6 Lokasi Blue Hole Di Lautan Yang Sangat Menakjubkan


Lubang Biru atau Underwater Sinkhole di lautan hanya boleh ditemui di beberapa negara di dunia merupakan suatu fenomena gua di bawah laut dengan lubang gergasi yang ternganga namun kaya dengan keindahan terumbu karang dan hidupan laut.

Blue Hole tampak seperti biji mata yang besar ditengah lautan luas, berbentuk lingkaran, berwarna biru gelap yang dikelilingi oleh laut berwarna biru muda.

Warna Blue Hole ini menunjukkan bahawa ia lebih dalam daripada laut disekeliling dan sebenarnya, Blue Hole adalah gua yang berbentuk vertikal.

Berikut adalah 6 Blue Hole yang boleh ditemui di dunia setakat ini.

1. Dragon Hole, China

Dragon Hole

Dari semua Blue Hole yang terdapat di lautan, yang paling dalam terletak di China yang ditemui pada tahun 2017 lalu dan warga tempatan menggelarnya Dragon Hole atau Lubang Naga. Dengan lingkaran warna biru menghitam mengelilingi, ia terasa begitu misteri apabila melihatnya.

Pengkaji dari Sansha Ship Course Research Institute menyatakan bahawa kedalaman lubang ini adalah sekitar 300 meter yang diukur menggunakan robot yang mampu menghitung kedalamannya.

Sementara itu, ada sekitar 20 spesies hidupan laut yang ditemui di dalam lubang tersebut namun, kandungan oksigen sudah tidak boleh ditemui lagi dari 100 meter ke dalam.

Bagi masyarakat tempatan, Dragon Hole ini dianggap sebagai "mata" Laut China Selatan dan terletak di kawasan pantai Paracel Islands.

2. Great Blue Hole, Belize

Great Blue Hole

Di Belize, sebuah negara di Amerika Tengah, terdapat salah satu lubang bawah laut di dunia, iaitu Great Blue Hole. Berjarak 70 kilometer dari Belize City, kota terbesar di Belize, Great Blue Hole dengan kedalaman sekitar 125 meter, lebar 300 meter, diyakini sebagai Blue Hole terbesar di dunia.

Great Blue Hole adalah sebahagian dari gugusan terumbu karang Belize, yang terbesar kedua selepas Great Barrier Reef di Australia. Selain itu, ia juga telah diisytiharkan sebagai tapak warisan dunia oleh UNESCO.

Menjadi terkenal pada 1971 selepas pengkaji lautan, Jacques Cousteau, menjalankan dokumentasi terhadapnya, Great Blue Hole kemudiannya menjadi lokasi selaman popular sejak itu namun, sehingga kini masih banyak yang tidak diketahui mengenai Great Blue Hole.

Salah satu penemuan menarik di lokasi ini adalah, adanya lapisan rendah oksigen di bahagian atas dasar laut di Great Blue Hole.

Lapisan itu mungkin menyimpan bukti punca yang mempengaruhi kejatuhan peradaban Maya antara tahun 800 hingga 1,000 Masihi.

Ketika ekspedisi dijalankan, pengkaji menemui bukti bahawa Great Blue Hole tidak selalu berada di dalam air kerana mereka menemui adanya stalaktit dan stalagmit di dalamnya.

Stalaktit dan stalagmit hanya boleh terbentuk di dalam gua yang kering dan ini merupakan bukti bahawa permukaan laut dulu lebih rendah dan naik naik secara drastik akibat perubahan iklim.

3. Dean Blue Hole, Bahamas

Dean Blue Hole

Dean Blue Hole adalah lubang besar yang ada di laut dan memiliki kedalaman sekitar 203 meter, terletak di Long Island, Bahamas.

Lubang biru besar ini lebih dikenali sebagai Dean Blue Hole, mirip nama seseorang kerana menurut penduduk tempatan, Dean Blue Hole dinamakan sempena nama keluarga yang memiliki tanah di sekitar The Bahamas Dean Blue Hole ini berada.

Dean Blue Hole yang terletak di bandar Clarence ini sering menjadi tempat snorkeling bertaraf dunia yang mahu melihat keindahan luar biasa gua bawah laut dan lubang biru besar disitu.

Ketika menyelam di Dean Blue Hole, terdapat lubang yang memiliki ukuran yang tidak terlalu besar, namun ketika meneruskan aktiviti snorkeling, lubang tersebut semakin lama akan semakin besar dengan diameter seratus meter.

Penyelam kemudiannya akan melihat banyak terowong dasar laut dengan jumlah air yang bertekanan tinggi, menandakan terowong tersebut mengalirkan air menuju ke laut lepas.

4. Great Barrier Reef, Australia

Great Barrier Reef

Satu lagi Blue Hole boleh ditemui di gugusan batu karang terbesar dunia, Great Barrier Reef, Australia. Lubang raksasa ini dikelilingi oleh daratan pulau kecil yang terbentuk dari batu kapur serta terumbu karang dan mungkin lebih tua dari Great Blue Hole di Belize.

Lokasinya berada di salah satu kawasan Great Barrier Reef yang hampir tidak pernah dijelajahi, sekitar 200 km dari Daydream Island dan untuk sampai ke lokasi, anda harus melakukan perjalanan selama 10 jam.

Blue Hole ini ditemui sekitar bulan September 2017 dengan kedalaman dianggarkan sekitar 50 hingga 65 kaki.

5. Red Sea, Mesir

Red Sea Blue Hole

Satu lagi Blue Hole yang sangat terkenal terletak di tepi laut merah yang dalamnya mencapai 120 meter dan mempunyai terowong yang panjangnya 26 meter.

Blue Hole ini dikenali dengan panggilan The Arc kerana ramai penyelam yang ingin menjelajah terowong bawah laut ini akan berhadapan dengan kesukaran dan banyak terjadi kemalangan sewaktu menyelam.

Oleh kerana itu, Blue Hole ini dianggap menjadi tempat yang paling berbahaya bagi penyelam. Pihak berkuasa Mesir mendakwa bahawa, 40 penyelam telah meninggal dunia di lokasi ini.

Kemalangan paling terkenal dan terakam melalui kamera video di Blue Hole ini adalah Yuri Lipski, seorang penyelam Israel-Rusia yang meninggal pada kedalaman 91.6 meter di bawah laut, kerana kurang berpengalaman dan peralatan yang tidak mencukupi.

6. Teluk Darvel, Malaysia

Blue Hole, Lahad Datu, Malaysia

Teluk Darvel di Lahad Datu, Sabah, diyakini mampu menarik kedatangan pelancong dunia berikutan penemuan tapak selam skuba yang ikonik dikenali sebagai ‘Blue Hole’ (Lubang Biru) di Terumbu Tingkayu.

Penemuan itu direkodkan pada 14 Februari 2019 lalu oleh sekumpulan penyelam skuba termasuk penyelidik dari Taman-Taman Sabah (TTS) yang mengikuti Ekspedisi Saintifik bagi mengumpul data sumber marin di Teluk Darvel.

Lebih menarik, Blue Hole itu ditemui dengan dua struktur lubang biru, berbanding Blue Hole lain di dunia yang hanya ada satu lubang.

Setiap satu berkedalaman 15 meter (45 kaki) ke dasar laut, adalah penemuan tunggal di Sabah dan berkemungkinan di Malaysia.

Penemuan itu terjadi apabila peta remote sensing mengesan kawasan terumbu karang tetapi tidak menyangka tapak itu adalah Blue Hole dan boleh dibuka kepada penyelam ‘open water’ selain boleh dijadikan tapak aktiviti sea-walking.

Kedudukan Blue Hole ini terletak berdekatan dengan Pulau Sipadan di Semporna, yang hanya mengambil masa sejam dari Sipadan menggunakan bot laju.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Apa Sebenarnya Punca Air Laut Menjadi Masin?9 Legenda Dan Mitos Ikan Duyung Diseluruh Dunia
-SENTIASAPANAS.COM



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2019/04/lokasi-blue-hole-di-dunia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Semua Benda Nak Kecam Jangan Jadi Bitchy Sangat Nelydia Senrose Pertahankan Oktovia Manrose

Hiburan Semua Benda Nak Kecam Jangan Jadi Bitchy Sangat Nelydia Senrose Pertahankan Oktovia Manrose

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 868 hits
Bengang dengan kata kata sindiran yang agak melampau Nelydia tampil mempertahankan sepupunya itu daripada terus dikecam Terdahulu nama Oktovia hangat diperkatakan selepas didakwa mempunyai hubungan istimewa dengan Aliff Aziz Bukti kecuranga...
Semua Nak Kecam Jangan Bitchy Sangat Boleh Tak

Semua Nak Kecam Jangan Bitchy Sangat Boleh Tak

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 300 hits
Baru baru ini kecoh seketika apabila Oktovia Manrose memuat naik gambar bersama pasangan pengantin baru Nelydia Senrose dan suami apabila para netizen meyindir The post appeared first on
Korang Ingat Lelaki Nak Ke Jadikan Perempuan Rosak Sebagai Isteri Kaum Hawa Jangan Murah Sangat

Korang Ingat Lelaki Nak Ke Jadikan Perempuan Rosak Sebagai Isteri Kaum Hawa Jangan Murah Sangat

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 605 hits
Sedihnya realiti zaman sekarang zina dah berleluasa dalam kalangan remaja dekat Malaysia ni Seolah olah aktiviti terkutuk tu bukan sesuatu yang salah dan mana mana remaja yang tak buat benda tu mungkin dianggap kuno atau tak open minded Sat...
Hiburan Saya Sangat Takut Disoal Jika Tinggalkan Solat Haqiem Rusli

Hiburan Saya Sangat Takut Disoal Jika Tinggalkan Solat Haqiem Rusli

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 545 hits
Sering terpalit dengan kontroversi panas dan pelbagai cerita mengenai sikapnya sesetengah pihak melabelkan penyanyi Haqiem Rusli seorang artis yang bermasalah Lebih positif sekarang pesanan terbaru Haqiem untuk peminatnya yang dimuat naik d...
Neem Balm Sangat Sesuai Dibawa Travel Kemana Sahaja

Neem Balm Sangat Sesuai Dibawa Travel Kemana Sahaja

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 432 hits
NEEM BALM SANGAT SESUAI DIBAWA TRAVEL KEMANA SAHAJA Assalamualaikum Dan Selamat Pagi Hai reader semua Bonde Ingin Kongsikan berkaitan Neem Balm Tak pernah tahu apa itu Neem Balm Bagus teruskan pembacaan anda Bonde ada jawapannya Kadang kada...
Sweet Sangat Fasha Sandha Pakaikan Sampin Buat Suami Dipuji

Sweet Sangat Fasha Sandha Pakaikan Sampin Buat Suami Dipuji

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 222 hits
Fasha Sandha yang baru sahaja mendirikanrumah tangga bersama Aidil Kini beliau sudah sah bergelar suami isteri Sebelum ini pelbagai kec4man yang diterima pasangan ini tetapi kini tidak lagi Fasha yang kini sering berkongsi foto dan video be...
Dipuji Lebih Baik Dari Najib Anwar Jangan Teruja Sangat Kata Zaid

Dipuji Lebih Baik Dari Najib Anwar Jangan Teruja Sangat Kata Zaid

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 327 hits
Oleh Aliff Fikri AzizDiterbitkan pada 09 April 2019Datuk Zaid Ibrahim mengingatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim masa masih panjang Foto oleh Yusof Mat IsaKUALA LUMPUR 9 April Datuk Seri Anwar Ibrahim diingatkan supaya tidak terlalu teruja denga...
Sangat Lembut Tapi Sungguh Crunchy Jom Buat Brownies Cookies Ini Untuk Raya Nanti Senang Sangat Nak Sediakan

Sangat Lembut Tapi Sungguh Crunchy Jom Buat Brownies Cookies Ini Untuk Raya Nanti Senang Sangat Nak Sediakan

papar berkaitan - pada 9/4/2019 - jumlah : 343 hits
Melalui perkongsian Noran Nordin dia telah berkongsi satu resepi yang mudah dan menarik untuk disediakan iaitu brownies cookies Kalau sebelum ini korang mesti biasa makan kek brownies bukan Namun untuk kali ini wanita ini membuat sedikit ke...
Saya Nak Sangat Bantu Adik Ainul Datuk Seri Aliff Syukri

Saya Nak Sangat Bantu Adik Ainul Datuk Seri Aliff Syukri

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 1385 hits
Siapa kenal adik ini Saya amat kasihan dengan nasib adik ini dan ingin membantu apa yang perlu untuk beliau Siapa yang kenal atau mempunyai nombor telefon adik ini sila PM saya InsyaAllah saya cuba yang terbaik dengan rezeki apa yang saya a...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil