Aneka Resipi Lauk Sedap Mudah Sesuai Untuk Sahur Berbuka Puasa


Tercari-cari resipi lauk pauk yang mudah dan ringkas untuk disajikan buat keluarga di bulan Ramadan nanti? Maklumlah, nak pancing selera makan, kadang-kala agak sukar terutamanya di waktu sahur. Yang tukang masak pun sama. Ada masanya jadi buntu memikirkan menu yang nak dimasak untuk suami dan anak-anak. Jika kesuntukan masa, lagilah penat dibuatnya. Khas untuk anda RASA kongsikan seleksi resipi lauk sedap dan mudah yang sesuai dimasak ketika sahur dan juga berbuka puasa.  Moga sedikit sebanyak boleh membantu anda.
 
KOLEKSI RESIPI LAUK PAUK UNTUK SAHUR & BERBUKA
 
 1. AYAM GORENG KICAP CILI PADI BERSERAI

BAHAN-BAHAN:
1 kg ayam | potong kecil 2 sudu makan kicap pekat1 sudu makan kicap manis1 sudu makan sos tiram2 batang serai | titik10 biji cili padi | hiris halus1 biji bawang besar | potong dadu3 ulas bawang putih | cincang halus3cm halia muda | hiris halus memanjang1 sudu makan air asam jawaGaram dan gula secukup rasaMinyak masak | untuk menggoreng dan menumisSedikit hirisan daun bawang | untuk hiasanCARA MEMASAK:
Ayam cuci bersih dan tos.Gaulkan ayam dengan sedikit garam dan kunyit, perap seketika.Panaskan kuali, goreng ayam separuh masak.Keluarkan minyak, tinggal sedikit untuk menumis.Tumis bawang merah, putih, halia, serai dan cili. Tumis hingga naik bau.Masukkan kicap pekat, kicap manis dan sos tiram.Kacau rata dan masukkan ayam, gaul rata dan tambahkan sedikit air.Kecilkan api perasakan dengan garam dan gula secukupnya.  Setelah secukup rasa, tutup api.Ayam kicap sedia dihidangkan. 
2. DAGING GORENG MERAH 

BAHAN-BAHAN:
300gm daging rebus | hiris nipis 2 sudu makan pes cili kering1 sudu teh sos cili1  sudu teh sos tomato3cm halia muda | hiris halus memanjang1 biji bawang besar | hiris bulat3 ulas bawang putih | ketukGaram dan gula secukup rasa3 sudu makan minyak masakCARA MEMASAK:
Panaskan minyak, tumiskan hirisan bawang besar, bawang putih dan halia hingga wangi.Masukkan pes cili kering, kacau hingga pecah minyak.Seterusnya masukkan sos cili dan dan tomato, diikuti dengan hirisan daging.Kacau rata dan perasakan dengan garam dan gula.Setelah cukup rasa, tutup api dan daging sedia dihidangkan. 
3. IKAN TONGKOL SAMBAL CILI PADI

BAHAN-BAHAN:
4-5 ketul ikan tongkol yang telah direbusBAHAN KISAR:
15 biji cili padi1 biji bawang besar2 ulas bawang putih1 batang seraiCAR MEMASAK:
Panaskan minyak, goreng ikan hingga garing. Angkat dan ketepikan.Keluarkan minyak, tinggalkan sedikit untuk menumis.Tumis bahan kisar kasar hingga wangi dan pecah minyak.Masukkan air asam Jawa, garam dan gula secukup rasa.Akhir sekali masukkan ikan tongkol yang telah digoreng tadi.Gaul  rata dan tutup api.Ikan tongkol sambal sedia dihidangkan.INFO CHEF: Disarankan rebus ikan siap-siap sebelum sedia dimasak sambal.
 
4. UDANG GORENG SOS TIRAM BERSAMA SADERI

BAHAN-BAHAN:
250gm udang saiz XL | buang kulit dan kepala dan belah belakang Sedikit hirisan cili benggala merahSedikit hirisan cili benggala hijauSedikit hirisan batang selerri4 biji cili padi | titik1/2 biji bawang  Holland  | hiris2 ulas bawang putih | titik2 sudu makan sos tiramMinyak masak untuk menumis secukup rasaCARA MEMASAK:
Panaskan  minyak, tumiskan bawang Holland, bawang putih dan cili padi hingga wangi.Masukkan udang, kacau rata.Masukkan pula hirisan cili benggala dan hirisan batang seleri.Perasakan dengan sos tiram secukup rasa.Setelah masak dan cukup rasa, tutup api.Udang sedia dihidangkan panas-panas. 
 5. PAPRIK SOTONG

BAHAN-BAHAN:
300gm sotong | bersihkan dan hiris bulat1batang serai | titik1 sudu makan pes cili kering1 sudu makan sos tiram6 biji cili padi | titikSedikit hirisan batang seleri1 biji bawang besar | hiris2 ulas bawang putih | titikGaram dan gula secukup rasaSedikit minyak untuk menumisCARA MEMASAK:
Panaskan minyak, tumiskan bawang besar, bawang putih, cili padi, serai hingga wangi.Masukkan pes cili kering, kacau rata dan masukkan sotong. Kacau lagi.Seterusnya masukkan hirisan daun limau purut dan batang seleri.Perasakan dengan sos tiram, garam dan gula secukup rasa.Apabila cukup rasa dan sotong masak, tutup api dan sedia dihidangkan.INFO CHEF: Jika anda ingin tambah isian lain, boleh tambah lobak merah dan cili Benggala.
 
 6. SUP CAMPUR BEBOLA IKAN

BAHAN-BAHAN:
20 biji bebola ikan4 biji tauhu tauhu bulat yang telah digoreng1 pokok  sawi putih1 keping tauhu kering | rendam dalam airSedikit  suhun | rendam dalam airSedikit hirisan lobak merah2 ulas bawang merah | hiris2 ulas bawang putih | titik1 sudu teh lada sulah1 sudu teh serbuk perasa ayamGaram dan gula secukup rasaAir secukupnya.CARA MEMASAK:
Masukkan air dalam periuk didihkan di atas dapur.Setelah mereneh masukkam bebola ikan, tauhu kering dan suhun yang telah direndam tadi.Setelah bebola ikan timbul, tambah hirisan sawi, lobak merah.Apabila layu masukkan tauhu dan perasakan dengan serbuk perasa ayam, lada sulah, garam dan gula secukup rasa.Setelah cukup rasa dan masak tutup api.Sup sayur sedia dihidangkan. 
Dapatkan lebih banyak resipi yang mudah, sedap & cepat masak di laman web RASA:
Share Sampai 17K. Resipi Sambal Siram Mak Kongsi Ni Memang Sedap

Boleh Bakar & Kukus. Resipi Otak Otak Ayam Homemade Ni Memang Padu

Resipi Kuih Cek Mek Kelantan. Mudah & Hanya Guna 4 Bahan

Sangat Sedap! Peniaga Kongsi Resipi Sambal Telur Ikan Bilis Bebola Ikan

 
Tonton lebih banyak video masakan mudah & sedap di Youtube @Majalah Rasa Official




 
The post Aneka Resipi Lauk Sedap & Mudah Sesuai Untuk Sahur & Berbuka Puasa appeared first on RASA.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://rasanakmasak.blogspot.com/2022/03/aneka-resipi-lauk-sedap-mudah-sesuai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gaul Gaul Dah Siap Resipi Kerabu Ikan Bilis Paling Mudah Sedap

Gaul Gaul Dah Siap Resipi Kerabu Ikan Bilis Paling Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 157 hits
Resipi Kerabu Ikan Bilis perkongsian saudari Haslina Muhammad ni memang cukup mudah Bahan tak banyak dan boleh disediakan dalam masa yang cukup singkap Janji bahan semua ada hiris halus goreng gaul rata dan perasakan sahaja Dah boleh hidang...
Resipi Mee Goreng Budak Sekolah Mudah Masak Sangat Sedap

Resipi Mee Goreng Budak Sekolah Mudah Masak Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 217 hits
Sedapnya nampak Mee Goreng Budak Sekolah ni Pasti ramai merasa pelik kenapa menu ini dipanggil dengan nama sedemikian Menurut empunya resipi saudari Umi Watie ini kerana mi ini dimasak tanpa diletakkan sebarang sayur Biasalah anak anak kura...
Mudah Simple Sedap Resipi Kuih Cakoi Goreng Hanya Guna 4 Bahan

Mudah Simple Sedap Resipi Kuih Cakoi Goreng Hanya Guna 4 Bahan

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 202 hits
Enaknya jika dapat menikmati Kuih Cakoi Goreng panas panas di waktu begini Rangup diluar gebu dan lembut di dalam Memang tak puas dimakan Bagi yang suka rasa manis boleh cicah Cakoi tu dengan kuah pandan atau kastard pun boleh Memang nikmat...
Roti Sardin Goreng Rangup Resipi Mudah Sesuai Untuk Minum Petang

Roti Sardin Goreng Rangup Resipi Mudah Sesuai Untuk Minum Petang

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 138 hits
Sedapnya Sardin Goreng Rangup resipi perkongsian saudari Cahaya Kasih Firdausi ni Ringkas je menunya tetapi terbukti sangat sedap dan menyelerakan Jika dekat dapur ada yang susah nak habis boleh cuba resipi ni untuk minum petang Buat untuk ...
Resepi Air Viral Sedap Minum Waktu Berbuka Puasa Tahun 2022

Resepi Air Viral Sedap Minum Waktu Berbuka Puasa Tahun 2022

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 243 hits
Resepi Air Viral Sedap Minum Waktu Berbuka Puasa Tahun 2022Resepi Air Viral Sedap Minum Waktu Berbuka Puasa Tahun 2022 Air Detox Ais Lemon Pudina yang dibuat masa buka puasa Minum sejuk sejuk lalu kat anak tekak Tapi bagi yang nak kurangkan...
3 Resipi Mudah Sedap Kuih Biru Guna Pewarna Dari Bunga Telang

3 Resipi Mudah Sedap Kuih Biru Guna Pewarna Dari Bunga Telang

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 175 hits
Inginkan kelainan dalam menyajikan hidangan menu minum petang tanpa mengubah rasa Boleh cuba 3 resipi kuih biru yang menggunakan bunga telang Apa lagi korang boleh cuba idea dengan memanfaatkan bunya telang yang cantik warnanya tu ke dalam ...
16 Koleksi Aneka Resepi Sup Sedap Dan Mudah

16 Koleksi Aneka Resepi Sup Sedap Dan Mudah

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 420 hits
16 Koleksi Aneka Resepi Sup Sedap Dan Mudah Pasti ramai yang menyukai sup terutama bila rasa nak demam selesema dan tambahan lagi dengan musim demam akibat covid 19 ni masakan paling sedap untuk dihirup adalah semangkuk sup sedap yang mudah...
Gambar Berbagai Menu Hidangan Berbuka Puasa Tanpa Nasi

Gambar Berbagai Menu Hidangan Berbuka Puasa Tanpa Nasi

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 332 hits
Gambar Berbagai Menu Hidangan Berbuka Puasa Tanpa Nasi Jom saya kongsikan macam macam menu berbuka puasa tanpa nasi yang sesuai untuk mereka yang mahu kekal sihat dalam bulan ramadhan Bulan puasa bukanlah bulan di mana kita melantak pelbaga...
Jadual Waktu Berbuka Puasa Dan Imsak Ramadan 2022

Jadual Waktu Berbuka Puasa Dan Imsak Ramadan 2022

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 200 hits
Jadual Waktu Berbuka Puasa dan Imsak Ramadan 2022 Alhamdulillah dah sampai ke Syaaban moga sampai ke Ramadan jugak Amin Banyak lagi pahal nak direbutkan Di bawah adalah sebuah jadual Jadual tentang waktu berbuka puasa dan imsak sepanjang Ra...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lunch Mee Tarik Warisan Asli Di Aeon Kulaijaya

Setiap Orang Ada Pakej

Makan Makan Di Rumah Terbuka Hari Raya

Ditutup Sementara Kfc Dibuka Semula Tanpa Logo Kolonel Sanders

Hiburan Bahaya 4000 Tesla Cybertruck Yang Terjual Dipanggil Semula Alami Masalah Pedal Pemecut Tersekat

Teruk Dikritik Di Media Sosial Agensi Le Sserafim Umum Akan Ambil Tindakan Tegas