5057 Ceti Haram Ubah Strategi Harian Metro 08 07 2019



LEBIH ramai peminjam ceti haram dijangka pokai selepas hari raya kerana jumlah pinjaman yang meningkat begitu ketara susulan penggunaan teknologi canggih seperti aplikasi tertentu di telefon pintar.
Jika sebelum ini ceti haram menampal poster dan iklan di tiang di tepi jalan sebagai promosi, mereka kini dikesan giat menghantar mesej ‘pinjaman selepas hari raya’ menerusi media sosial khusus untuk musim perayaan yang baru-baru ini.
Along kini dikesan menggunakan kecanggihan teknologi semasa dengan menyediakan aplikasi dan borang secara dalam talian untuk mengaburi mata orang ramai kononnya ia adalah mengikut peraturan ditetapkan kerajaan, namun sebenarnya along cekik darah.
Mendedahkan perkara itu, Pengarah (Pengurusan) Unit Banteras Ceti Haram Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Zharif Johor berkata, rekod semasa menunjukkan terdapat pertambahan aduan isu along hampir 50 peratus daripada bulan biasa, rata-ratanya meminjam untuk menyambut Aidilfitri, baru-baru ini.
Katanya, along kini giat menawarkan promosi palsu kepada peminjam dengan pakej ansuran bulanan biarpun sebenarnya mereka akan mengubah terma sesuka hati mereka.
“Kalau sebelum ini, kita boleh lihat banyak iklan ditampal di tiang lampu, dinding di perhentian serta pokok, kini along juga sudah berubah arah dengan menjadikan teknologi komunikasi untuk mengiklankan pinjaman kepada pengguna.
“Isunya di sini, selain modus operandi yang sudah berubah, bagaimana mereka boleh mendapatkan begitu banyak nombor telefon pengguna kerana mereka yang tidak berurusan dengan along juga akan mendapat mesej tawaran pinjaman. Kita terima banyak aduan bulan lalu dan kita jangkakan ia akan meningkat sekali ganda selepas musi perayaan,” katanya.
Zharif berkata, tahun lalu, PPIM merekodkan 234 aduan di sepanjang Ramadan, 215 (Syawal) manakala 318 pada bulan berikutnya, menunjukkan pinjaman banyak dibuat ketika bulan perayaan dan selepas itu.
Katanya, along juga dikesan menggunakan borang secara dalam talian menerusi beberapa laman web untuk meyakinkan peminjam mereka menjalankan perniagaan secara sah dan tidak akan menipu pengguna.
“Semakan ke atas web ini mendapati, ada beberapa persamaan dengan along, contohnya bahasa yang digunakan mirip ceti haram. Aduan diterima juga mendapati, terma perjanjian diubah sesuka hati selepas peminjam bersetuju untuk meminjam.
“Kita jangkakan pada tahun ini, mereka yang terjebak dengan along menggunakan kaedah online ini akan meningkat kerana kelicikan mereka menggunakan teknologi semasa. Siapa sangka borang di dalam laman web itu juga diuruskan along ini.
“Bila sudah pinjam, mereka terikat dengan terma yang tidak dikawal oleh undang-undang negara. Contohnya pinjam RM900 bayar RM1,200 selama enam bulan. Tidak sampai dua minggu, along sudah tuntut bayaran pertama, ini yang kita katakan sesuka hati,” katanya.

Artikel oleh: Harian Metro
CETI HARAM UBAH STRATEGI
https://www.hmetro.com.my/utama/2019/07/473114/ceti-haram-ubah-strategi

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2019/07/5057-ceti-haram-ubah-strategi-harian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Analisis Teknikal Tahap Urusniaga Harian Penting Bagi Pasangan Eur Usd Untuk 1 Julai 2019

Analisis Teknikal Tahap Urusniaga Harian Penting Bagi Pasangan Eur Usd Untuk 1 Julai 2019

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 271 hits
Apabila pasaran Eropah dibuka beberapa data ekonomi akan dibebaskan seperti Kadar Pengangguran Pinjaman Peribadi y y Kadar Pengangguran Bulanan Itali Bekalan Wang M3 y y PMI Pembuatan Akhir Perubahan Pengangguran Jerman PMI Pembuatan Akhir ...
5030 40 Individu Berputih Mata Ditipu Skim Pelaburan Berita Harian 28 06 2019

5030 40 Individu Berputih Mata Ditipu Skim Pelaburan Berita Harian 28 06 2019

papar berkaitan - pada 28/6/2019 - jumlah : 305 hits
Kuala Lumpur Terpengaruh janji manis bakal menerima pulangan lumayan menyebabkan lebih 40 individu kerugian mencecah RM2 juta selepas menyertai dua skim pelaburan kononnya berasaskan hartanah Mangsa terdiri daripada pelbagai golongan termas...
Jawatan Kosong Pekerja Sambilan Harian Di Jabatan Perangkaan Malaysia 2019

Jawatan Kosong Pekerja Sambilan Harian Di Jabatan Perangkaan Malaysia 2019

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 991 hits
Jawatan Kosong di Jabatan Perangkaan Malaysia 2019 Berita baik buat pemohon yang berminat dan memenuhi syarat kelayakan termasuk yang sedang mencari pekerjaan dalam sektor kerajaan dan swasta Terdapat kekosongan di Jabatan Perangkaan Malays...
5062 Cadangan Jual Isi Durian Wajar Dipertimbang Sinar Harian 09 07 2019

5062 Cadangan Jual Isi Durian Wajar Dipertimbang Sinar Harian 09 07 2019

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 463 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengalu alukan sekiranya terdapat pilihan pasaran terbaru dalam penjualan durian di mana raja buah itu dijual tanpa kulit Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim Johan berkata inisiatif seperti itu bukan...
5043 Golongan B40 Asnaf Akan Diberi Bantuan Kewangan Mikrokredit Sinar Harian 02 07 2019

5043 Golongan B40 Asnaf Akan Diberi Bantuan Kewangan Mikrokredit Sinar Harian 02 07 2019

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 260 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Wilayah Persekutuan sedang berbincang untuk menyediakan bantuan kewangan secara mikrokredit kepada golongan berpendapatan rendah B40 dan asnaf sebagai langkah prihatin membela nasib mereka Timbalan Menteri Wilayah P...
5041 Ppim Sebar Mesej Stoppembaziran Sinar Harian 02 07 2019

5041 Ppim Sebar Mesej Stoppembaziran Sinar Harian 02 07 2019

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 298 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa pengguna di negara ini supaya menjadi lebih bertanggungjawab dan bijak melalui kempen kesedaran StopPembaziran Ketua Aktivis PPIM Datuk Nadzim Johan berkata pihaknya menerima banyak ad...
Menpan Sebut Penerimaan Cpns 2019 Dibuka Oktober Pppk Di Agustus

Menpan Sebut Penerimaan Cpns 2019 Dibuka Oktober Pppk Di Agustus

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 130 hits
Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Syafruddin mengumumkan bahwa seleksi Pegawai Pemerintah dengan Perjanjian Kerja dan Calon Pegawai Negeri Sipil untuk tahun 2019 akan dimulai dalam waktu dekat Diperkirakan waktu ...
Rp 773 M Utang Harus Lunas Juli 2019 Lapindo Baru Bayar Rp 5 M

Rp 773 M Utang Harus Lunas Juli 2019 Lapindo Baru Bayar Rp 5 M

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 163 hits
Lapindo Brantas Inc dan PT Minarak Lapindo Jaya belum memenuhi kewajibannya untuk melunasi utang kepada pemerintah Padahal dalam perjanjian yang diteken pada Juli 2015 disebutkan utang tersebut harus lunas pada Juli 2019 Utang ini berasal d...
Kemenkeu Siapkan Anggaran Keamanan Pemilu 2019 Rp 3 2 T Berapa Besar Yang Terpakai

Kemenkeu Siapkan Anggaran Keamanan Pemilu 2019 Rp 3 2 T Berapa Besar Yang Terpakai

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 177 hits
Pemerintah dalam hal ini Kementerian Keuangan telah menyiapkan anggaran untuk keamanan Pemilu 2019 senilai Rp 3 29 triliun Anggaran tersebut diberikan kepada TNI dan Polri selaku lembaga yang bertanggung jawab menjaga keamanan
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal