6 Cara Untuk Bersara Dengan Kaya Raya


6 Cara Untuk Bersara Dengan Kaya Raya. Assalamualaikum wbt & hi korang! Hujung bulan ni genaplah umur CH 40 tahun. Dah 4 siries uolls... Dah tak boleh main-main acilut cakk dah. Kena ambil serius sebab lagi 15 tahun dah nak bersara. Tu pun kalau sempat. Yang pasti mati itu PASTI. Disebabkan lagi 15 tahun nak bersara, CH dah fikir tentang kewangan pada masa bersara nanti. Biarlah cukup dan tak menyusahkan anak-anak sebab kita tak tahu lagi masa depan dan cabaran yang anak-anak kita akan hadapi nanti... Mungkin depa struggle mencari pekerjaan, mungkin depa tidak mendapat pekerjaan setelah tamat belajar, mungkin pekerjaan yang diperolehi hanya cukup untuk sara hidup mereka.. 
6 Cara Untuk Bersara Dengan Kaya Raya

CH sebolehnya tak nak menyusahkan anak-anak dari segi kewangan. Biarlah mereka bina hidup dan kumpul aset mereka sendiri. Disebabkan itu, CH banyak baca buku dan artikel tentang pengurusan kewangan. Mantapkan diri dengan pengurusan kewangan agar duit gaji tak melencong ke tempat yang sepatutnya. Belum terlewat untuk memulakan apa yang dihajati. 
Hasil dari pembacaan buku pengurusan kewangan dan juga artikel kewangan yang dikongsi oleh pakar kewangan dan hartanah iaitu Azizul Azli Ahmad, CH kongsikan dengan korang. Moga ia menjadi manfaat untuk semua yang baca dan bersara dengan kaya raya. In sha Allah. 

6 Cara Untuk Bersara Dengan Kaya Raya
#1 Memiliki Dan Melabur Dalam Pelaburan Hartanah
Melabur dalam hartanah tak pernah tak menguntungkan. Ianya cuma lambat ataupun cepat saja. Bagi yang mempunyai tanah yang diwarisi dari orang tua, jangan mudah untuk menjualnya ketika terdesak sebab bila-bila masa saja harga tanah tersebut akan melambung tinggi. 
Pembelian rumah adalah satu pelaburan yang menguntungkan sebab jika anda tidak tinggal di rumah tersebut, anda boleh jadikan ia rumah sewa, homestay ataupun hostel. Pasti ia mendatangkan hasil setiap bulan kepada anda. 

#2 Melabur Dalam Unit Amanah
Dari dulu lagi orang kata, nak simpan, simpanlah dalam unit amanah sebab setiap tahun boleh dapat pulangan (dividen) balik. 10% pun jadilah sebab ia menggandakan simpananan kita. 
Bagi yang tak tahu, akaun 1 kwsp boleh dikeluarkan untuk disimpan dalam unit amanah. Ia adalah untuk memaksimumkan simpanan pelabur. Ini kerana ramai yang pertikaikan kwsp hanya mampu memberi dividen sebanyak 5-6 % saja. Sedangkan pelaburan dalam unit amanah membolehkan pelabur memperolehi dividen sebanyak 10-15% setahun. Jadi, korang boleh anggarkan berapa jumlah kwsp yang korang akan dapat apabila berumur 55 tahun... Kira jangan tak kira. 
Nak melabur dalam unit amanah pun mudah sebab sekarang dah banyak ejen unit amanah. Silap-silap ahli keluarga kita sendiri pun ada yang jadi ejen. Rajin-rajinlah bertanya... 

#3 Membeli Insurans Dan Hibah
Melabur dalam unit amanah dah, rumah pun dah ada 3 biji... nak buat apa lagi? Insurans dan hibah dan ambik ke? Kalau belum silalah ambil sebab yang ini sangat bermakna kepada kita. 
Insurans yang wajib kita ambil adalah insurans perubatan kerana pada masa kita bekerja, syarikat yang tanggung bil perubatan kita dan ahli keluarga. Tapi bila dah tak bekerja, siapa yang akan tanggung kita? Tambah-tambah lagi yang tak pernah mendapat rawatan di hospital kerajaan... So, better ambil insurans perubatan sebelum bersara demi memastikan keselesaan dan rawatan yang terbaik ketika bersara nanti. 
Hibah pula, adalah untuk memastikan kita mempunyai pendapatan yang dilindungi. Maksudnya ia bukan saja kepada pasangan kita ketika berlakunya kecemasan/ kemalangan/ kehilangan tetapi juga untuk kita apabila kita telah bersara. Ia umpama simpanan. Contohnya, suami A ambil hibah 300K dan penamanya adalah A. Jika, apa-apa berlaku kepada suami A, A akan memperolehi hibah tersebut agar kelangsungan hidup A dan anak-anak dapat diteruskan. 
Jika tiada apa-apa yang berlaku dalam tempoh suami A ambil hibah tadi, suami A boleh keluarkan hibah RM300K bila telah selesai tempoh bayaran. 
Walaubagaimanapun, sebelum membeli insurans dan hibah, korang dapatkan maklumat terperinci dari ejen sebab insurans dan hibah ni ada penambaikkan dari masa ke semasa. 

#4 Melaksanakan Perniagaan
Berniaga memang digalakkan sebab Rasulullah pun berniaga. pastikan ilmu perniagaan dan pengurusan kewangan penuh didada. Jangan modal yang dikeluarkan hangus begitu saja. Cari perniagaan yang bertahan lama dan sentiasa ada permintaannya. 
Contoh perniagaan yang bertahan lama adalah kedai buku dan stationery, kedai makan, kedai printing, kedai kek dan kedai runcit. 
Sebolehnya perniagaan yang korang hendak mulakan setelah bersara adalah perniagaan yang korang mempunyai kepakaran, kemahiran dan kepandaian. Tak tahu, boleh belajar sebab pembelajaran tiada tempoh tamatnya. 

#5 Meminimumkan Hutang Piutang
Yang paling penting sebelum bersara kena tengok dulu hutang piutang kita ada banyak mana lagi. Bukan apa, takut nanti, pendapatan ( kwsp + unit amanah+ share)  tolak hutang piutang tinggal kosong ataupun terhutang lagi. Tiada apa yang tinggal... Menangis air mata berdarah pun duit tu takkan dapat balik. Baru setahun bersara dah kena kerja balik... huhu. 
Sebelum jadi macam tu, beringatlah bila nak berhutang... 

#6 Jangan Melabur Dalam Skim Cepat Kaya
Ramai pesara tak habaq yang mereka habis banyak duit sebab join skim cepat kaya. Skim ni memang tak dapat di kesan sebab ketika awal pelaburan, memang akan dapat pulangan tapi bila sampai suatu ketika, tetiba skim tersebut jadi haram dan modal pun tak dapat balik. Duit habis begitu saja. So, hati-hatilah agar tidak terkena dengan skim ini. 

#bersaradengankayaraya#Bebashutang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.yatizul.com/2020/02/6-cara-untuk-bersara-dengan-kaya-raya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dulu Kaya Raya Misca Mancung Kini Hidup Menderita Akibat Ulah Ayah Duit Dicuri Diusir Dari Rumah

Dulu Kaya Raya Misca Mancung Kini Hidup Menderita Akibat Ulah Ayah Duit Dicuri Diusir Dari Rumah

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 386 hits
Dulu kaya raya kini Misca Mancung hidup menderita akibat ulah sang ayah Nama Misca Fortuna tentu tak asing di telinga kalangan pecinta sinetron Bocah yang kini berusia 11 tahun itu pernah bermain dalam sinetron Mak Ijah Ingin ke Mekkah Nama...
Sambil Nangis Mama Amy Ceritakan Perjuangan Hidup Raffi Ahmad Sebelum Kaya Raya

Sambil Nangis Mama Amy Ceritakan Perjuangan Hidup Raffi Ahmad Sebelum Kaya Raya

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 300 hits
Pada hari ini Senin Raffi Ahmad genap berusia 32 tahun Doa doa baik pun mengalir untuk suami Nagita Slavina tersebut
Raya 101 Cara Membuat Dan Membalut Ketupat Palas

Raya 101 Cara Membuat Dan Membalut Ketupat Palas

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 254 hits
Orang utagha kalau tak ada ketupat palas masa Hari Raya boleh chaos jadinya Cara buat ketupat palas ni tak ada la susah mana sangat kalau saya tengok Tengok mak mertua balut ketupat palas ni nampak senang pun Tapi sampai ke hari ni belum pe...
Dulu Kaya Raya Kini Kehidupan Pilu Misca Mancung Sangat Sederhana

Dulu Kaya Raya Kini Kehidupan Pilu Misca Mancung Sangat Sederhana

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 253 hits
Siapa sangka kini yang kondang dengan nama panggung Mancung hidup bersama ibu dan adiknya di rumah kontrakan yang sempit
Rupanya Kalau Kita Suka Sedekah Pada Adik Beradik Hidup Lebih Kaya Raya

Rupanya Kalau Kita Suka Sedekah Pada Adik Beradik Hidup Lebih Kaya Raya

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 1047 hits
Gambar HiasanSebenarnya bila adik beradik bergaduh sebenarnya telah hilang rahmat Allah dalam keluarga tu sebab tu penting jaga hubungan dengan adik beradik Kalau kita tengok ada yg adik beradik kita susah sikit dan Allah bagi kita rezeki l...
Rezeki Datang Tidak Putus Putus Ikuti Amalan 7 Suami Isteri Ini Sehingga Menjadi Kaya Raya

Rezeki Datang Tidak Putus Putus Ikuti Amalan 7 Suami Isteri Ini Sehingga Menjadi Kaya Raya

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 681 hits
Gambar HiasanJika sebelum ini kita rasa rezeki kita macam tak cukup ada saja yang tak kena Salahnya mungkin ada pada kita sendiri Memang betul kita kena bersyukur tapi kita juga wajib usaha untuk mendapat rezeki yang lebih dari Allah Namun ...
Ini Cara Mak Malas Didik 6 Anak Perempuan Buat Kerja Rumah Barulah Anak Tak Bantah Kalau Kena Suruh

Ini Cara Mak Malas Didik 6 Anak Perempuan Buat Kerja Rumah Barulah Anak Tak Bantah Kalau Kena Suruh

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 535 hits
Mempunyai 6 orang anak yang kesemuanya perempuan pasti bukan satu tugas mudah buat seorang ibu Maklum sahajalah setiap anak ada perangai masing masing Namun menurut Nor Shaeriani Awang Hamat dia bersyukur dan beruntung kerana kesemua anak a...
Ingin Memiliki Rumah Simak Cara Mudah Pengajuan Kpr Bri

Ingin Memiliki Rumah Simak Cara Mudah Pengajuan Kpr Bri

papar berkaitan - pada 12/2/2020 - jumlah : 341 hits
Kepemilikan rumah bisa dikatakan merupakan salah satu step penting dalam memulai hidup baru Namun harga rumah yang bisa dikatakan tergolong Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah