6 Persiapan Menyambut Bulan Ramadhan Pertama Segera Bayar Utang Puasa


Bulan Ramadhan tinggal beberapa hari lagi, itu artinya sebentar lagi umat Islam di seluruh dunia mesti menjalani puasa wajib sebulan penuh.
Bulan Ramadhan memang waktu beramal, momen tepat mendulang pahala dan keberkahan. Sebab ini merupakan bulan maghfirah, penuh rahmat.
Ramadhan memiliki banyak sekali keistimewaan, salah satunya adalah bulan diturunkannya Al-Qur’an. Allah berfirman dalam Surah Al-Baqarah ayat 185:
شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن هدي للناس و بينات من الهدى و الفرقان
“Bulan Ramadhan adalah bulan yang di dalamnya diturunkan Al-Qur’an, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan petunjuk tersebut dan pembeda (antara yang benar dan yang bathil)”.
Oleh karena itu, sudah sepatutnya setiap Muslim melakukan persiapan untuk menyambut bulan suci Ramadhan.
Tujuannya agar Ramadhan kali ini benar-benar memiliki nilai yang tinggi dan dapat mengantarkan diri menjadi orang yang bertakwa serta meningkatkan kualitas keimanannya.
Lalu apa saja yang perlu dilakukan sebagai persiapan menyambut Ramadhan?
Pertama, menuntaskan puasa tahun lalu. Sudah seharusnya Muslim membayar utang puasa dengan meng-qadha puasa sesegera mungkin sebelum datang bulan Ramadhan.
Namun, bila terdapat kesibukan atau halangan seperti seorang ibu yang menyusui anaknya, maka hendaknya ia menuntaskan utangnya di bulan Sya’ban.
Tetapi, jika menunda qadha puasa tanpa ada udzur syar’i hingga bertemu Ramadhan berikutnya adalah dosa, maka kewajibannya adalah tetap mengqadha puasa dan ditambah kewajiban membayar fidyah, sebagaimana menurut ulama.
Kedua, berdo’a kepada Allah Swt sebagaimana yang dicontohkan oleh para ulama salafussalih. Mereka berdoa kepada Allas Swt untuk dipertemukan dengan bulan Ramadhan dan selama Ramadhan berlangsung mereka berdo’a agar puasanya diterima oleh Allah Swt.
Berjumpa dengan bulan Ramadhan adalah nikmat yang besar bagi orang-orang yang mendapatkan taufik dari Allah SWT.
Tidak hanya itu, Muslim juga semestinya berdoa agar mendapatkan berkah di bulan Sya’ban, yaitu bulan yang paling mendekati dengan bulan Ramadhan. Sebagaimana do’a yang sering kita dengar di masyarakat adalah
اللهم بارك لنا في رجب و شعبان و بلغنا رمضان “Ya Allah, berkatilah kami di bulan Ramadhan dan Sya’ban serta sampaikanlah kami pada bulan Ramadhan”.
Ketiga, persiapan keilmuan (‘ilmiyah) yaitu dengan memahami fikih puasa. Karena suatu amal tanpa dilandasi ilmu, maka kerusakannya lebih banyak daripada kebaikannya.
Maka dalam hal ini, hanya dengan ilmu Muslim dapat mengetahui cara berpuasa yang benar sesuai tutunan dan disyariatkan, sesuai petunjuk Rasulullah SAW.
Begitu juga dengan ibadah yang lainnya, maka, menjelang Ramadhan kali ini, sudah sepatutnya membaca buku-buku fiqh bab shaum (puasa) atau ibadah lain yang berkaitan dengan Ramadhan seperti tarawih, i’tikaf, dan membaca Al-Qur’an.
Atau dengan cara lain, seperti mengikuti pengajian atau majelis, membaca buku tentang Ramadhan, dan bertanya kepada ahlinya.
Ini sebagaimana yang dikatakan oleh Mu’adz bin Jabal RA., “Hendaknya kalian memperhatikan ilmu, karena mencari ilmu karena Allah adalah ibadah.”
Keempat, persiapan jiwa dan spiritual (ruhaniyah). Persiapan jiwa dan spiritual untuk menyambut Ramadhan merupakan persiapan yang sudah seharusnya disiapkan.
Karena perlu diperhatikan juga upaya untuk mendapatkan atau memetik manfaat sepenuhnya dari ibadah puasa bulan Ramadhan.
Persiapan ruhiyah dapat dilakukan dengan cara tazkiyatun nafs atau membersihkan hati dari penyakit-penyakit dalam jiwanya.
Penyucian jiwa (tazkiyatun nafs) dengan berbagai implementasi amal ibadah dapat melahirkan keikhlasan, kesabaran, ketaqwaan dan amal-amal ibadah lainnya yang dapat menuntun seseorang kapada jenjang ibadah yang berkualitas.
Salah satunya adalah dengan mendekatkan diri kepada Allah Swt dan memperbanyak puasa sunnah di bulan Sya’ban.
Kelima, persiapan dana (maliyah). Pada bulan ini setiap muslim dianjurkan memperbanyak amal saleh seperti infaq, shadaqah, dan ifthar (memberi bukaan puasa).
Oleh karena itu, sebaiknya disediakan wadah dan agenda untuk infaq, shadaqah, dan memberi ifthar.
Karena momen bulan Ramadhan ini, adalah momen yang tepat dan utama untuk menyalurkan ibadah maliya kita dan menjadi orang yang bermanfaat.
Keenam, adalah bertaubat. Nabi Muhammad Saw telah mengingatkan kita pada sabdanya, H.R. Sunan At-Tirmidzi no. 2499
كل ابن آدم خطآء و خير الخطائين التوابون “Setiap keturunan Adam itu banyak melakukan dosa dan sebaik-baik orang yang berdosa adalah yang bertaubat.”
Ramadhan adalah bulan maghfirah, dimana pintu neraka ditutup dan dibukanya pintu surga selebar-lebarnya.
Oleh karena itu, Muslim yang memperhatikan hal ini akan selalu berusaha untuk memohon ampun kepada Allah Swt agar suci dari dosa. Sebagaimana yang disebutkan dalam firman Allah Swt, Q.S. An-Nur ayat 3
وأتو بوا الى الله جميعا أيها المؤمنون لعلكم تفلحون “Bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”
Demikian disampaikan Mahasantri Ma’had Aly Hasyim Asy’ari, Fitrianti Mariam Hakim, sebagaimana dikutip dari laman Tebuireng pada Rabu (15/4/2020).
Sumber: okezone.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/6-persiapan-menyambut-bulan-ramadhan-pertama-segera-bayar-utang-puasa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menyambut Bulan Ramadhan Jauh Jauh Hari

Menyambut Bulan Ramadhan Jauh Jauh Hari

papar berkaitan - pada 2/4/2020 - jumlah : 266 hits
Hadis Menyambut Bulan Ramadhan Jauh jauh Hari Adakah hadis hadis yang berkenaan dengan menyambut ramadhan jauh jauh hari Jawab Segala Puji bagi Allah Ta ala Shalawat dan Salam atas Nabi Muhammad keluarga dan para sahabat Amma Ba du Sebuah i...
Inilah Persiapan Yang Perlu Dilakukan Untuk Menyambut Hari Puasa

Inilah Persiapan Yang Perlu Dilakukan Untuk Menyambut Hari Puasa

papar berkaitan - pada 17/4/2020 - jumlah : 302 hits
Puasa merupakan kewajiban yang telah diperintahkan Allah kepada setiap umat muslim Jika berpuasa maka seseorang akan mengerti setiap perintah Allah adalah untuk melatih amarah dan kesabaran umatnya ketika menahan haus dan lapar dan melatih ...
Hebahan Sedekah Ramadhan Dan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Almubarak

Hebahan Sedekah Ramadhan Dan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Almubarak

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 1326 hits
Hebahan Sedekah Ramadhan Dan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan AlMubarak Assalamualaikum dan Selamat Pagi Hai reader semua Kurang seminggu sahaja lagi dari sekarang kita akan menyambut This is a content summary only Visit my website for full...
Idea Untuk Juadah Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan

Idea Untuk Juadah Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 20/4/2020 - jumlah : 518 hits
Salam to all readers Diam tak diam nak puasa dah kita next week Rasa lain sangat pula tahun ini tak dapat berbuka dengan keluarga Hopefully cepatlah berakhir wabak covic 19 ini Dapat balik kampung berbuka puasa bersama keluarga Rumah aku ka...
Resepi Ayam Bakar Viral Persediaan Bulan Puasa Tanpa Bazar Ramadhan

Resepi Ayam Bakar Viral Persediaan Bulan Puasa Tanpa Bazar Ramadhan

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 874 hits
Bertahun tahun kita berpuasa dengan pelbagai hidangan masakan yang dibeli di bazar ramadhan Namun bagi tahun 2020 kali ini amat berbeza amalan puasa Tiada lagi bazar ramadhan tiada terawih tiada pekerjaan Jangan bersedih dahulu kerana kita ...
Persiapan Untuk Solat Tarawih Di Bulan Ramadhan Dalam Pkp

Persiapan Untuk Solat Tarawih Di Bulan Ramadhan Dalam Pkp

papar berkaitan - pada 16/4/2020 - jumlah : 975 hits
Bismillahirrahmanirrahim Lagi beberapa hari kita akan memasuki bulan barakah iaitu bulan Ramadhan dan kita masih dalam Perintah Kawalan Pergerakan kali ke 3 Ini bermakna solat tarawih terpaksalah di lakukan di rumah saja bersama keluarga In...
Destinasi Mesra Muslim Pada Bulan Ramadhan Di Marrakesh Maghribi

Destinasi Mesra Muslim Pada Bulan Ramadhan Di Marrakesh Maghribi

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 387 hits
Destinasi mesra muslim paling unik di benua Afrika yang kaya dengan warisan tradisi dan gabungan budaya Arab Afrika yang mengagumkan Sertai masyarakat tempatan bersolat di masjid terbesar di Afrika Masjid Hassan II sambil menyaksikan Laut A...
Hadis Kelebihan Bulan Ramadhan Hadis Dhoif

Hadis Kelebihan Bulan Ramadhan Hadis Dhoif

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 445 hits
Maka hadis yg tersebut diriwayatkan dari Salman Al Farisi beliau berkata Rasulullah s a w telah berkhutbah kpd kami pd hari akhir dr bulan syaaban Baginda bersabda Telah dtg kepada kamu bulan yg agung bulan yg diberkati di dlmnya terdapat 1...
Kunjungi Turki Pada Bulan Ramadhan Ini

Kunjungi Turki Pada Bulan Ramadhan Ini

papar berkaitan - pada 18/4/2020 - jumlah : 457 hits
Terletak di sempadan Asia dan Eropah Turki adalah sebuah negara yang mempunyai penduduk Islam yang paling unik di dunia kerana ia merentasi dua benua Kebudayaan tradisi dan sejarahnya yang luas membawa kepada pengalaman Ramadan yang luar bi...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte