti. Persediaan daripada segi bahan bantu mengajar dan juga benda lain, sangat membantu melicinkan proses PdPc dalam kelas. 

 Aspek Guru Sebagai Perancang

Selain itu penggunaan Model Pembelajaran 5E bagi menstrukturkan pengajaran kita juga sangat membantu saya dalam memastikan proses PdPc berjalan dengan baik. Boleh tonton video 5E saya di Youtube juga untuk dapat lebih kefahaman bagaimana nak rancang PdPc dengan menggunakan Model Pembelajaran 5E. 



Tips 2 : Pengurusan Masa Murid
Ini juga satu cabaran untuk guru bila buat aktiviti. Sebab ramai murid akan cenderung habiskan masa pada sesi menghias bahan pembentangan mereka, sampai mengganggu perancangan guru. Untuk saya, saya biasakan murid dengan memberitahu mereka masa yang berbaki. Jadi secara tak langsung, murid ada idea, berapa banyak masa untuk mereka siapkan kerja mereka.



Tips 3 : Aktiviti + Ajar
Ini antara perkara yang saya belajar dari kesilapan. Sebelum nih biasanya saya akan ajar dulu murid, kemudian buat aktiviti. Tapi akhirnya saya lihat murid juga mampu belajar semasa proses aktiviti. Malah mereka lebih faham, sebab terus nampak apa yang cikgu nak ceritakan tu tadi. 


Murid belajar dengan cara buat aktiviti
Jadi kemudiannya saya twist sket pengajaran saya. Terus buat aktiviti, dan pastikan murid betul-betul belajar semasa aktiviti. Maknanya murid belajar semasa mereka tengah buat aktiviti. Memang lebih berkesan! Namun, peranan guru sebagai fasilitator perlulah betul-betul dijalankan dengan baik dan berkesan.



Tips 4 : Strategi PAK21
Sebenarnya penggunaan strategi pembelajaran secara koperatif dan kolaboratif sangat membantu dalam menghabiskan syllabus mengikut masanya. Penggunaan strategi seperti Gallery Walk, 3 Stray 1 Stay dan Jigsaw membolehkan guru untuk menggabungkan beberapa subtopik dalam satu aktiviti. Dah tentu ini sangat membantu untuk guru berada on track.



Tips 5 : Amalan Murid
Satu lagi yang saya buat adalah dengan membiasakan murid saya dengan arahan saya semasa dalam kelas. Jadi murid dah tahu apa yang patut dan perlu mereka buat. Murid saya juga sedia maklum dengan tahap kualiti hasil kerja yang mereka patut tunjukkan kepada saya. 


Happy Students!
Dan semua ini datangnya melalui pengamalan. Justeru itu jika cikgu dapati murid cikgu bermasalah pada awal pelaksanaan, maka jangan give up. Teruskan melatih murid, sehingga mereka biasa dengan cara belajar dengan cikgu. InshaAllah semuanya akan jadi lebih mudah lepas tu. 



Tips 6 : Penggunaan Teknologi
Akhir sekali adalah penggunaan teknologi juga sebenarnya mampu membantu melancarkan lagi perjalanan pdpc kita. Latar belakang anak murid saya di Jerlun merupakan anak nelayan dan petani. Namun kebanyakan daripada memiliki smartphone dan menggunakan untuk banyak kegiatan peribadi. 




Maka saya cuba ambil kesempatan daripada peluang yang saya ada dengan menggunakan strategi Flipped Classroom dan kadang-kadang aplikasi lain seperti Google Form, Kahoot dan lain-lain. Strategi Flipped Classroom terutamanya sangat membantu saya dalam menguruskan apa yang nak diajar kepada murid, dan membantu murid faham sebelum mereka masuk kelas saya, dan buat aktiviti. Sebab tu saya suka rakam banyak video PdPc!


Pembelajaran berasaskan projek : Mencipta Penapis Air
OK, itu saja perkongsian 6 Tips untuk membantu guru-guru lain menjalankan aktiviti semasa sesi PdPc, tanpa perlu takut / risau syllabus tak habis dengan banyaknya buat aktiviti. Perkaranya tidak lah susah sangat, tetapi memerlukan sedikit usaha dan juga kesungguhan daripada guru-guru, sebelum biasa dengan amalan tersebut. Yang penting adalah bagaimana kita sesuaikan dengan murid dan juga apa yang kita ada. 

Semoga ini bermanfaat dan membantu!







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikguhailmi.com/2018/10/6-tips-habiskan-syllabus-walaupun-buat-banyak-aktiviti-dalam-bilik-darjah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guru Terlantar Selepas Cat Bilik Darjah

Guru Terlantar Selepas Cat Bilik Darjah

papar berkaitan - pada 17/10/2018 - jumlah : 746 hits
Seorang guru yang mengecat bilik darjah bagi bolehkan murid muridnya menyertai pertandingan kebersihan dan keceriaan peringkat sekolah diserang asma hingga koma selama dua bulan menyebabkan dia lumpuh dan hilang upaya Orang ramai yang ingin...
Tips Halau Cicak Yang Banyak Di Rumah Hanya Guna Tiga Bahan

Tips Halau Cicak Yang Banyak Di Rumah Hanya Guna Tiga Bahan

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 410 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera sapa yang tak suka kan bila tengok cicak banyak di merata rata dinding rumah CCL ada jumpa satu tips untuk menghalau cicak yang banyak di rumah di laman facebook tak slaah kalau CCL share untuk korang sem...
Pdip Sandiaga Uno Belum Berbuat Banyak Untuk Negeri Ini

Pdip Sandiaga Uno Belum Berbuat Banyak Untuk Negeri Ini

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 168 hits
Andreas menilai Jubir Prabowo Sandi Dahnil Anzar Simanjutak kehilangan ide bertarung di Pilpres 2019 Dahnil adalah orang yang pertama kali menyebut Sandi sosok dengan Bung Hatta
Ph Paling Banyak Langgar Peraturan Pilihan Raya Di Pd Kata Bersih

Ph Paling Banyak Langgar Peraturan Pilihan Raya Di Pd Kata Bersih

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 218 hits
Pemantau pilihan raya Bersih 2 0 hari ini mendedahkan Pakatan Harapan melakukan paling banyak kesalahan pilihan raya semasa pilihan raya kecil Port Dickson awal bulan ini Pengarah eksekutif pertubuhan itu Yap Swee Seng berkata ini diikuti o...
Suka Makan Ketam Ini Tip Nak Beli Ketam Yang Banyak Isi Dan Telur

Suka Makan Ketam Ini Tip Nak Beli Ketam Yang Banyak Isi Dan Telur

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 1390 hits
Geramnya tengok ketam segar di pasar Gemuk dan besar saiznya Memang sedap kalau masak kari masak lemak bercili kam heong dan sebagainya Kalau ketam yang baru naik dari laut rebus bersama serai pun dah cukup buat anda berselera untuk makan B...
Buka Acara Ideafest 2018 Jokowi Sebut Banyak Lompatan Industri Kreatif

Buka Acara Ideafest 2018 Jokowi Sebut Banyak Lompatan Industri Kreatif

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 236 hits
Buka acara IdeaFest 2018 Jokowi sebut banyak lompatan di industri kreatif Festival kreatif tahunan IdeaFest hari ini resmi digelar di Jakarta Convention Center mulai 26 27 Oktober 2018 Acara ini dibuka oleh Presiden Jokowi Dalam sambutannya...
5 Kelainan Aneh Gara Gara Kelamaan Pegang Ponsel Mulai Banyak Penderitanya Nih

5 Kelainan Aneh Gara Gara Kelamaan Pegang Ponsel Mulai Banyak Penderitanya Nih

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 202 hits
Coba cek jari kelingkingmu jangan jangan kamu juga adalah salah satu penderita smartphone pinky kayak gini hiiiiiy
Bekas Makanan Berbau Walau Banyak Kali Cuci Try Petua Ni Pasti Wangi Semula

Bekas Makanan Berbau Walau Banyak Kali Cuci Try Petua Ni Pasti Wangi Semula

papar berkaitan - pada 26/10/2018 - jumlah : 352 hits
1 GARAMBau pada bekas plastik atau tupperware seringkali datang dari sisa sisa makanan yang tertinggal dan bersembunyi dalam celah celah bekas plastik Cara untuk bersihkannya m udah sahaja Ambil garam halus dan gosoklah perlahan lahan Ia bo...
Golkar Tak Percaya Hasil Survei Elektabilitas Partai Karena Banyak Meleset

Golkar Tak Percaya Hasil Survei Elektabilitas Partai Karena Banyak Meleset

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 208 hits
Hitungan yang sama kata Andi juga berlaku untuk Golkar Andi menyebut Golkar memang tengah memperbaiki citra usai sejumlah kader diterpa kasus korupsi dan membuat partai berada di bawah PKB
Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Mahalini Dah Peluk Islam

Fiersa Besari April Chord

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Nak Beriadah Tapi Malas Hadap Jammed Ini 5 Taman Rekreasi Terletak Di Kl Selangor Boleh Diakses Guna Lrt Amp Mrt

Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


How To Choose The Right Color Bodysuit For Your Outfit

Lontong Azie Kitchen

Cara Ikhtiar Halang Penyakit Ain

918kiss 7 2567 918kiss 918kiss Top 61 By Autumn 918kissauto Io

Sbdj Siri 197 Rahsia 4 Peti Hitam

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat